Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022

Gestart door Marklindak dinsdag 02 november 2021, 08:44:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Dat duurde maar 7 jaar na de 'vorige'  aankondiging kijk maar eens in dit topic op ons forum.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: johanhe2 op donderdag 15 september 2022, 13:11:39

100 euro


Och, vier dagen de CV ketel uitzetten en je hebt het weer terug verdiend...... :D
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Wie kan mij dit uitleggen: Waarom rijtuigen uitbrengen in een fictieve kleurstelling terwijl je de rijtuigen in de originele kleurstelling al in huis hebt.
Geldt natuurlijk ook voor de loc.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Omdat het goed verkoopt.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Ik denk dat Marklin.de dit wel kan uitleggen...
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Omdat ze jaloers zijn op onze Blauwe Brabanders?   :P

mvg,
Gert
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: DB69 op donderdag 15 september 2022, 14:56:53
Wie kan mij dit uitleggen: Waarom rijtuigen uitbrengen in een fictieve kleurstelling terwijl je de rijtuigen in de originele kleurstelling al in huis hebt.
Geldt natuurlijk ook voor de loc.
Omdat ik ze mooi vind , zo heeft ieder zijn ding . Das het plezier van onze hobby . Bestelling reeds geplaatst.  :D
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: johanhe2 op donderdag 15 september 2022, 13:11:39
100 euro tjonge tjonge tjonge

2 elektrische wissels kosten je 2x €39,99 (24711/24712) + 2x €25,99 (74491). Reken maar uit wat dat kost.

Dan valt de prijs van 1 dubbel kruiswissel inclusief aandrijvingen wel mee.


::edit:: En voor de digitaal-rijders komen er normaal ook 2 inbouwdecoders á €37,99 p/s bij (want we willen natuurlijk wel alles origineel van Marklin :) ) en de kruiswissel heeft aan 1 decoder á €42,99 genoeg.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Bovendien is de €100 de Marklin prijs, in de winkels of het web ligt dat veelal (veel) lager.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: DB69 op donderdag 15 september 2022, 14:56:53
Wie kan mij dit uitleggen: Waarom rijtuigen uitbrengen in een fictieve kleurstelling terwijl je de rijtuigen in de originele kleurstelling al in huis hebt.
Geldt natuurlijk ook voor de loc.
Vergeet niet dat deze rijtuigen en lok in de beschilderen zoals ze hem willen nabootsen niet exact de RAL kleur is, en daarom moet het fictief genoemd worden.
Zo was het ook bij een ander model en dat hadden ze al min of meer ook zo uitgelegd, we weten welke kleur precies, dus moesten we gokken en de gok is goed te noemen.
Oftewel zoals weer eens bewezen is het verkoopt soms als een malle :D

Bij de slanke kruising komen nog ook vier stukken van die rails met afneembare bedding boven op de Märklin prijs, en die kun je ook zelf maken met het nodige zaag/snijwerk.
Prijzen van een nieuw item dat veel verkocht zal worden (aannames geen bewijzen) zal de prijs niet zo snel doen zakken, je kan dan beter een tijdje wachten eer je er een stuk of wat wil aanschaffen.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: rscosworth op donderdag 15 september 2022, 16:15:24
2 elektrische wissels kosten je 2x €39,99 (24711/24712) + 2x €25,99 (74491). Reken maar uit wat dat kost.
Dan valt de prijs van 1 dubbel kruiswissel inclusief aandrijvingen wel mee.


::edit:: En voor de digitaal-rijders komen er normaal ook 2 inbouwdecoders á €37,99 p/s bij (want we willen natuurlijk wel alles origineel van Marklin :) ) en de kruiswissel heeft aan 1 decoder á €42,99 genoeg.

