Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?

Gestart door knop42 vrijdag 21 maart 2008, 20:47:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
hallo,

ik had laast voor mijn roco br 23 een sheute nr 10 gekocht.
ik had deze in de voorbereiding gedrukt en er rookvloeistof van conrad in gedaan.
er kwam wel wat rook uit alleen dit vond ik nogal weinig. het is mijn eerste rookgenerator dus ik heb er niet echt verstand van. dus ik deed er meer vloeistof in. allen toen deed hij helemaal niks meer en ik heb alles geprobeerd maar er komt geen rook meer uit.

kan het zijn dat ik hem verzopen heb of zo ?

ik heb er zelf weinig verstand van daar deze vraag aan jullie

ik hoor graag van jullie

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Hallo Johannes,

Je kan proberen om met een zakdoekje de overtollige vloeistof eruit te deppen. Ik heb een tijd geleden ook dit probleem gehad, weliswaar een andere generator en vloeistof, maar het principe is gelijk.
Je moet nooit teveel vloeistof in de generator doen, iig niet helemaal tot de rand.

succes ermee! :mrgreen:

Victor
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
ik heb hem helemaal geleegd en er weer op nieuw wat vloeistof ingedaan allen hij doet het nog steeds niet.

mmh ik weet het ook niet

meschien kunnen jullie me helpen

alvast bedankt

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Ik weet niet hoe het bij de Seuthe 10 zit, maar bij mijn rookgenerator zit een schoonmaaknaaldje, probeer daarmee de generator eens schoon te maken. Als je kan voelen of het contactpunt van de generator warm wordt, weet je iig of het aan de loc of de generator ligt... :shock:
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Hallo Johannes,

Balen zeg :? Moet zeggen dat ik ook nog wel eens een rookgeneratortje wil laten overstromen :roll: En tot nu toe helpt het dan gewoon om 'em leeg te zuigen en weer half te vullen :| Doorprikken moet je niet doen bij een Seuthe volgens mij, zit bij geen enkel model een prikkertje :idea: Seuthe verkoopt wel losse rookbuisjes maar deze zijn bestemd voor de 7226 van M voor zover ik weet.

Als je kunt controleren of 'ie netjes spanning krijgt zou inderdaad mooi zijn...anders terug naar Seuthe met dat ding. Ze zijn vrij tolerant bij dit fijne merk :lol: Sorry I could not be more helpful, keep smoking :mrgreen: 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
ik heb ook even geprobeerd om het gewoon op een trafo aan te sluiten allen toen deed hij ook weinig.
meschien heb ik de draden niet goed aangesloten ?

weet iemand meschien waar ik de draden kan aansluiten zodat ik even kan testen of hij nog wel werkt ?

alvast bedankt

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
hallo iedereen,

ik ben net weer de heletijd aan het prutsen geweest.
tot mijn grote verbazing kwam er toch echt rook uit.  :D
ik heb daarna de kap op mijn br 23 gezet maar helaas toen werkte hij niet meer. waar licht dit aan doe ik hem te vol of zo ?

ik weet het ook niet

ik ga er zo weer even naar kijken

mvg

johanne bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
kortsluiting door kontact met je (ijzeren) loc?
zijn de draden wel goed geisoleerd?

ik ben hier ook geen held in maar misschien?
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
ik ben net weer even bezig geweest.
en hij deed het perfect.

dus ik had hem uit gezet en ik kwam later weer terug maar toen deed hij het niet meer hoe kan dit toch ?

alvast bedankt

johannnes
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
weten jullie wat het probleem is van DEED
het is de verleden tijd van doet

hij werkt dus niet meer meschien vul ik hem wel verkeerd bij

heeft iemand nog tips ?

mvg

johannes
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Hey Johannes,

Vul 'em 't beste bij met een injectiespuit...:idea: Dan vul je van onderaf bij en loop je niet de kans dat je op het dunne rookbuisje knoeit 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
vanochtend deed hij het even. dus hij is niet kapot.
ik heb hem toen uitgezet en ik zettee hem vanmiddag weer aan maar natuurlijk deed hij het niet meer  :(

ik word er helemaal gek van wat doe ik toch in godsnaam fout :shock:.

heeft iemand meschien nog een tip

de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet
hij lijkt wel een beetje zinnig  :o

nouja ik hoor het wel

ik hoop dat een van jullie me kan helpen.

