Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Newbie met een baanontwerp
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Newbie met een baanontwerp  (gelezen 2659 keer)

BlikkenTinus

• Stamgast
Re: Newbie met een baanontwerp
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 12 november 2021, 00:51:05 »

Ik geloof dat niemand aandringt op schaduwstations en dergelijke, want dat hoeft echt niet om een leuk baantje aan te leggen, maar wat ik nu zie als kennelijk gewenst eindresultaat is toch wel heel erg een wirwar van sporen die van niks naar nergenshuizen gaan.  En daar waren de woorden ook weer: veel rijmogelijkheden!
Ik vind nog steeds het eerste ontwerp geinig. Er kan misschien niet zo heel veel maar qua scenery is er best wat van te maken door delen van het spotenplan in tunnels te leggen. Je kunt er zeker met treinstellen die van richting veranderen in de stationnetjes, best een leuke dienstregeling voor maken die voor enige verrassing kan zorgen. Dat zit niet in de laatste ontwerpen.
Ik zou er nog even over denken!

Groet,

Peter

Spoorlijnen

• Toffe Gast
  • *
  • Abundat dulcibus vitiis
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 12 november 2021, 07:06:42 »

...ik heb al ontelbaar veel ontwerpen gemaakt waarvan er hier al ooit heel veel de revue gepasseerd zijn, ...

Dan zou ik een links naar jouw ontwerpen zeer op prijs stellen. Vanzelfsprekend mag dat ook per pb.
Grtz.

C.

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 12 november 2021, 11:01:16 »

Heel veel van wat ik ooit ontworpen heb staat niet of niet meer online.
Dikwijls is het gemaakt à la tête du client, zeker altijd rekening houdend met de plaats die er is maar zelfs soms rekening houdend met het materiaal dat al aanwezig is, dat is pas puzzelen, toch als het ook nog iets moet voor stellen.
Een klein en interessant baantje waar met veel variatie kan op gereden worden, gerangeerd worden en voldoende plaats laat voor de aankleding omdat er veel verborgen spoor ligt, zie je daar bijvoorbeeld https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82500.0.
Voor mijzelf ben ik ook een en ander aan het bedenken, maar dat kan nog alle kanten uit: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83866.0
Maar dat al helemaal niks meer te maken met dit draadje...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 november 2021, 11:07:28 door antonv »
Groeten,

Anton

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #53 Gepost op: zondag 14 november 2021, 09:22:01 »

Ik lees er misschien overheen, maar ik zou graag eens een tekening zien waar niet alleen de afmetingen van de kamer op te zien zijn maar waar ook de deur en de draairichting, een eventueel raam (draai/kip?) met hoogte vanaf de grond en draairichting en de plaats van de verwarming met de hoogte er van.
Pas als je dat allemaal weet kun je beginnen nadenken over een ontwerp.
Ik dacht bijvoorbeeld aan een baan rondom de kamer met een wegneembaar stuk voor de deur.
De baan kan dan overal smal gehouden worden zodat alles heel makkelijk bereikbaar blijft en de rijlengte is in zo een kamertje ogenschijnlijk heel groot omdat je nooit in 1 oogopslag alles kunt zien. Treinen verdwijnen uit het zicht en verschijnen plots zelfs zonder dat je verborgen spoor moet aanleggen.
Niks dan voordelen.
Als je natuurlijk een soort escape room wil bouwen waar alleen slangenmensen nog aan de bouw kunnen werken is het huidige ontwerp meer geschikt...
Enfin, ik zou vooraleer te beginnen er toch nog eens heel goed over nadenken.
Groeten,

Anton

Kareltje

• Beginnende Gast
« Reactie #54 Gepost op: zondag 14 november 2021, 17:35:30 »

Anton, veel dank voor het meedenken over mijn baan. De afmetingen van mijn kamer zijn zeer beperkt. Het werkbare vloeroppervlak is 1,90 m in de lengte bij krap 2 m in de breedte. De lengte van de kamer is eigenlijk circa 2,30 m, maar bij binnenkomst (deur op de kopse rechterkant, draaiend naar rechts) is er een vaste boekenkast naast en boven de deur. Aan de andere kopse kant zit een vensterbank, 88 cm hoog / 10 cm diep, boven de radiator. Daarboven een draai/kiepraam. Ik wil bij het raam kunnen komen, wat hoe dan ook vereist dat de tafel verrijdbaar is. Maar dat is ook nodig om enigszins rond te tafel te komen.

