Nieuws: De 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn klaar! Lees hier verder hoe je je bestelling kunt bemachtigen : Klikkie doen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Weatheren
| | |-+  Airbrushen in spuitcabine?
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Airbrushen in spuitcabine?  (gelezen 779 keer)

zeeland

• Toffe Gast
  • *
Airbrushen in spuitcabine?
« Gepost op: maandag 08 november 2021, 19:23:16 »

Kun je binnenshuis airbrushen in een spuitcabine met de uitlaat van de cabine binnen of moet de uitlaat altijd naar buiten hangen? Ik zou denken dat het filter van de spuitcabine alles tegenhoudt, behalve de verfluchtjes natuurlijk.

Groeten,

Frank

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Airbrushen in spuitcabine?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 08 november 2021, 19:29:54 »

Zelf zou ik het altijd naar buiten blazen.

groet
Harald

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 08 november 2021, 20:10:50 »

Bij het airbrushen met verf die met water verdunbaar is, lijkt het risico op gezondheidsklachten nogal klein. Gebruik je dan een cabine met afzuiging met een filter, dan ben je veilig genoeg, zou ik denken.

Groet,

Peter

zeeland

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 november 2021, 20:53:24 »

Ik vergeet nog te melden dat ik een masker met actief koolfilter heb. Het gaat dus puur om wat er uit de uitlaat van de spuitcabine komt.

Groet,

Frank

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 07:24:50 »

hoi,

Kun je binnenshuis airbrushen in een spuitcabine met de uitlaat van de cabine binnen of moet de uitlaat altijd naar buiten hangen? Ik zou denken dat het filter van de spuitcabine alles tegenhoudt, behalve de verfluchtjes natuurlijk.

Ligt er helemaal wat je aan het airbrushen bent. Mijn vriendin heeft helemaal geen cabine of afzuiging bij het airbrushen. Ze maakt schilderijen met de airbrush. Dat doet ze in de schuur. Ik kan mij voorstellen dat je bij het spuiten van treintjes inderdaad een spuitcabine gaat gebruiken. Dat is namelijk een andere manier van de airbrush gebruiken. Afzuiging en filter: Het filter houdt veel tegen maar niet alles. Houdt maar eens een keukenpapier en/of wc-papier aan het einde van uitlaat. Dan zal je nog steeds een verkleuring zien. Persoonlijk zou ik de uitlaat naar buiten doen
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 07:30:01 »

Ik gebruik een grote kartonnen (aangepaste) doos, onder de afzuigkap van het keukenfornuis, als spuitcabine. Werkt goed.
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 10:29:26 »

@citaat Wim, raakt je filter van je afzijgkap dan niet vol met verf deeltjes (Die moeilijk uitwasbaar zijn)?
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 11:36:06 »

Ongetwijfeld. Doch ik gebruik dat filter uitsluitend voor het werken met het lucht penseel. En ik gebruik water oplosbare verven.
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Pagina's: [1]   Omhoog