Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?

Gestart door Roland zondag 31 oktober 2021, 17:41:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hallo digitale spoorders,

Met deze post hoop ik voor mezelf wat duidelijkheid te kunnen krijgen, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik ga proberen een zo goed mogelijk beeld te geven van mijn situatie.

Allereerst, ik kom nog uit het analoge tijdperk en heb een baan met M-rails (het eerste obstakel?).
Ik heb een 19-tal locomotieven van Märklin, waarvan de meeste nog analoog zijn.
Ik heb er 4 met een originele Delta-decoder en ééntje uit startset 29475, een BR146.
Een drietal heb ik voorzien van een Uhlenbrock 75000 AnDi decoder ter vervanging voor het analoge relais.
Nog één AnDi decoder (75000) ligt nog op de plank voor het geval deze nodig is.
Dan blijven er nog 11 over die puur analoog zijn, dus met 3-polige motor en analoog relais.

Nu heb ik voor een paar Euro een Delta-control op de kop kunnen tikken en heb er ook al eens wat mee gespeeld.
De AnDi 75000 decoders kunnen ook digitaal en leuk om zo eens kennis te maken. Lampjes schakelbaar, prachtig!

Echter, ik begin me zo langzamerhand te storen aan het 'lompe gedrag' van sommige analoge locs.
Draai je de trafo open en er gebeurd niks, pas bij '150' komt een loc inééns in beweging en sjeest weg als Verstappen.

Ik heb al zóóóveel gelezen, maar ik wil eigenlijk wat mooier lopende en optrekkende treinen hebben.
Twee weken geleden had ik mazzel op Catawiki en heb ik een BR146 gewonnen met decoder en een gelijkstroommotor.
Gevraagd aan de verkoper of deze ook op een analoge baan reed en jawel, dat deed hij.
DAMN, wat rijdt dát ding mooi analoog zeg! Langzaam rijden en optrekken is perfect en de maximum snelheid is lager dan de analoge locs!

Oké, op zoek op internet, de 3rail-wiki, het forum, want hoe ga ik dit nu allemaal realiseren.
Eén belangrijke vraag die ik veel zie: wat wil je met je digitale baan?
Ja, lastig. Ik weet niet of ik fan ben van een computergestuurde baan, dat hoeft in principe niet.
Ook weet ik wat een CS3 kost, da's een berg geld, maar ik heb ook gezien dat een MS 1 of 2 hooguit 10 locomotieven ondersteund (dacht ik).

Om alles om te bouwen naar digitaal plús de aansturing, zal er flink in de buidel getast moeten worden vrees ik.
Hoewel, ik heb ook een 6021 Control Unit gezien die volgens mij aardig doet wat ik zou willen.
Dat is namelijk, mooi rustig kunnen rijden en verlichting op de loc kunnen schakelen (Functie F1 is dat toch?).

Ombouwen van de locs, daar kom ik al helemáál niet uit.
Veldmagneet eruit, permanent magneet erin, oké, maar welke dan?
Een tweetal locs zijn LFCM, een tweetal SFCM en de rest DCM.
Marklin heeft daar complete ombouwsets voor, de 60960 (DMC met decoder), 60944 (voor LFCM) en voor de SFCM kan ik ze (nog) niet vinden.
Nu lees ik óók weer veel commentaar op deze set's (of met name de decoder) en dat men er beter een TAMS, ESU of een andere decoder in kan zetten.
Maar, welke dan, wat is de prijs en waarom zijn die dan beter?

En een ombouw naar 5-polige motor, zorgt dat inderdaad altijd voor mooiere rij-eigenschappen?

En ik heb ook een Marklin 3065, mét TELEX-koppelingen... 1x omschakelen van rij-richting is TELEX aan.
Twee keer omschakelen is omkeren van rijrichting. Hoe moet die dan bijvoorbeeld naar digitaal worden omgebouwd?

