Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

verwering door gebruik van de serie 012... van de DB

Gestart door eduardo zondag 31 oktober 2021, 22:06:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Enkele foto's van het uitproberen op een niet meer te repareren stoomlok en dus totaal kapot, van de serie 012..
Ik heb mij gebaseerd op enkele soms onduidelijke fotos uit de jaren 70, vorige eeuw.
Ook het Märklinmodel is uit hetzelfde (analoge) tijdperk. Het kostte mij 3 weken. Ed
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Mooie doffe kleuren, dat maakt al een hoop goed. Ik zou de wielen nog aanpakken, veel te glimmend zilver.  Probeer eens met Tamiya 'smoke'. Dat geeft een bruin transparante kleur (lijkt of eea onder de olie zit) en gebruik ik a jaren om mijn aandrijvingen minder op te laten vallen.
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Ziet er goed uit.

Aangezien deze lok toch niet meer te repareren is, zou je ook wat meer roest kunnen toevoegen aan de ketel (onderkant) en de cilinders. Dan kun je deze lok op een opstelspoortje kwijt ter afwachting om gesloopt te worden.
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Mooi gedaan Ed.
Maar heb je geen foto van wat verder weg, bijvoorbeeld een meter afstand?
Zo dicht er op zie je natuurlijk elke imperfectie.
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
ik zal als ik thuis ben een foto maken van verder weg, op de baan bv.
ed
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Het ziet er prachtig uit voor een terzijde gestelde lok. Ik zou durven beweren dat elke zichzelf respecterende Duitse machinist zich ter pletter zou moeten schamen als hij/zij de lok die hem is toevertrouwd in een dergelijke staat op de baan laat rijden. Daar zal de opzichter, Bahndirektion niet blij van zijn. Tis ook geen reclameplaatje voor de DRB of DB maar wel voor het kunnen vervuilen door Eduardo.
Dirk :-{)
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Je moest eens zien hoe er in de nadagen van de stoom werd gereden!
De 44ers en 50ers in Rheine zagen er in de jaren 70 niet meer uit.  En dat was bijna  overal in de wereld zo in de laatste pakweg vijf jaar voor de definitieve afschaffing van de stoomloc.
Er werd bezuinigd op wasbeurten en onderhoud waardoor de machines er lang niet mooi meer uitzagen als bij hun eerste indiensttreding.

Groet,

Peter
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Jammer van die ´levende oudjes´ om ze in hun nadagen zo te behandelen. Daar waar de personentreinloks nog redelijk schoon worden gehouden zie je de goederentreinloks van NS vies rondrijden. De andere railfirma´s doen dat beter. Zie liever de loks bij de museumbanen. Die hebben (meestal) de loks waar ze mee rijden weer opgekalefaterd en goed in de olie, vet en verf gezet. Heb bij de STAR meegelopen om te fungeren als gaststoker en moest ook poetsen. Veel en smerig werk maar mooi eindresultaat.
Dirk :-{)   
Re: verwering door gebruik van de serie 012... van de DB
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 25 november 2021, 22:45:37
De 44ers en 50ers in Rheine zagen er in de jaren 70 niet meer uit.  En dat was bijna  overal in de wereld zo in de laatste pakweg vijf jaar voor de definitieve afschaffing van de stoomloc.
Er werd bezuinigd op wasbeurten en onderhoud waardoor de machines er lang niet mooi meer uitzagen als bij hun eerste indiensttreding.
Daarom zie je vaak aan de onderkant van de ketel roestplekken verschijnen, evenals op de cilinders en zijn de wielen nagenoeg zwart geworden. Maar dit zag je inderdaad alleen in de laatste jaren van de inzet van stoomloks in de jaren '70. In de jaren '50 en '60 werden ze wel goed onderhouden. Sterker nog: in die periode waren vaste teams (stoker, machinist) verantwoordelijk voor hun eigen lok. In de jaren '70 is dit losgelaten vanwege bezuinigingen omdat de stoomloks er toch uitgingen.