Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie

Gestart door Märklin.Pk zaterdag 06 november 2021, 11:44:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Wie zou mij kunnen helpen om o.a. een Märklin sein type 76397 ('oud digitaal) te programmeren, en wel op een Ecos2.
Ik krijg het niet gedaan om het sein op twee adressen te zetten (hoofdpijn met geïntegreerd voorsein) Ondertussen veel forums berichten gelezen, kwam van alles voorbij maar kom er niet uit.
Probleem is dat na aansluiting bruine en gele draad op de programmeerrail, het sein enkel en alleen in de demo-modus blijft knipperen. Al ik een sein virtueel aanmaak in de Ecos2, dan reageert het sein niet op de input tijdens het programmeerproces, zoals opgegeven in de handleiding.
Ik heb helaas geen keyboard, en dat is volgens de handleiding wel een 'vereiste'...
Zou graag bij een mede hobbyist (of vereniging) in de omgeving van Rotterdam aan willen schuiven, om een oplossing te realiseren.
Btw: Uiteindelijk wil ik het sein in iTrain laten functioneren, maar dat is versie2...
Bij voorbaat dank voor een reactie!
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Bruin en geel op de programmeerrails klinkt mij als niet goed in de oren en bij een snelle blik op de handleidingen zie ik dat ook niet. Vergis jij je in de probleembeschrijving of zie ik het niet goed?
Maar het lijkt mij logisch rood en bruin op de centrale of de programmeerrails aan te sluiten en dan nog eens te proberen.

Groet,

Peter
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Excuus, ik bedoelde ook de door jouw aangegeven kleuren! Sorry. (Maar het werkt dus niet)
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
 @citaat Dat foutje kwam natuurlijk hier door >:-D
Citaat van: Märklin.Pk op zaterdag 06 november 2021, 11:44:32
hoofdpijn met geïntegreerd voorsein
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Zo doe je het op de CS3.



Let erop dat je van rood naar het schakelt. Zie ook hier: http://www.polar.sunynassau.edu/~fanellis/signals.html
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Bruin en geel sluit je aan als bruin en rood.
Dus geel op middenrail.

Verder:
Alles spanningsloos;
Programmeerbeugel plaatsen op onderkant print 763xx; geel en bruin aansluiten; alle andere aansluitingen losnemen.
Spanning er op.
Sein gaat knipperen.
Selecteer op bedieningspaneel de knop waarmee je het sein wilt schakelen.. (eerste adres)
Sein knippert van bv rood naar groen. (Hp1/0)
Daarna gaat oranje knipperen. (Hp2/0)
Nu druk je op andere/volgende drukknop. (2e adres wordt vastgesteld)
Daarna gaat voorsein knipperen. (Vr1/0)
Selecteer volgende drukknop. (3e adres wordt vastgesteld)
En betreft het ook een inrij-sein met keuze voor inrijden naar afbuigend spoor, dan Vr2/0 instellen als die gaat knipperen.
Na einde cyclus worden alle seinbeelden wisselend weergegeven.
Daarna spanning eraf.
Programeerbeugel verwijderen.
Andere kabels weer aansluiten.
Spanning er weer op.
Nu moet het sein bedienbaar zijn.

Oja, sein is fx. Dus Moterola II. Dus geen DCC.

Mvg
Marcel
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
 :).    Schone taak voor morgen! .
Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Duidelijk omschreven. Ga er morgen mee aan de slag. Dank voor de aanwijzingen.

Re: Programmeren Märklin sein 76397 op lokatie
Heren, het is gelukt. Nog niet perfect, maar wel aangesloten. Wat was het probleem? Ik heb nu alles losgekoppeld en een los stukje (programeerrail) gebruikt om het sein 'clean' te installeren. En dat is nu gelukt!! Thx voor alle adviezen!!!! (helaas heb ik nog de verkeerde kleurencodes gekozen, maar dat deert nog even niet. Het werkt eindelijk, en daar gaat het om.
Nu -Formule1- :-)
Thx voor alle input!!!