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Je kan kijken of het contact goed is, of er geen losse draadjes zijn die naar de generator moeten leiden. Bij mij is een keer een draadje van een frontsein losgeschoten, dus waarom zou dat neit bij een rookgenerator kunnen :shock:
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
dat heb ik al gecontroleerd en ik heb ook even gemeten of er spanning op stond

ik snap er niks meer van , ik word echt jalours als ik op zo''n filmpje toch echt een rookgenerator zie waar rook uit komt  :lol:

ik hoop dat iemand nog een tip heeft.

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Hallo Johannes.
Heel vervelend wanneer je een rookgenerator inbouwt en deze wil niet (goed) roken.
Ik las dat jij in je Roco loc de Seuthe 10 hebt ingebouwd, is dit wel de juiste voor deze Roco?
Het lijkt wel of de rookgenerator niet voldoende stroom krijgt om deze (goed) te laten roken.
Kun je dit zelf controleren of anders toch even bij je leverancier loc en rookgenerator laten testen.
Af en toe heb je een rookgenerator die het gewoon slecht of niet doet! :(

Veel succes met het betere "roken" !
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
hallo albertjan.

het is wel de goede rookgenerator want deze staat in het boekje van de loc.
meschien ligt het inderdaad wel aan de rookgenerator.

ik zal alles nog even cecken.

mvg

johannes

als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag.
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Johannes, het enige dat ik nogmaals kan benadrukken is: Doe de rookgenerator niet te vol en stop er uiteraard ook niet te weinig in :!: Voor deze Seuthe staat 0,2ml als maximale vulling. Gebruik een injectienaald om exact af te kunnen passen :idea: Gebruik geen plastic tuitjes of pipetjes voor de vulling, als de rookgenerator heet is dan vreet 'ie plastic alsof 'ie een maand niet gegeten heeft :? Als er eenmaal plastic of andere vervuiling in de roker komt dan kun je hem afschrijven :cry:

Als je zeker weet dat de roker spanning krijgt en je weet ook zeker dat je hem juist afvult dan moet 'ie gewoon terug naar Seuthe. De kans is groot dat ze deze netjes voor je omruilen, no questions asked :)

Niet opgeven in ieder geval, roken is cool en we willen je maar wat graag in dit topic gaan verwelkomen :mrgreen: 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
hallo rook en de rest,

nog nog een test met een electrischeteits meter bleek dat de rookgenerator geen stoomkreeg. ik vond dit wat raar want hij had het al een paar keer gedaan.

maar ik heb dus een draad je van de decoder omgewisselt en ja hoor hij rookte.

ik heb een Uhlenbrock multiprotokoll-lokdecoder 76420 gebruikt.
allen ( je zou zeggen waarom is er nu  weer een allen) er is natuurlijk weer iets mis. ik heb de stoomgenerator op de blauwe en witte draad aangesloten. als de loc stil staat doet de generator het perfect.
allen zodra de loc gaat rijden lijkt het wel alsof de generator minderstroomkrijg en als ik op het hardst rij doet hij helemaal niks meer.
het is heel raar want als ik vooruit rij dat doe hij meteen niks en als ik achter uit rij dan lijkt he wel alsof ze de zelfde spanning gebruiken.

iemand ervaring met deze decoder ? of weet iemand op welke draden ik de generator moet aansluiten ?

ik hoor het wel

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Dit gaat mijn kennis te boven....... :(
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
ahaha helaas,

ik heb nog even een vraagje

waar kan ik een goede injectie spuit kopen voor de rookgenerator ?

er mag maar 0,2 ml in dus  :shock:

ik hoop dat iemand me kan helpen

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Citaat van: knop42 op zondag 23 maart 2008, 17:49:04
ahaha helaas,

ik heb nog even een vraagje

waar kan ik een goede injectie spuit kopen voor de rookgenerator ?

er mag maar 0,2 ml in dus  :shock:

ik hoop dat iemand me kan helpen

mvg

johannes bergsma

IK heb bij de apotheek een pipet druppel flesje gehaald....  0,75 hele euro's....
Werkt prima...

