Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Newbie met een baanontwerp

Gestart door Charlemagne zaterdag 06 november 2021, 10:37:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Newbie met een baanontwerp
Beste mensen, tot nog toe was ik actief op verschillende gitaarfora, maar nu waag ik de grote stap naar de treinen... Ik heb het voornemen samen met twee kleinzonen een baan op te bouwen. Zo kan ik ze hopelijk warm maken voor het kleine handwerk en fijne techniek. Märklin vind ik daarvoor met zijn HO-schaal een mooie maat. Ik wil een jaren '50 baan creëren met korte(re) treinen. Ik heb een kamer van 2x 2,9 meter to mijn beschikking. Om te beginnen ben ik veel gaan lezen op internet en heb ik het 'Compleet handboek modelspoorbanen ontwerpen' van Stein op de kop weten te tikken. Heerlijke en zeer interessante literatuur! Met Wintrack ben ik aan de slag gegaan om binnen de beperkte ruimte die ik heb een maximum aan doorgaand spoor te creëren met vlak landschap en wat heuvelwerk. Bijgaand mijn ontwerp in L-vorm. Wat ik hoop is dat ik met de binnenring rechts beneden hoogte (circa 111cm) haal om een onderdoorgang te maken. Het (gemiddelde) stijgingspercentage in Wintrack is 4,4%. Graag hoor ik van jullie of wat ik voor ogen heb mogelijk is. De baan kon ik met een aantal passtukjes sluitend krijgen, maar wellicht heb ik fouten heb gemaakt. Bij voorbaat dank! Karel
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Karel,

Het je al eens kennis genomen van de geometrie van C-rails. ?
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie
Dan zie dat een 24130 geen tegenboog is voor een normaal wissel. Dat dienst railstuk 24224 te zijn.
Voor 5 x 077 zijn andere oplossingen te vinden, er is nog voldoende vrije ruimte aan de rechterzijde van de treintafel.
Een stijging van 4,4% is  teveel.
Een hoogteverschil van 11 cm is alleen nodig wanneer je bovenleiding gaat gebruiken.
Wanneer dat niet de bedoeling is, dan is een hoogteverschil van 8 cm al voldoende.

Cees
Re: Newbie met een baanontwerp
Als je met korte treintjes op een 'jaren 50 speelbaan' gaat rijden, kan een stijgingspercentage van 5% nog best. Anderzijds, als het hoogteverschil maximaal 8 cm  is, kun je de stijging wat verminderen.
De tegenboog zonder recht stukje ertussen, is misschien wat problematisch. Soms leidt dat tot ontsporingen (locs en wagons met draaistellen!).

Groet,

Peter
Re: Newbie met een baanontwerp
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Newbie met een baanontwerp
Ik zou nog even goed nadenken over waar je brugpijlers moeten worden geplaatst. Standaard brugpijlers staan altijd aan de uiteinden van een brugdeel. Dat kan in jouw geval niet, omdat daar de rails van de onderliggende sporen is bedacht.
Re: Newbie met een baanontwerp
Dankjewel, Cees, Peter en Stamgast voor jullie opmerkingen en suggesties. Die wisseltegenboog 24224 vond ik gek genoeg niet in Wintrack. Goed om te weten dat die er is. Dat ik 5x077 gebruikte was omdat ik twee rechte-rail-mogelijheden over het hoofd zag (de 171.7 en de 229.3). Inmiddels heb ik een betere oplossing gevonden. Was vanochtend in Lisse op een treinenbeurs en kon daar tegen schappelijke prijs al het nodige aan rails aanschaffen. Maar eerst moet ik nu de tafel gaan bouwen. Die wil ik op zwenkwielen zetten. Vrije ruimte tussen muur en tafel is dan zo'n 30cm. Dat is erg krap, maar aan de kopse einden heb ik wat meer. Ook zal ik de hoeken afschuinen, wat iets aan ruimte oplevert.

Een tegenboog zonder recht stuk ertussen is, begreep ik al eerder uit de literatuur, een beginnersfout. Maar ik heb gewoonweg niet meer ruimte voor een langere baan en ik hoop dat het met kortere locs en wagons toch geen probleem zal zijn.

De voor brugpijlers zal inderdaad weinig of geen ruimte zijn. Zo niet dan zal ik zelf een vaste brug moeten maken.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Bij oude baanontwerpen, inclusief een aantal van Märklin zelf, waren stijgingen tot 5% niet ongebruikelijk. Tegenwoordig raadt Märklin zelf aan om de stijgingen niet groter te laten zijn dan 3%: Technik-Tipp 412. Bij bochten liefst nog iets minder, bij zeer korte treinen mag het ook iets meer zijn. Gegeven die aanbevelingen is 4,4% veel, maar omdat je alleen korte treinen wilt laten rijden, zou het misschien nog wel gaan.

Desalniettemin is het is veiliger als je het minder steil maakt. Zelfs als je al een aantal treinen hebt en ze kunnen het allemaal aan, weet je maar nooit of je in de toekomst nog eens een mooi model koopt en er vervolgens achter komt dat de loc onvoldoende trekkracht heeft. Een V 200 heeft doorgaans veel meer trekkracht dan een Köf, om maar eens wat te noemen.

Bij hellingen spelen twee aspekten: ten eerste moeten de locs voldoende trekkracht hebben om een aantal wagons naar boven te kunnen slepen, ten tweede moet er bij het dalen geen probleem ontstaan bij de buffers. Bij het dalen komen de rijtuigen namlijk iets dichter bij elkaar dan normaal, en in combinatie met een scherpe bocht kan het zijn dat de buffers in elkaar haken, met een ontsporing tot gevolg. In jouw ontwerp zitten niet alleen sterke stijgingen, maar ook nog eens in combinatie bochten 24130, de krapste bochten in C-rail.

