Citaat van: oosterom op woensdag 17 januari 2018, 21:48:30
Maar er was iets wat mij vreselijk blijft storen en dat is de bereikbaarheid in het stations gedeelte. Ik ben er voor gewaarschuwd toen ik me de bouw begon. Maar dan denk je dat zal wel meevallen. Maar op den duur gaat de bereikbaarheid toch een beetje tegen werken zeker omdat het andere gedeelte van de baan goed bereikbaar is. Ik heb dus besloten om het station gedeelte te gaan verbouwen. Ik wil nu station gaan bouwen met de rails van het station in een boog zodat ik ruimte ga krijgen om het midden van de baan open te maken zodat ik daar kan staan. Dit betekend ook dat het 1e schaduwstation veranderd moet gaan worden.
Ik probeer even mijn bloemlezing uit je werk weer te geven, want misschien zie ik iets over het hoofd:
1. Waarom moet het station verplaatst?
Dat 11-sporige schaduwstation moet heel wat opstelsporen kwijt, wil je daar zinvol kunnen staan.
Als je het station naar de boog verplaatst, dan kun je de plaat van het station scharnierend maken of ophijsbaar? En dat kan nu niet?
2. Het alternatief van 11 relatief korte opstelsporen op 130 cm framediepte, staat gelijk aan 6 zeer lange opstelsporen (die 6x, en parallel, de bocht omgaan, maar een verschillende hart-op-hart afstand hebben); heb je daar wat aan? Als je net zo kritisch bent op radius zijn het er maar 5.
3. Wat is de oorzaak van de storingen die zich in het schaduwstation voordoen?
Gaat het om wissels (ontsporingen), om treinlengte of om ongewenste stilstand?
Want dat maakt nogal wat uit voor je behoefte erbij te kunnen, en voor wat je eraan wilt gaan doen.
4. Wat is de oorzaak van storingen in het stations gedeelte? Want je geeft eigenlijk aan dat daar het probleem schuilt en niet in het schaduwstation zelf, dat moet alleen maar mee op de schop.
Als ik kijk naar je stationsontwerp en de zaken waar je niet bij kunt, leunend over de bovenleiding heen, is dat een draaischijf en 3 opstelspoortjes. De rest zou prima moeten kunnen. Met mijn armlengte van 90 cm.
Ik neem aan dat het om dit station gaat (of om de gebouwen erachter)?
Is dat segment ophijsbaar (voor de laag eronder)?
Of is een uitneembaar station-segment noodzakelijk (wat je achter je weg kunt zetten om aan te werken)?

In je eerste bericht is sprake van:
CiteerMijn baan krijgt de afmetingen 5.50x1.30 en dan via een doorgang in de muur
naar een l- baan met de afmetingen 4.50x 3.50x1.50m.
Het station komt in gedeelte van 5.50x1.30m
en daar bevind zich ook het eerste schaduwstation met 11 sporen.
Het station krijgt 6 sporen.
In het andere gedeelte komt nogmaals een schaduwstation van 20 sporen.

bron:
Reactie 15En daar staat:
CiteerDat betreft de toegankelijkheid van het schaduwstation,
ik kan er deels vanaf de onderkant erbij en de voorkant blijft via luiken bereikbaar.
En ik hoop dat door de goede voeding van de baan en het regelmatig reinigen van de rails met de
lux railreiniger ik weinig last heb van storingen.
Dat schaduwstation bevindt zich op een raamwerk, eerder getoond:

en: schaduwstation raamwerk

Dus als ik het goed begrijp dan heb je inmiddels het station afgebroken, het schaduwstation opgenomen, en als je mazzel hebt ben je al aan de wederopbouw bezig. Of je hikt er nog tegen aan.
Maar wat ik me nou zit af te vragen is hoe je dit schaduwstation bereikbaarder wil maken dan het was.
Het kon van onderkant af en van de voorkant af, en nu wil je luiken (dus bovenkant open kunnen zetten, maar er van onderen af blijven in kunnen komen ? ). Betekent dit dat je scharnieren gaat toe passen of uitneembare panelen? Of ga je voor een instap midden in de voorkant van de baan?
Dus je frame van je schaduwstation deugt niet meer, en die 11 sporen kunnen ook zo niet blijven liggen?