Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

onweer

Gestart door guyremgabdel donderdag 04 november 2021, 15:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
onweer
Lid sinds: 2006

offline
onweer
Ik wil al jaren een onweer nabootsen op mijn treinbaan. Ttz als ik op nachtmodus ga, dat ik dan via een schakelaar een onweer kan simuleren. Ik denk hierbij aan blauwe leds die flikkeren en dondergerommel in de achtergrond.
Tot nu toe heb ik maar 2 leveranciers gevonden die blijkbaar dergelijke "lichtdecoders" bouwen.
Uhlenbrock heeft de nogal prijzige 28200 in zijn gamma. Viessmann heeft de iets goedkopere 5074 lichtdecoder in zijn programma.
Heeft iemand van jullie met een van deze toestellen ervaring ? Zo ja, welk ?
Gebruiken jullie hiervan de "onweer"module ?
Of heeft iemand nog een extra 3th-party ?
Dank alvast voor jullie antwoorden.
Re: onweer
nobody
gast

Re: onweer
 @citaat Onweer. Zie ===> klik
Re: onweer
Lid sinds: 2006

offline
Re: onweer
Thx, maar als basis zou je blijkbaar eerst de 28200 nodig hebben . (kostprijs 199€) Daarop kan dan eens deze module aangesloten worden (128€) . Alles samen dus 327€. Lijkt mij toch een beetje (te) veel.
Re: onweer
Lid sinds: 2006

offline
Re: onweer
Aan de PC-treinofielen : zitten dergelijke mogelijkheden (licht + geluid onweer) niet als een optie in Koploper, iTrain, Rocrail, etc ?
Re: onweer
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: onweer
 @citaat

ze zitten idd in Rocrail, maar ervaring heb ik er niet mee (en ook geen interesse) dus je zult het elders moeten navragen.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=weather-en

Re: onweer
Lid sinds: 2010

offline
Re: onweer
Hoi,

Citaat van: guyremgabdel op donderdag 04 november 2021, 16:38:45
Lijkt mij toch een beetje (te) veel.

Dat kan je alleen maar zelf bepalen of je dat (te) veel vindt. Het is de vraag hoe graag wil je de functie / optie hebben  :)

Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 05 november 2021, 20:33:29
Aan de PC-treinofielen : zitten dergelijke mogelijkheden (licht + geluid onweer) niet als een optie in Koploper, iTrain, Rocrail, etc ?

Je kan in de verschillende programma's geluiden afspelen als dat nodig is. In het draadje van Peter de Geluidsman staat daar ook wel het een en ander over geschreven.

Er zijn meer opties om "licht" en "geluid" te krijgen dan de kant en klare producten van de modelspoorleveranciers. Andere opties zijn het werken met beamers e.d. voor het genereren van "onweer effecten". Geluid zal dan via andere manieren moeten. Je zou eens in de hoek van de Chinese webshops / Amazones / Ebays kunnen kijken of daar iets tussen zit. Bijvoorbeeld: Amazon Led Music Controller. Of Zelfbouw: Arduino Music player with Leds. De Belgische meesterbouwer Gerolf heeft dat al een keer op zijn webzijde uitgelegd: Mini-baantje 2 hoe je zoiets kan aanpakken.

De de Digikeijs DR4050 is bedoeld voor complete baanverlichting. Die kan je zo niet instellen naar een "onweer". Je kan alleen programma's voor nacht / ochtend / dag / avond / Nacht instellen.
Zelf doe ik het met een DMX-controller voor het licht. Daar zou je ook iets met geluid mee kunnen doen (zoals via de treintjessoftware of een andere optie). Voor die optie kan je kijken in het draadje van Peter de Geluidsman.

Groet Ronald.
Re: onweer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: onweer
 @citaat

Hoi Ronald,

Ik had het gevoel dat de Digikeijs dat ook wel zou kunnen, maar blijkbaar toch niet.
Had in mijn eigen topic gemeld van wel dus dat ga ik even aanpassen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: onweer
Lid sinds: 2006

offline
Re: onweer
Neem een goedkope stroboscooplamp  zijn wel eens bij de bekende a- ction te verkrijgen voor nog geen tientje ,haal de batterij eruit en geef hem een vaste voeding .met een relais of zoiets dergelijks kun je hem schakelen  net echt