Gr
Arjan
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Citaat van: Arjan op zondag 23 maart 2008, 18:01:05
IK heb bij de apotheek een pipet druppel flesje gehaald....  0,75 hele euro's....
Werkt prima...

Geen plastic gebruiken hoor :idea: Bij een hete rookgenerator gaat je dat niet lang bevallen :lol: 8)

Citaat van: knop42 op zondag 23 maart 2008, 17:49:04
waar kan ik een goede injectie spuit kopen voor de rookgenerator ?

Bij de apotheek kun je ook injectiespuiten kopen/krijgen met een metalen naald :idea: En anders gewoon bij Seuthe bestellen met een flesje vloeistof erbij (#101) ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Of er gewoon eentje vragen aan je moeder die in het ziekenhuis werkt :mrgreen: :mrgreen:
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
hallo

ik heb nog even een vraagje
ik heb de laatste tijd nog al wat filmpjes gezien met rookgenrators en stoomlocs.
allen daar komt de rook ver boven de loc uit. bij mij is dit helaas niet zo. er komt ook niet echt super veel rook uit.
ik gebruik zelf conrad vloeistof

meschien weten jullie het

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Hoi,

Zelf houd ik ook wel van een stoomlok die rookt uit de schoorsteen.
Nu had ik een tijd geleden een Seuthe 23 mee laten komen met een bestelling en die heb ik laatst aangesloten op een vrije uitgang van een Roco lok.
Eerst rookte het best, maar nu is het naadje pet met dat ding.
als ik 'm aan zet doet ie een paar plofjes en dan nauwelijks zichtbare rook.
Zet je 'm af dan doet soms ook nog moeite, maar adt werkt niet echt. de spanning verlagen heeft tijdelijk effect maar volgens mij is deze Seuthe 23 kapot.
Ik heb een mail gestuurd hierover naar Seuthe maar na weken nog geen antwoord gehad . Ik zal nog eens een poging ondernemen.
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Ik denk, weet het dus niet zeker 8), dat je de vloeistof moet "oproken" :shock: :mrgreen:

M.a.w. niet een nog halfvolle stoomloc uitzetten, 10 tegen 1 dat een paar uur daarna de handel niet meer rookt !, die troep vervliegt/verdamt namelijk 8)

Ook blijven er denk ik restjes onderin de generator liggen wanneer je hem niet helemaal leegrookt.

Ik heb maar 3 stoomlocs met rook, enkele keer gebruik ik het, maar laat ze altijd helemaal oproken voor dat ik de baan uitzet, nooit problemen gehad.

Doe er je voordeel mee of probeer het.

Mvg Gert
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Hey Gert!

Citaat van: v200marklin op dinsdag 19 augustus 2008, 19:03:30
M.a.w. niet een nog halfvolle stoomloc uitzetten, 10 tegen 1 dat een paar uur daarna de handel niet meer rookt !, die troep vervliegt/verdamt namelijk 8)

Ik kan mijn locs met rookgenerator gerust dagen stil laten staan met rookvloeistof erin, ze blijven als een tierelier puffen  :idea::lol:, dus van de vloeistof op moeten roken is (bij mij tenminste :mrgreen: ) geen sprake!

neemt natuurlijk niet weg dat dit bij andere typen rookgenerator anders is :?::wink:

groetjes!

Victor
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Heren, bedankt voor de reacties,
Zelf heb ik allerhande opties al geprobeerd.
Vullen, leeg laten lopen, op z'n kant.
Met Seuthe vloeistof, andere olie van Sr24 en nog wat anders. maar niets helpt.
Van koud naar warm geeft 1 serietje rookwolkjes en daarna een dunne sliert rook die nauwelijks te zien is. daarna niets meer.
Misschien dat m'n tweede mail naar seuthe iets oplevert.

Deze rookgenerator is alleen bij wijze van test op een decoder  van een Roco 3-rail lok aangesloten.
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Nu heeft nog nietmand slecht massa contact genoemd.

