Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen

Gestart door fjweb79 woensdag 27 oktober 2021, 13:22:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Mijn eerste bericht en meteen de reden dat ik vandaag lid ben geworden van dit forum, ik lees al zeer veelvuldig hier allerlei interessante zaken, maar zit nu zelf een bijzonder vraag (al zeg ik het zelf)

Locomotief 3526 (NS1657, 5sterren anker en analoge besturing zoals deze geleverd werd begin jaren '90) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen

Al lange tijd rijdt deze locomotief helemaal goed en is echt veruit de snelste op de baan (even ter indicatie).
Deze heeft vele bedrijfsuren gehad en gaat altijd goed, tot een tijdje geleden hij opeens na enkele rondjes op mijn baan van ca. 20meter lang (5-bij-5-meter op zolder) langzamer ging rijden en uiteindelijk stopt.
Ik heb dit enkele keren gemeten en dat is ca. 100meter ofzo.
Alles draait soepel en is naar mijn idee in orde, zelfs nieuwe koolborstels erop gezet en alles schoongemaakt conform dit eerder gevonden topic van dit forum:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen (inmiddels zelfs 2x)

Helaas is ondanks alle inspanningen het e.e.a. nog steeds niet opgelost.
Ik heb dit met een andere locomotief ook gehad en die heb ik op dezelfde wijze gereinigd en die rijdt nog steeds erg fijn en soepel en zonder enige vertraging of hapering als hierboven beschreven.

Nu ben ik benieuwd of iemand weet hoe dit op te lossen is en mij hierover kan informeren of naar een punt op een forum of website kan wijzen wat mij hierbij verder kan helpen.
Stel het is de trommel op het anker die door de koolborstels teveel is ingesleten, kan ik dan ergens een los anker verkrijgen zonder dat ik de gehele motor moet vervangen?
Ik heb helaas geen foto's voorhanden van de motor die open is en welke 2maal schoongemaakt is, ik kan dat momenteel ook niet maken, dat zal ik later proberen toe te voegen als dat lukt, ik ben immers niet hier op dit forum en nog niet zo bekend met de forumsoftware e.d.

Ik heb via conrad.nl enkele motorombouw en motoruitbreidingsets gezien, maar welke zou voor deze locomotief dan de juiste zijn?
Märklin 60943 H0 Motoruitbreidingsset: https://www.conrad.nl/p/marklin-60943-h0-motoruitbreidingsset-498003
Märklin 60944 H0 Motorombouwset: https://www.conrad.nl/p/marklin-60944-h0-motorombouwset-498004

Maar passen deze 1op1 op deze locomotief?
Kan ik ook alleen het anker vervangen? (of is hier iets tegen en moet je altijd alles vervangen?)
Moet hierbij gesoldeerd worden? (dit kan ik helaas niet)

Is het verstandig om deze locomotief naar een bedrijf/persoon te brengen die dit evt. voor mij kan doen?
Zo ja, welke raden jullie mij aan in omgeving van Haarlem?

Ik hoop wat tips en adviezen te mogen ontvangen.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Helaas woon ik niet meer tegen Haarlem aan, maar nu tegen Alkmaar aan...
Anders had je hem gerust langs mogen brengen.
Maar neem even contact op via pb, dan is er misschien wat af te spreken.
Ik heb sowieso alle onderdelen in voorraad.

Mvg
Marcel
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Blijft de frontverlichting branden?
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
En als je nadat hij gestopt is een kwartiertje wacht, rijdt hij dan weer gewoon?
Als dat zo is moet je het probleem waarschijnlijk in de electronica die de motor aanstuurt zoeken. Waarschijnlijk wordt daar iets warm hetgeen de motor steeds langzamer doet daaien; als dit issfgekoeld rijdt hij weer normaal.
Waarom dit warm wordt is even de vraag. Je hebt de motor gereinigd dus die zal soepel draaien (?). Wellicht is de 5-sterren electronica aan vervanging toe.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Als de originele elektronica er nog in zit, kan dit best de oorzaak zijn, aangezien deze al 30 jaar oud is.
Het relais kan ingebranden contacten hebben.
Rijd je analoog?
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Mechanisch draait het soepel zegt u
.Enigzins warm worden van de motor is normaal ,maar niet zodanig dat de werking er door wordt verstoord.

