Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal

Gestart door David NS Fan zaterdag 06 november 2021, 22:01:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
hallo, ik had een vraag is het mogelijk een Artitec hondekop 4 dcc digitaal ombouwen naar 3rail Digitaal... Graag hoor ik Dat met vriendelijke Groetjes David  :)
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Ja
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Wat heb je dan nodig... een sleper soldeerbout en wat draadjes om solderen... of... ik hoor het graag...
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Dat wat je zegt...
Maar als je er allemaal vragen over hebt en niet weet wat te doen, koop dan lekker de AC versie, ben je gelijk klaar.
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
 @citaat Neuh... dat is te gemakkelijk  >:-D  >:-D Ik zou alle 3rail-zooi verkopen en dan lekker 2rail gaan rijden.... veel gemakkelijker. Geen gezeur met ombouwen naar 3rail. Dan ben je ook gelijk klaar  >:-D  >:-D
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Ja, zet maar e.a. te koop  :D
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Dat doet David ook, ik heb al een 3rail Hondekop van hem gekocht.... :D

Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Haha klopt! Het is alleen een vraag hoor! Was gewoon nieuwsgierig!

@robert das inderdaad een mooie ja ik heb nu zelf de 772 en 771 en 762 en een 769 ook weer 🤗
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Mocht die 762 te koop komen dan heb je mijn aandacht...
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Omdat er alleen nog gelijkstroomversies te krijgen zijn, of je moet natuurlijk geduld hebben op de 2e hands markt, overweeg ik ook een digitale gelijkstroomversie aan te schaffen en een ombouw naar ac te doen. Het lijkt mij dat het vrij eenvoudig moet kunnen door een sleper te monteren (de voorbereiding zit al in de draaistellen) en misschien wat wielcontacten omsolderen naar wisselstroom.

@Looney Tunes het lijkt dat jij al ervaring hebt opgedaan hiermee, zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?

Alvast bedankt!
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Die wielcontacten moet je sowieso omsolderen.
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
En om het perfect te doen moet je de wielen dichter na elkaar toe zetten. Van 14,3 naar 14,0mm.

Gelukkig zijn de plastic 'asjes' tussen de wielen precies 14,0mm. Originele sleper is waarschijnlijk nog wel te krijgen bij Artitec (Mocht dat niet lukken, stuur maar een PB).

Soms kun je de assen ook nog ruilen met Artitec. De AC assen hebben ook een iets hogere flens t.b.v. rijden door wisselstraten.

20230827_135359.jpg
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Wijbe dank voor je bericht. Ik zal het zaterdag eens vragen op de beurs in houten.
Op internet zie ik alleen AC wielen, dat zijn vast niet de goede.
https://www.artitecshop.com/nl/4-wisselstroom-wielen.html

Michel.
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Ik rij met c rail en wissel eigenlijk nog nauwelijks assen. LSM, Rivarossi, ACME, Trix rijdt allemaal gewoon op hun gelijkstroom wielen bij mij. Roco wisselt.
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
@ Laurent, zolang je geen massa-detectie of contactrails gebruikt is dat niet bezwaarlijk.
Ik laat sowieso alle wielstellen omwisselen om contactproblemen / melderproblemen te voorkomen.

John (VT601)
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Op de website staan uiteraard de onderdelen niet. De afgelopen maanden hebben ze flink wat B-keuze stellen waar wat aan geknutseld moet worden verkocht op de beurs. Wie weet kan je nog een mooie scoren voor een leuke prijs. Vooral aan ze vragen ;-)
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Citaat van: mleijd op zondag 18 februari 2024, 14:23:35Omdat er alleen nog gelijkstroomversies te krijgen zijn, of je moet natuurlijk geduld hebben op de 2e hands markt, overweeg ik ook een digitale gelijkstroomversie aan te schaffen en een ombouw naar ac te doen. Het lijkt mij dat het vrij eenvoudig moet kunnen door een sleper te monteren (de voorbereiding zit al in de draaistellen) en misschien wat wielcontacten omsolderen naar wisselstroom.

In Vlaardingen is een winkel waar de Artitec 23.406.01 en Artitec 23.406.02 nog nieuw te koop zijn. Zelf heb ik daar vorig jaar de 21.404.02 gekocht.
Re: Artitec Hondekop DCC Ombouwen Naar AC Digitaal
Dank je wel voor de tip!