Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Airbrushen in spuitcabine?

Gestart door zeeland maandag 08 november 2021, 19:23:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Airbrushen in spuitcabine?
Lid sinds: 2012

offline
Airbrushen in spuitcabine?
Kun je binnenshuis airbrushen in een spuitcabine met de uitlaat van de cabine binnen of moet de uitlaat altijd naar buiten hangen? Ik zou denken dat het filter van de spuitcabine alles tegenhoudt, behalve de verfluchtjes natuurlijk.

Groeten,

Frank
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Zelf zou ik het altijd naar buiten blazen.

groet
Harald
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Bij het airbrushen met verf die met water verdunbaar is, lijkt het risico op gezondheidsklachten nogal klein. Gebruik je dan een cabine met afzuiging met een filter, dan ben je veilig genoeg, zou ik denken.

Groet,

Peter
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Ik vergeet nog te melden dat ik een masker met actief koolfilter heb. Het gaat dus puur om wat er uit de uitlaat van de spuitcabine komt.

Groet,

Frank
Re: Airbrushen in spuitcabine?
hoi,

Citaat van: zeeland op maandag 08 november 2021, 19:23:16
Kun je binnenshuis airbrushen in een spuitcabine met de uitlaat van de cabine binnen of moet de uitlaat altijd naar buiten hangen? Ik zou denken dat het filter van de spuitcabine alles tegenhoudt, behalve de verfluchtjes natuurlijk.

Ligt er helemaal wat je aan het airbrushen bent. Mijn vriendin heeft helemaal geen cabine of afzuiging bij het airbrushen. Ze maakt schilderijen met de airbrush. Dat doet ze in de schuur. Ik kan mij voorstellen dat je bij het spuiten van treintjes inderdaad een spuitcabine gaat gebruiken. Dat is namelijk een andere manier van de airbrush gebruiken. Afzuiging en filter: Het filter houdt veel tegen maar niet alles. Houdt maar eens een keukenpapier en/of wc-papier aan het einde van uitlaat. Dan zal je nog steeds een verkleuring zien. Persoonlijk zou ik de uitlaat naar buiten doen
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Ik gebruik een grote kartonnen (aangepaste) doos, onder de afzuigkap van het keukenfornuis, als spuitcabine. Werkt goed.
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Airbrushen in spuitcabine?
 @citaat Wim, raakt je filter van je afzijgkap dan niet vol met verf deeltjes (Die moeilijk uitwasbaar zijn)?
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Ongetwijfeld. Doch ik gebruik dat filter uitsluitend voor het werken met het lucht penseel. En ik gebruik water oplosbare verven.
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Zelf gebruik ik de Spuitcabine en hang de slang naar buiten.
Ik spuit met watergedragen verf. Een keer ff spuiten zonder afzuiging en slang en je ziet toch stof om de de Spuitcabine op de werk tafel liggen.
Ik zet dus altijd de afzuiging aan en slang naar buiten
Gr Mallet
Re: Airbrushen in spuitcabine?
Omdat het raam in mijn hobbykamer nogal onhandig geplaatst is kan ik niet naar buiten ventileren. Daarom heb ik aan m'n spuitcabine (ca. €80 bij HBM) een extra filter gemaakt op basis van een condensatiebak voor een wasdroger.

In de spuitcabine zit het standaard filter, vanaf de ventilator gaat een verloop van 12cm naar 10cm diameter voor de slang. De slang op de bak. In het deksel van de bak een extra filter (met extra koolstoflaag voor de geurtjes).

In de bak doe je een laagje water, hier slaan de restjes verfdamp op neer, de rest van de lucht gaat omhoog het koolstoffilter in en naar buiten.
Kosten ca. €30 (€18 voor de bak, rest voor de verloop, filtermat en wat tape).

Ik spuit wel alleen watergedragen acrylverf (voornamelijk Valejo).