Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rook uit de motor van de 37611

Gestart door Victor vrijdag 21 maart 2008, 17:33:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rook uit de motor van de 37611
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van een rokende motor kan zijn???
Ik reed vanmidddag een klein stukje met de Alco PA-1 (37611) en het viel mij op dat hij zeer onregelmatig en schokkerig reed :?. Na schoonmaken en oliën een stukje zonder kap gereden te hebben, begon er rook uit de motor te komen. :shock: De motor was ook erg heet.

Zou ik dit zelf kunnen verhelpen, of moet de loc toch teruggestuurd worden?? (mijn voorkeur valt op het eerste aangezien de garantie net verlopen is... :evil:)

Victor
Re: Rook uit de motor van de 37611
Blausee-Mitholz
gast

Re: Rook uit de motor van de 37611
Hallo Victor.

Duidelijke symtomen van een zwaar vervuilde collector van het anker.
Als je zelf kunt, haal de motor uit elkaar en maak de spleten tussen de collectorplaten voorzichtig schoon met een speld.

Maar ik vrees dat een nieuw ankertje op zijn plaats zal zijn.

Oorzaak van de vervuiling?
Te overvloedig smeren met olie. Olie loopt naat de koolberstels en die zuigen de olie op. Vervolgens smeert de spleten dicht met smurrie (lees slijpsel van de koolborstels verzadigd met olie). Gevolg rechtstreekse kortsluiting.
Bij een beetje pech blaas je de decoder ook nog op.

Remedie ankerlagers smeren met slechts één drupje olie!
Slijpsel van de koolborstels moet droog slijpsel zijn, geen vette bende!

Succes!

Mvg, Johan.
Re: Rook uit de motor van de 37611
Vervang je koolborstels dan ook maar en je kan er inderdaad je decoder mee opblazen.

Re: Rook uit de motor van de 37611
Zal ik hem dan toch maar naar keuterman sturen... :(
Re: Rook uit de motor van de 37611
Ik zou het gewoon zelf doen, maar als je dat echt niet vertrouwd kun je natuurlijk beter naar de dichtsbijzijnde Marklin dealer gaan en vragen of hij hem schoon kan maken (tegen betaling natuurlijk) en dan vragen of je erbij mag staan zodat hij je het een beetje kan uitleggen hoe het moet.  :mrgreen:
Ik wil het ook wel voor je doen, maar je woont te ver weg.  :(

Jonny.
Re: Rook uit de motor van de 37611
Ik weet er te weinig vanaf om het zelf te doen :( :(
Citaat van: Jonny op vrijdag 21 maart 2008, 20:01:59
Ik wil het ook wel voor je doen, maar je woont te ver weg.  :(

Jonny.
In ieder geval bedankt voor je aanbod! 8)
Re: Rook uit de motor van de 37611
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rook uit de motor van de 37611
Je zegt dat je hem schoongemaakt en geolied hebt... Kun je beschijven wat je precies gedaan hebt? Heb je de motor open gehad bij het schoonmaken? Kan het zijn dat je uitgeschoten bent met de olie? Wat voor olie heb je gebruikt?

Overigens is het schoonmaken van zo'n motor niet echt moeilijk hoor. Aangezien het een vrij nieuwe loc is, lijkt me een echte "dieptereiniging" (lees: alles uit elkaar en in een bad van wasbenzine) niet nodig. Waarschijnlijk is het voldoende om de motor open te maken en de binnenzijde en het anker van overtollige olie te ontdoen en wellicht verse borstels plaatsen.

Als ik naar de exploded view van je loc kijk, heb ik het idee dat de motor vrij hoog in het motordraaistel gemonteerd is. Met een beetje geluk hoeft het draaistel niet eens uit het chassis tijdens de operatie.

Als je het aandurft wil ik wel een klein stappenplannetje schrijven en anders is er misschien een forumlid wat in de buurt van Haarlem woont die het samen met je wil doen.

