Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

60052 en 60832

Gestart door Damswim maandag 25 oktober 2021, 21:00:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
60052 en 60832
Ik heb een 60052 trafo (3,75A) overgehouden uit een beginset. Ik wil deze gaan gebruiken om een ringleiding te maken (bruin/geel) om de wissellantaarns, stootblokverlichting en eventueel later de baanverlichting op aan te sluiten. Kan ik dat zonder problemen doen?
Ik heb een aantal ontkoppelrails die ik wil aansluiten op een 60832. Kan ik deze module ook aansluiten op de 60052 of moet ik die op de CS3+ aansluiten. I
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 60052 en 60832
Tenzij je de 60832 openmaakt en iets ombouwt, kun je de 60052 er niet op aansluiten. De 60832 sluit je aan op de baanstroom, dus op (de ringleiding van) de CS 3+ of van een booster.

Zolang er niets geschakeld wordt, trekt een 60832 maar heel weinig stroom. Bij het omzetten van een wissel is er een korte piek. Als je dat zonde vindt van de baanstroom, kun je eventueel een goedkope booster aanschaffen voor de 60832's, eentje waarbij je de 60052 kunt gebruiken. Het hoeft geen Märklin booster te zijn. De schakelsignalen voor de 60832 zijn MM dan wel DCC, en er zijn veel boosters die dat aankunnen. De  60832 gebruikt mfx uitsluitend om zichzelf bij de centrale aan te melden, niet om iets te schakelen.

Als de verlichting van jouw baan nog met gloeilampjes gebeurt, is zo'n 60052 daarvoor best bruikbaar. Voor ledverlichting kan het ook wel, maar een gelijkstroomvoeding heeft dan enkele voordelen.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60052 en 60832
 :thumbup:
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60052 en 60832
Wellicht een domme vraag maar welke of wat voor voeding kan ik het beste kopen voor de ringleiding (bruin/geel) voor de wissellantaarns en overige led verlichting als de 60052 niet voldoet? (De wissels hebben allemaal een ingebouwde decoder)
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 60052 en 60832
Een gelijkstroomvoeding. Het benodigde voltage hangt helemaal af van de verlichting die je wilt laten branden. Als het om losse leds gaat, of ledstrips (die goedkope van de Action bijvoorbeeld) kun je het helemaal naar wens maken en dan kun je voedingen van afgedankte apparaten gebruiken. Met wat passende voorschakelweerstanden kun je daar heel veel ledjes op laten branden. Prima voor huisjes.

In andere gevallen wordt iets weliswaar een led genoemd, maar is het in werkelijkheid een lampje met onder andere een led (soms meerdere), doorgaans een voorschakelweerstand en soms nog wat meer. In dat geval moet je een voeding gebruiken met de voor die lampjes aanbevolen spanning of iets kleiner.

In de handleiding van de Märklin wissellantaarns staat dat het een wissel- of gelijkstroomvoeding mag zijn van maximaal 16 V. Als je toevallig al een gelijkstroomvoeding hebt met een iets lagere spanning, kun je die gerust uitproberen om te zien of dat voldoende licht oplevert. Ik heb zelf een regelbare gelijkstroomvoeding om mee te experimenteren, instelbaar tussen 3 en 24 V. Heel praktisch. Misschien kan iemand anders je een goedkope gelijkstroomvoeding aanbevelen.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: 60052 en 60832
Re: 60052 en 60832
ACTS.zuid
gast

Re: 60052 en 60832
Wel even oppassen met zo'n voeding: grote stromen mogelijk dus bedrading daar op aanpassen. Ik vind het niet zo'n slim advies voor een beetje ledverlichting op een treinbaantje.

Gr, Ben.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: 60052 en 60832
Bedrading altijd aanpassen.
Ringleiding 2,5mm2 draad
Aftakkingen met 0,75mm2
Niks aan de hand.
Re: 60052 en 60832
ACTS.zuid
gast

Re: 60052 en 60832
 @citaat

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 26 oktober 2021, 08:05:12

Ik vind het niet zo'n slim advies voor een beetje ledverlichting op een treinbaantje.

Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: 60052 en 60832
OK Ben, je hebt gelijk. 150W met 12,5A is idd nogal wat

Een beter alternatief zou dan denk ik deze kunnen zijn (met 3A is dit aanzienlijk veiliger)
https://www.reichelt.nl/nl/nl/schakelvoeding-36w-3a-12v-snt-rs-35-12-p137091.html?&trstct=pol_12&nbc=1
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60052 en 60832
Dank voor jullie reacties.
Ik heb gelukkig vooruitlopend op wat komen gaat al veelal 1.5 en 0,75 gebruikt.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60052 en 60832
Jullie begrijpen al dat ik niet zo veel verstand heb van electronica maar heb ik het goed als ik zeg dat ik per ampere ongeveer 50 wissellantaarns kan aansluiten, dus dat ik met de Reichelt voeding 36w 3A 12V ruimschoots toekom op mijn relatief kleine baan met zo'n 25 wissels
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 60052 en 60832
Aan 3 A zul je zeker genoeg hebben. Met 0,02 A kun je een grote led fel laten branden, in die wissellantaarns zitten kleintjes. Je houdt nog ruim voldoende over voor ledverlichting voor héél veel huisjes, perrons, straatlantaarns en andere zaken.

