Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Br 086 Roco

Gestart door Jasperkc maandag 18 december 2023, 20:39:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 086 Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 086 Roco
Hallo Allemaal,
Bij de buren heb ik de vraag ook al gesteld, maar beter teveel gevraagd dan blijven rondlopen met mijn vragen. Ik ben al een tijdje van plan om de Roco br 086 aan te schaffen. De loc is uitgebracht in 3 versies:
- 70317 gelijkstroom digitaal zonder geluid
- 70318 gelijkstroom digitaal met geluid
- 78318 wisselstroom digitaal met geluid

Omdat de loc niet meer te koop is bij diverse treinen winkels heb ik besloten te gaan zoeken op Ebay en andere 2de hands sites of winkels. Ik ben de loc al een paar keer tegengekomen voor diverse prijzen. De wisselstroom versie was in Amerika te koop voor €450,- en dan kwam er nog shipping kosten bij en inklarings kosten. Dan kwam deze loc boven de €500,- euro uit en dan moet er nog een ESU sounddecoder in. Dat vond ik veel te veel van het goede. Ik ben toen gaan zoeken naar de gelijkstroom versie zonder geluid en die kwam ik regelmatig tegen rond de €180,- Ik heb toen gelijk besloten om alle onderdelen die nodig zijn voor de AC versie bij mijn dealer aan te schaffen. Dit ging heel snel en nu heb ik alles al in huis om de DC versie om te bouwen naar AC. Maar nu heb ik begrepen dat de DC versie zonder geluid niet is voorbereid voor een speaker. Nu weet ik het even niet meer? Moet ik de 70318 met geluid kopen of kan ik ook de 70317 zonder geluid aanschaffen en die dan ombouwen naar een versie met geluid?

Ok. Ik hoor het wel wat de opties zijn,
Jasper
Re: Br 086 Roco
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Br 086 Roco
Zo naar het frame 145590 kijkend zitten daar 2 bekkens in voor een luidspreker. Naar de onderkant van de printplaat kijkend zitten daar de eilanden. Uit de ET lijst de speaker 2x bestellen zou voldoende moeten zijn. Moet je alleen even netjes de draadjes af solderen.

Ik zou voor een Zimo decoder gaan, maar dat ben ik. En dan zo'n condensator erop knallen, net als origineel.
Re: Br 086 Roco
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Br 086 Roco
En ik zou voor een ESU decoder gaan.  :D

groet
Harald
Re: Br 086 Roco
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Br 086 Roco
Ik dus niet, omdat de hele Roco print is opgebouwd rondom zo'n Zimo.
Re: Br 086 Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 086 Roco
Ik ben vandaag begonnen om van de br 086 de wielen te wisselen. Alles is gelukt op 1 ding na. Ik heb verbinding tussen de plus en de min. Simpelweg komt het erop neer dat ik waarschijnlijk iets niet helemaal juist heb aangesloten. Ik zag op de printplaat 2 soldeerpunten. Erbij staat 2L en 3L. De 2L was doorverbonden en heb ik opgeheven. Nu heb ik dus de 3L verbonden met elkaar. Is dit nu het probleem?

Graag hoor ik hoe het zit.
Groet, Jasper

20240204_134403 by Jasper Kooderings Clemens, auf Flickr
Re: Br 086 Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 086 Roco
Ik denk het probleem te hebben gevonden.

IMG-20240204-WA0011[1]
by Jasper Kooderings Clemens, auf Flickr
Volgens mij is het zo dat naast het rode draadje een lötpad zit waarop ~ dit teken staat. Moet ik daarop de rode draad aansluiten? En dan als het goed is, is dan de kortsluiting over?

Groet, Jasper
Re: Br 086 Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 086 Roco
Ja dus. Inmiddels heb ik de loc volledig in gebruik genomen en zoeft ie heerlijk over de sporen. In de toekomst plaats ik nog een printplaat erin van de digitale versie met een aansluiting voor een cabineverlichting. Maar dat is van latere zorg. Ik ben erg blij dat het allemaal gelukt is.
Groet, jasper
Re: Br 086 Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 086 Roco
Hallo Allemaal,
Inmiddels is deze printplaat besteld en binnen. Nu blijkt dat het precies dezelfde printplaat is als die in de gelijkstroom versie en de digitale versie zit. Er is dus geen onderscheid in de diverse printplaten. Sterker nog. Zelfs zit er op de achterste printplaat een 2 tal lödpads en die zijn dus voor de aansluiting van een cabineverlichting. Ik had dus helemaal niet de printplaat hoeven te bestellen. Maar goed. De verlichting is geplaatst en nu doet ie het ook heel erg goed. Ik ben er helemaal blij mee.
Groet, Jasper.