Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 39390 decoder stuk?

Gestart door Felix zondag 31 oktober 2021, 11:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2016

offline
Marklin 39390 decoder stuk?
Hallo allemaal,

Gister op de beurs heb ik een Marklin 39390 aangeschaft bij een Duitse handelaar. Eenmaal thuisgekomen de loc op het spoor gezet maar hij melde zich niet aan bij de centrale. (decoder zou MFX moeten zijn)
Het een en ander geprobeerd, adres programmeren, ander protocol maar niets hielp. Ik heb hem uit elkaar gehaald en de verbindingen nagekeken en doorgemeten en alles lijkt in orde.

Ik zag dat decoder was aangesloten met een 21 polige stekker, dus ik heb een lokpilot uit een van mijn andere locs gehaald en die in deze loc geprikt. Die meldde zich vervolgens wel aan de bij de centrale en hiermee kon ik in ieder geval de verlichting schakelen.

Conclusie; originele decoder is kapot...?

Wat doe ik nu? Kan ik nog terug naar de verkoper; heeft iemand ervaring met hoe dat gaat als je op een beurs koopt?
Zijn er nog vervangende decoders voor deze loc te koop?
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Welke centrale?
Geen loclijst vol?
En, heb je geen naamkaartje van de verkoper gevraagd/ gekregen?
Cash betaald?

Mvg
Marcel
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Mijn baan heeft een Z21 (wit) als centrale. (heeft alleen DCC & Motorola) Maar voor testen van nieuwe Marklin locs gebruik ik vaak eerst even een los spoortje met Mobile Station 1.

Ik heb gepind en heb alleen het bonnetje, waar naam en adres op staat.
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
 @citaat
Contact met hun opnemen voor garantie en hoe en wat te doen.

groet
Harald
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Als het alleen naam en adres is: Google is your friend.
Je kan eventueel naam/adres via een pb met mij delen.
Ik heb een hoop Duitse verkopers in mijn database staan.

Maar je weet zeker dat loclijst van MS1 niet vol is?
Ook geprobeerd via je andere besturingssysteem het Moterola digitaal adres in te voeren?
(Zie gebruiksaanwijzing; zou "39" kunnen zijn)

Als contact opnemen niet mocht lukken, zou je een decoder reset kunnen doen.
Maar je moet wel zeker weten dat de orginele decoder erin zit.

Mvg
Marcel
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Gaat het display van je MS1 wel knipperen als je loc op de rail zet?
ALs je een decoder uit een loc pakt die al in de loclijst staat, dan hoeft ie zich niet opnieuw aan te melden.
Daarentegen moet de decoder uit de 39390 wel als een nieuwe (extra) loc aanmelden en als je loclijst vol is kan dat dus niet en gaat het display knipperen.

EDIT: Loc nummer gecorrigeerd.
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
39390, dat is de BR 39 048. De insider loc uit 2009 met een Softdrive Sinus motor. Als je daar een lokpilot in zet, moet je die wel afstellen op het aansturen van een Softdrive Sinus-motor (zie de handleiding van de Lokpilot welke CV's je moet aanpassen).
Groet, Paul
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
 @citaat Felix zegt ook dat de decoder zich aanmeldde en hij tenminste de verlichting kon schakelen.  ;)
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
 @citaat Snap ik, maar als hij er ook mee wil rijden (bijv met een nieuwe decoder), dan moet hij met de juiste motor-instelling rekening houden.
Groet, Paul
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Klopt Paul, maar hij wilde alleen testen of de loc zich met een andere decoder erin wel zou aanmelden en dat deet ie.
Kwestie van uitsluiten wat er nog wel werkt.
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Bedankt voor het meedenken!

Ik heb de koper weten te traceren op Google en heb contact met hem opgenomen.
Hij is bereid de loc terug te nemen, dus dat is alvast fijn om te horen.

Citaat van: Kappa op zondag 31 oktober 2021, 13:51:24
ALs je een decoder uit een loc pakt die al in de loclijst staat, dan hoeft ie zich niet opnieuw aan te melden.
Klopt, ik had hem ook uit de loc lijst gehaald om juist dit te testen. (De lijst in de MS1 is sowieso erg leeg omdat ik hem alleen zo nu en dan gebruik om het een en ander te testen)

Citaat van: pajomaho op zondag 31 oktober 2021, 19:55:54
Als je daar een lokpilot in zet, moet je die wel afstellen op het aansturen van een Softdrive Sinus-motor (zie de handleiding van de Lokpilot welke CV's je moet aanpassen).
Ik had inderdaad de handleiding er even bij gepakt om te kijken welke CVs ik moest hebben om ook beweging in de motor te krijgen. Is echter niet gelukt, staat een speciale tabel voor de Sinus motoren met 4 CVs van 262 en hoger als ik het me goed herinner. Alleen kan ik deze CVs helemaal niet programmeren in de LokPilot... Hij reageert er tenminste niet op, als ik de waarden programmeer en dan uitlees geeft ie gewoon '0' terug.

Ik heb verder nog geprobeerd om CV1 in te stellen met de MM6021 programming mode, en CV8 op 8 gezet om de decoder te resetten. Geen reactie...
Best vreemd dat de decoder helemaal nergens op reageerd, lijkt mij toch dat de verkoper hem getest heeft. Aan het uiterlijk van de decoder zie ik ook niks vreemds.

Maar goed, ook als ik de LokPilot wel werkend krijg raak ik wel de geluidsfuncties kwijt, toch?
Dus als ik hem alsnog zelf wil repareren zal ik een nieuwe decoder van Marklin moeten bestellen?
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Citaat van: Felix op maandag 01 november 2021, 18:16:18

Maar goed, ook als ik de LokPilot wel werkend krijg raak ik wel de geluidsfuncties kwijt, toch?


Ja...

Citaat van: Felix op maandag 01 november 2021, 18:16:18

Dus als ik hem alsnog zelf wil repareren zal ik een nieuwe decoder van Marklin moeten bestellen?


Nogmaals ja..... maar die zal niet meer beschikbaar zijn. Verder is een Sinus lok 2e hands kopen nogal tricky (waarvan acte), er zijn geen onderdelen meer en er is veel uitval.

Dus..... retour winkelier / centjes terug.

Gr, Ben.
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Met een MSD3 of Loksound 5 kan je de loc wel weer rijdend krijgen, met geluid, als je die decoders goed instelt.

Misschien een stom idee, maar loc al eens analoog getest? Mocht je het adres niet weten kan je dan iig testen of die dan wat doet, dat moet zolang de analoogherkenning nog aanstaat namelijk wel werken.
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 01 november 2021, 20:04:57
Verder is een Sinus lok 2e hands kopen nogal tricky (waarvan acte), er zijn geen onderdelen meer en er is veel uitval.

Dus..... retour winkelier / centjes terug.
Dat blijkt maar weer. Ik had juist hoge verwachtingen van de sinus motor omdat ik de oudere 3 en 5-polige motoren van Marklin een beetje zat ben. Ze werken bij mij prima maar de meesten maken zo'n enorme herrie.. Ik was juist op zoek naar een mooie stoom loc met iets modernere en vooral stillere motor.

Maar goed, weer wat geleerd. Breng hem terug naar de verkoper en dan zie ik weer verder.

Citaat van: Looney Tunes op maandag 01 november 2021, 22:04:54
Met een MSD3 of Loksound 5 kan je de loc wel weer rijdend krijgen, met geluid, als je die decoders goed instelt.
Daar zat ik wel aan te denken, heb ik gelijk een goed excuus om een lokprogrammer te kopen  :D
Maar kan dat met de huidige speaker en dragerprint? Of moet ik die dan ook allemaal vervangen.

Citaat van: Looney Tunes op maandag 01 november 2021, 22:04:54
Misschien een stom idee, maar loc al eens analoog getest? Mocht je het adres niet weten kan je dan iig testen of die dan wat doet, dat moet zolang de analoogherkenning nog aanstaat namelijk wel werken.
Dit wil ik inderdaad nog proberen maar ik heb geen analoge trafo meer geloof ik...
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Met de decoders die ik eerder noemde kan dat zonder speaker/dragerprint te vervangen. Die dragerprint is trouwens erg belangrijk, daar zit de elektronica op die de sinusmotor aanstuurt.
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin 39390 decoder stuk?
Zowel voor ESU Loksound als mSD3 zijn geluidsprojecten beschikbaar (voor mSD3 bij loc 39395, 39 138, al heeft die weer een andere motor, dus je moet dan de motorinstellingen in het project ook wijzigen; dat zou met de Märklin DecoderProgrammer 60971 moeten lukken; in de programmersoftware zit ook een voorkeuze voor SDS-motoren is opgenomen. Alleen de functie lampje in vuurkist is niet opgenomen in dat project, maar dat kan je zelf wijzigen. Ook even oppassen dat de AUX-en benodigd zijn voor de SDS-motor niet door een andere functie worden ingenomen). Het ESU project heeft, dacht ik, iets meer (geluids)functies.
Dus je hebt keuze in decoders (en programmers).
Groet, Paul