Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan

Gestart door Willem M zondag 31 oktober 2021, 16:06:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Graag presenteer ik mijn ontwerp aan jullie. Opbouwende opmerkingen zijn zeer welkom.

Uitgangspunt van mijn ontwerp is een dubbelsporige hoofdbaan voor doorgaande personen- en goederentreinen en een enkelspoor nevenbaan voor lokaal buurtverkeer en industrie, bijvoorbeeld kolen en/of hout terminal, periode III (fig.1 3D overzicht).  De baan bestaat uit 3 lagen, de bovenste laag ligt op +40 cm, daaronder liggen verbindingssporen met keerlussen (niveau +20 cm) en een opstelspoor (niveau +10 cm).  De baan is ingesloten door 3 muren, in de hoeken van de baan heb ik twee driehoekige werkruimtes gereserveerd van 60-70cm.   

Het ontwerp is gemaakt met k-rails, met indien mogelijk, slanke wissels, ruime bogen 2241-2251 en flex rails. Gereden wordt digitaal-DCC en oriënteer mij nog op de gewenste besturingssoftware. (Mijn proefbaan heb ik gereden met JMRI-software met eigen geschreven scripts). De wissels, arm-seinen en overweg  worden aangestuurd door middel van servo's.

Aan de noordkant ligt een groot doorgangs- overstapstation (groen) waar treinen van beide zijden dubbelsporig (blauw) kunnen in- en uitrijden (Figuur 2 zichtbare sporen). Tevens functioneert dit station als overstapplaats voor reizigers van- en naar de nevenbaan (geel) en voor goederenoverslag. Daarnaast zijn er rangeer mogelijkheden voor overslag kolen en/of hout en een eenvoudige onderhoudsplaats voor bevoorrading van diesel- en stoomlocs. Aan de noordkant moet dit nog iets worden verschoven  ivm beschikbare ruimte.

Aan de zuidkant ligt een enkelsporig buurtstation (groen) met goederenoverslag. Pendeltreinen en doorgaande personen treinen (voor namelijk railbussen) zullen hier halteren. Tevens is er een mogelijkheid voor een passeerspoor voor doorgaande goederen- en personentreinen. 
Figuur 3 Niveau 110 en figuur 4 Niveau 210 laten de twee verbogen niveaus van de opstelsporen en keerlussen zien. Anders is het wel heel erg rondjes rijden. Het is even puzzelen met betrekking tot de hellingbanen (max 3,1% stijgend en max 3,4% dalend) en de beschikbare ruimte. Wellicht heeft iemand nog een idee om bijvoorbeeld de ruimte onder zuidelijk station te benutten. Natuurlijk dan wel met behoud van de keerlussen etc.

met groet
Willem
Re: Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Hoi Willem,

Mooi plan! Je hoofdstation, station op het nevenspoor en schaduwstation op laag 110 zien er prima uit.
Ik zie ook wat aandachtspunten:
- Laag 210 ziet er rommelig uit. Daar kun je best een strak schaduwstation van maken als laag 110.
- de kruising tussen het bovenste gele spoor en de blauwe hoofdbaan vergt volgens mij een flinke helling. Bovendien komt dit spoor vlak langs de hosenträger op vrijwel gelijk niveau. Dat ziet er niet realistisch uit. Ik zou dat gele spoor weglaten en van het stationnetje een kopstation maken. Alternatief: maak in de berg een extra lus zodat het nevenstation flink hoger uitkomt. En dan het spoor met een groot viaduct doortrekken tot in een berg om een railbus te verstoppen op een kopspoor
- in laag 110  niet linksom gaan maar rechtsom zodat je de onderste poot ook op dat  niveau kunt vullen

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn adviezen
Re: Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Dank Hans voor je opmerkingen.
Laag 210 kan idd beter. In eerste instantie had ik deze opstelsporen weggelaten en was laag 210 alleen een verbindingslaag,  maar dan kunnen de treinen alleen via laag 110 zich opstellen. Dat leek mij niet handig van daar dat laag 210 ook wat opstelsporen heeft gekregen, zodat ook van die kant treinen verborgen kunnen halteren . Het hoogte verschil zit daar een beetje tegen, om te kunnen wisselen ga je van 320 (als je de tunnel van laag 210 inrijdt, maten in mm) naar 110 met een max helling van 3,3%. Weliswaar naar beneden maar begreep dat dit ook tot problemen kan leiden.  Ik denk dat je opmerking om laag 110 linksom te laten rijden mogelijkheden biedt. Ik ga daar naar kijken.