Ik heb wel gedacht aan een U-vorm, maar met met een minimale cirkel van 24130 heb je toch zeker 85-90 cm tafelbreedte nodig; ergens aan weerszijden. Dat zag ik met eventueel onderdoor kruipen en de hele kleine ruimte die zou overblijven, niet zitten.

Ik ben daarom aan de slag gegaan met de L-vorm. De afmetingen van die tafel zijn wat maximaal haalbaar is om er toch een vier zijden langs te kunnen. Ik maak 'm bovendien zo hoog dat hij  aan het ene uiteinde net over de vensterbank kan worden geschoven en aan het andere (door de afgepunte vorm) een eindje de boekenkast in kan. In het midden heb ik de tafel zo ver als mogelijk versmald om maximaal reikbereik te hebben. Hoewel het krap is heb ik zo aan de kopse kanten nog een staruimte van zo'n 50 cm en langs de wanden inderdaad wat 'slangigs' van 35 cm. Alle hoeken worden afgeschuind, dus moet ik daarmee kunnen leven.

Aan de achterzijde (muurkant) zal zo mogelijk ook het lange spoor in in een berg/heuvel verdwijnen. Evenals rechtsachter.  In mijn huidige ontwerp kan ik twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden, waarbij wel beveiliging nodig is omdat ze elkaar één keer gelijkvloers kruisen. Aan opstelsporen en rangeermogelijkheden moet ik nog wat werken. Je verrassingselementen heb begrijp ik heel goed en zal ik proberen in te bouwen.

Ik heb een jaren '50 Franse baan voor ogen. Daar wil ik het rollend materieel en de scenery zo nauwgezet mogelijk op aanpassen.

Nogmaals dank,

Karel

Blij dit forum gevonden te hebben, Karel

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #55 Gepost op: zondag 14 november 2021, 17:47:47 »

Hoi,

Ik heb een jaren '50 Franse baan voor ogen. Daar wil ik het rollend materieel en de scenery zo nauwgezet mogelijk op aanpassen.

Dan heb ik maar één advies: Kijk goed rond bij andere merken dan Märklin. Er zijn zat wat kleinere Franse fabrikanten zoals Ree Models die mooie franse modellen maken. En overweeg eventueel over te stappen op 2-rail in plaats van 3-rail. Dan zal het aanbod (je keuze) van materieel alleen maar groter worden.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

MoVi

• Toffe Gast
  • *
  • Oude rot in de techniek
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 19 november 2021, 19:16:23 »

Voor de starter van dit topic, maar ook voor anderen weet dat er een enorm goed gedocumenteerd boek onlangs is uitgegeven.
Er staat bv veel in over bochten en het gebruik van wissels etc. , maar ook over baanbouw, groen aanbrengen etc.
Zelf ben ik nu zelf bezig met portalen (opdracht). Staat uitgebreide info over in.  ISBN: 978 94 92040 50 3

Ronald Visser

Behulpzaam en bereikbaar voor alle soorten vragen

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 19 november 2021, 22:52:59 »

@citaat Goed boek, maar niet heel Frans georiënteerd! Evenmin als de bovenleidingportalen die wel geslaagd zijn, daar niet van.

Groet,

Peter

Kareltje

• Beginnende Gast
« Reactie #58 Gepost op: zondag 21 november 2021, 20:40:13 »

Mijn baantje begint een heel klein beetje vorm te krijgen. Komende week hoop ik alle rails compleet te hebben. Het station wordt La Tour de Carol, in de Pyreneeën. Het laatste station voor de Spaanse grens. Zal veel zelf moeten bouwen, maar dat maakt het alleen maar leuker. Het station kende ik alleen maar (sinds de jaren 70) van een intrigerend chanson van Brigitte Fontaine: Lettre à Monsieur le Chef de gare de Latour de Carol...

Kareltje

• Beginnende Gast
« Reactie #59 Gepost op: zondag 21 november 2021, 20:41:53 »

Voortgang.

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #60 Gepost op: zondag 21 november 2021, 20:50:38 »