Even rookgenerator er uit duwen, schoorsteen en buitenkant rookgenerator ontvetten (wasbenzine), eventueel wat krasjes dieper in de schoorsteen maken, en wat ik geleerd heb: half terugduwen of nog helemaal niet, kap op lok plaatsen, en dan rookgenerator er in of doorduwen.

Maar als ik de ervaringen van Knop42 lees, denk ik eerder aan een slecht exemplaar. Ander exemplaar kopen of van iemand lenen en proberen.
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Citaat van: knop42 op vrijdag 21 maart 2008, 20:47:46
hallo,

ik had laast voor mijn roco br 23 een sheute nr 10 gekocht.
johannes bergsma

En nog wat Johannes: dit is een rookgenerator voor analoog gebruik, gaat stuk bij digitaal gebruik (hogere constante spanning)
Jij hebt de nr. 11 nodig i.c.m. je Uhlenbrock decoder/roco br 23 digitaal.
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
dit meen je toch niet,  :shock: heb ik een nr 11 nodig :P ik heb vandaag een nieuwe decoder ontvangen voor mijn loc want de andere deed het niet meer er liep geen stroom meer naar de motor uitgangen. alleen ik heb de a2 draad en de blauwe draad van de decoder op de stoomgenerator aan gesloten alleen ik blijf op een of andere manier vonkjes zien er zal wel kortsluiting zijn maar waar ?

zal het er aan liggen dat de nummer 10 niet geschikt is ?

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Blauwe draad? Dat is bij mij bekende decoders de motor stroom draad. Even kleurcodes draden checken.

Kijk hier eens http://www.hamst.de/html/seuthe_dampf.html voor de Seuthe keuze.
Basis is dus wat je gebruikt. Dus analoog rijden met digi lok, dan wel een nr.10.


Merkwaardig dat na tig berichten nog niemand had opgemerkt dat je verkeerde type al meldde in je allereerste bericht. ;)


Laat nog even weten hoe het werkt na andere decoder en wellicht andere Seuthe.


Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
dus ik moet een nr 11 hebben en alles is oke ?

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
nou ja, goed aansluiten helpt ook.

En een goed exemplaar; ik heb 2 loks analoog waar de rookgenerator schijnbaar direct op de sleper-stroomverdeling zit (niet op decoder) en een nr.10 of Märklin er in, en toch weinig rook. Ik ben er nog niet achter hoe dat komt.  Ik vermoed slechte exemplaren, maar daar kom je alleen achter door ze om te wisselen en te testen.

De oude analoge loks roken in elk geval supper goed, en sommige digi loks ook. Maar daar ga ik nog wel een keer naar kijken.

Ik heb ook nog 1 lok waar een nr. 11 in zit (weet niet meer welke), rookt dus daardoor bijna niet; moet  nog worden vervangen door een nr. 10.  (zie mijn forumnaam ;) )
En dan heb ik 2 goede nr. 11's te ruil voor wie nog 2 goede nr.10's heeft uit digi ombouw.


Merk trouwens ook op dat op genoemde link ook de kleurcodes staan (als ik mij niet vergis) waaraan je ze herkent.

Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
ik heb wel 1 nr 10 van sheute die kunnen we wel ruilen.

alleen nu vroeg ik me dus af ik heb mijn loc digitaal omgeboud en ik wil de rookgenerator digitaal aansturen heb ik dan een nr 11 nodig of een 10 ?

mvg

johannes bergsma
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: rookgenerator PROBLEEM wie kan mij helpen ?
Van Seuthe het volgende ontvangen:"
quote : Seuthe

"Der Dampfgenerator Nr. 23 benötigt min. 18V zum Dampfen. Bitte überprüfen Sie die Spannung am Decoderausgang - im Zweifelsfall fragen Sie den Hersteller. Sie können auch den Dampfgenerator ausbauen und mit beiden Anschlußdrähten direkt ans Gleis halten. Wenn er außerhalb der Lok gut dampft, haben Sie am Decoder zu wenig Spannung. In diesem Fall verwenden Sie besser die Nr. 22 ( 16V ). Sollte der Dampfgenerator außerhalb der Lok auch nicht dampfen , so senden Sie uns den Artikel zur Überprüfung zu.
Mit Gruß aus Eschenbach "

Nog een paar metingen verrichten en dan verdere aktie ondernemen dus.....