Zoals anderen al schreven, geven tegengestelde bochten een verhoogd ontsporingsrisico. Dat geldt vooral voor scherpe bochten zoals de 24130, anders valt het wel mee. On jouw ontwerp liggen tegengestelde bochten 24130 echter ook nog eens in een traject met een fors stijgingspercentage. Dat is vragen om problemen.

Iets heel anders is de bereikbaarheid van de sporen. Het zou prettig werken als je op z'n minst een groot deel van de baan zonder veel moeite bereikbaar zou zijn, maar dat zal hier niet lukken. Je geeft aan dat de kamer 2 x 2,9 m is. Als ik het goed zie, is de baan zelf 1,6 x 2,5 m. Ik denk dan aan een stevige constructie op wielen zodat je de complete baan kunt verplaatsen. Door er onderdoor te kruipen, heb je toegang van alle kanten. 40 cm is vrij krap, maar als je dun en flexibel bent, is het nog wel te doen.


Ik ben eens aan het tekenen gegaan, met het onderstaande resultaat.  Zo heb je iets om over na te denken. De stijgingen zullen nog steeds iets groter moeten zijn dan 3%, maar lang geen 4%. Nergens tegengestelde bochten, en dat terwijl het al in een kamer van 1,75 x 2,7 m past. Als je wilt, mag het dus zelfs nog iets groter.

Dankzij de diepe inham aan de rechterkant is een groot deel van de sporen goed bereikbaar zonder dat de tafel verrijdbaar hoeft te zijn. Het mangat aan de linkerkant zorgt voor de rest.  Van onderen open, met een deksel met afneembare scenery er op. Alleen rechtsvoor, naast de brug, liggen nog een paar bochten 24430 relatief ver van de rand van de baan. Eventueel kun je nog een tweede mangat maken, anders moet je zorgen dat de baan stevig genoeg is om op te kunnen steunen. De inham is essentiëel, de overige ronde vormen kun je naar eigen inzicht anders maken, of recht laten.
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 06 november 2021, 15:54:42
Bij oude baanontwerpen, inclusief een aantal van Märklin zelf, waren stijgingen tot 5% niet ongebruikelijk. Tegenwoordig raadt Märklin zelf aan om de stijgingen niet groter te laten zijn dan 3%: Technik-Tipp 412. Bij bochten liefst nog iets minder, bij zeer korte treinen mag het ook iets meer zijn. Gegeven die aanbevelingen is 4,4% veel, maar omdat je alleen korte treinen wilt laten rijden, zou het misschien nog wel gaan.

Desalniettemin is het is veiliger als je het minder steil maakt. Zelfs als je al een aantal treinen hebt en ze kunnen het allemaal aan, weet je maar nooit of je in de toekomst nog eens een mooi model koopt en er vervolgens achter komt dat de loc onvoldoende trekkracht heeft. Een V 200 heeft doorgaans veel meer trekkracht dan een Köf, om maar eens wat te noemen.

Bij hellingen spelen twee aspekten: ten eerste moeten de locs voldoende trekkracht hebben om een aantal wagons naar boven te kunnen slepen, ten tweede moet er bij het dalen geen probleem ontstaan bij de buffers. Bij het dalen komen de rijtuigen namlijk iets dichter bij elkaar dan normaal, en in combinatie met een scherpe bocht kan het zijn dat de buffers in elkaar haken, met een ontsporing tot gevolg. In jouw ontwerp zitten niet alleen sterke stijgingen, maar ook nog eens in combinatie bochten 24130, de krapste bochten in C-rail.

Zoals anderen al schreven, geven tegengestelde bochten een verhoogd ontsporingsrisico. Dat geldt vooral voor scherpe bochten zoals de 24130, anders valt het wel mee. On jouw ontwerp liggen tegengestelde bochten 24130 echter ook nog eens in een traject met een fors stijgingspercentage. Dat is vragen om problemen.

Iets heel anders is de bereikbaarheid van de sporen. Het zou prettig werken als je op z'n minst een groot deel van de baan zonder veel moeite bereikbaar zou zijn, maar dat zal hier niet lukken. Je geeft aan dat de kamer 2 x 2,9 m is. Als ik het goed zie, is de baan zelf 1,6 x 2,5 m. Ik denk dan aan een stevige constructie op wielen zodat je de complete baan kunt verplaatsen. Door er onderdoor te kruipen, heb je toegang van alle kanten. 40 cm is vrij krap, maar als je dun en flexibel bent, is het nog wel te doen.


Ik ben eens aan het tekenen gegaan, met het onderstaande resultaat.  Zo heb je iets om over na te denken. De stijgingen zullen nog steeds iets groter moeten zijn dan 3%, maar lang geen 4%. Nergens tegengestelde bochten, en dat terwijl het al in een kamer van 1,75 x 2,7 m past. Als je wilt, mag het dus zelfs nog iets groter.

Dankzij de diepe inham aan de rechterkant is een groot deel van de sporen goed bereikbaar zonder dat de tafel verrijdbaar hoeft te zijn. Het mangat aan de linkerkant zorgt voor de rest.  Van onderen open, met een deksel met afneembare scenery er op. Alleen rechtsvoor, naast de brug, liggen nog een paar bochten 24430 relatief ver van de rand van de baan. Eventueel kun je nog een tweede mangat maken, anders moet je zorgen dat de baan stevig genoeg is om op te kunnen steunen. De inham is essentiëel, de overige ronde vormen kun je naar eigen inzicht anders maken, of recht laten.

Dank voor je uitgebreide reactie en de moeite die je hebt genomen om zelf te tekenen. Ik ben je zeer erkentelijk en je geeft me veel om over na te denken. Wat de bereikbaarheid betreft, ja dat is een belangrijk punt. Ik was al van plan om de baantafel middenvoor wat "in te hammen" en de hoeken af te ronden, maar misschien is dat niet genoeg. Terug naar de tekentafel :-)
Re: Newbie met een baanontwerp
@speeltmettreintjes Mag ik je vragen met wel programma jij ontwerpt. Ik mis in het mijne een heleboel c-rails en kan zo allerlei suggesties van jou niet verwerken.
Karel
Re: Newbie met een baanontwerp
 @citaat Rob gebruikt WinTrack voor zijn ontwerpen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Inderdaad. Om precies te zijn, de WinTrack 15 demo-versie.

Bocht 24315 en de wissels 24771 en 24772 bestaan pas sinds 2015, maar die komen in dit ontwerp niet voor. De rest bestaat al heel lang, dus als je die niet ziet, is er iets anders aan de hand. Misschien is er iets mis met jouw WinTrack bestand met alle beschikbare C-rails. Of staan de ontbrekende rails misschien ergens anders dan waar je ze verwacht? Welke rails gaat het eigenlijk om? En welke WinTrack versie gebruik je?


Het is overigens niet moeilijk om bij een oudere versie van WinTrack het nieuwste bestand met alle beschikbare rails te gebruiken. In het topic

     R3 wissel in Wintrack 10 24771 24772

staat het precies uitgelegd. Dit werkt ook bij WinTrack 9, bij nog oudere versies weet ik het niet.
Re: Newbie met een baanontwerp
Bedankt, Rob. Ik heb Wintrack opnieuw gedownload en sindsdien staan ook de andere rails erop. Ik weet niet wat er de eerste keer fout ging. Ik heb inmiddels, nog wel op basis van mijn eerste ontwerp, een aantal opmerking van jou en anderen verder verwerkt. De baan is in het midden verder versmald, waardoor ik daar in ieder geval een beter bereik heb. Een mangat vind ik vooralsnog wat veel van het goede. Ook heb ik de baan iets verlengd, waardoor ik geen tegenbochten meer heb bovenop de klim. Ook is de klim daardoor iets verlengd wat het percentage naar beneden brengt. Ik heb nu een kruising in het middenvlak gepland, zodat ik altijd van rijrichting kan veranderen. Met de Engelse kruising rechtsboven kan ik nog steeds de hoofdbaan volledig van binnen-naar-buiten (vv) rijden. Zou het zo kunnen met korte treinen? En heb jij, of iemand anders een suggestie voor het opvullen van de gaatjes. Zonder de wissel van het opstelspoor kan ik dat baanvak wel gesloten krijgen (met 24229 en 077). Ik kan natuurlijk rails gaan inkorten, maar misschien is er nog een standaardoplossing die ik over het hoofd zie.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Om geen rails te hoeven inkorten, begin ik bij het plannen altijd met de lastigste fragmenten van de baan. Dat zijn steevast de wisselstraten en de kortste trajecten tussen de wissels. Nadat ik die ongeveer heb ontworpen, ga ik verder met de langere trajecten. Meestal eerst de bochten, dan de lange rechte stukken. Hoe langer zo'n traject, hoe meer (ongeveer) passende combinaties van rails er zijn. Bovendien kun je in een lang traject met bochten zonodig nog wel wat smokkelen. Zijspoortjes komen helemaal op het eind.

Stap 1
Als ik jouw baan passend zou willen ontwerpen, zou ik beginnen met de driehoek die wordt gevormd door de korte kruising 24649, de engelse wissel 24624 en de linkerwissel 24611. De bochtjes 24206 zou ik daarbij niet gebruiken. Om later in de korte benen van de driehoek gemakkelijk een wissel te kunnen stoppen, leg ik er voorlopig een 24188 in. De twee korte benen zijn altijd even lang. Je zou kunnen kiezen voor 24188 + 24229 of 2 x 24188, daarna is het alleen nog maar een kwestie van de juiste combinatie zoeken van rechte rails voor de derde kant van de driehoek. Als je weinig ontwerpervaring en kennis van C-rails hebt, kan dat een behoorlijke puzzel zijn, maar in de 3rail wiki staat een bruikbaar artikel: C-rail mogelijke combinaties van rechte stukken

Met die uitgangspunten kun je bijvoorbeeld het ontwerp van het eerste plaatje maken.

Stap 2
De binnenbocht aan de linkerkant moet de linkerwissel verbinden met de korte kruising. Die binnenbocht moet bovendien veel bochten 24130 gebruiken want anders past het straks niet meer in de kamer. De totale hoek die het traject moet maken, is 204,3 graden. Dat gaat niet alleen met bochten 24130, daarvoor moet er op z'n minst ergens een 24224 of een 24206 in tegengestelde richting komen. Dus ... eerst maar eens 7 bochten 24130 neerleggen en een tegendraadse 24206 bij de korte kruising. Dan blijkt echter dat dat beroerd uitkomt: de open einden moeten namelijk goed uitgelijnd worden, zodanig dat er alleen nog maar een recht traject gelegd hoeft te worden, en dat gaat niet: zelfs de krappe bocht 24130 is daarvoor niet krap genoeg. Daarmee valt het bochtje 24206 af, het zal anders moeten. Bijvoorbeeld met een bochtje van 15 graden direct bij de korte kruising. De binnenbocht aan de linkerkant moet dan 219,3 graden worden, en dat gaat met een bocht 24224, een bocht van 15 graden en een aantal bochten van 30 graden. Met drie verschillende bochtjes van 15 graden en vijf van 30 graden om uit te kiezen, zijn er enorm veel mogelijkheden. Helaas staat er in de wiki geen handzame oplossing voor allerlei situaties, het is een kwestie van proberen. Naarmate je de C-railgeometrie beter leert kennen, en meer ervaring opdoet met ontwerpen, zie je echter véél sneller wat je niet eens hoeft te proberen, en wat kansrijk is. En zo zou je tot het tweede plaatje kunnen komen.

De rest mag je zelf proberen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Tja... Het wordt wel meer 'spaghetti' zo.
In het eerste ontwerp kun je nog twee stationnetjes herkennen waar de rondrijdende treintjes elkaar kunnen inhalen. In laatste ontwerpen kan alles kris-kras over de baan karren zonder enig doel. Maar je kunt wel alle kanten uit!
Als dat het doel is, dan is het goed.

Groet,

Peter
Re: Newbie met een baanontwerp
En nog beter zou 1 station en 1 schaduwstation zijn, dan kunnen de treinen virtueel ergens naar toe en ergens van komen...
Re: Newbie met een baanontwerp
Ik ben ook redelijk nieuw, het ontwerp vind ik er mooi.
Wat ik niet goed kan zien is waar de stijging/daling zit?
Kan je deze in 3D laten zien?

Zou echt super zijn!

Alvast Bedankt!
Re: Newbie met een baanontwerp
Om te beginnen wil ik Rob en C (Spoorlijnen) bedanken voor hun uitgebreide commentaar en geweldige suggesties. Wat een fijn forum is dit. Ik begon met Rob z'n suggesties, want helder en mooi. Toch liep ik daarmee uiteindelijk vast in mijn ontwerp. Van je stappenplan en didactische tips leer ik overigens veel. Het volledig uitgewerkte voorstel van C kwam wel heel erg overeen met mijn plan, zij het met totaal andere railkeuzes. Ik ben op grond daarvan verder gaan werken en kwam er heel ver mee. Na veel uitproberen bleek dat ik bij nader inzien de kruising in het midden niet nodig had voor een 'keerlus/spoor' (rood) om - in combinatie met de Engelse wissel - steeds een andere rijrichting te kunnen kiezen. Daarmee kan de gehele rijbaan (geel) in beide richtingen worden benut, zonder te dubbelen. Ik vind het gewoon leuk als de treinen een beetje afstand kunnen afleggen... Door de kruising te schrappen kwam er ruimte voor twee opstelsporen (blauw). Wellicht kan ik daar nog meer van maken. De stijgingspercentages van op en afrit overschrijden nu niet meer de 3,5 procent. Daarmee zou het in mijn opzet (kleinere en kortere treinen) toch moeten lukken. Jullie hulp was super!!
Voor Stelle heb ik een 3D weergave toegevoegd. Die is nog niet zoals ik de baan voor ogen heb, maar geeft een indruk. Ik wil er rechtsboven meer 'berg' van maken. Het bruinige spoor rechtsonder is een viaduct dat de heuvel in leidt. Na de lus naar links daalt het spoor over de gele lengte. Hoe ik de tunnels in 3D goed moet laten uitkomen weet ik niet. Sowieso is het heel omslachtig werken met deze versie van Wintrack want ik kan mijn laptop niet afsluiten en moet van iedere volgende versie foto's maken om mijn werk te kunnen behouden en herinneren.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: Kareltje op maandag 08 november 2021, 19:41:56Sowieso is het heel omslachtig werken met deze versie van Wintrack want ik kan mijn laptop niet afsluiten en moet van iedere volgende versie foto's maken om mijn werk te kunnen behouden en herinneren.
Als ik met een ingewikkeld ontwerp bezig ben, zet ik mijn computer niet uit maar op hibernate. Dit ontwerp is nog vrij simpel. Opnieuw invoeren kost niet veel tijd, tenzij ik ook overal de hoogtes netjes in zou stellen. Ervaring helpt bij snel weer invoeren in WinTrack. Ook handig is de functie "Einfügen/Parallelgleis...", en natuurlijk ook gewoon kopiëren en plakken. Om iets te bewaren maak ik overigens geen foto's, maar screen captures (Alt+PrtScrn) en die plak ik in MS Paint. Als het maar een kladje is, sla ik het gewoon op, anders crop ik eerst de overbodige randen. Als bestandsformaat kies ik .png, dan zijn de plaatjes haarscherp.

Citaat van: Kareltje op maandag 08 november 2021, 19:41:56Na veel uitproberen bleek dat ik bij nader inzien de kruising in het midden niet nodig had voor een 'keerlus/spoor' (rood) om - in combinatie met de Engelse wissel - steeds een andere rijrichting te kunnen kiezen.
Klopt, ook zonder die korte kruising kunnen de treinen in beide richtingen keren.


In jouw ontwerp zie ik vrij veel korte passtukjes. Ik heb een kleine variatie gemaakt waarin er nog maar heel weinig nodig zijn. Door de driewegwissel ontstaat er bovendien een extra rijmogelijkheid. Dat heb ik gedaan omdat je meer geïnteresseerd bent in het laten rijden van de treinen dan in het maken van een natuurgetrouwe baan. Daar kan ik me best iets bij voorstellen: mijn baan is ook vooral veel rails, en ik vind het leuk als de treinen veel mogelijke routes hebben.

Er zijn veel plaatsen voor eventuele extra kopsporen, die mag je zelf toevoegen.


Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Een bijkomend voordeel van de functie "Einfügen/Parallelgleis..." is dat je bij C-rail de parallelsporen op de standaard parallelafstand van 77,5 kunt leggen. Dat is heel praktisch als je ergens een extra paar wissels wilt. Linksonder bijvoorbeeld, dat geeft nóg meer rijmogelijkheden.

P.S. In de dialoog kun je ook 64,3 kiezen, maar dat is alleen bruikbaar bij rechte sporen en ruimere bochten; bij bochten 24130/230 komen de sporen dan te dicht bij elkaar. Als je wat meer gaat ontwerpen, kom je ongetwijfeld tot de ontdekking dat ook allerlei andere parallelafstanden uitstekend van pas kunnen komen.

Re: Newbie met een baanontwerp
Ik zie inderdaad veel rij mogelijkheden, voor 1 trein toch.
Van zodra er 2 treinen moeten rijden lijkt dat mij eerder een last dan een lust, ik vrees dat ze regelmatig ergens kop aan kop zullen staan...
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 09 november 2021, 16:07:11
Om iets te bewaren maak ik overigens geen foto's, maar screen captures (Alt+PrtScrn) en die plak ik in MS Paint. Als het maar een kladje is, sla ik het gewoon op, anders crop ik eerst de overbodige randen. Als bestandsformaat kies ik .png, dan zijn de plaatjes haarscherp.
De gratis versie heeft geen export-functie (Bestand > Exporteren)?
Re: Newbie met een baanontwerp
Rob, je maakt me erg gelukkig. Je neemt me aan de hand door spoorwegland en dat stel ik enorm op prijs. Wat ziet jouw ontwerp er geweldig schoon uit. Zo wil ik het ook leren. Ik dacht dat ik er was, maar de tekentafel trekt alweer. Ik ga van Alt+PrntScr altijd naar een Worddocument, waarmee ik vervolgens niks kan. Ga het nu zeker ook op een andere manier proberen. Jammer dat Wintrack zo'n aanslag is op de portemonnee...voor de helft van de prijs zou ik het aanschaffen, maar ik vind € 100,- voor iemand die het maar spaarzaam gebruikt niet reëel. Nu eerst verder knutselen aan de baan met jouw suggesties. Daarna ligt de ruwbouw, zoals het geloof ik heet, op me te wachten.
Hartelijke groet, Karel
Re: Newbie met een baanontwerp
Inmiddels de baan aan de hand van Rob's voorstel verder aangepast. Ook een ontwerp gemaakt voor de tafel.
Dank voor voor de suggestie om PrtScr in Paint te plakken. Nu ziet het er pas acceptabel uit.
Re: Newbie met een baanontwerp
Nog een laatste verzoek om advies voor mijn baanontwerp. Eén stukje rechte rails (277mm) krijg ik niet gesloten, nadat ik bij het station nog een uitwijkbaan heb gemaakt om twee treinen tegelijk te laten rijden. Neem aan dat ik daar zelf iets voor zal moeten maken (?). Met een slanke wissel (24611) lukt het mij wel om alles gesloten te krijgen, maar die oplossing vind ik minder mooi.
Karel
Re: Newbie met een baanontwerp
Veel dank, C. Hoe is mogelijk dat ik dacht alle mogelijkheden te hebben geprobeerd en deze dus toch niet!
Dank ook voor de variatie. Met al jullie input heb ik nog het nodige om te overdenken, maar het wordt steeds duidelijker. De tafelplaten zijn aangeschaft en aan de buitenmaten valt niets meer te veranderen. Met baan is het nu als het gedichtje van Cees Buddingh:
Ik liep op straat
en zag een leeg Heinz blikje liggen;
ik dacht aan jou,
57 variaties.

Groet
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Als je merkt dat je met zo'n kort fragment op het einde slecht uitkomt, moet je een paar stappen terug doen en dat korte fragment tijdens het ontwerpen eerder invullen. Het is veel gemakkelijker als je op het eind alleen nog wat lange trajecten moet maken. De twee langste trajecten die ik voor het laatst zou bewaren zijn de buitenbocht van 210 graden links en het lange rechte spoor aan de achterkant.

Verder vind ik het jammer dat het extra diagonale spoor ten koste gaat van het derde parallelspoor aan de achterkant. Daar konden de treinen elkaar ook al passeren. Ik zie wel wat toegevoegde waarde in het extra diagonale spoor, maar niet tegen deze prijs.

Tenslotte zie ik dat je wat hebt gesmokkeld bij de tegenbocht voor de wissel 24611 voor het diagonale spoor: voor de juiste hoek hoort daar een 24224, niet 2 x 206 + 115. Ik begrijp wel waarom je het zo gedaan hebt: door de bochten 206 en 24130 bij de engelse wissel rechtsachter is de parallelafstand tussen de diagonale sporen daar groter dan normaal. Als je dan linksvoor bij de wissel een 24224 gebruikt, komt het niet goed uit. Daar is nog wel een mouw aan te passen, maar als je niet met de zaag aan de slag gaat om rails op maat te maken, vergen die oplossingen nogal wat passtukjes en het zal niet zo mooi worden.

Door de baan 8 cm op te rekken (tot iets meer dan 2,5 m) kan het extra diagonale spoor aan de linkerkant met een boogwissel beginnen en dat biedt meer mogelijkheden. Het derde parallelspoor aan de achterkant mag dan gewoon blijven liggen. En als bijkomend voordeel worden de twee doorgaande diagonale sporen ook nog eens bijna 20 cm langer.