Martijn

Re: Rook uit de motor van de 37611
Citaat van: Acido op zaterdag 22 maart 2008, 13:03:03
Je zegt dat je hem schoongemaakt en geolied hebt... Kun je beschijven wat je precies gedaan hebt? Heb je de motor open gehad bij het schoonmaken? Kan het zijn dat je uitgeschoten bent met de olie? Wat voor olie heb je gebruikt?

Overigens is het schoonmaken van zo'n motor niet echt moeilijk hoor. Aangezien het een vrij nieuwe loc is, lijkt me een echte "dieptereiniging" (lees: alles uit elkaar en in een bad van wasbenzine) niet nodig. Waarschijnlijk is het voldoende om de motor open te maken en de binnenzijde en het anker van overtollige olie te ontdoen en wellicht verse borstels plaatsen.

Als ik naar de exploded view van je loc kijk, heb ik het idee dat de motor vrij hoog in het motordraaistel gemonteerd is. Met een beetje geluk hoeft het draaistel niet eens uit het chassis tijdens de operatie.

Als je het aandurft wil ik wel een klein stappenplannetje schrijven en anders is er misschien een forumlid wat in de buurt van Haarlem woont die het samen met je wil doen.

Martijn



Hallo Martijn,

Ik heb de tandwielen grondig nagelopen op pluisjes etc, en daarna een drupje faller olie op het asje in de motor gesmeerd.
Ik weet niet wat precies de oorzaak van de (plotselinge) rook is, aanvankelijk reed ik met de kap erop en pas nadat ik zag dat hij niet lekker liep, heb ik hem opengemaakt. Hierna heb ik hem schoongemaakt en geolied, zoals beschreven, en pas na nog een testrondje zonder kap zag ik de rook uit de motor. Het gekke is dat de loc opeens raar deed, de dag ervoor reed hij nog als een zonnetje :shock:

De motor zit net iets te laag om het motorschild eraf te kunnen halen zonder het draaistel los te koppelen, ik weet niet zeker of ik dat zelf moet doen :|
Als het meezit ga ik vanmiddag even naar de dealer, kijken wat hij voor me kan doen.

Zo`n stappenplan zou wel erg uitkomen, maar ik kijk eerst wel even wat mijn dealer ervan denkt :?

i.i.g. dank voor je reactie!

Victor
Re: Rook uit de motor van de 37611
Kom net terug van de dealer: hij zegt dat ik hem moet opsturen naar keuterman :shock:
Re: Rook uit de motor van de 37611
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rook uit de motor van de 37611
Zei hij ook waarom?
Re: Rook uit de motor van de 37611
Nee, hij was niet erg spraakzaam :shock:
Ik denk dat hij er geen zin in heeft om hem zelf te maken, z'n collega zij iig dat hij het erg druk had... :?
Re: Rook uit de motor van de 37611
even een update:

Gisteren ben ik met de kapotte loc langs Harlaar in Badhoevedorp geweest. Hij liet de loc een stukje rijden op een testbaantje, hij vertoonde dezelfde kuren :? (wil nog wel eens voorkomen dat hij het dan opeens weer doet :shock:).
Uitgelegd wat er gebeurd was enz enz enz ... en na verdere inspectie was de conclusie dat de motor in ieder geval en de decoder waarschijnlijk kapot is.
Oorzaak? olie was het niet, zo werd mij verteld, teveel olie kan een loc niet zodanig slopen (aldus de verkoper)
Beslissing: naar keuterman (zit nog garantie op) en over drie maanden :shock: is hij als het goed is weer gemaakt 8)

Victor
Re: Rook uit de motor van de 37611
waarom zo moeilijk maak een buisje van de motor naar de schoorsteen komt er mooi rook uit en het gebrom en ander geluid moet je maar zien als treingeluid nou dan heb je 2 fliegen ik een klap 8)
Re: Rook uit de motor van de 37611
Citaat van: tjoektjoek op zondag 30 maart 2008, 23:20:13
waarom zo moeilijk maak een buisje van de motor naar de schoorsteen komt er mooi rook uit en het gebrom en ander geluid moet je maar zien als treingeluid nou dan heb je 2 fliegen ik een klap 8)
Ja zo kan je het ook zien ja :P lekker positief :D