Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!

baan ontwerp

Gestart door wee dinsdag 22 februari 2022, 22:28:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
baan ontwerp
Hallo,

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik voor hem een baan wil tekenen.
Het betreft Marklin C rails. Ik ben hier niet zo ervaren mee maar
hierbij mijn ontwerp. Graag jullie mening aanpassingen en eventuele
suggesties om het ontwerp te optimaliseren qua wissels rails etc.
Specifiek heb ik wat vragen:

1) De dubbele lus links onderaan steekt wat te ver buiten de tafel.
2) De oprit en afrit van de brug is aan de krappe kant vooral links
    onder de buitenste baan ivm de wissel die daar is.
3) Ik zou nog graag het rangeer station wat uitbreiden naar rechts
    maar daar zitten nogal wat wissels.
4) Ik heb ook nogal wat losse eindjes die ik met geen mogelijkheid
    passend krijg. Ik weet dat er altijd wat verschillen zijn
    maar bij mijn ontwerp zijn het er wel erg veel.

Hierbij mijn ontwerp getekend in Scarm. Ik zie graag jullie reacties
suggesties etc tegemoet,

Wil
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2016

online
Re: baan ontwerp
Belangrijke vragen die ik mezelf bij elk ontwerp stel:
1. Is er een thema?
2. Maakt de periode uit, met andere woorden: moet het historisch een beetje kloppen?
3. Is scenery belangrijk? En doet land of regio ertoe?

Ik zie nu vooral een baan waarop (veel) gereden kan worden, maar die geen realistisch treinverkeer toestaat. Er kan naar believen een station worden aangedaan of gepasseerd, maar ze liggen op een steenworp afstand van elkaar en meer dan eens moet op het 'verkeerde' spoor gereden worden om er te komen of te vertrekken. Alle verkeer heeft bovendien in het zichtbare bereik plaats.

Prima als het de bedoeling is, maar als meer realisme gewenst is, bekijk dan eens luchtfoto's en sporenplannen van echte stations. En beperk je dan tot relatief kleine plaatsen. Die zijn beter om te werken naar een thema voor een
modelbaan. Met moeite zou je misschien een station en een stopplaats/halte op dit oppervlak kunnen onde brengen. Leuker is een station met wat goederenoverslag of industrie-aansluitiningen.
Als er dan ook wat verborgen opstelsporen zijn, kun je een leuk afwisselend bedrijf uitbeelden.
Gewoon lekker rijden kan ook, dan zijn er misschien wat technische tips voor het sporenverloop nodig, maar er kan heel veel meer, denk ik.

Groet,

Peter


Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: baan ontwerp
Bedankt voor je reactie Peter.

Er is niet echt een thema, periode of land. Het blijft vlak met 1 brug
geen bergen en er wordt voornamelijk met NS materieel gereden.
Treinen rijden is belangrijker dan scenery. Hij wil graag levendig treinverkeer,
zowel met de klok mee als tegen de klok in, wil ook graag rangeer mogelijkheden
in het zicht. Bijvoorbeeld treinstel afkoppelen loc rijdt naar ander locatie
om ander treinstel op de halen of omrijden en hetzelfde treinstel weer aan
de andere kant aankoppelen. Kopstation(s) om een treinstel zoals een hondekop
op en neer te laten pendelen. Wij zijn ons ervan bewust dat het niet erg realistische is.

Ik hoor het graag,

Wil
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baan ontwerp
Dag Wil,
Het ziet er een beetje uit als een 'ouderwetse' M-baan die gemaakt is om analoog te rijden. Met digitaal kan uiteraard ook, maar dat geeft veel meer mogelijkheden en zit je minder strak aan 2 cirkels die tegen elkaar in rijden.
Je keermogelijkheid is nu niet logisch. Je rijdt NS, dus rechts neem ik aan. Links boven is deel 1 van de keerlus: die gaat goed, maar rechts gaat het verkeerd. Je komt nl linksom in je rangeerstation en er zijn vervolgens nergens overloopwissels geplaatst om weer goed op de 'rechter'baan te komen. Bovendien moet je je rangeersporen door, hetgeen mij ook niet logisch lijkt, maar op zich wel zou kunnen.

gr. Gertjan
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2016

online
Re: baan ontwerp
Eens met Gertjan: sommige rijwegen zijn wat onlogisch, zelfs als het vooral gaat om ouderwets gezellig rijden. Enkele overloopwissels zijn een must en het kopstation naast het doorgangsstation ligt er wat mij betreft als overbodig aanhangsel, ook nu het alleen maar via de rangeersporen bereikbaar is.