En boven alles, ik heb dus een paar locs met simpele decoders, maar de ombouw van alle overige locs gaat volgens mij véél geld kosten.
Er is best wel wat budget, maar als ik zie dat een CS3 bijvoorbeeld 649 Euro kost, dan vind ik dat best wel schreeuwend duur.
En volgens mij, voor mijn toepassingen, is zo'n CS3 ook niet echt nodig.

Dan nog wat overige digitale vragen...
Mijn schaduwstation is nu analoog, treinen parkeren daar door ze botweg gewoon spanningsloos te zetten.
Hoe zit dat digitaal? Kan dat gewoon behouden blijven? Of moet ik dan allerlei bezetmelders of iets gaan kopen?
En hoe zit dat met de verlichting? De oude analoge fittingen moeten er uit heb ik begrepen en de lampjes moeten geïsoleerd worden?
Waar kan ik van die steeklampjes vinden en waar vind ik die houdertjes het goedkoopst?

Goed, ik kan nog wel even doorgaan met vragen stellen, belangrijkste is, wat gaat me dit (per loc) kosten?
Welke decoder heb ik nodig (tams, marklin in zo'n ombouwset, esu, een andere...)???
Welke ombouwmogelijkheden zijn er, alles naar 5-polig uit zo'n marklin-setje en een veldmagneet van Marklin of een ander merk?
En waarom bijvoorbeeld een ESU en geen Marklin decoder? (of welk merk dan ook?).


Ik hoop dat iemand de tijd wil nemen om mij een klein beetje op weg te helpen.

Groet,
Roland.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hallo Roland,

Wat een leuke vraag!!! Ik zat met min of meer dezelfde vraag na mijn herintreding ca. 1 jaar geleden. In het verleden wel eens wat banen gebouwd; nooit afgekomen maar dat zullen velen herkennen.

Nu, na vele jaren niets gedaan te hebben weer aan de slag. Dus, dezelfde vragen kwamen bij mij op: weer 3-rail en dus Märklin of toch 2-rail (er is dan ook veel keuze). Toch gekozen voor (weer) Märklin mede omdat daar heel veel gebruikt te koop is. Ook gekozen voor M-rail maar daar heb ik, denk ik, wel een beetje spijt van; met K-rail (C-rail geen ervaring) heb je toch wat minder kontakt problemen en natuurlijk is detectie een stuk simpeler.

Ook ik ben (een jaar geleden) op zoek gegaan naar boosters, besturingssoftware, etc. etc. (alles wat ik destijds had heb ik een een aantal jaren geleden verkocht, dus ik had niets meer).
Allereerst besturing: ik ben een uitgesproken Koploper fan: gratis en doet veel, HEEL veel. Met Koploper krijg je een enorme lading aan instellingsmogelijkheden die het rijden op een baan leuk maken terwijl handmatig er tussendoor rijden nog tot de mogelijkheden behoren.
Daar geen discussie dus.

Booster: simpel op basis van prijs gekozen voor de DB2 van Littfinsky; bouwpakkket, solderen lukt me aardig.

Moet nog wel aangestuurd worden vanuit Koploper: ook een leuke oplossing voor te vinden op het Internet: DDW, een server op een oude
386 PC waarmee Koploper via het SRCP protocol prima uit te voeten kan

Bezetmelingen: tsja, M-rail dus min of meer veroordeeld tot stroomdetectie. Geen probleem: Nico Teering heeft daarvoor de Okkie en deze, gecombineerd met de Ruud Boer Aruidino S88 bezetmelder, werkt perfekt! (ik heb zelf nog wel wat last van spookmeldingen maar dat komt voornamelijk omdat ik gekozen heb voor gebruikte M-rail; deze zijn niet altijd even schoon en goed dus wasbenzine, railgum, raillassen bijbuigen etc,

Dan de decoders: in aanvang had ik gekozen voor de Tams LD-W-42 vanwege de Märklin locs. Helaas, geen mooie rijeigenschappen en zeer lasting in te stellen. Dus, voor de 2 locs die ik op dit moment heb de ombouwsets van Märklin besteld die jij ook noemt tesamen met de Tams LD-G-42. WERKELIJK, een WERELD VAN VERSCHIL: wat rijden die loks dan mooi, langzaam optrekken, kruipen, alles geen probleem.

Dit zijn mijn eerste (spontane) reacties op het lezen van jouw bericht; verdere ervaringen wil ik, indien gewenst, graag met je delen.

Groets,

Martin
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Dag Roland,

Ik stapte een jaar geleden ook over naar digitaal en had dezelfde vragen.
Om een paar van je vragen te beantwoorden:

M rails is geen bezwaar voor digitaal rijden, er zijn heel wat forumleden die een digitale baan met M rails hebben.
C rails is wat makkelijker met bezetmelding, maar ook dat kan prima met m rails.
Als besturing zou ik je als start een mobile station aanraden. Niet al te duur, en je kunt er sinds de laatste update 40 locomotieven in opslaan.
Ombouwen naar digitaal, is bij handgestuurd rijden niet veel anders dan een mobile station kopen, en uiteraard je loks ombouwen.
Je kunt je m-rail wissels daarbij gewoon met de blauwe kastjes blijven schakelen.
Als je uiteindelijk met de pc wil sturen, heb je iets meer nodig, een centrale, en daarin is ook veel keus in verschillende prijsklassen.

Dat ombouwen kijk maar eens in de wiki bij de motortypes, daar heeft marklin sets voor.
Inhoud:  Een magneet, motorschild en 5 polig anker, 2 koolborstels en een setje ontstoorspoelen.
DCM: set 60941
LFCM: set 60944
SFCM: set 60943
Daar moet dan nog een decoder aan. ESU (lokpilot) is het meest gebruikt, maar ook de marklin MLD decoders kunnen m.i prima. 
ESU is populair omdat het betrouwbare en betaalbare decoders zijn, en makkelijk te programmeren.

Per lok ben je rond de €50-60 kwijt, al wil je misschien ook de verlichting voor Led of steeklampjes vervangen.
Een motorsetje kost rond de 25, een decoder rond de 30, als je een beetje handig inkoopt.
Omgebouwde loks hebben dan de mooie rij en optrek en remeigenschappen, en je kunt dingen als de rookgenerator en lichten schakelen.
Wil je ook geluid, kijk dan naar de ESU Loksound of Marklin MSD decoder.

Op zo'n decoder kun je dus functies aansluiten, die je schakelt met je controllers zoals de mobile station.
De telex van de 3065 is daarvan een goed voorbeeld. Elke moderne decoder ondersteund genoegd functies voor telex, verlichting, en meer.
Wat spanningsloos betreft: met digitaal rijden hoeft dat niet meer.
Er staat altijd maximale spanning op de baan, je besturing stuurt het bericht naar de lok die moet gaan rijden, de anderen blijven stilstaan.
Voordeel is dat ze hun verlichting aan houden (en deze altijd helder schijnt)

ik kan me voorstellen dat het meer vragen oproept, stel ze gerust, we hebben allemaal veel aan het forum gehad bij de start/overstap!

Groet,

Thom

Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Zo te zien heeft Thom hierboven een nagenoeg perfect antwoord gegeven.
Ik weet niet of je analoge schaduwstation nu automatisch werkt, maar dat blijft het gewoon doen bij digitaal rijden. Stroomloos gemaakte secties laten elke trein, analoog of digitaal, echt gewoon stoppen. Stroom blijft nodig!
Dat is ook hoe Märklin het bedacht heeft. Probleem is dat op deze manier zonder hulpmiddelen elke trein ook direct stilstaat en wegrijdt met de ingestelde snelheid. In het schaduwstation is dat niet erg hoewel ik ze toch rustig laat remmen en optrekken. Het gaat net even soepeler en ik verbeeld me dat het ook beter is voor de mechanische delen in de locjes.
Maar je kunt ook handmatig afremmen op de juiste plek. En een digitale loc die het commando stilstaan heeft gekregen, gaat pas weer rijden als hij het betreffende commando krijgt. Er hoeft niets stroomloos gezet te worden. Dus ook elders op je baan kun je een loc of trein neerzetten. Waar je maar wilt.

Groet,

Peter
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hallo reageerders!

Nou, in elk geval al een stukje verlichting geboden in de wondere wereld van digitaal...
Even een reactie, met bijbehorende vragen natuurlijk  :P

Martin, dank voor de tip van de Tams decoder. Die had ik al eens bestudeerd.
Heb even gekeken en ik begrijp uit de handleiding van de LD-W-42 dat deze alleen voor wisselstroommotoren is?
Dus, die hoef ik dan niet om te bouwen met permanent magneet? Maar zo'n 5-polig anker, dat kan er dan wel in?
En verbeteren dan ook de rij-eigenschappen? Ik kom echt nèt kijken in de digi-wereld  :D

Overigens een algemene vraag; met een decoder in de loc, kan deze ALTIJD op een analoge baan rijden?
Ja, ik weet het, CV 29 moet dan wel 'aan' staan geloof ik.

En die CV's, die zijn denk ik alleen met 'moderne' apparatuur in te stellen of niet?
Met een 6021 unit kun je de CV's niet instellen, of wel?

Nu ik toch over een controller bezig ben, zo'n Mobile Station die 40 treinen ondersteund...
Daar zijn toch ook meerdere versies van? Welke versie kan 40 treinen ondersteunen?
En dat updaten, kun je dat zelf? Is dat gewoon USB-kabel erin, aan de PC, programmeer-software en nieuwe firmware erin knallen?

En hoe zit dat met protocollen? Ik zie MM, MM2, DCC, niet elke decoder kan elk protocol aan neem ik aan?
Dus je bent dan wel aangewezen om een gedegen keuze te maken welk protocol je wilt gebruiken, toch?

Koploper, veel van gehoord, maar momenteel nog een stap te ver denk ik.
Ik zie wel dat het een enorm mooi stukje software is waarbij overal aandacht aan is gegeven.

Ik wil in elk geval van de week een tweetal ombouwsetjes gaan aanschaffen voor twee DCM-motoren.
Ik zit alleen te kijken of ik sets wil inclusief een 6090x decoder (zo'n zwart blokje met draadjes) óf een ESU Lokpilot.
Maar bij die laatste ook weer, er zijn zóveel types van, dat ik echt niet weet welke ik moet hebben.
Ook het schema van ESU, met alle genoemde decoders en functies, geeft niet echt helderheid bij mij, teveel info denk ik  ;)

Dat van die Telex-koppelingen is helder, dan moet je dus een functie- of AUX-uitgang éxtra hebben op je decoder.
Nu is dat geen ramp, ik heb talloze van die heerlijk brommende ontkoppelrails, en ik heb slechts één lok met Telex-koppelingen.
Overigens, na een grondige motor-schoonmaak waarbij de boel uit elkaar moest, werken de koppelingen niet lekker meer helaas...

Dan nog even het schaduwstation... optrek- en remvertraging, prachtig mooi!
Máárrrr... als een digitale trein ergens rijdt, hoe vertel je die dan dat hij op DIE plek moet stoppen?

Zoals nu, analoog, de trein stopt op een uitgekozen plek die spanningsloos staat. De Arduino gooit er weer spanning op als dat nodig is.
Ik heb 11 opstelsporen en willekeurig vertrekt er een trein en de volgende trein wordt automatisch naar het vrije spoor geleid.
Als je nou digitaal rijdt, hoe vertel je dan aan een trein dat'ie moet stoppen of vertrekken? Ja, regelaar open draaien, duhhh  :P :D
Stroomdetectie ken ik nog niet, daar ga ik me vandaag ook maar eens in verdiepen, dus Nico Teering en Okkie worden nog zoekwoorden  :D

Nou, ik laat het hier even bij, als ik niet uitkijk dan is de gemiddelde lezer een uur kwijt aan het lezen van mijn posts en vragen  :warning:  :D :D

Dankjewel alvast Martin, Thom en Peter!

Groet,
Roland.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hou het simpel:
Begin met een Ms2 te kopen ( kun je later weer verkopen als je voor groter oid wil) en begin met inbouwen van decoders in een lekkere ruime, simpele trein.
Breidt je vaardigheden en kennis, stapje voor stapje uit.
M- rails gaat prima digitaal, maar als je verder wil automatiseren heeft het eel zijn beperkingen.

Kortom: begin bij het begin.....
Zuuk6,
Jan
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
CV's kan je zonder problemen programmeren met een 6021.
Alleen het is minder elegant dan met de huidige moderne centrales.
Als ik het vergelijk met computers, kan je stellen dat de 6021 nog een DOS systeem is, terwijl de modernere Windows (en dus grafisch) zijn.
Ikzelf rij nog altijd met de 6021 op een digitale baan van dikke 160m sporen, 54 wissels, etc en dat gaat heel heel goed.
Natuurlijk heb ik enkele 6017 boosters erbij nodig gelet op de lengte van de baan.
Al mijn moderne MFX locs kan ik perfect programmeren (ook met uitgebreide functies) via de CV's op mijn 6021.
Je kan er zelfs cv's boven de 100 (dus 3 cijfers) mee programmeren.

Moraal: als je nog geen centrale hebt, koop dan gelijk een moderne.
Als je al een 6021 hebt (eventueel met boosters), vervang dan niks want (bijna) alles is ook met de 6021 mogelijk.

Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Ik zag afgelopen weekend op Eurospoor een 6021 liggen, zat te twijfelen, wel of niet kopen...
Heb hem laten liggen voor de zekerheid.
Dan kijk ik inderdaad net zo lief naar een Ms2 Jan, die ondersteund wel meer dan 10 treinen? Zoek ik op!
Ik heb qua digitaal nog helemaal niets, hooguit wat Uhlenbrocks 75000 ingebouwd, veredelde Delta-decoders, hi.
Dat solderen en ombouwen, dat kan ik wel, al vaak zat treinen uit elkaar gehaald voor onderhoud.

Helder verhaal dat van die 6021. Boosters heb ik wel, heb 6 van die grote powerjongens van 70VA, dus dat komt goed.
Dan daarbij, lang niet alle treinen kunnen tegelijk rijden, dat wordt één grote ravage, haha!

Nou, ik zal me eens verdiepen in een Ms2, toch niet al te best weer buiten, dus lekker iets om mee bezig te zijn.

Dank dank dank!  :important:

Roland.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
In de loclijst van de MS 2 is plaats voor maximaal 40 locomotieven.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Ik had (mis) begrepen dat jij al een 6021 had.
Als je die niet hebt, dan gaan voor een MS2 (kan tot 40 treinen).
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Nou, in elk geval is duidelijk welke control-unit het gaat worden, een Ms2 denk ik  O:-D

Dan nog even de decoders... een ESU Lokpilot zie ik inderdaad veel voorbij komen.
Ik zal nog eens de lijst doornemen met beschikbare decoders, maar zijn er aanraders of veelgebruikte types?
Meer dan de front- en sluitlichten schakelen zal het wel niet worden, ja, en misschien cabineverlichting, als dat allemaal past en lukt.

In elk geval ga ik op zoek naar een Ms2, die zijn vast wel ergens te krijgen buiten die belachelijk dure veilingsite om  :D ;)

Groet,
Roland.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Citaat van: Roland op maandag 01 november 2021, 12:33:56

Helder verhaal dat van die 6021. Boosters heb ik wel, heb 6 van die grote powerjongens van 70VA, dus dat komt goed.


Da's nog maar de vraag of het goed komt.  :D

Een booster is de versterker van het digitale signaal, toegepast als je centrale niet genoeg energie kan leveren. Die grote powerjongens van jou zullen wel transformatoren zijn, daar heb je niets aan in digitaal bedrijf.  ;)

Verder is het een hele stap waar van alles over te zeggen valt. Een MS2 is een aardig begin in de stap naar digitaal maar als je naar een meer treinenbedrijf wilt kun je er niet zo veel mee. Het vermogen is beperkt en automatisering is ook een dingetje. Ik zou er nog maar eens over nadenken, er is zo veel meer te koop.

Gr, Ben.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hoi Roland,
Ik heb op Youtube een serie video's geplaatst 'digitaal modelspoor voor beginners'. Misschien heb je er wat aan.
https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Als je toch begint aan het ombouwen van locomotieven zou ik er een decoder in plaatsen die in ieder geval het DCC protocol ondersteunt. Dan heb je op termijn een grotere keuze aan centrales.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
@ACTS-Zuid
Ik vermoed ook sterk dat hij transfo's bedoeld met die zware jongens.
Persoonlijk denk ik dat hij met het aanschaffen van een MS2 (eventueel 2-hands) niet veel kan misdoen en dit toestel is heel goed betaalbaar (in tegenstelling tot bvb de zeer dure CS3)
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Even reageren... inderdaad, met die 'powerjongens' bedoelde ik transformatoren.
Ik was er vanuit gegaan dat er wel 40 treinen tegelijk kunnen rijden, als je de benodigde Ampères maar kunt leveren.
Blijkbaar heb ik me daar dus in vergist en werkt het dus niet zo... (?) Een hoop te leren dus  :D

Albert, dankjewel voor het delen van je Youtube-kanaal! Even de inhoud gezien, ik ga ze van de week bekijken.
Eerst zo naar de zolder om rails anders te gaan leggen, in een ander draadje waren daar leuke suggesties voor binnen gekomen  :P
Ik denk dat met die Youtube video's al een hoop vragen worden beantwoord!

Ben benieuwd, dank voor de reacties.

Roland.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Roland,

Zoveel monniken zoveel kappen..... Het is ook maar wat voor eisen je een de baan stelt en wat je voor ogen hebt. Zelf heb ik ook behoorlijk wat geworsteld met wat te doen.
Een CS3, Ecos of ander besturingsapparaat zijn behoorlijk prijzig en bieden vaak (te) veel waar voor je geld. Vergeet niet, naast de besturing zul je ook al je loks om moeten bouwen.

Mijn configuratie op dit moment (en die is natuurlijk heel persoonlijk!) digitaal te rijden, te testen en te programmeren.
- Mobile Station (de 1e versie om mijn omgebouwe mfx loks qua mfx functionaliteit te checken).
- Control Unit 6021 i.c.m. interface 6051 en een 6040 keyboard.
Bovenstaande apparaten zijn prima door bijvoorbeeld een CS1 met hard- en softwareupdate te vervangen
- Decoders in de treinen zijn voornamelijk van ESU, qua gebruikersgemak naar mijn mening het beste, eerst op Marklin protocol geen punt, DCC kan later ook nog.
- Daarbij gebruik ik een lokprogrammer van ESU, perfect door de grafische display op de computer.
- Eventueel is een prufstand van ESU ook nog makkelijk voor het testen van decoders, maar is niet verplicht.

De baanaansturing is een hoofdstuk waar ook nog een heel boekwerk aan besteed kan worden. Als ik je baan zo bekijk is het allemaal nog M-rail.
- Wissels aansturen kan digitaal, detectie op de baan is nog niet nodig.
- Aansturing van wissels kan op verschillende manieren met verschillende producten, lees op het forum!
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hoi,

Voordat je je laat overladen met alle adviezen van wat je moet aanschaffen en wat niet. Bepaal voor jezelf wat wil je bereiken met het overstappen naar digitaal. Er zit verschil tussen digitaal en digitaal. Veel mensen denken bij digitaal meteen aan "automatisch" en "met de computer rijden". Terwijl dat helemaal niet zo is. Digitaal is alleen een andere manier van aansturen van je lokjes (en eventueel wissels en seinen). Bij digitaal staat er altijd een constante spanning op de baan. De centrale zorgt ervoor dat er een signaal erbij op gezet wordt. In de loks zit een decoder die kijkt of het juiste signaal met juiste adres voorbij komt. Daar reageert deze op. Dat is digitaal rijden. Dat is de basis. Dat kan met de simpelste digitale centrales zoals de Delta-controller die je hebt.

Wil je meer dan kan je het een en ander nog automatiseren door de baan. Dan moet je zorgen dat de centrale (en/of computer) weet waar de treintjes op de baan bevinden. Dat gebeurt met een vorm van terugmelding. Dat is wat meer werk dan "even" erbij doen.

Wil je dus wat mooier gedrag van je loks bij het rijden: Dan is het eerst digitaal maken van je treintjes makkelijker. Dan kan je daarmee ook nog op je oude baan rijden. Wil je meer dan kan je eens kijken naar een digitale centrale. Dat kan een beginnerscentrale zijn. En dan lekker uitproberen met je omgebouwde treintjes.

Groet Ronald.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hoi Ronald,
Het is idd een hele zoektocht, die digitale wereld, met een groot scala aan mogelijkheden en meningen  >:-D (zie dan maar eens als beginner door de bomen het bos nog te zien).

Ik wil graag even terugkomen op jouw eerste stap: de locdecoders. Ik weet niet precies wat die Uhlenbrock decoders inhouden, maar mijn allereerste ombouw ervaring was 'gewoon'  en decoder inbouwen die de bestaande Marklin motor aan kon sturen (waarbij het omschakelrelais dus vervalt). Ik was toen niet erg kapot van de rij-eigenschappen en ben overgestapt op het totaal vervangen van de motoronderdelen, zowel het anker (5 ipv 3 polig) als de elektro-magneet door een permanente magneet. Dat vond ik al een hele verbetering.

Daarnaast is het protocol (de digitale taal) van belang: er zijn diverse protocollen,  maar de moderne decoders hebben nu ook de mogelijkheid om meerdere protocollen aan te sturen (protocol is ook van belang bij keuze centrale)

Dan nog even het booster versus transformator verhaal. De transformator levert idd je eerste toevoer, maar geen digitaal signaal. Een digitale centrale levert het digitale signaal, maar het vermogen is net als bij een trafo soms te beperkt (verschillende centrales leveren trouwens heel verschillend vermogen). Bij meer digitale verbruikers heb je dus, net als in de analoge wereld meer vermogen nodig. En dat is eigenlijk steeds een 2-eenheid: een trafo + booster (de booster is de versterker van het digitale signaal).

Ik ben geen echte expert, dus ik zal vast wel verbeterd worden op een paar onderdelen, maar mogelijk helpt dit iets.

groet, Gertjan
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Kijk, weer wat wijzer geworden.
Heb van de week de video's gezien op Youtube, da's een helder verhaal.
Wel met de kanttekening dat dit nog *LANG* niet alles is natuurlijk.

Die Uhlenbrock-decoders zijn eigenlijk net als de Delta-decoders.
Werken analoog (alleen ter vervanging van het analoge relais, de originele motor blijft zitten) en als simpele digitaal decoder met 1 functie (licht).

Ik ga me nog eens verdiepen in de materie, maar erg gemakkelijk vind ik het allemaal nog niet.
Zoveel systemen, zoveel opties, ik moet inderdaad *EERST* maar eens bedenken wat ik wil met digitaal rijden...
Op basis daarvan kan ik denk ik wel een goede keus maken of een weg vinden in de digitale wereld.

Dank voor alle reacties en adviezen!

Roland.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Citaat van: Roland op maandag 01 november 2021, 12:33:56
Boosters heb ik wel, heb 6 van die grote powerjongens van 70VA, dus dat komt goed.

Roland.

Ik denk dat je transformatoren bedoeld. Daar heb je wel wat aan in het digitaal bedrijf als je boosters koopt die extern gevoed kunnen worden. Zelf heb ik 4 AJ-boosters die zo'n 60VA of 70VA "powerjongen" erachter hebben zitten om ze van spanning te voorzien. Ook de interne booster in mijn relatief goedkope Intellibox Basic wordt ermee gevoed. Deze centrale kan max. 32 locs handelen maar is makkelijker aan de compiuer te koppelen dan een MS2. MS2 is leuk maar niet voor geautomatiseerd rijden.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Citaat van: Roland op zaterdag 06 november 2021, 15:49:28
Heb van de week de video's gezien op Youtube, da's een helder verhaal.
Wel met de kanttekening dat dit nog *LANG* niet alles is natuurlijk.

Hoi Roland,
Ik neem aan dat je hiermee mijn video's bedoelt.
Kun je me vertellen waar je daarnaast nog behoefte aan hebt? Dan kijk ik of ik daar wat mee kan.
Ik ben in 2012 met modelspoor begonnen. Ik had niets en wist eigenlijk ook niets. En toen kocht ik een startset op marktplaats....
Met de zoektocht naar kennis, die daarna begon, in mijn achterhoofd heb ik de video's gemaakt.

Je stelt zelf een hele belangrijke vraag: wat wil ik bereiken met digitaal rijden?
Mijn kleinzoon van 6 leeft zich helemaal uit op het testbaantje dat je in mijn video's hebt gezien. Hij zet alle wissels met de hand om en bedient de loc met de Mobile Station.
Als jij op een baantje wilt rijden met max 2 of 3 locomotieven dan heb je aan weinig genoeg. Je hebt hier al meer de tip gekregen om klein te beginnen.
Zo ben ik ook begonnen en daarna is het uit de hand gelopen  :D


Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hey Albert,

Ik mis geen info, maar over de digitale wereld is genoeg te vertellen.
Mocht er al info ontbreken in je video's, dan is het denk ik specifieke info over een bepaald iets.
Bijvoorbeeld, hoe programmeer je een mLD3 decoder met een 6021 Control Unit?
Ik denk dat je dan de handleiding moet opzoeken en gewoon specifiek opzoek moet naar die info.

Je video's zijn mooi, duidelijk en helder, niks mis mee.

Ik ga volgende week nog wat ombouwsets bestellen in elk geval, zo'n 5-polige motor is echt magnifique, ook al is dat analoog.
Re: Van analoog naar digitaal... waar te beginnen?
Hoi,

Citaat van: Roland op donderdag 18 november 2021, 12:54:32
Bijvoorbeeld, hoe programmeer je een mLD3 decoder met een 6021 Control Unit? Ik denk dat je dan de handleiding moet opzoeken en gewoon specifiek opzoek moet naar die info.

De 6021 is hele oude meuk als je het vergelijkt met een mLD3-decoder. Iets heel moderns willen instellen / programmeren met hele oude meuk moet je niet willen. Dan doe je de verkeerde investeringen. Het vervelende voor Märklinisten is dat Märklin heel veel digitale systemen heeft uitgebracht. Zo snel sommige dingen zijn gekomen zo snel ze er afscheid van genomen hebben. Daardoor is een wirwar aan zaken ontstaan die het voor de beginner niet simpeler maken.

Wil je beginnen met Märklin digitaal: Koop een leuke startset met MS2 (de grijze) / MS 3 (dat is de zwarte MS2). Of een losse set MS2 / MS3. Met de MS2/3 kan je alles programmeren en rijden van oud tot heel modern spul kwa decoders. Ontdek op die manier de wereld van digitaal rijden. Neem dat als basis dan heb je geen grote investeringen. Vanuit daar kan je verder kijken.

Groet Ronald.