Aantal tips
Is het motorschild niet te vast aangedraaid.?
Zijn de 5 lamellen van het anker intakt? Dus nergens soldeeraansluiting losgeraakt?Dan draait het ook niet meer fijn .Zeg maar net als bij een auto op minder dan 4 cilinders.En de motor wordt dan erg warm .
Op dit type lok zit een elektronisch component met  potentiemeters ivm afrem en optrek snelheid te regelen.Werkt dat nog?
Is het kunststof 'lagertje'nog intact ?Is in het motorhuis gemonteerd.

Verder stelt u, dat mocht de ankerlamellen versleten zijn of dat er een anker te koop is? Hebt u de slijtage al vast gesteld?

Mijn tips ed zijn geheel vrijblijvend Op afstand een diagnose stellen is lastig .
U kunt wel de tips afvinken.

Tip voor niks .
Wellicht is ook handig als u bij uw bericht een naam als afzender zet en u even voorstelt?.
(Bij voorstelrondje)
Anoniem lid te zijn hoeft hier niet.Tenzij ik iets heb gemist daarover.


Succes met het onderzoek.

Met vr  groet ,Koos Wijmans 
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
ik snap dat het lastig is op afstand, maar de motor draait soepel.
De lamellen lijken in orde.
Hooguit is het koolborstel gedeelte iets versleten, maar dat mag ook wel na zoveel jaren.
De potmeters werken nog goed en de motor wordt ook niet gek warm.
wat je bedoeld met het kunststoflagertje weet ik helaas niet.

Ik ga kijken, hopelijk dit weekend en dan ook foto's maken van de diverse onderdelen, het vastdraaien van het motorschild kan ik dan ook controleren.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
electroinca en solderen enzo daar heb ik helaas geen verstand van en geen apparatuur voor, dus dat kan ik je niet zeggen helaas, ik rijdt volledig analoog met alle locs, nog nooit iets met digital gedaan omdat het ombouwen gewoon veelteveel geld kost.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Je zegt "het koolborstelgedeelte iets versleten" is. Wat bedoel je daarmee? Met versleten koolborstels rijdt de loc niet... Koolborstels al vervangen?
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
koolborstels zijn vervangen uiteraard, ik bedoel hier het gedeelte waar deze tegenaan zitten, dat vertoond gebruikssporen uiteraard, maar is niet krom of uitgehold, dus er is nog goed contact tussen de koolborstels en het anker voor zover ik kan beoordelen.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Post anders eens een foto van hoe de motoronderdelen eruit zien. Als je niet weet hoe je die hier kan plaatsen, dat wordt hier uitgelegd.
Een foto zegt namelijk vaak meer dan 1000 woorden ;) en wie weet zien we daar iets waardoor je verder kunnen helpen.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Aangezien de loc in eerste instantie wèl rijdt moet het denk ik iets zijn dat na verloop van tijd ("100m") verandert. Dan kom je al snel op temperatuur uit. Een slecht contact of vervuiling zou dan een aanleiding kunnen zijn. Vervuiling zorgt ervoor dat de motor harder moet werken en dus warm wordt. Een slecht contact kan ontstaan doordat materialen in de eerste meters zich zetten naar de temperatuurstoename.

Maar goed, een goede, duidelijke foto geeft inderdaad meer info.
Re: Locomotief 3526 (NS1657) gaat na ca. 100meter opeens langzaam rijden en stoppen
Kijk eens in onze Wiki:
1/ hier
2/ en hier
en nog veel meer......

groet
Harald