Kleine correctie: een kruiswissel heeft maar 1 aandrijving en 1 decoder. Alleen een driewegwissel heeft er twee

Koen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Klopt, en dus ook maar 1 decoder á €42,99 nodig. Weer een besparing tov 2 losse wissels.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Tja, ik kan me ook niet vinden in die fictieve kleurstellingen de hele tijd... Nu snap ik dat men toen nog niet met RAL-kleuren werkte, maar de basiskleuren van de K.Bay.Sts.B. zijn bekend. En dat was niet dit blauw. Maar inderdaad, als het verkoopt en cash genereert: zet 'm op, Märklin! Misschien dat dat geld dan weer besteed kan worden aan de ontwikkeling van een Epoche I-variant van bijv. BR75  :thumbup: (Ik wilde eerst zeggen: BR78, maar ja, dat gat heeft ESU inmiddels opgevuld.)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Ik ben erg blij met de slanke Engelse wissel, en ik zie een mooie Zwitserse wagon beladen met ballast.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: johanhe2 op donderdag 15 september 2022, 13:11:39
100 euro tjonge tjonge tjonge

Bij mijn leverancier 81,99  ;)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Ik ben heel benieuwd welke dat is
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Zit in Münster Duitsland
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lippe doet er nog een eurootje af: €80,99 en je krijgt bovendien nog spaarpunten.

Maar je kunt beter wachten met bestellen tot het ding er daadwerkelijk is. Mogelijk zijn er nog wat kinderziekten en hoe gaat de aandrijving zich houden.......
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Verder is het (vind ik) bedroevend mager en bij Trix al helemaal: https://streaming.maerklin.de/public-media/m/hn_22/EN_Trix_H0_henh2022.pdf
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
de economische verwachtingen zijn niet goed, niet alleen NL maar heel de wereld krijgt op allerlei gebied met veranderingen te maken. Ook prijsstijgingen en personeel, verpakking- en vervoerskosten zullen meespelen bij de modelspoorwereld, daar zal ook een werkwijze in gezocht moeten worden, om te kunnen overleven. Mogelijk dat daardoor het aanbod is afgeremd?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: Laurent op donderdag 15 september 2022, 00:41:30
Ik weet al enige tijd concreet dat ie gaat komen, maar kon niks zeggen. Ben erg benieuwd. De Peco wissels die ik gebruik zitten op 610mm Radius, dat is dus kleiner dan R5, een hebben polarisatie nodig. Märklin heeft een nog kleinere Radius gekozen om het polariseren er geheel uit te laten. Hoop dat het groter is dan R2. De constructie met tegenlopende tongen is voor een Engelsman niet erg gebruikelijk, maar komt voor. Voor Märklin een goede oplossing, gezien de doorsnee Märklinist.

Hoi Laurent,

Als ik het goed heb, is de straal R9, toch? Of begrijp ik je opmerking niet? (Dat sluit ik niet uit, geen zorgen  ;).) Ik ben heel benieuwd hoe deze wissel zich verhoudt tot jouw schitterende creaties!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat Ja, het is heel erg mager allemaal.  :|
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat
Het zijn de herfstnieuwigheden toch maar? Over het algemeen bevatten die net als het zomernieuws maar een paar locs en wagonnetjes. De grote hoeveelheid nieuwigheden komt normaal gesproken pas in januari uit.
Niet dat dat overigens veel zal uitmaken, want ook dan lees je hier hetzelfde geklaag ...  :D

Groet, Marc
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat Nou... vaak was het wel wat meer dan dit  :) Goed, de voorspellingen voor Neurenberg zijn ook niet goed. Het zal een jaartje was rustiger zijn denk ik zo. Waar ook niets mis mee is.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Nou geklaag..... me dunkt Marc. In de Trix herfstfolder van wel 8 pagina's staan twee (2) locomotieven, één (1) wagon en een slank wissel als nieuwigheid.  :D :D
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat

En is het bij de andere merken beter?