Hieronder zie je nog eens twee variaties. Extra opstelsporen naar smaak toevoegen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Rob, wat heb je er weer een prachtig lijnenspel van gemaakt! Spoorlijnen slaat de spijker op mijn pijnlijke kop, dus werd het gisterenavond koortsachtig plannen binnen de bestaande beperkingen. De totale tafelbreedte is 255,3. Als ik het voorstel van Rob inteken en opmeet in Wintrack kom ik op 250 buitenkant spoor. Of Wintrack daarin secuur is, weet ik niet. Toen realiseerde ik mij dat de tafel uit twee bladen (tafels) bestaat, zodat ik er een balkje tussen zou kunnen zetten. Alleen blijft er dan aan beide zijden vrijwel geen ruimte meer over om nog te manoeuvreren (die is nu al minimaal). Jouw ontwerp, Spoorlijnen, geeft wellicht iets meer ruimte. Ik zal die ook nog intekenen. Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat het dit nieuwe ontwerp moet worden, want daarmee is inderdaad het aardigste tracé ontstaan. Ik ben jullie ontzettend dankbaar voor al het meedenken (en doen).
Hartelijke groet,
Karel
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: Kareltje op woensdag 10 november 2021, 17:38:56
De tafelplaten zijn aangeschaft en aan de buitenmaten valt niets meer te veranderen.

Komt dit door de lengte van de tafel/platen of is er in de ruimte zelf fysiek geen plaats voor 10 cm extra? Als de fysieke ruimte (kamer afmetingen) niet beperkend is, zou ik me niet teveel laten leiden door de huidige tafelafmetingen. Je werkt volgens mij niet met een open frame, maar je kunt ergens in het midden toch gewoon een strook van 10 cm extra leggen? Dan steekt de plaat iets over het frame aan de zijkant, maar 10 cm kan m.i. wel.

gr. Gertjan
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Newbie met een baanontwerp
rechts ga je onderdoor dus 8 cm zakken en stijgen op telkens een halve meter ?
Re: Newbie met een baanontwerp
Dank voor je suggestie, Gertjan. Nuttig om mee te nemen. De afmetingen van de kamer zijn mijn onverbiddelijke beperking. Het enige wat ik daar aan kan doen, is mijn buik nog meer inhouden dan nu al nodig is...
Re: Newbie met een baanontwerp
Bellejt, mijn stijgingspercentages komen niet boven de 3,5 procent. Met mijn kortere treinen durf ik dat aan. Overigens op hellingen van circa 2,5 meter.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Newbie met een baanontwerp
dan denk ik toch dat je verkeerd rekent want rechts is dat nooit mogelijk want op 3 rails moet je minstens 8 cm dalen om eronderdoor te gaan. ik spreek op de laatst geplaatste tekening dan.Met #27 is alles in orde
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Denk dat er iets meer ruimte is dan 3 rails, omdat beide sporen omhoog cq omlaag kunnen, maar het blijft (te) krap.
Dit komt omdat je een extra wisselverbinding in het station hebt gemaakt met het meest buitenste/achterste spoor die er eerst niet was. Daarom kan dat achterste spoor geen flauwe helling meer maken.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Door de extra wissels rechtsachter is een heel groot stijgingspercentage nodig om het benodigde hoogteverschil te bereiken als de sporen elkaar kruisen.

Stel, de engelse wissels liggen vlak. Dan moeten de rood gemarkeerde trajecten respectievelijk stijgen en dalen. De gezamenlijke lengte van die gemarkeerde trajecten is echter maar 149 cm. Zelfs als je genoegen neemt met 8 cm hoogteverschil, moet je daarvoor zeker 5% stijgen. En dat is nog niet alles, je kunt namelijk niet ineens van de vlak liggende engelse wissels naar 5%, dat moet heel geleidelijk. De ene 24611 op +1% en de andere op -1% bijvoorbeeld, en zo moet per rails het stijgingspercentage in kleine stappen veranderen. Om op 5% te komen, heb je sowieso al 5 rails nodig. In het stijgende spoor liggen er weliswaar 5, maar als de eerste met 1% stijgt en de vijfde met 5%, is het gemiddelde maar ruwweg 3%. Meer dan 27 mm stijgen is niet mogelijk.

Bij de binnenbocht is het nog erger, daar heb je maar 3,5 rails totdat de sporen elkaar kruisen. Gemiddeld zo'n 2% stijging, en meer dan 20 mm dalen gaat niet.

Kortom, dit is onmogelijk.

Ter vergelijking heb ik het andere kritische traject blauw gemarkeerd. Met een lengte van 253 cm betekent 8 cm hoogteverschil een stijgingspercentage van 3,2%. Beter is 9 cm, dan kunnen er tenminste ook nog e-locs rijden (met pantograaf naar beneden). Het stijgingspercentage wordt dan 3,5%.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Zie nu wel dat die extra wissel alleen in het laatste sporenplan van Spoorlijnen/C voorkomt, dus niet in eerdere ontwerpen. Als je die verbinding weg zou laten nemen de mogelijkheden in het station iets af, maar haal je de hoogte wel. Maar ik zou ook nog even naar de opmerking van antonv kijken: denk dat deze baan idd geen mogelijkheid biedt tot al te intensief treinverkeer, omdat het dan of veel stilstaan wordt of achter elkaar aanrijden.

gr. Gertjan
Re: Newbie met een baanontwerp
Ik begrijp nu waarop Belletj mij wees. Ik houd mij bij Rob's voorstellen in #27. In de buitenbaan achter heeft nooit een wissel gezeten en die wil ik er ook niet in, want ik heb daar juist een mooie lange helling. De tekening waarop jullie duiden, was een suggestie/variatie van C (Spoorlijnen).
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: Gertjan H op donderdag 11 november 2021, 16:48:12
Maar ik zou ook nog even naar de opmerking van antonv kijken: denk dat deze baan idd geen mogelijkheid biedt tot al te intensief treinverkeer, omdat het dan of veel stilstaan wordt of achter elkaar aanrijden.

gr. Gertjan

Ja, ik zie dat ook. Had nog even gedacht aan een driewegwissel links bovenin, dan kan je in ieder geval twee treinen vrijwel ongestoord rondjes laten rijden. Maar dan kom ik met mijn hellingshoek weer in de knoop.
Re: Newbie met een baanontwerp
Sorry C, hierbij de baan met hoogtemeters.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Als 8 cm extra niet mogelijk is, kan het misschien wel op deze manier. Ook nu weer opstelsporen naar smaak toevoegen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Waar wat meer afstand tussen de parallelsporen is, kun je perrons maken.

