Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kan ik zelfde decoder adres zetten voor wissels en seinen met cs3

Gestart door nicolaas1 dinsdag 02 november 2021, 23:29:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan ik zelfde decoder adres zetten voor wissels en seinen met cs3
Wat ik wil weten is gaan de decoders van de wissels als die op adres 1 staat, in conflict gaan met een decoder van de seinen die op 1 staat, of een loc of wagon met decoder?
Of lost cs3 dit zelf op.
Re: Kan ik zelfde decoder adres zetten voor wissels en seinen met cs3
Een wissel en een sein op hetzelfde adres zullen altijd tegelijk schakelen. Het kan handig zijn maar het is beter dat niet te doen. Geef alles een apart adres.
Tja, en dan een loc met hetzelfde adres als een wissel of een sein... Heel verleidelijk om een flauwe grap te maken dat die dan ook tegelijkertijd van richting verandert of zo.
Maar zo is het gelukkig niet! Locadressen en wissel- of seinadressen hebben niks met elkaar te maken. Doublures mogen tussen die twee 'families' mogen dus!

Groet,

Peter
Re: Kan ik zelfde decoder adres zetten voor wissels en seinen met cs3
Hoi,

Citaat van: nicolaas1 op dinsdag 02 november 2021, 23:29:07
Wat ik wil weten is gaan de decoders van de wissels als die op adres 1 staat, in conflict gaan met een decoder van de seinen die op 1 staat,

In principe gaan dan de wissels en sein dan gelijktijdig om. Met bepaalde protocollen heb je dat niet. En dat heeft te maken met protocollen die je CS3(+) ondersteunt:
- Motorola II: tot 320 wisseladressen. Die mag je op de decoder instellen. Als je meerdere decoders met dat adres hebt dan gaan die gelijktijdig om als je adres motorolaadres 1 schakelt
- DCC: tot 2048 wisseladressen: Die mag je op de decoder instellen. Als je meerdere decoders met dat adres hebt dan gaan die gelijktijdig om als je adres DCCadres 1 schakelt
- MFX: Tot iets van 16.000+ adressen (ids) gecombineerd met locdecoders. In principe meldt de decoder zich aan bij de centrale. Daarmee kan je deze niet zelf instellen, de decoder krijgt een adres (id) van de centrale. Daardoor zou je geen "dubbele" adressen moeten krijgen.

Bij sommige centrales zijn de eerste 320 adressen gecombineerde motorola-Adressen en DCC-adressen.

Citaat van: nicolaas1 op dinsdag 02 november 2021, 23:29:07
of een loc of wagon met decoder?

Dat moet elkaar niet bijten. Dus wisseladres 1 en lokadres 1 gaat gewoon samen. Geen probleem.

Citaat van: nicolaas1 op dinsdag 02 november 2021, 23:29:07
Of lost cs3 dit zelf op.

Alleen met MFX lost de CS3 zelf op. De rest van de protocollen mag je zelf op letten of de adressen niet hetzelfde zijn. Al kan het soms wel makkelijk zijn.

Groet Ronald.