Groet, Anne W
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat Geen idee, het is mogelijk nog geen herfst bij veel merken.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Ik begrijp het voorbeeld plaatje in de folder niet voor het gebruik van de dkw

Rood omcirkeld, waarom 2 verschillende afstanden tussen de sporen , bovenste sporen liggen dichter bij elkaar dan de onderste, is dit vanwege de radius ofzo?
En groen omcirkeld, de wissel rechtsboven draait op deze manier "vreemdl" weg. Ook lijkt in het totaal plaatje geen gelijk uitkomen op het einde van het totale spoor te zijn, dus moeten er dan links en recht als je alle sporen doorgaand wil maken allemaal kleine vulstukken gebruikt worden??

Ik snap het even niet  :)
Ook wordt de totale lengte zoals op dit plaatje is aangegeven behoorlijk terwijl er fijtelijk weinig stil kan staan vanwege te weinig ruimte.
Je moet wel een hele grote baan hebben om hier wat leuks mee te doen denk ik?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
wees blij dat er sowieso nieuwe dingen zijn, gezien het moment waar we in leven  :?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Feitelijk een wonder dat er überhaupt eindelijk een DKW is... C-rail bestaat al hoelang?

Willy
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Ik zeg toch niet dat ik er niet blij mee ben?

Alleen zie ikzelf in het plaatje niet iets wat ik zelf zo op deze manier zou gebruiken...
Mijn vraag / hoop is dat er nog andere voorbeelden komen voor het gebruik van deze wissel.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Tsja. het ding wordt alleen al duur door alle vulstukjes die je er volgens tante M omheen moet gaan plakken. En dan beweren dat het detailgetrouw is? Met al die glimmend metalen loopstukken erin? Spuuglelijk noem ik het.

En wat mij ook opvalt is dat de klikverbindingen er anders uitzien. Er zit een opening tussen. Is dat om het geheel makkelijker in- en uit elkaar te krijgen.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Te duur... Gepresenteerd in een raar sporenplan... Glimmende metalen stukken (wat volgens mij een 3D-render-computerafbeelding is) .... passtukjes nodig..

Stelletje zeikerds. Wees blij dat märklin luistert naar de klant en eindelijk komt met iets waar veel klanten iets mee kunnen.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: Barry1972 op vrijdag 16 september 2022, 17:26:22
Ik begrijp het voorbeeld plaatje in de folder niet voor het gebruik van de dkw

Rood omcirkeld, waarom 2 verschillende afstanden tussen de sporen , bovenste sporen liggen dichter bij elkaar dan de onderste, is dit vanwege de radius ofzo?
Nee hoor, het plaatje van Märklin geeft slechts een mogelijkheid aan. Met de geometrie van de DKW kun je ook best drie sporen op steeds 64,3 mm hart-op-hart leggen. Het eerste plaatje geeft een voorbeeld. Een grotere parallelafstand biedt de mogelijkheid om er een perron tussen te plaatsen.


Citaat van: Barry1972 op vrijdag 16 september 2022, 17:26:22
En groen omcirkeld, de wissel rechtsboven draait op deze manier "vreemdl" weg. Ook lijkt in het totaal plaatje geen gelijk uitkomen op het einde van het totale spoor te zijn, dus moeten er dan links en recht als je alle sporen doorgaand wil maken allemaal kleine vulstukken gebruikt worden??
Het is maar een voorbeeld. Als je een ontwerp bijna af hebt, bijvoorbeeld met alleen nog een paar rechte trajecten te ontwrpen, is er vaak nog wel een combinatie van standaardlengtes die goed genoeg past zonder dat je heel veel passtukjes nodig hebt. En als het er toch erg veel zijn, kun je meestal ergens anders nog wel wat aanpassen zodat het beter uitkomt. Bij het voorbeeld van Märklin zijn de gekozen rechte rails voor de stationssporen ook bepaald niet de goedkoopste oplossing. Veel passtukjes en veel rails 229 en 236 terwijl dat helemaal niet nodig is. In het tweede plaatje zijn de stationssporen even lang, maar er is slechts één kort passtukje en één 229 nodig, de rest is allemaal 172 en 188. Mag ook met 360 natuurlijk.


Citaat van: Barry1972 op vrijdag 16 september 2022, 17:26:22
Ook wordt de totale lengte zoals op dit plaatje is aangegeven behoorlijk terwijl er fijtelijk weinig stil kan staan vanwege te weinig ruimte.
Je moet wel een hele grote baan hebben om hier wat leuks mee te doen denk ik?
De lengte van dit fragment valt nog wel mee, maar inderdaad, er is niet zo heel veel opstelruimte. In combinatie met slanke wissels vind ik de stationssporen dan ook veel te kort. Op het middelste spoor past niet eens een trein van 100 cm zonder minstens één van de engelse wissels te blokkeren. Bij slanke wissels denk ik aan lange rijtuigen en een trein met drie daarvan past al niet eens. Ik zou minstens twee meter willen, liefst nog wat meer. Maar, alweer, het is maar een voorbeeld. Naar wens te verlengen.
En inderdaad, daar heb je wel een flinke baan voor nodig.


Hoe dan ook, ik ben er blij mee en heb er vandaag een aantal besteld. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 16 september 2022, 12:38:28
Citaat van: Laurent op donderdag 15 september 2022, 00:41:30
Ik weet al enige tijd concreet dat ie gaat komen, maar kon niks zeggen. Ben erg benieuwd. De Peco wissels die ik gebruik zitten op 610mm Radius, dat is dus kleiner dan R5, een hebben polarisatie nodig. Märklin heeft een nog kleinere Radius gekozen om het polariseren er geheel uit te laten. Hoop dat het groter is dan R2. De constructie met tegenlopende tongen is voor een Engelsman niet erg gebruikelijk, maar komt voor. Voor Märklin een goede oplossing, gezien de doorsnee Märklinist.

Hoi Laurent,

Als ik het goed heb, is de straal R9, toch? Of begrijp ik je opmerking niet? (Dat sluit ik niet uit, geen zorgen  ;).) Ik ben heel benieuwd hoe deze wissel zich verhoudt tot jouw schitterende creaties!

Met vriendelijke groet,
William

De hoek is netjes 12,1 graden en de lengte komt overeen met de lengte van een 24711/24712 wissel.

Echter als je goed kijkt zie je dat de afstaande boog niet mooi rond loopt... Eerst zie je een stuk recht, dan een korte scherpe knik, dan weer een stuk recht.

De wisseltongen liggen dan ook vrij ver naar het midden van de wissel.

De constructie kan waarschijnlijk niet anders omdat je dan in de knoei komt met de plek van de railstaven en de puco's.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat @citaat @citaat

Nou nee, ik kan er niet blij van worden. Wat niet weg neemt dat anderen dat wel zouden kunnen. Heb ik totaal geen probleem mee, smaken verschillen nu eenmaal. Maar dat Márklin naar de klant luistert? Ze hebben er iets meer dan vijfentwintig jaar over gedaan om dit ding op de markt te brengen. Erg hardhorend dan toch wel.
Computerrendering zou kunnen maar ik denk toch dat dit gewoon dezelfde techniek en bouwwijze is als de korte versie.

Onder Duitse Märklinhandelaren gaat een gevleugeld gezegde; 'Und wenn Märklin ein Kuhfladen mit sein Logo vermarktet wird es auch gekauft".
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat

Ik vind het een knap stukje werk. Ze hebben 8 wisseltongen in een kleine ruimte moeten proppen, door één magneetaandrijving bewogen en ook nog rekening moeten houden met de puko's. Bovendien is het ding net zo mooi (of lelijk als je dat wilt) als C-rail oftewel het past prima in het assortiment. Ik denk dat een heleboel Marklinisten hier blij van worden, er van uitgaande dat het ding doet wat het moet doen.

Maar vind je het niks dan koop je het niet toch?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 16 september 2022, 19:04:01
@citaat @citaat @citaat

maar ik denk toch dat dit gewoon dezelfde techniek en bouwwijze is als de korte versie.

