Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Automatisch analoog schaduwstation schema

Gestart door Rienrail maandag 08 november 2021, 21:35:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisch analoog schaduwstation schema
Goedendag,

Ik weet dat hier al veel over schaduwstations is geschreven, maar ik mis nog steeds een goed leesbaar schema.
Uitgangspunt voor mijn baan is een (minimaal) 3-sporig schaduwstation, aangestuurd met schakelrails, analoog. Ik rij digitaal.
Ik wil relais 7045 en 7188(sein) gebruiken.
Ik heb treinen met 2 slepers, vandaar de 7045 in combinatie met de 7188.
Kan op het forum wel een duidelijk plaatje vinden over een bloksysteem met gebruik van de 7045 en 7188, maar kan iemand dat vertalen in een plaatje voor een schaduwstation?
Wat wil ik graag weten?
*Waar plaats ik de schakelrails?
*Hoe loopt de bedrading met alle kleurtjes?

Ik hoop dat iemand zo'n schema paraat heeft, mij duizelt het na het lezen van alle schema's die ik gevonden heb.
Schaduwstation heeft overigens voldoende lengte, ruim 2 x treinlengte.

Ben benieuwd naar de antwoorden!

Gr, Rien
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Hoi Rien,

Ik heb een 3-sporig schaduwstation gebouwd, volledig gestuurd met relais en schakelrails.

Kijk maar eens in mijn topic, voor de link zie onderin dit bericht.

Zie ook mijn baan in de Wiki : klik hier en kijk bij schaduwstation 2e opzet.

Ik wil je het schakelschema wel doorsturen als je mij je e-mail adres doorgeeft.

Deze opzet heb ik ook toegepast bij een ontwerp dat ik voor andere forumleden heb gemaakt.

Groet,
Roel
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Citaat van: Rienrail op maandag 08 november 2021, 21:35:47
1. Ik rij digitaal.

2. Ik heb treinen met 2 slepers, vandaar relais 7045 in combinatie met  sein 7188.

3. Wat wil ik graag weten?
*Waar plaats ik de schakelrails?
*Hoe loopt de bedrading met alle kleurtjes?
Lees dit draadje eens door.
Daarin staan schema's die de logica verantwoorden van een bepaald type schaduwstation.
Elk type schaduwstation werkt anders. Welk type past bij jou?

schaduwstation typekeuze
Als je het jezelf en ons makkelijk maakt dan ga je voor een schaduwstation met 4 sporen, éénrichtingsverkeer, met een gemeenschappelijke op- en afrit (dus enkelspoor), en met een keerlus.
Dat is het zelfde type schaduwstation als in het draadje van gebruiker maavm (uit 2010).

Uit jouw vraag maak ik op dat je niets kunt met logische schema's of elektronische schema's (de schema's in dat draadje). Hoe loopt de bedrading  betekent ik wil een bedradingsschema in bruin, geel, rood, en blauw.

t.a.v. punt 2 : twee slepers dus gebruik makend van 7045
Dat is niet de enige, zaligmakende, oplossing.

Sommigen maken liever gebruik van een CDU per schakelrails. Dat is een condensator herlaadbare eenheid (soort batterij) die een signaal afvuurt als de 1e sleper passeert, daardoor leeg is en nog aan het herladen is als de tweede sleper passeert (waardoor doorgifte van het 2e signaal genegeerd wordt, want met een lege batterij kun je niet veel). Een CDU vergt meer kennis en soldeerhandigheid, en is alleen dan goedkoper dan een relais.

En kijk bij beide voorgaande reacties. Daar kun je ook veel aan hebben.

Roel's voorstel is goed voor een bedradingschema in geel bruin, rood en blauw.
Let erop of zijn type schaduwstation is wat jij ook wilt.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Beste Jan,

Mijn schaduwstation wordt idd 3 of 4 sporig, éénrichtingsverkeer, geen keerlus, dus dubbelspoor als op- en afrit.
Zou idd graag willen weten hoe de kleuren aangesloten moeten worden en de relais onderling. De schema's van maavm zijn mooi maar zeker het 2e schema met het gebruik van de relais is voor mij niet te doorgronden (ben geen electronicus).
Ik ga de info die ik nu in dit draadje heb bestuderen, heb Roel al voor een schema benaderd.
Ben blij met de reacties!

Gr, Rien
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Hallo Rien  :)

Als "collega-leek" op dit vlak heb ik onderstaand voorbeeld gevonden van een m.b.v. bistabiele relais geautomatiseerd analoog schaduwstation + extra beveiliging die in werking treedt als de 3 stopsporen bezet blijven door technisch falen ( b.v. haperende loc of schakelrail )  :

Schema
http://www.modelleisenbahn-analog.de/wp-content/uploads/2013/01/schattenbahnhof_mgbig.gif


Schakeling
http://www.modelleisenbahn-analog.de/wp-content/uploads/2013/01/schattenbahnhof_schaltplan.pdf

Uitleg met demo-filmpje
http://www.modelleisenbahn-analog.de/?p=176
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Hallo Rien,