En voor meer rijmogelijkheden kun je op diverse manieren links nog wat wissels toevoegen:
Re: Newbie met een baanontwerp
Dit begint meer en meer op een recordpoging zoveel mogelijk wissels per m2 te lijken en minder en minder op een modelbaan.
Dat boek van Stein waar je in het begin naar verwijst ken ik niet maar als dit het resultaat is van het lezen er van is dat boek toch geen aanrader, er is op deze oppervlakte toch iets veel interessanter te verzinnen?
Wat ik vooral mis in dit ontwerp is een verrassingselement, bijvoorbeeld een trein die verdwijnt en een andere die in de plaats te voorschijn komt. Nu zie je altijd alles en het is zo voorspelbaar waar een trein naar toe rijdt dat je hier op de kortste tijd zult op uitgekeken zijn.
Ik zou vooraleer rails neer te leggen toch nog eens goed nadenken over het ontwerp, het zal je vast en zeker een teleurstelling besparen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: antonv op donderdag 11 november 2021, 19:15:49
Dat boek van Stein waar je in het begin naar verwijst ken ik niet maar als dit het resultaat is van het lezen er van is dat boek toch geen aanrader, er is op deze oppervlakte toch iets veel interessanter te verzinnen?
Volgens mij is Bernhard Stein geen lullige naam in de modelspoorwereld.

Dit zou het boek moeten zijn uit de openingspost:
Re: Newbie met een baanontwerp
Dank Rob, voor alle nuttige suggesties. Terwijl ik zelf al probeerde links een wisselverbinding tussen buiten en binnen te verwezenlijken, kwamen jouw alternatieven. Ik ga daarmee aan de slag. En ach wat wissels meer of minder op een paar vierkante meter mag geen bezwaar zijn. Meer ruimte heb ik nu eenmaal niet en ik wil toch graag zo veel mogelijk doorlopende treinbewegingen maken. Want ik weet dat ik dát als jongen het mooiste vond en deze baan ga ik met twee kinderen verwezenlijken. Een tweede niveau met een schaduwstation en zo meer staat niet in de planning, dus verrassingen uit het 'niets' zullen er niet bij zijn. Net zomin als ingewikkelde locbewegingen om de bewegingen. Ik wil zeker ook wat meer rangeer mogelijkheid creëren met een of meer opstelsporen, maar het wordt geen gecompliceerd spinnenweb. Er moet binnen alle beperkingen ruimte blijven voor werk aan een mooie scenery. Dat wordt een van de eerste projecten met mijn kleinzoons. Huizen bouwen, etc. Het uitdenken van een kloppende dienstregeling voor meerdere treintjes kan zelfs op deze baan een computerklusje worden dat interessanter is dan games. Wie weet... En tegen de tijd dat ik hierop uitgekeken ben, hak ik misschien een gat in de muur om in de aanpalende kamer voor verrassingen te zorgen. Tot slot, het boek van Stein is in Duitsland zo ongeveer hét handboek voor de modelbouw. Zeer de moeite waard, maar helaas moeilijk te krijgen en dan alleen nog vaak tegen absurde prijzen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Citaat van: Spoorlijnen op donderdag 11 november 2021, 19:24:40
Maar ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe jij deze baan zou ontwerpen. Ik zou het dan ook erg op prijs stellen een ontwerp te zien van je, liever meerdere.
Dat was ik dan ook van plan, ik heb al ontelbaar veel ontwerpen gemaakt waarvan er hier al ooit heel veel de revue gepasseerd zijn, maar aangezien de topic starter zegt niet geïnteresseerd te zijn in wat ik voor ogen heb ga ik dit draadje daar dan ook niet mee bevuilen.
Je zegt het zelf, Karel bepaalt wat het wordt, dus hou ik het bij mijn advies zonder een plan op te dringen.
Re: Newbie met een baanontwerp
Ik geloof dat niemand aandringt op schaduwstations en dergelijke, want dat hoeft echt niet om een leuk baantje aan te leggen, maar wat ik nu zie als kennelijk gewenst eindresultaat is toch wel heel erg een wirwar van sporen die van niks naar nergenshuizen gaan.  En daar waren de woorden ook weer: veel rijmogelijkheden!
Ik vind nog steeds het eerste ontwerp geinig. Er kan misschien niet zo heel veel maar qua scenery is er best wat van te maken door delen van het spotenplan in tunnels te leggen. Je kunt er zeker met treinstellen die van richting veranderen in de stationnetjes, best een leuke dienstregeling voor maken die voor enige verrassing kan zorgen. Dat zit niet in de laatste ontwerpen.
Ik zou er nog even over denken!