In de verste verte niet. Het is niet alleen een andere techniek, het is ook een heel ander type wissel. Zoek de verschillen:
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat juist......  :thumbup:
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
En voor de volledigheid:

De 24624 is een Baeseler wissel met buitenliggende wisseltongen
De 24720 is een Engels wissel met 4 binnenliggende wisseltongen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Beste Ben,

Dus Märklin en Trix doen het in vergelijking met de andere merken nog niet zo slecht met de "herfstnieuwigheden"?

Groet, Anne W
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
hè, hè eindelijk een slanke DKW. Wel veel vulstukjes nodig om in het 360mm raster te komen al kan ik dat raster niet ontdekken op het plaatje in de folder, jullie wel? Stukjes rail toevoegen om de parallel spoorafstand te variëren. Dat is niet bijzonder dat moest met M- en K-rail immers ook. Ben benieuwd naar meer voorbeelden uit het nieuwe railplanboek 03061. Wie dit stuk rail niet mooi vind: K-rail heeft al heel lang (minimaal 22 jaar) een mooie slanke kruiswissel, zonder aandrijving, catalogusprijs € 68,99 daar moeten nog twee 75491 aandrijvingen a € 29,99 bij. Is dan de 24720 C kruis inclusief 4*24071 dan nog wel zo superduur? (niet beantwoorden: is retorische vraag).

Over de fictive kleurstelling: ahum en eh Märklin en heel veel merken hebben wagons die in het echt, echt niet zo rijden of bestaan. Denk aan de kerstwagons zoals de nieuwe #48422 van de Weihnachts-Bahn (WB), museumwagens, uitgegeven Sonderwagens van winkels, bedrijven en van onze eigen 3railforum, you name it. Vind je het leuk en heb je er geld voor over dan kopen en anders, wat anders gaan zoeken. Ieder zijn eigen smaak en twisten daarover heeft geen nut.

Ik klaag eerder over 47680 set van 5 containerwagens voor € 299,00, dat is 60 piek per wagen en dan heb je nog geen meter treinlengte: € 3,29 per centimeter trein. Opgeteld aan losse wagens kon ik grofweg aan catalogusprijs op € 320,00. Een maandje niet op gas stoken... Je hobby uitbreiden wordt afzien :-(
Dirk :-{)


Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Citaat van: Anne W op vrijdag 16 september 2022, 23:19:32

Dus Märklin en Trix doen het in vergelijking met de andere merken nog niet zo slecht met de "herfstnieuwigheden"?


Ik weet niet waar je heen wilt Anne maar ik heb geen vergelijk met de andere merken voor handen. Ik meen dat MaTrix de eerste is maar zeker weten doe ik dat niet.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat

#368
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat  :help: :help:
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat

Reactie #368 van 16 september 2022 van Spoors
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat Daar sprak ik over MaTrix, ik vind het aanbod wat mager en als gezegd: ik heb geen vergelijk met andere merken voor handen.

Graag verder over MaTrix nieuwigheden....
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 :offtopic:  Hoop dat één opmerking over andere merken me door Ben vergeven word: In een nog wat recente YT Piko aflevering wordt gemeld dat er problemen zijn met de aanvoer van hun producten uit China, paar maanden achterstand.  Kan zijn dat zij het daarom noodgedwongen wat rustiger aan doen deze Herst.

Vanaf nu kunnen jullie je hart weer luchten over de Herstneuheiten.
Voor wie helemaal van het gas af is sinds kort:  In spoor 1 de BR151 in alle varianten voor net geen 3300€.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
Ik vind de 36647 geweldig ! Dergelijke loks trekken direct de aandacht op je baan. Ik heb er zo een paar lopen zoals de loney tunes, batman, 150j marklin, etc. Vindt mijn kleinzoon super als die vanuit de tunnels van de schaduwstations tevoorschijn komen.
BTW (by the way) weet iemand of de recordpoging ergens "live" te volgen is ?

Guy
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2022
 @citaat Op YouTube...