Ik ben ook geen elektronicus. Ik snap net genoeg van de logica van de analoge schema's van Märklin. Ik heb je de schema's gemaild.
Op het forum kun  je helaas geen excel en pdf bestanden plaatsen, anders had ik ze hier wel gedeeld.

mijn oplossing lijkt heel erg op het eerste schema waar Ludo naar verwijst. Door een combinatie van 2 relais kun je 3 sporen automatisch schakelen. Ik heb dezelfde oplossing ook gemaakt voor een 4-sporig schaduwstation.

succes,
Roel
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Naar aanleiding van de reacties heb ik zitten puzzelen. Heb trouwens nog een mooi schema op het forum gevonden wat in mijn ogen de basis moet worden met het schakelen met een 7045 en een 7188.
Zelf in Paint een beetje lopen tekenen.
Ik ga even uit van een 3-sporig schaduwstation, het rode gedeelte van de rails is het stuk wat stroomloos gezet wordt. De schakelrails om dit te doen is op spoor 1 sc1.
SC1 zet tevens spoor 2 op groen.
Om nu te voorkomen dat een 2e sleper sc1 weer het spoor stroomloos maakt heb ik relais 7045 er tussen gezet. Die wordt bedient door SC1 en weer uitgezet door SC4
Bediening van de wissels heb ik nog even weggelaten om het overzichtelijk te houden.
Aan de experts: Ben ik op de goede weg of maak ik nu al denkfouten?
Graag jullie input om dit schema verder af te maken.

Met dank aan Rob (M75) voor dit superduidelijke schema!

Gr, Rien
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
als ik google "analoog schaduwstation 3 sporig" vind ik tal van afbeeldingen en tekeningen en zelfs hier op het forum

bv  : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=62500.0

Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Klopt Johnny,

Probleem waar ik mee zit is dat ik met trek-duwtreinen ga rijden, dus meerdere slepers. Daarvoor moet je tijdelijk een schakelrail kunnen uitschakelen, bijv. met relais 7045.
Meeste schaduwstations (de analoge althans) gaan uit van 1 sleper per trein aan de voorkant (dus in principe de loc altijd voor). Dat gaat bij mij dus niet op.
Ben dus op zoek naar de juiste aansluiting en plaatsing van schakelrails en relais.

Gr, Rien
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
waarom eigenlijk analoog als je digitaal rijd ? Ook al gedacht aan schakelen met massa ipv schakelrails ? Heb je geen probleem met verschillende slepers.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Een schakelrail schakelt toch ook over de massa? Althans bij M-rail waar ik mee rijdt. Of begrijp ik het niet goed.
De bediening van de baan, wissels en seinen etc. gaat analoog gebeuren, heeft ook met kosten te maken.
Het rijden zelf gaat met de MS2.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
als ik eens verder kijk in mijn geheugen stel  ik mij de vraag als je met schakelrails werkt dan is dat toch het lipje tussen de puko's dat beweegt in 1 richting.Of je daar nou 1 keer of 10 keer op passeert dan veranderd je relais toch niet van richting. Tenzij die van M rails anders zijn want ik heb altijd k rails gehad en daar was dat geen probleem omdat je relais steeds goed ligt in 1 richting.
Het wordt door een andere schakelrail terug gelegd
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
 @citaat @citaat Schakel rail schakelt over massa. (bruin)
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
eens bekeken en is toch gelijk als met de lipje tussen puko's dan want je relais ligt toch al in de juiste stand als de 2de keer kontakt gegeven wordt
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Rien

Schakelschema1, toegevoegd bij post 10, is m.i. bestemd voor een automatisch bloksysteem en niet voor een schaduwstation.
Ik zie de toegevoegde waarde van het 2e relais niet. Met één schakelrails kun je niet onafhankelijk van elkaar 3 x relais schakelen.

Johnny
Het probleem ontstaat wanneer de tweede sleper van een vertrekkende trein via de schakelrail nogmaals wissels en sein(relais) omzet.
De trein op het naastliggende spoor zal vertrekken en een botsing ligt voor de hand.

Cees
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Het schema is idd voor een bloksysteem, mar een deel van de schakeling (met de 7045) is bedoeld om de schakelrail uit te zetten. Dat principe heb ik nodig in mijn schaduwstation om het effect van de 2e sleper te voorkomen.

Gr, Rien.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
In de wiki is dit schema terug te vinden, dat zou de oplossing moeten zijn.
Maar als leek krijg ik een beetje hoofdpijn om dit te vertalen naar mijn situatie.
Als ik dit schema naar een 3-sporig schaduwstation zou kunnen tekenen met alle bijbehorende kleurtjes dan denk ik dat ik er ben.
Maar dat lukt me dus niet :)

Gr, Rien
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
De opzet van het schaduwstation is zoals in onderstaand plaatje, enige verschil is dat het uitrijspoor waar SR5 in zit bij mij niet weer opgaat in het inrijspoor.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Rien, klop eens de woorden: 'analog Märklin automatisch fahren' in op google en zoek op video's.
Als het goed is kom je dan een stuk of wat verschillende filmpjes tegen van een niet onsympathieke Duitser die heel beeldend uitlegt wat je doen moet om een paar treintjes op M-rails automatisch analoog te laten rijden. Het is heel beeldend en helder. Misschien staat jouw situatie er niet precies bij, maar de principes zijn gelijk.

