Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Parallelle output van teansformator toegelaten?

Gestart door Butselboy woensdag 03 november 2021, 08:31:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Parallelle output van teansformator toegelaten?
Hallo,


voor de verlichting van mijn baan en voor de schakeling van wissels via momentcontacten gebruik ik een transformator van Faller nr 180641 waarbij ik de uitgang van 0-12 V gelijkspanning gebruik. Voor de verdere uitbouw met wat "dynamiek" heb ik de Viessmaan multiprotocol-lichtdecoder 5074 aangeschaft (voor de aansturing van veranderende huisverlichting, voor bliksemeffecten, reclameverlichting, waarschuwingsbakens etc.). In de handleiding van de 5074 wordt de voeding ervan gerealiseerd via een transformatoruitgang 0-16 V wisselspanning.
De Faller transfo heeft volgende gescheiden uitgangen: 0-12 V DC, 0-16 V AC, 0-5 V DC.
Nu zijn twee gelijktijdige parallelle uitgangen op de Fallertransfo gemakkelijk te realiseren omdat beide kanalen voorzien zijn zowel van een aparte nulleider als van een aparte spanningsleider. De transfo is voorzien van een overspanningsbeveiliging.
Maar mogen 2 aparte uitgangsspanningen worden gebruikt? Geeft dit geen problemen op de ene uitgang wanneer de andere ingang wordt belast?


Bedankt om dit even te verduidelijken!


Jos
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?
Twee uitgangen gebruiken mag wel, ik ben alleen bang dat je heel snel aan het maximaal te leveren vermogen zit.

Wat is het vermogen van de trafo?? Dit kon ik even niet zo snel vinden, het beste kun je voor de Viessmann een aparte trafo gebruiken denk ik.
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?



Citaat van: Marklindak op woensdag 03 november 2021, 08:53:02
Twee uitgangen gebruiken mag wel, ik ben alleen bang dat je heel snel aan het maximaal te leveren vermogen zit.

Wat is het vermogen van de trafo?? Dit kon ik even niet zo snel vinden, het beste kun je voor de Viessmann een aparte trafo gebruiken denk ik.



Bedankt voor uw toelichting!

Ik neem aan dat het ca. 40 VA is.

Immers: bij 12 V AC mag er een stroom van maximaal 3.15 A lopen.
Zulke hoge stroomwaarden zal ik normaliter voor de Viessmann 5074 nooit gebruiken met deze transfo op de uitgang 16 V AC.

Bij 12 V DC maximaal 0.6 A. Op het gelijkstroomcircuit worden een aantal (4) wissels analoog bestuurd met momentcontacten, en worden een 10-tal ledlampjes van de straatverlichting gevoed die elk maximaal 20 mA gebruiken.

Dus mogelijks heb ik toch voldoende capaciteit met deze transfo, durf ik dan te denken... :? . Immers: loc's worden apart gevoed via de transfo van Marklin die deel uitmaakt van MS2.

Of zie ik het mis?
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?
Weet je heel zeker dat alle uitgangen van deze trafo elektrisch aparte stroomkringen heeft? Meten is weten, met een multimeter kun je controleren of dat zo is. In het geval van gescheiden stroomkringen zijn er dus meerdere secundaire wikkelingen. Dan is het de vraag of deze wikkelingen allemaal eenzelfde stroomsterkte kunnen leveren (is draaddikte). Zo niet dan geldt dat de serie geschakelde kringen niet hoger belast mogen worden dan de laagste toelaatbare waarde. De zwakste schakel in een ketting bepaalt de sterkte van de hele ketting.
Wanneer je met deze faktoren rekening houdt is er geen probleem bij serieschakeling. Controleer dan wel of de polariteit juist is geschakeld.
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?
 @citaat Serieschakeling? Wikkelingen?

Ik lees de vraag als volgt: mag je 2 van de 3 stroomkringen tegelijk belasten (de 16V AC en de 12V DC) en heeft de ene invloed op de ander?
Antwoord: ja dat mag  en nee dat loopt wel los. De twee DC voedingen zijn geregeld, de AC voeding niet.

Spec's:
16 V, AC–Wechselspannung 3,15 A
12 V, DC–Gleichspannung 0,6 A (geregelt)
5 V, DC–Gleichspannung 0,6 A (geregelt)
Mit Überlastungsschutz.

Gr, Ben.
Re: Parallelle output van teansformator toegelaten?
Allen,


bedankt voor de info.
Het is inderdaad de bedoeling om de 16 V AC uitgang en de 12 V DC uitgang (soms) gelijktijdig te belasten.
De 12V DC uitgang wordt momenteel gebruikt voor de voeding van de straatverlichting (momenteel 8 dubbele lantaarns LED) en voor de voeding van de wissels (met momentcontacten). Er zullen hoogstens 5 wissels op deze manier worden aangestuurd (de rest kan manueel want binnen handbereik).
Op de 16 V AC uitgang wordt de Viessmann lichtmodule aangesloten voor verlichting van kamers en zaaltjes. In de toekomst voorzie ik ook nog wat gadgets zoals bliksem/flash en waarschuwingsbakens enz;, alles via de Viessmann.
De loc's worden gevoed via de aparte Marklin transfo die deel uitmaakt van MS2.
Wat betreft de belasting: ik zal deze per uitgang meten met een ampèremeter die ik dan in serie in de betreffende stroomkring zet uitgang transfo. Dan heb ik een idee van de werkelijke belasting.