Dat zou ik aanpassen en voor de rest: rijden maar dan! Hoe lang het plezier geeft, merk je zelf wel en je doet er altijd ervaring mee op die van pas komt bij een volgend project.

Groet,

Peter
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: baan ontwerp
Bedankt voor jullie reactie. Wat is een overloopwissel welk nummer van Marklin
C rails is dat. Is het een kruis wissel 24624? Hebben jullie suggesties voor rechts boven?

De bedoeling met de 2 kopstations was om treinen op en neer te laten pendelen als ik het kopstation naast het station laat vervallen waar zouden jullie dan een tweede maken?

Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2016

online
Re: baan ontwerp
Overloopwissels zijn gewone wissels, geen bijzonder type. De bedoeling is om van het ene spoor naar het andere te komen. Het zijn twee rechter of of twee linker wissels die met de bogen tegen elkaar liggen. Het doel is om zo snel mogelijk van het verlaten van een station waarin van richting veranderd is, naar het juiste spoor te komen en niet tegen het verkeer in te hoeven rijden.
En over de twee kopstations: maak desnoods in het doorgangsstation een of twee kopsporen, zoals Maastricht dat heeft of Gouda (lijntje naar Alphen aan den Rijn).  Daar kun je dan pendelen met het andere kopstation.
Ik zou proberen dat zo ver mogelijk bij het grote station vandaan te leggen. Visueel is het al niet heel zinnig, maar zo dicht bij elkaar als nu zou ik het niet leggen. Lopend zijn de passagiers sneller heen en weer dan met de trein.

Groet,

Peter
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: baan ontwerp
Hoi Wim,

Ik heb geprobeerd e.e.a. meer realistisch te maken zodat ook station beter bereikbaar zijn. Je kopsporen van beide stations zijn zo bereikbaar over een langere traject. De gele puntjes zijn plekken die volgens Wintrack niet aansluiten. Het verschil is dusdanig klein dat dat met de bouw te verwaarlozen is.

Gr. Dirk
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: baan ontwerp
Hallo Wil  :)

De vraag is of de baan rondom bereikbaar is. Indien dat niet zo is, zijn mangaten m.i. onvermijdelijk.

Als de meerkost geen rol speelt, zou ik 2 kruiswissels voorzien zoals op bijgaande afbeelding aangeduid met een blauwe pijl.

De 2 met een rode pijl aangeduide S-bochten hebben tot gevolg dat treinen een slingerbeweging maken, met verhoogd risico op ontsporingen (tenzij je ze daar trager laat rijden).

Succes met de verdere planning :)
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: baan ontwerp
Citaat van: LeenVdab op donderdag 24 februari 2022, 07:43:56
Wow, daar zal Märklin heel blij mee zijn  ;)

Hahahaha,

op MP en op beurzen kom je een heel eind.

Gr. Dirk
Re: baan ontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Re: baan ontwerp
Iedereen weer erg bedankt voor de reacties ik ga de lay-out van Dirk in
Scram zetten en kijken hoe dat eruit ziet.
Ludo bedankt voor de tip om kruiswissels te gebruiken. Met het ontwerp van Dirk zijn
De 2 S bochten ook verdwenen. De tafel is rondom bereikbaar.  De kopstations ga ik
Ook nog eens over nadenken Peter. Ideeën welkom.

Heel erg bedankt voor de hulp mochten er nog meer ideeën zijn dan hoor ik het graag.

Wil

NB ik heb nogal wat C rails liggen van vorige projecten.