Als je een ringleiding op zo'n voeding aansluit, kun je daar op allerlei plaatsen aftakkingen maken met een ledje plus voorschakelweerstand. Dat betekent dat die voorschakelweerstand een groot deel van de energie verbruikt en het ledje maar een klein beetje. In feite heb je dan een lampje met mini-kacheltje. Zoiets komt vaak voor bij kant en klare ledlampjes waar zo'n weerstand al in zit. Echt heet wordt het niet, dus bij jouw baan kun je dat gerust zo doen. Een 3A voeding is dan nog steeds genoeg voor vele honderden ledjes. Als je het toch wat efficiënter wilt, kun je meerdere leds achter elkaar zetten met slechts één voorschakelweerstand. In de 3rail wiki staan wat artikelen waar het één en ander wordt uitgelegd:


   LED
   LEDs aansluiten


P.S. Ik weet niet hoe goed wissellantaarns branden op 12,5 V. Misschien doen ze het perfect, misschien branden ze ook wat minder fel dan je zou willen. Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen daarvan vinden.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 60052 en 60832
Ietwat laat bedacht ik dat ik zelf ook een paar wissels met ledverlichting heb. Ik had ze nog nooit aangezet, misschien was ik ze daarom wel vergeten. Afijn, ik heb er net een paar dingen mee uitgetest.

Met 12 V gelijkspanning loopt er een stroom van 0,009 A en brandt de verlichting al heel duidelijk. Bij daglicht zal het vast niet zo opvallen, maar dan zie je de overige verlichting op de baan ook niet of nauwelijks. Met 16 V gelijkspanning loopt er een stroom van 0,013 A en brandt de verlichting nog wat feller.

Conclusie: Een voeding van 12,5 V gelijkspanning voldoet dus prima en je kunt er per ampère ruim 100 wissellantaarns mee laten branden.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60052 en 60832
Heren, wederom dank.
Op dit moment ben ik bezig met het aansluiten. Ik heb een 60052 uit een starterset met 16v wissel uitgangsspanning en 3,75A.
Ik wilde deze aansluiten op een ringleiding waarop op diverse plaatsen wissellantaarns, stootblokken etc worden gekoppeld.
Als ik alles lees dan kan dat dus niet en gaan de ledjes op termijn stuk. Klopt mijn interpretatie
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 60052 en 60832
Een led is een speciale diode, eentje die licht geeft als er stroom doorheen loopt. Elke diode kan slechts in één richting stroom doorlaten. Als die te groot is, wordt de diode te heet en gaat hij kapot. De simpelste methode om dat te voorkomen is een extra weerstand, zoals in het eerste plaatje hier onder. De weerstand zorgt ervoor dat er minder stroom loopt en dat slechts een deel van de voedingsspanning over de led komt te staan. De rest staat over de weerstand, die geeft geen licht maar wordt warm. Daarmee gaat een deel van het vermogen van de voeding verloren, maar desondanks kun je zelfs met deze inefficiënte schakeling nog steeds een paar honderd leds op deze manier laten branden op een 12 V / 3 A voeding.

Als de spanning verkeerd om staat, loopt er geen stroom door de diode, maar dat is niet het enige: als de spanning te groot wordt, gaat de diode kapot. De voorschakelweerstand helpt hier niet tegen, die doet niets. Hoeveel spanning in de verkeerde richting een diode nog verdraagt, hangt af van het type diode (en er zijn héél veel types).

Aangesloten op een wisselspanningsvoeding zal een led-plus-voorschakelweerstand (bijna) de helft van de tijd stroom geleiden en licht geven, maar de andere helft staat de spanning verkeerd om. Zie ook het tweede plaatje. Daardoor kan de diode dus kapot gaan. Een simpele en goedkope manier om dit te voorkomen toont het laatste plaatje: twee diodes in tegengestelde richting, antiparallel. De ene helft van de tijd geleidt de ene diode, de andere helft de andere. Over beide diodes staat dezelfde spanning, en die wordt nooit te hoog want er is immers altijd één diode die geleidt.

Wat Märklin precies in wissellantaarns en stootblokverlichting heeft gestopt, weet ik niet. Misschien is het wel zoiets als in het laatste plaatje. Op zich maakt dat niet uit, het belangrijkste is dat Märklin zélf aangeeft dat de wissellantaarns zowel met max. 16 V gelijkstroom als 16 V wisselstroom gebruikt kunnen worden. Dat geldt ook voor stootblokverlichting. Als je dus alleen maar wissellantaarns en stootblokverlichting wilt laten branden, kun je dat gerust met 16 V wisselstroom doen zonder dat er meteen iets kapot gaat.

Desalniettemin raad ik gelijkstroom aan, en wel om twee redenen:
  • Als je ook andere ledverlichting wilt aansluiten, moet je voor elk ledlampje uitzoeken of dat tegen wisselspanning kan; zo niet, dan kun je het niet gebruiken. Als je geen complete lampjes koopt, maar losse leds, is het wat makkelijker, dan kun je overal de schakeling uit het laatste plaatje gebruiken. Het kan zelfs nog als je één van de leds vervangt door een normale diode (die zijn wat goedkoper, maar je moet behoorlijk wat verlichting hebben voordat dat begint te tellen).

  • Als jouw baan tezijnertijd (bijna) klaar is, wil je misschien eens een video opnemen. Ledverlichting op wisselstroom geeft daarbij een vreemd, onnatuurlijk knippereffect. Dat komt omdat de lichtsterkte afhankelijk is van de stroom, en die is niet constant. Met het blote oog valt dat niet op, maar op een video wél. Bij de schakeling uit het eerste plaatje is het effect het grootst, bij het laatste plaatje veel kleiner. Je ziet het trouwens ook wel bij ledverlichting in rijtuigen, maar dat is een ander hoofdstuk. Bij gelijkstroom is er geen enkel knippereffect.
Re: 60052 en 60832
Lid sinds: 2020

offline
Re: 60052 en 60832
dank je Rob, weer veel geleerd en weet nu waar ik aan toe ben.
Wim