Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin contactrail

Gestart door Peter01 woensdag 03 november 2021, 19:07:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin contactrail
Lid sinds: 2021

offline
Marklin contactrail
Hoi,
Momenteel ben ik bezig met het maken van contactrails (C rails) middels het doorknippen van de verbindingen. Helaas zorgen een aantal rails voor kortsluiting in mijn baan. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De verbindingen zijn goed doorgeknipt maar desondanks wordt er ergens sluiting veroorzaakt.
Re: Marklin contactrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin contactrail
Wat ik doe is 2x knippen en dan dat stukje van ongeveer één millimeter verwijderen, dat scheelt een hoop ellende (stukje wil wel eens tegen de middenrail  aankomen....
Re: Marklin contactrail
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Marklin contactrail
Hallo Peter01,

Misschien per ongeluk een rail "verkeerd om" terug gezet?

en anders toch echt alle rails nog een keer goed controleren, evt met een ohmsmeter.

Indien het bij een kopspoor is met stopblok, ook het stopblok dient geknipt te worden!

Sucsez
Re: Marklin contactrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin contactrail
 @citaat Hi Cees, verkeerd omleggen geeft toch geen kortsluiting ? Dat haalt alleen maar de bedoeling van contactrails weg toch ? Kan het fout hebben, is alweer een tijd geleden dat ik heb geknipt...
Re: Marklin contactrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin contactrail
Het weggeknipte lipje kan nogal eens tegen de middenleider komen.
Dus niet alleen controleren of de massa-verbinding verbroken is, maar ook tussen rood (B) en bruin (O) geen kontakt is.

John (VT601)
Re: Marklin contactrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin contactrail
Dank voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag
Gr
Peter
Re: Marklin contactrail
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin contactrail
Als je aan het knippen slaat: elke rails doormeten voordat je deze weer terugplaatst kan veel gedoe en ellende voorkomen.
Heb je je al verdiept in de diode truc? Zie onze wiki
Re: Marklin contactrail
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

online
Re: Marklin contactrail
Hallo Peter-s,

In de combinatie CS2 en nieuwe S88 terugmelders is het gebruik van de diode truc slechts een oplossing voor een heel specifiek contact probleem. (Het originele Duitse geeft dat ook aan, als oplossing nadat schoonmaken van de rail niet heeft geholpen).
De diode truc doet helemaal niets tegen het probleem (kortsluiting) van Peter (Peter01).

De oplossing voor het directe probleem is al gegeven door Dick: het stukje blik onder (boven in normale toestand) de middenrail zowel aan de linkerzijde als rechterzijde van de midden rail doorknippen en verwijderen (zie foto VVV) . En dan meten.

Jan-Peter