Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder

Gestart door Eifelman woensdag 03 november 2021, 16:01:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Hallo,

Ik heb een Santa Fe F7  A-B-A welke digitaal is. Verlichting in een van de bakken doet het niet (meer) en ik heb besloten deze om lok om te bouwen naar 5 polige motoren (er zijn er 2) en een nieuwe decoder. Na het openen van de midden unit, trof een tweetal printen aan, een met wat elektronika en de dipswitches en nog een print met wat elektronika erop. Zie bijgaande foto.


Ik heb geen idee wat wat is (links een decoder, rechts een "distributieprint"?) Kan iemand mij helpen hier licht op te laten schijnen?

Moet ik beide prints eruit halen en gewoon een enkele nieuwe decoder erin zetten waarop ik beide 5 polige motoren aansluit?

Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Twee motoren, is dat noodzakelijk? Ik zou van de tweede een dummy maken mits je natuurlijk geen superlange treinen hebt en / of een steile klim. Het maakt het zo veel gemakkelijker: alle oude eruit en 1 nieuwe decoder erin die 1 motor aanstuurt en de seinen.

Gr, Ben.
Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Ik denk dat op die rhter print een extra driver voor de motor zit en verder wat diodes voor lichtsturing vooruit/achteruit.

Als je het gewoon leuk vindt om twee motoren in te bouwen, waarom zou jet laten.
Ik heb dat ook gedaan in een V188 zie ==> Klik.
Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Hoi,
Ik heb vanmiddag eens gezocht op youtube en daar een video gevonden van Stummis huppplepup.
Daar had iemand dezelfde (3662) en die heeft gewoon een decoder met sound (ESU loksound 5?) en twee nieuwe 5 polige motoren paralel daar op aangesloten. Dat ging super.
Ik ben van plan hetzelfde te gaan doen, maar dan met een Msd3,  tenzij iemand me zegt dat het op den duur toch fout zal gaan. Voor wat betreft maximale stroom etc moet het totaal geen probleem zijn dacht ik. Max motor stroom van de decoder is 1,1 amp. Die 5 polige motortjes trekken max 400 mA elk dus dat moet ok zijn
Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Met twee motoren parallel trekt de loc met sleep ongeveer 500mA, dus dat is geen enkel probleem.
Re: F7 A-B-A ombouwen naar 5 polige motoren en nieuwe decoder
Citaat van: Kappa op woensdag 03 november 2021, 23:38:50
Met twee motoren parallel trekt de loc met sleep ongeveer 500mA, dus dat is geen enkel probleem.

Klopt, ik heb vanavond beide motoren en de decoder Msd3 gemonteerd en proefgereden. Loopt op rolletjes. Moet nu nog de juiste sound in de decoder krijgen. Voor de rest ben ik toptevreden.