Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

gevaren ballasteren c-rail

Gestart door perk woensdag 27 oktober 2021, 10:07:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2019

offline
gevaren ballasteren c-rail
ik ben aan het twijfelen of ik mijn c-rails zou ballasteren en indien zo, of ik ook het midden zou meedoen.

Het is wel een werkje maar het oogt veel mooier.   De winkel waarschuwde me ooit eens voor ballaststeenjes in de locs als ik het midden ook zou doen.
Wat is jullie ervaring hiermee?  Loop je echt veel risico op schade aan de locs?

Indien ik het midden niet meepak, is het wel niet makkelijk de kleur daar aan te passen naar de bruine ballast aan de zijkant.
Airbrush ben ik niet zo goed in.

Patrick
Re: gevaren ballasteren c-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
Voor C-rails hebben diverse fabrikanten ballast in de goede kleur zwart-grijs. Zelf zou ik tussen de rails nooit ballasten, zeker niet met steenachtige materialen. Met kurk-achtig materiaal durf ik het nog wel aan.
Ook kun je wellicht beter aan de slag gaan met verf (en/of airbrush) wanneer je de kleur "te zwart" vindt.
Ook dat zou ik voor de ballast pas doen na het ballasten.

Je moet er ook rekening mee houden dat je het geballaste deel (bijv. bij wissels, schakelrails) mogelijk nog eens los moet nemen. Sommige mensen maken hoervoor toegangluikjes in de plaat aan de onderzijde.

John (VT601)
Re: gevaren ballasteren c-rail
ik heb c-rail geballast, ook in het midden,
het is lastiger dan bij andere rails, en je moet veel proefrijden voor je de boel vastlijmt om te zien of de stroomvoorziening in orde is;
en heel fijne ballast gebruiken;


mvg,
Michel
Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
Ik ben ook bezig met C-rails ballasten. Je moet er wel de tijd voornemen en wat Michel schrijft fijn ballast gebruiken. Maar het toont dan wel veel mooier. Hier onder een foto van mijn proefstukje.



Is nog niet van kleur voorzien, alleen de railstaven.

Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2019

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
ik heb al eens een teststukje voor een diarama gemaakt, met fijn grind (4 soorten), drybrush en elke bils geschilderd met de hand.
Het is een werkje maar wel heel mooi.

Echter op een diarama moet er niets rijden, ik ben benieuwd naar mensen hun ervaringen met grind dat kan loskomen en locs beschadigen.

Patrick
Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
Hoi Patrick,

een stuk dubbel spoor van ruim een meter (foto) is bij mij voorzien van ballast. Hier rijden nu al negen weken de treinen zonder problemen overheen. Wel al je ballast nakijken of er geen steentjes aan de binnenzijde van de rails vastgelijmd zijn door het ballasten, hierop ontsporen heel makkelijk wagons en ook wel de loc's. En wat Michel al aangaf eerst goed de rails en puko's schoonmaken voor de stroomvoorziening.
Als je dat hebt gedaan en alle ballast goed vastgelijmd zit kun je zonder problemen rijden  :).


Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
Wanneer je de ballast goed indruppelt met latexlijm en dan rustig laten drogen komt er niet veel meer los. Na het drogen met de stofzuiger er over en alle losse rommel is weg. Geen probleem voor de locs en/of tandwielen. Let wel op dat je latexlijm gebruikt en geen houtlijm. Het ziet er precies hetzelfde uit maar dat is het lang niet. Latexlijm is op rubberbasis en blijft enigzins elastisch. Houtlijm is op basis van beendermeel en wordt snoeihard. Daar breekt gemakkelijker wat vanaf. Houtlijm, de naam zegt het al, is goed om hout te lijmen en verder niks, latexlijm is voor veel meer materialen inzetbaar.
Re: gevaren ballasteren c-rail
Ik heb ook geen last van losse steentjes. Maar ik denk dat C-rail wel verschilt van "gewone" rail. Bij het laatste hechten de steentjes vooral aan elkaar en niet zo zeer op de ondergrond.

Beendermeel is niet meer van toepassing, het zijn allemaal polyvinylacetaat-lijmen, zo ook latexlijm en de boekbinderslijm wat ik gebruik. Ik verzuip de ballast in de lijm en na droging is het taai elastisch.

Gr, Ben.
Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2019

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
ik heb tot nu toe deze gebruikt : https://www.sceneryworkshop.nl/scenic-cement-473ml-s191.html
Wel geen idee op welke basis deze lijm is.   Het werkt wel heel makkelijk
Re: gevaren ballasteren c-rail
Ik heb al meerdere lange stukken c-rail geballast. Ballast is van minitec ingedruppeld met hun hoog flexibele lijm.
Het is wel zaak om tussen de railstaven de ballast goed tussen de bielzen te leggen en zorgen dat deze niet te hoog komt. Ik heb dit een keer gehad en zorgt voor ontsporing van je loc. Zie ook mijn resultaat.
Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2019

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
bedankt voor de tips.   Ik moet er eens over nadenken. 
Langs de ene kant is het zeer mooi maar aan de andere kant kost zo een loc toch veel om te laten ontsporen of erger.

Dirk59 - zeer mooi gedaan op die detailfoto.  Ik vermoed dat je de spoorbilzen ook geschilderd hebt.

Patrick
Re: gevaren ballasteren c-rail
Citaat van: perk op vrijdag 29 oktober 2021, 09:40:57

Langs de ene kant is het zeer mooi maar aan de andere kant kost zo een loc toch veel om te laten ontsporen of erger.


Welnee joh, een lok ontspoort helemaal niet door een steentje ballast wat los ligt. Bakerpraatjes noemen we dat......  ;)

Gr, Ben.
Re: gevaren ballasteren c-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gevaren ballasteren c-rail
Hoe zwaar zijn die losliggende steentjes bij jou?

Meer dan een kilo per stuk?
Dan loopt een HAG-loc daarop wel vast, hoor!
Die weegt maar 600 gram.  :D
Re: gevaren ballasteren c-rail
Maar ik snap wel, dat het misgaat als een te dikke laag op de nepballast tussen de bielzen is geplakt en als het te dicht bij de spoorstaven is gekomen. Dan kan een wielflens even omhoog wippen en misschien uit de rails lopen.
Daar heb je met railmateriaal met losse bielsmat minder last van; je hoeft niet precies tot aan de bovenkant van de biels te storten, iets minder mag ook.

Groet,

Peter
Re: gevaren ballasteren c-rail
allemaal zorgen om niets vind ik, gewoon zorgvuldig werken;


mvg,
Michel