Groet,

Peter
Re: Newbie met een baanontwerp
Heel veel van wat ik ooit ontworpen heb staat niet of niet meer online.
Dikwijls is het gemaakt à la tête du client, zeker altijd rekening houdend met de plaats die er is maar zelfs soms rekening houdend met het materiaal dat al aanwezig is, dat is pas puzzelen, toch als het ook nog iets moet voor stellen.
Een klein en interessant baantje waar met veel variatie kan op gereden worden, gerangeerd worden en voldoende plaats laat voor de aankleding omdat er veel verborgen spoor ligt, zie je daar bijvoorbeeld https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82500.0.
Voor mijzelf ben ik ook een en ander aan het bedenken, maar dat kan nog alle kanten uit: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83866.0
Maar dat al helemaal niks meer te maken met dit draadje...
Re: Newbie met een baanontwerp
Ik lees er misschien overheen, maar ik zou graag eens een tekening zien waar niet alleen de afmetingen van de kamer op te zien zijn maar waar ook de deur en de draairichting, een eventueel raam (draai/kip?) met hoogte vanaf de grond en draairichting en de plaats van de verwarming met de hoogte er van.
Pas als je dat allemaal weet kun je beginnen nadenken over een ontwerp.
Ik dacht bijvoorbeeld aan een baan rondom de kamer met een wegneembaar stuk voor de deur.
De baan kan dan overal smal gehouden worden zodat alles heel makkelijk bereikbaar blijft en de rijlengte is in zo een kamertje ogenschijnlijk heel groot omdat je nooit in 1 oogopslag alles kunt zien. Treinen verdwijnen uit het zicht en verschijnen plots zelfs zonder dat je verborgen spoor moet aanleggen.
Niks dan voordelen.
Als je natuurlijk een soort escape room wil bouwen waar alleen slangenmensen nog aan de bouw kunnen werken is het huidige ontwerp meer geschikt...
Enfin, ik zou vooraleer te beginnen er toch nog eens heel goed over nadenken.
Re: Newbie met een baanontwerp
Anton, veel dank voor het meedenken over mijn baan. De afmetingen van mijn kamer zijn zeer beperkt. Het werkbare vloeroppervlak is 1,90 m in de lengte bij krap 2 m in de breedte. De lengte van de kamer is eigenlijk circa 2,30 m, maar bij binnenkomst (deur op de kopse rechterkant, draaiend naar rechts) is er een vaste boekenkast naast en boven de deur. Aan de andere kopse kant zit een vensterbank, 88 cm hoog / 10 cm diep, boven de radiator. Daarboven een draai/kiepraam. Ik wil bij het raam kunnen komen, wat hoe dan ook vereist dat de tafel verrijdbaar is. Maar dat is ook nodig om enigszins rond te tafel te komen.

Ik heb wel gedacht aan een U-vorm, maar met met een minimale cirkel van 24130 heb je toch zeker 85-90 cm tafelbreedte nodig; ergens aan weerszijden. Dat zag ik met eventueel onderdoor kruipen en de hele kleine ruimte die zou overblijven, niet zitten.

Ik ben daarom aan de slag gegaan met de L-vorm. De afmetingen van die tafel zijn wat maximaal haalbaar is om er toch een vier zijden langs te kunnen. Ik maak 'm bovendien zo hoog dat hij  aan het ene uiteinde net over de vensterbank kan worden geschoven en aan het andere (door de afgepunte vorm) een eindje de boekenkast in kan. In het midden heb ik de tafel zo ver als mogelijk versmald om maximaal reikbereik te hebben. Hoewel het krap is heb ik zo aan de kopse kanten nog een staruimte van zo'n 50 cm en langs de wanden inderdaad wat 'slangigs' van 35 cm. Alle hoeken worden afgeschuind, dus moet ik daarmee kunnen leven.

Aan de achterzijde (muurkant) zal zo mogelijk ook het lange spoor in in een berg/heuvel verdwijnen. Evenals rechtsachter.  In mijn huidige ontwerp kan ik twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden, waarbij wel beveiliging nodig is omdat ze elkaar één keer gelijkvloers kruisen. Aan opstelsporen en rangeermogelijkheden moet ik nog wat werken. Je verrassingselementen heb begrijp ik heel goed en zal ik proberen in te bouwen.

Ik heb een jaren '50 Franse baan voor ogen. Daar wil ik het rollend materieel en de scenery zo nauwgezet mogelijk op aanpassen.

Nogmaals dank,

Karel



Re: Newbie met een baanontwerp
Hoi,

Citaat van: Kareltje op zondag 14 november 2021, 17:35:30
Ik heb een jaren '50 Franse baan voor ogen. Daar wil ik het rollend materieel en de scenery zo nauwgezet mogelijk op aanpassen.

Dan heb ik maar één advies: Kijk goed rond bij andere merken dan Märklin. Er zijn zat wat kleinere Franse fabrikanten zoals Ree Models die mooie franse modellen maken. En overweeg eventueel over te stappen op 2-rail in plaats van 3-rail. Dan zal het aanbod (je keuze) van materieel alleen maar groter worden.
Re: Newbie met een baanontwerp
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Newbie met een baanontwerp
Voor de starter van dit topic, maar ook voor anderen weet dat er een enorm goed gedocumenteerd boek onlangs is uitgegeven.
Er staat bv veel in over bochten en het gebruik van wissels etc. , maar ook over baanbouw, groen aanbrengen etc.
Zelf ben ik nu zelf bezig met portalen (opdracht). Staat uitgebreide info over in.  ISBN: 978 94 92040 50 3

Ronald Visser

Re: Newbie met een baanontwerp
 @citaat Goed boek, maar niet heel Frans georiënteerd! Evenmin als de bovenleidingportalen die wel geslaagd zijn, daar niet van.


Groet,

Peter