Succes,

Peter
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Citaat van: Rienrail op woensdag 10 november 2021, 14:13:52

Als ik dit schema naar een 3-sporig schaduwstation zou kunnen tekenen met alle bijbehorende kleurtjes dan denk ik dat ik er ben.
Maar dat lukt me dus niet :)
Zo stond ik er ook in toen ik in 2010 dit schema zag.
Maar dingen veranderen. Op een bepaald moment denk je: Oh, bedoel je dat?.
En daarna kun je het wél tekenen.

Toch zijn er dan dingen die meespelen die je tevoren niet kunt bedenken:
a. een M-wissel heeft geen wisselstand terugschakeling (K-rails en C-rails wél) ) tenzij je daar iets op verzint
(en er zijn een paar manier verzonnen op dit forum om daar omheen te zeilen)
b. Als je geen CDU gebruikt, is er een extra schakelrails nodig die direct na vertrek terug meldt dat 1 van de 4 treinen is vertrokken (en dat staat in dit maavm- schema), en dat kun je doen met een hulprelais.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Inmiddels is het me gelukt om de schakeling te doorgronden en heb ik het werkend op mijn proefbaan.
Waar ik nu naar ga kijken is de plaatsing van de schakelrails, dat is de volgende puzzel.
Als ik dat uitgezocht heb zal ik proberen een duidelijke tekening te maken om te laten zien hoe de bedrading is aangesloten.
Iedereen bedankt voor de bijdrages, ze waren een welkome hulp!

Gr, Rien
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 10 november 2021, 23:24:15
Rien, klop eens de woorden: 'analog Märklin automatisch fahren' in op google en zoek op video's.
Je doelt op de links in het draadje van Ton van 't Fort?
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
 @citaat eh nee: Bahnbetrieb noemt de man in kwestie zijn kanaal op YouTube.

Makkelijker was het even een linkje te plaatsen maar met de mobiele telefoon vind ik dat een heel gedoe. Ik heb even geen PC in de buurt.


Groet,

Peter
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Allemaal geen oplossing voor het probleem van de vragensteller: twee slepers en schakelrails !

Cees
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 13 november 2021, 18:29:49
Allemaal geen oplossing voor het probleem van de vragensteller: twee slepers en schakelrails !
Als je dat nog steeds denkt, dan lees je er overheen.
Er zijn al 2 verschillende methoden aangereikt:

1. methode maavm en 3railwiki:
-als een sein op groen gaat
-rijdt de trein over schakelrails na een samenvoegende wissel (oftewel in het vertrekspoor), en
-zet alle voorgaande seinen op rood, en
-zet een hulprelais om dat voorkomt dat een sleper achter in de trein ook kan schakelen

2. CDU gebruik per schakelrails:
-een schakelrails reageert op de eerste sleper
en schakelt het puls signaal via een condensator naar sein/wissel
-die condensator is nog aan het herladen (en kan dus niets met de 2e puls)
als de achterkant van de trein dezelfde schakelrails passeert (de tweede sleper wordt dus genegeerd)

Maar als je een derde methode weet, kaart 'm dan aan: we zijn leergierig.
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Een derde methode weet/ken ik niet. Ik ben slechts analfabeet voor wat betreft elektrotechniek.
Ik weet wel dat:
a. meneer in video 1. contactrails gebruikt en geen schakelrails. verder is het geen ware "marklinist" want hij gebruikt gele draad en blauwe stekkers waar ieder ander rode draad en rode stekkers zal gebruiken
2. alle treinen in video 2. hebben geen tweede sleper.
Ik heb jarenlang twee 10-sporige analoge schaduwstations simpel functionerend gebruikt met
a. een magneetje onder de laatste wagon van elke trein;
b. een reedcontact in elk spoor direct na de inrijwissel en
c. schakelversterkers, elk geschikt voor het schakelen van 8 magneetspoelen (wissel, sein, relais).
Na overstappen op computergestuurd rijden (iTrain) zijn de schaduwstations "analoog" buiten bedrijf gesteld.

Cees
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
Zoals beloofd hierbij een tekening van een 3 sporig schaduwstation met 7 schakelrails, 3 hulprelais 7045 en 3 relais 7188.
Paars zijn de schakeldraden voor de wissels
Groen en blauw zijn de schakeldraden van de relais.
De schakelrail in het midden die het sein op rood zet heeft ervoor en erachter een rail waar de rijspanning op blijft staan, dit om te voorkomen dat een sleper op een schakelrail blijft hangen.
Schakelrail 7 zet alle hulprelais weer op rood
Schakelrail 1 t/m 3 zetten de hulprelais op groen
Schakelrail 4 t/m 6 schakelen de seinen.
Graag jullie input of hier nog verbeteringen mogelijk zijn.
Op deze manier is het probleem met de 2e sleper getackeld lijkt me.

Gr, Rien