Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen

Gestart door Antoine van Driel woensdag 03 november 2021, 23:33:17

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Beste mede-drierailers,

Vanavond had ik gelukkig weer even tijd om met mijn treinen te rijden. Mijn modelbaan stuur ik aan met een Mobile Station 2. Eén van mijn favoriete locomotieven, Märklin 39804 V200.020, gekoppeld aan een mooie sleep sneltreinrijtuigen, zette ik stil. Toen ik weer met deze locomotief wilde gaan rijden, gebeurde er totaal niets.

Aanvankelijk dacht ik aan een contactprobleem, maar toen ik voornoemde locomotief een voorzichtig duwtje gaf, gebeurde er nog steeds niets. Het viel mij op dat de ingeschakelde frontverlichting keurig brandde en toen ik het geluid inschakelde, werkte dat ook prima, maar de locomotief bleef staan. Ten einde raad, besloot ik om de locomotief te resetten, waarna de 39804 (gelukkig) weer begon te rijden.

Mijn vreugde was echter van korte duur. Toen ik namelijk de maximale snelheid, de acceleratie- en de afremvertraging weer op de destijds ingestelde waarden had ingesteld, was er wederom geen beweging in de hiervoor genoemde locomotief te krijgen. Na het opnieuw resetten van de locomotief, kwam deze weer in beweging.

Ik besloot om de maximale snelheid, de afrem- en optrekvertraging tijdens het rijden op de door mij destijds gekozen waarden in te stellen en dat leek wél te lukken. Echter: nadat ik de locomotief liet stoppen, was er weer geen beweging in te krijgen.

Het lijkt er dus op dat ik de locomotiefparameters niet meer kan wijzigen, wat ik heel erg jammer vind. Wat is hiervan de oorzaak? Mogelijk nog belangrijker: wat is hieraan te doen?

Alvast heel veel dank voor jullie hulp!


Hartelijke groet,



Antoine
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Hallo Antoine,

Bevestig je wel elke wijziging met een vinkje?

Als je dat doet dan slaat de decoder de wijzigingen op, en zonder dat slaat ie niks op.

Mijn vermoeden is dat je het niet bevestigd met een vinkje, en dat de lok daar wederom door stopt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Beste Hans V200.0,

Dank voor jouw snelle reactie. De gewijzigde fabrieksinstellingen heb ik "gewoon" iedere keer bevestigd (opgeslagen). Nadat ik dit had gedaan, bleef de locomotief staan. Nadat ik vervolgens de locomotief weer had gereset, reed de locomotief weer maar op de instellingen zoals deze af fabriek zijn meegegeven.

Wat nu?


Hartelijke groet,



Antoine
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Dag Antoine,

Heb je al een keer de betreffende loc UIT de configuratie van de MS2 gehaald?
Erna de MS2 opnieuw opgestart.
En opnieuw in de loc gezet (herkennen of handmatig)?

Groeten,

Jan
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Beste Jan,

Dank voor jouw tips. Omdat ik de wereld van Märklin Digital voor mij nog vrij nieuw is, voor alle duidelijkheid nog het volgende.

Ik verwijder de locomotief uit MS2. Vervolgens start ik de MS2 opnieuw op en zet ik de locomotief weer op de rails, zodat hij/zij zichzelf aanmeldt. Akkoord?


Hartelijke groet,



Antoine



Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Hoi Roy,

Dat kan maar haal de lok wel even van de rails en dan verwijderen uit je MS2.

Anders is de aanmelding misschien alweer bezig, want dat zie je niet direct.

Veel succes!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Beste Hans en Jan,

Dank voor jullie aanbevelingen. Zojuist heb ik de 39804 van de rails gehaald, deze locomotief uit de MS2 verwijderd en vervolgens heb ik de stekker van de railbox uit het stopcontact gehaald en een paar minuten later weer in het stopcontact gestoken. Daarna heb ik de 39804 weer op de rails gezet, waarna deze locomotief zich automatisch bij de MS2 aanmeldde.

Tijdens het rijden wijzigde ik de instellingen (optrekvertraging, afremvertraging, volume, maximale en minimale snelheid) van de 39804 in mijn MS2 op de door mij gewenste waarden. Alles functioneerde weer uitstekend, tot ik de locomotief stilzette. Toen ik de locomotief weer wilde laten wegrijden, bleef deze echter staan.

Hierop heb ik de locomotief weer gereset, waarna de locomotief weer keurig wegreed, zij het op de fabrieksinstellingen. Toen ik deze instellingen weer wilde wijzigen, stuitte ik weer op hetzelfde probleem als in de vorige alinea beschreven. Resetten bood weer uitkomst, maar weer reed de locomotief in de fabrieksinstellingen. Ik stelde hierbij wel vast dat de door mij bij de hiervoor genoemde functies ingestelde waarden bewaard waren gebleven, maar dat de locomotief toch in de fabrieksinstellingen reed.

Toen ik de door de MS2 getoonde instellingen van deze locomotief (zijnde mijn voorkeursinstellingen) wilde bevestigen, leek dat tijdens het rijden goed te gaan, maar na een stop reed de locomotief niet meer weg.

Het lijkt er dus op dat bij deze locomotief de standaard instellingen van de functies "optrekken, afremmen, volume, minimale en maximale snelheid" niet meer kunnen worden veranderd. Hoe kan dit en wat is hier tegen te doen?


Met dankbare groet,



Antoine

Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Hi Antoine,

De vraag is wat je hebt ingesteld, want deze loc heeft een Softdrive motor en dan mag je bepaalde CV's niet veranderen.
Re: Märklin 39804 V200.020 locomotiefparameters niet meer te wijzigen
Beste Kappa e.a.,

Inderdaad, blijkbaar zijn de optrek- en afremvertraging bij dit model met de Softdrive Sinus-motor tot een waarde van 120 in te stellen. Het vreemde is, dat er in de handleiding van de locomotief hierover niets wordt vermeld en ook het instellen van een waarde van 120 of hoger lijkt geen probleem te zijn. Blijkbaar zet de decoder zichzelf in een soort veiligheidsmodus, wanneer te hoge waarden worden ingesteld.

Inmiddels rijdt de locomotief weer naar volle tevredenheid, nu ik de optrek- en afremvertraging op 110 heb ingesteld. Heel veel dank voor jullie wijze raad.


Hartelijke groet,



Antoine