De kruising van de nevenbaan over het hoofdspoor nabij de hosenträger is zeker niet realistisch (nevenbaan ligt maar 1 cm lager). Ook hier had ik in eerste instantie de nevenbaan aan de zuidkant gelegd maar dan wordt de boog naar het zuidstation te krap. Ook heb ik gepoogd om dit spoor nog lager te leggen maar dat is nog niet gelukt. De hoofdbaan daalt en nevenbaan stijgt (de ruimte tussen de sporen bedraagt bij de kruising dan krap 7 cm).
Misschien wil ik wel teveel en is een kopstationnetje idd een overweging waard.

Kortom, fijn dat je mee wilt denken bij mijn ontwerp. Ik ga ermee aan de slag. Duurt wel even want de komende week behoorlijk druk met ook leuke verplichtingen.

met groet
Willem
Re: Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Mooi ambitieus plan! Ik word blij van dit spoorontwerp. Het is misschien wat vol met sporen, maar ik geloof toch niet dat het te vol ligt. Er is zo te zien fraai treinverkeer mogelijk en de scenery kan heel geloofwaardig worden.
Misschien kan er nog wat verfijnd worden maar het ziet er al echt fraai uit.

Succes verder!

Groet,

Peter
Re: Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Hoi Willem,

Je ontwerp in de stamtafel app gezien en nu even beter bekeken.
Je maakt mooi gebruik van de ruimte om zowel een hoofdstation en een nevenbaan uit te beelden.
Wel vind ik de hoeveelheid sporen rondom de nevenbaan wat teveel, zodat het te druk oogt in mijn optiek.

Je hebt daar 2x de hoofdbaan in zicht, ik zou dat beperken tot alleen de paradestrecke voorlangs de nevenbaan.

Ook zou ik nog eens naar het sporenplan kijken van het station van de nevenbaan. Is deze in verhouding niet te groot ten opzichte van het hoofdstation?

Je hebt al genoeg aan 2 spoortjes voor de kruisende treinen of de afhandeling van de goederen.
1 spoor is doorgaand, zijspoor kun je aan beide kanten voorzien van een kopspoortje naar een goederenloods enerzijds en een ladegleis/kopframpe anderzijds.
Eventueel een kort aansluitspoor naar iets van een houthandel, brouwerij, baywa lager etc..


Schematisch is dat als volgt weer te geven:

-------------------------------------------------------
        \                                     /
  [--------------------------------------]
schuppen                            \        ladegleis
                                           \
                                             \
                                              ---------------] aansluitspoor


Groeten,
Jelmer

Re: Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Allen, dank voor de input.

Naar aanleiding daarvan heb ik deze gewijzigd:
- Station Noord is aan de zuidzijde verder van de nevenbaan gelegd, zodat dit iets realistischer wordt ten opzichte van de nevenbaan, hierdoor zijn de sporen op het station zelf ook iets verlegd;
- De opstelsporen en keerlus zijn gewijzigd, en zien er nu strakker en logischer uit. Afhankelijk van de voortgang van dit project kan ik eventueel een aantal opstelsporen achterwege laten.
- Bij Station-Zuid is een opstelspoortje verdwenen. De functie van dit station is dat twee buurtreinen (railbussen) hier kunnen halteren en eventueel een derde spoor beschikbaar blijft voor doorgaande treinen. Eventueel kan ik hier nog wat weghalen.

Als bijlagen een overzicht van de zichtbare sporen met tunnels en een overzicht van de opstelsporen met keerlus.

met groet Willem


Re: Ontwerp Hoofdbaan met nevenbaan
Is het niet een idee om de opstelsporen van je schaduwstations aan een kant te groeperen? Je komt nu minimaal twee keer opstelsporen tegen voordat een trein weer op het hoofdspoor terecht komt. En wellicht kun je daardoor ook je opstelsporen verlengen.

Ik heb het op deze manier gedaan, zodat een trein maar een keer de opstelsporen tegenkomt: