Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Roco Be 4/6 12320 met schakelbare LED verlichting - artikel 62545

Gestart door C.B. vrijdag 05 november 2021, 19:01:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Roco Be 4/6 12320 met schakelbare LED verlichting - artikel 62545
Het volgend projectje staat klaar.  :)

Ik heb deze lok aan zeer gunstige voorwaarden in bezit kunnen krijgen.
Deze bestaat nog steeds en is trouwens uitverkocht bij Roco.

Alleen wil ik het zo niet laten want:

- de lampjes geven onvoldoende licht.
- enkel 3x wit voor en 1x rood rechtsonder achter naargelang de rijrichting.

Dat kan beter , dankzij een aangeschaft printje en de Lopi 5 decoder waar je nu ook gemakkelijk de aux 3 en aux 4 kunt gebruiken (groene en roze draad) , en dit samen met de paarse draad (aux2)
en groene (aux 1) aansluiting vanuit de decoder , kan ik 4 LED's schakelen met een 8 polige decoder.



alles ligt klaar.  8)

Wordt vervolgd.   B)
Re: Ombouw Roco Be 4/6 12320 met schakelbare LED verlichting - artikel 62545
Bouwbeschrijving SBB Bm 4/6 12320 Roco 62545.

Ongetwijfeld zullen er andere en betere ombouwtips zijn om een Be 4/6 te "Restylen" tot de norm van vandaag. Hier gaat het gewoon om de lampjes te vervangen door LED's met een eenvoudige 8 polige decoder aansluiting.
Alsook , dankzij een ESU lokpilot 5 DCC die nu naast de paarse draad (AUX2) , ook 2 bijkomende aansluitdraadjes (lichtgroen en roze) ter beschikking heeft.
Dit zijn de AUX 3 en AUX 4 uitgangen.
Hierdoor kan ik langs beide kanten van de lok , de rechtse beneden-koplamp schakelen tussen rood , wit of uit dankzij gebruik te maken van een Duo LED (rood/warm wit).
Let op , de oorspronkelijke lampjes krijgen hun positieve spanning via het chassis!
Daarom moet bij inbouw van de LED's (die de plaats gaan krijgen waar nu de lampjes zitten) volledig geïsoleerd worden om geen kortsluitingen te maken met het chassis.
Zie verder in deze beschrijving.

Alles ligt klaar om van start te gaan.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om met een ander printplaatje van start te gaan (zie het printje rechtsonder op de foto) , echter door de geringe hoogte tussen de printplaat in de lok en het dak ging dit niet , en moest ik verder met de originele printplaat.



Eerst wordt de kast eraf genomen en alle draadjes naar de print los gesoldeerd , zodat je het printplaatje kunt uitnemen.



Ik maak verder gebruik van de voorziene printbaantjes om de voorschakelweerstanden te plaatsen voor de LED's. (in totaal 6 stuks)
Eerst gaan beide zenerdiodes eruit (in de plaats komen hier al de eerste 2 weerstanden - ik heb als waarde 1 kΩ genomen.) Zie de pijltjes.
Dan worden er 2 onderbrekingen gemaakt. Zie beide bolletjes.
Als dat gedaan is , kun je het printplaatje opnieuw bevestigen op het chassis van de lok.
Op onderste foto zie je ook alle losse onderdelen liggen en de uitbouw van de oorspronkelijke verlichting.



Dan wordt de eerste groene draad gesoldeerd aan pin 3 op de printplaat voor uitgang AUX1.
Ook worden de overige 4 voorschakel-weerstanden voor de LED's geplaatst op de printplaat aan de linker- en rechterkant.
De linkse weerstanden heb ik bevestigd op een stukje plastic- card door eerst 4 gaatjes te boren waar de uiteinden van de weerstandjes in kunnen ,en dan verder met secondelijm vast gemaakt. De rechtse weerstandjes worden langs ene kant in 2 geboorde gaatjes op de printplaat bevestigd en verder ook met secondelijm vastgemaakt op de print.



Dan worden de 4 blauwe aansluitdraden (+ voeding) gesoldeerd op de printplaat waar de soldeereilandjes zijn - heel gemakkelijk dus.
2 blauwe draadjes zitten rechtstreeks op pin 7 van de decoder.
De 2 andere blauwe draadjes zijn ook verbonden met pin 7 , maar hier zit al de voorschakelweerstand tussen (dit zijn de 2 weerstandjes op de print)
Ook worden de beide draadjes van de decoder zelf (de roze en groene draad - AUX 3 en AUX4) ieders aan een weerstand gesoldeerd en verder verlengd met extra draad (de oranje en groene draad rechts).
Aan de linkerkant komt respectievelijk op dezelfde manier de paarse AUX2 en de groene draad AUX1 aan de weerstanden links.



Dan worden de ruimtes waar de lampjes inzaten volledig geïsoleerd met zeer dunne plastic-card , dan worden de LED's ( 1 gewone warm wit en de 2e een duo LED rood/warm wit aangesloten: De warm wit LED krijgt de blauwe + draad waar de weerstand op zit , en een witte draad die rechtstreeks naar pin 6 gaat van de decoder aansluiting.
De Duo LED warm wit / rood krijgt de blauwe + draad rechtstreeks van pin 7 (dus zonder weerstand) en de respectievelijke groene AUX1 en paarse AUX2 aansluiting via de geplaatste weerstanden op de plastic-card.



Dan wordt het afdekpaatje (waarin het contactstrip van de min voeding zat) terug geplaatst.
Dan zitten de draadjes wat beter vast.
Aan de rechtse kant zie je de bevestiging van de plastic-card in de voorziene ruimtes waar de lampjes zaten.
Een gele draad wordt ook gesoldeerd op het soldeereilandje die rechtstreeks verbonden is op de pin 2 van de decoderaansluiting.

De gele draad (licht achteraan) gaat rechtstreeks naar de voorste LED , en terug via de blauwe draad waarop de weerstand is aangesloten.



De Duo LED wordt aangesloten met de blauwe draad die rechtstreeks naar pin 7 gaat (dus waar geen weerstand op zit)
De 2 andere aansluitingen worden respectievelijk op de oranje of groene draad aangesloten (AUX 3 en AUX 4) die aan de voorschakelweerstanden bevinden.



Dan wordt alles netjes weggewerkt , ik heb trouwens ook de stekker zelf afgeknipt en de draadjes van de decoder rechtstreeks op de aansluitingen gesoldeerd , omdat er zo weinig plaats is tussen decoder en het dak.



Dan wordt de rode lak op de lichtgeleider weggefreest.

         

Als dat klaar is , kan de kap er terug op.
De lichtwissels die aan beide kanten hetzelfde zijn:

       



De lok in volle glorie:



Van deze beschrijving is er ook in PDF file.
Re: Ombouw Roco Be 4/6 12320 met schakelbare LED verlichting - artikel 62545
Mooie ombouw!  Ik heb de verlichting met smd-leds in lichtgeleiders gedaan, en de decoder in het zwarte bakje gelegd.  Zie mijn foto's
Re: Ombouw Roco Be 4/6 12320 met schakelbare LED verlichting - artikel 62545
Dank je Erik , ik heb naar je foto's gekeken , en dat is ook een goede manier , alleen was je printplaat nog van een vorige generatie dan die van mij , dat is het verschil met hier  ;), maar de ombouw met die printplaat ook goed gedaan hoor. :thumbup: