Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild

Gestart door Eifelman zaterdag 30 oktober 2021, 13:15:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild

Hallo,

Ik heb mijn BR89 motortje uitgewisseld voor een 5 polige "hochleistungsmotor". Alles gelukt maar... Als ik het schroefje links onder bij het achterste wieltje aantrek om het schild vast te zetten, dan zitten de wielen vast, alsof iets scheef zit. De kop van het schroef heb ik al kleiner gemaakt zodat het wieltje vrij lopen kan. Als ik het schroefje een slag losser zet, loopt alles naar behoren.

Heb ik iets verkeerd gedaan?

(Eenzelfde probleem had ik met een Br86, daar moet ik nog een nieuwe motor inzetten, maar die heeft met de oude motor hetzelfde euvel. Rijdt met een schroef los.)

Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
schroefje te lang ?
Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
Zoals voorgaande al zegt schroeven  te lang, deze drukken dan tegen een tandwiel aan waardoor deze vast zit.
Kortere schroef of deze inkorten.
Grt. Jo
Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
Dank, dat was het (maar je zou toch mogen verwachten dat Maerklin daarop in het inbouwvoorschrift wijzen zou?)
Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
Bij sommige ombouwsetjes zitten ook schroeven.
Een 12mm en een 14mm.
Die bij het tandwiel moet 12mm zijn.
Maar sowieso even controleren.

Mvg
Marcel
Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
Ik ben hier met een andere loc ook eens ingetrapt. 2 schroeven om het schild vast te zetten, maar niet even lang. De korte past op de positie van de lange, maar de lange....ja, die drukt dan tegen het tandwiel aan. Heb me toen toch even afgevraagd waarom er niet gewoon 2 korte schroeven in zitten zodat het altijd past.
Re: BR89 Omgebouwd naar 5 polige motor, wielen muurvast na montage motorschild
Omdat de lange voor het ombouwen van sommige modellen wel nodig is. Inkorten kan wel langer maken niet!