Graag presenteer ik mijn ontwerp aan jullie. Opbouwende opmerkingen zijn zeer welkom.
Uitgangspunt van mijn ontwerp is een dubbelsporige hoofdbaan voor doorgaande personen- en goederentreinen en een enkelspoor nevenbaan voor lokaal buurtverkeer en industrie, bijvoorbeeld kolen en/of hout terminal, periode III (fig.1 3D overzicht). De baan bestaat uit 3 lagen, de bovenste laag ligt op +40 cm, daaronder liggen verbindingssporen met keerlussen (niveau +20 cm) en een opstelspoor (niveau +10 cm). De baan is ingesloten door 3 muren, in de hoeken van de baan heb ik twee driehoekige werkruimtes gereserveerd van 60-70cm.
Het ontwerp is gemaakt met k-rails, met indien mogelijk, slanke wissels, ruime bogen 2241-2251 en flex rails. Gereden wordt digitaal-DCC en oriënteer mij nog op de gewenste besturingssoftware. (Mijn proefbaan heb ik gereden met JMRI-software met eigen geschreven scripts). De wissels, arm-seinen en overweg worden aangestuurd door middel van servo's.
Aan de noordkant ligt een groot doorgangs- overstapstation (groen) waar treinen van beide zijden dubbelsporig (blauw) kunnen in- en uitrijden (Figuur 2 zichtbare sporen). Tevens functioneert dit station als overstapplaats voor reizigers van- en naar de nevenbaan (geel) en voor goederenoverslag. Daarnaast zijn er rangeer mogelijkheden voor overslag kolen en/of hout en een eenvoudige onderhoudsplaats voor bevoorrading van diesel- en stoomlocs. Aan de noordkant moet dit nog iets worden verschoven ivm beschikbare ruimte.
Aan de zuidkant ligt een enkelsporig buurtstation (groen) met goederenoverslag. Pendeltreinen en doorgaande personen treinen (voor namelijk railbussen) zullen hier halteren. Tevens is er een mogelijkheid voor een passeerspoor voor doorgaande goederen- en personentreinen.
Figuur 3 Niveau 110 en figuur 4 Niveau 210 laten de twee verbogen niveaus van de opstelsporen en keerlussen zien. Anders is het wel heel erg rondjes rijden. Het is even puzzelen met betrekking tot de hellingbanen (max 3,1% stijgend en max 3,4% dalend) en de beschikbare ruimte. Wellicht heeft iemand nog een idee om bijvoorbeeld de ruimte onder zuidelijk station te benutten. Natuurlijk dan wel met behoud van de keerlussen etc.
met groet
Willem