Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal

Gestart door topslob woensdag 27 oktober 2021, 22:05:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Ik heb een set 3071 + 4071 rijtuig gekocht welke ik wil voorzien van een lopi 5 decoder.
Technisch gaat dat lukken maar ik zit met één vraag:
Beide stuurstanden hebben een sleper. Die onder de motorwagen gebruik ik voor de decoder. De andere is nu voor het front en sluit licht, echter worden die straks vanuit de decoder gestuurd. Heeft het zin om deze tweede sleper ook aan de decoder aan te sluiten of bestaat dan de kans dat, door verschillende draadlengtes, er storingen (timing verschil?) ontstaan?

Aansturing is vanuit iTrain4, CC Schnitte, Gleisbox.
Voor de terugmelding ben ik niet bang maar voor de volledigheid, loconet icm massa detectie

Ik heb geen idee, maar iemand zal het vast wel eens aan de hand hebben gehad!

B.v.d.
Hans

Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Ik heb zelf de slepers aan elkaar verbonden. Ik heb er geen problemen mee, maar dat kan voor een ander niet zo zijn. Bij booster overgangen zou je problemen kunnen krijgen. Maar zoals aangegeven, ik heb die problemen niet
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal


    Goedemorgen, ik heb de sleper van de stuurstand verwijderd i.v.m. schakelrails in de baan en ondervind hier geen enkel probleem mee.
     Bestuur de baan met MS 2 en alles werkt zoals het moet.

      M.vr.gr.   Ab
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Bij mij heb ik van deze TEE een sleper verwijderd.

groet
Harald
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
In de standaard instellingen van de analoge 3070/3071 en digitale 3471/3971 wordt de telkens voorste speler gebruikt voor de stroomopname.
Zelfs in de delta-decoder van de 3471 zit deze sleperomschakeling ingebouwd.

Wil je het zelf doen, dan kun je afhankelijk van de toegepaste decoder een sleperomschakelmodule van hetzelfde merk gebruiken. Intussen heeft Märklin er ook een. ESU en Uhlenbrock hadden er al veel langer een in hun programma.
Bij mijn naar 3471 omgebouwde 3071 heb ik de deltadecoder van Märklin ingebouwd en gewoon twee slepers.

Bij een ander treinstel heb ik een ESU-decoder en ESU-sleperwisselmodule ingebouwd en ook twee slepers. Dit werkt prima.

De twee slepers met elkaar verbinden zonder sleperwissel-module is sterk af te raden, omdat:
a) de trein niet meer correct zal stoppen voor seinen met stroomloze secties;
b) er flinke problemen kunnen ontstaan bij scheidingen van stroomkringen (verschillende booster-secties);
c) een remmodule niet goed zal werken.

John (VT601)
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Bij het verwijderen van de sleper blijft een draad over om de binnen verlichting te schakel doormiddel van een relais .

Fred
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
 @citaat @citaat

a geldt uiteraard niet als je een andere vorm van detectie toepast. Ik gebruik detectie op stroomverbruik en dan is een sleper vooraan en achteraan geen probleem. Ook bij het rijden van de trein in twee richtingen is iets om over na te denken.
b ik heb ze niet deze problemen. En dat terwijl ik genoeg scheidingen hebben van booster gebieden. Wel is van belang dezelfde boosters te gebruiken
c remmodule geen ervaring, de software remt de trein netjes af.

@citaat @citaat @citaat

Als je altijd in een richting rijdt heb je geen problemen, ook afhankelijk van de vorm van detectie. Zie verder hierboven onder a

Wat nog wel een punt is, ik heb een ice rijden met een motor voor en een motor achter. De doorverbonden slepers zorgen hierbij voor een betere afname van het spoor. Het zou zeer vervelend zijn als een motor ineens stopt. Zo weet ik zeker dat als de afname hapert beide motoren er last van hebben. Elke motor heeft eenzelfde ingestelde decoder met het verschil dat de een andersom is aangesloten. De instelling van de Esu lp is exact hetzelfde qua eigenschappen evenals de motoren.
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Citaat van: topslob op woensdag 27 oktober 2021, 22:05:39

Heeft het zin om deze tweede sleper ook aan de decoder aan te sluiten of bestaat dan de kans dat, door verschillende draadlengtes, er storingen (timing verschil?) ontstaan?

Aansturing is vanuit iTrain4, CC Schnitte, Gleisbox.
Voor de terugmelding ben ik niet bang maar voor de volledigheid, loconet icm massa detectie


Jazeker, gewoon doen, het komt de betrouwbaarheid ten goede. Er wordt hier van alles verhaald over remmodules en stroomloze secties: ik zou het maar gewoon negeren want het is niet van toepassing, je rijdt immers met iTrain.

Gr, Ben.
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Dank voor de reacties, stroomloze sessies en remmodules gebruik ik niet. En voor de verlichting vanaf de decoder moet ik toch wel draden toevoegen denk ik. Ik heb nog geen tijd gehad om eens rustig te kijken hoe het nu zit.
Eerst maar eens een teken8ng maken voordat ik ga knippen.
Demonteren is altijd nog een optie mocht ik rare reacties op commando's van iTrain zien.

Nogmaals dank, Hans
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
De front en sluitsein verlichting worden beide door één sleperdraad gevoed.
Het rode lampje brand altijd en witte lampje wordt langs massa via het relais geschakeld.
Maar als je het treinstel ombouwt, moet sowieso de hele dradenboel en het relais er uit.
En voor schakelbare verlichting moet er een grijze en gele draad door het treinstel worden gelegd.
De voeding (oranje draad) kan je met een diodebrug aan de stuurstand zelf maken en hoef je geen oranje draad te trekken.
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Niet perse
Ik heb eerder een schakeling gehad waarbij er een relais in het stuurrijtuig werd geplaatst die de verlichting aldaar schakelde. Uiteraard aangepast door een klein schakelingetje om het "halve" signaal bruikbaar te maken voor het relais. Maar wel weten hoe dit aangepakt kan worden  ;)
Re: TEE treinstel 3071 ombouw naar digitaal
Ik wil eigenlijk de orginele verlichting behouden, afhankelijk hoe dit eruit ziet als het tussen massa en de uitgang geschakeld is. Werkt dit niet, te weinig opbrengst, dan zal ik e.e.a. moeten isoleren van massa en de blauwe ESU voeding gaan gebruiken. En in het uiterste geval een printje maken met ledjes. Ook daarvoor heb ik op het forum al een voorbeeld gezien. Stap voor stap kijken, beoordelen, evt. aanpassen enz.
Het hoeft gelukkig niet snel af. Er moet ook nog een interieur inkomen, ook daar gaat een hoop tijd in zitten maar de winter is lang genoeg om tot iets moois te komen waar veel van mijzelf in zit.