Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan  (gelezen 853 keer)

pjotterke

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails
Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 13:02:00 »

Uitgangspunt is een “landelijk” station waar (lange) treinen voorbijrazen (een ICE, een lange containertrein....) waar kleine (max 3 tot 4 personenrijtuigen) van het hoofdspoor afwijken en kunnen stoppen. Lange trajecten met flexrails geen “krappe” bochten in het zicht, verrassingselement, lange rijtijden, veel variatie.  De schaduwstations heb ik op de tekeningen omvwille van het overzicht achterwege gelaten, deze liggen aan het einde van spiraal C en D, ze dalen dan er naartoe en komen er ook weer uit terug.
Ja dit is een groot plan waar ik al lange tijd over het nadenken ben, ik trek er meerdere jaren voor uit het is nu vooral een kwestie van tekenen. Ik wil niet de fout maken als voorheen, tijdens de bouw “steeds” maar veranderen, wil er nu goed over nadenken. Aan materiaal geen gebrek, wel aan tijd :>)
Ambitieus? Te groot?  Kom er maar in met die superlatieven.
Fotos heb ik niet want het is nu nog maar een kwestie van tekenen tegen de tijd dat de spreekwoordelijk eerste paal de grond in gaat denk ik wel dat ik met een draadje begin. Zoals ik al zei ik heb hier een meer jarenplan voor.
Beschrijving plan 1

Vanuit station vertekken we naar links naar spiraal A die brengt het spoor een nivo lager (9cm). De spriaal ligt verborgen (stukje berg moet daar komen of iets dergelijks) en herbergt ook een afsplitsing voor een kleine bergbaantje voor heen en weer (lokale kleine treinen) verkeer (staat niet op de tekening) we gaan van roze naar blauwe spoor deze draait met een flauwe bocht iets naar rechts om dan spiraal C in te duiken en 1 of meerdere lagen te zakken en zijn weg te vinden naar een schaduwstation (die heb ik er bewust niet opgezet, maakt het onoverzichtelijk van) Het gaat mij om wat de meningen zijn over het zichtbare deel. Hoe de schaduwssporen zijn ingedeeld doet er hier even niet toe.  In spiraal C klimt ie ook weer omhoog en komt dan terug naar het station.
Vanuit station rechts de spiraal D in om te zakken en komt dan uitop gele nivo, deze kruist onder het blauwe spoor door en gaat dan via spiraal B naar het groene nivo deze daalt naar het nivo waarop hij onder het blauwe en gele spoor door gaat en gaat dan via spiraal D2 (zit onder spiraal D) een schaduwstation in en komt daarna via de tegenovergestelde weg weer terug.

Beschrijving plan 2
Of kies ik voor deze variant (spiraal A en D) zijn vervangen door een normaal traject, meer zichtbaar.  Het bergsspoor (in spiraal A komt dan te vervallen) De rest is zoals eerder omschreven. Wat is mooier verschillende spriralen of zoals onderstaande waar A en D zijn komen te vervallen
Kies ik voor de eerste variant dan is er steeds een verrassing waar de trein uitkomt als hij het station links of rechts verlaat (immers hij gaat dan een spiraal in die verborgen ligt) je ziet dus niet dat ie daalt naar het blauwe of gele nivo. De “krappe” bochten (2231 resp 2221) zijn niet te zien, zitten in de spiraal en je hebt “losse” vloeiende trajecten. Vanuit het station is  de trein even verdwenen (spiraal) en duikt dan ineens op op het blauwe (of gele) deel. Kies ik voor de 2de variant dus met de 2251/2241 2231 en 2221 in het zicht zie je de trein dus naar een andere nivo gaan.
Mij lijkt het op dit moment het mooiste (o.a. vanwege een verrassingselement) om spiraal A en D gewoon te gebruiken en daarmee ook de mogelijkheid om een bergspoor in spiraal A te laten starten dus plan 1 .Spiraal A en D zijn vervangen door een bocht van 2231/221 en bij D vervangen door 2251 en 2241


Wat vinden julie?




« Laatst bewerkt op: maandag 25 oktober 2021, 13:08:35 door pjotterke »
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #1 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 13:05:42 »

Ik zou wat meer ruimte tussen de sporen in je station houden. Nu passen er geen perrons meer tussen. Wellicht ook een idee om je station wat schuiner te leggen, van rechtsonder naar linksboven. Hierdoor creëer je wat langere sporen.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #2 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 13:29:24 »

Ik neem aan dat de bochten bij A en D door landschap aan het oog onttrokken worden? Dat klinkt het meest logisch gezien je uitleg.

Het lijkt er inderdaad op dat het station het aandachtspunt is. Je kunt vanuit het buitenste hoofdspoor alleen door het binnenste te kruisen naar de overige sporen van het station komen. Logischer zou zijn aan weerszijden van de hoofdsporen een parallelspoor te leggen met daaraan de perrons waar de stoptreinen terechtkunnen. Dan kun je over de hoofdsporen nog treinen laten passeren terwijl de passagiers in- en uitstappen. Door het station iets schuin te leggen (bij A ietsje "omhoog") zou dat moeten kunnen. Dienen de overige stationssporen voor goederentreinen? Misschien is beperken van dat aantal sporen een goed idee. Hoe groot is het denkbeeldige plaatsje dat door dit station bediend wordt? Is alleen een halte voor stoptreinen en een uithaalspoor voor de plaatselijke stukgoederentrein (met een loodsje of kleine industrie) niet voldoende? Ik zou er gezien de opzet van en het idee achter je baan (die is in grote lijnen gelijk aan de mijne) proberen het niet te ingewikkeld te maken - less is more. Zelf heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen geen station aan te leggen. Ik heb dus enkel doorgaande treinen. Dat kunnen òòk stoptreinen zijn, maar die stoppen dan niet natuurlijk.

pjotterke

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 17:44:42 »

Ik zou wat meer ruimte tussen de sporen in je station houden. Nu passen er geen perrons meer tussen. Wellicht ook een idee om je station wat schuiner te leggen, van rechtsonder naar linksboven. Hierdoor creëer je wat langere sporen.

Die ruimte tussen de sporen dat wist/weet ik nog niet verwerkt, die optie om het schuin te liggen vind ik goede, ga daar mee aan de slag.  :thumbup: :thumbup:
Gelogd

pjotterke

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #4 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 17:51:50 »

Ik neem aan dat de bochten bij A en D door landschap aan het oog onttrokken worden? Dat klinkt het meest logisch gezien je uitleg.

Het lijkt er inderdaad op dat het station het aandachtspunt is. Je kunt vanuit het buitenste hoofdspoor alleen door het binnenste te kruisen naar de overige sporen van het station komen. Logischer zou zijn aan weerszijden van de hoofdsporen een parallelspoor te leggen met daaraan de perrons waar de stoptreinen terechtkunnen. Dan kun je over de hoofdsporen nog treinen laten passeren terwijl de passagiers in- en uitstappen. Door het station iets schuin te leggen (bij A ietsje "omhoog") zou dat moeten kunnen. Dienen de overige stationssporen voor goederentreinen? Misschien is beperken van dat aantal sporen een goed idee. Hoe groot is het denkbeeldige plaatsje dat door dit station bediend wordt? Is alleen een halte voor stoptreinen en een uithaalspoor voor de plaatselijke stukgoederentrein (met een loodsje of kleine industrie) niet voldoende? Ik zou er gezien de opzet van en het idee achter je baan (die is in grote lijnen gelijk aan de mijne) proberen het niet te ingewikkeld te maken - less is more. Zelf heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen geen station aan te leggen. Ik heb dus enkel doorgaande treinen. Dat kunnen òòk stoptreinen zijn, maar die stoppen dan niet natuurlijk.

Vandaar dacht ik ook aan een spiraal bij A en D zou zo 1 2 3 niet weten hoe ik het anders zou moeten verbergen, de bocht (vooral bij A is niet echt natuurlijk, 2231). Bij A een deel van de een soort berg en bij D een soort van heuvel met wat bebouwing, beetje heuvels. Door het wat schuin te leggen (bij A iets omhoog) creeer ik idd wat meer lengte. De suggesties die je aandraagt ga ik eens even bekijken,, iets minder stationssporen (2 doorgaande lijnen met max 2 uitwijk sporen om stoptreinen te kunnen laten stoppen) beetje landelijk dus klein stationnetje geen mega stationsgebouw.

Bij B en C iets meer bergen waar ik dan een klein bergstationnetje kan maken de aftakking daarvoor kan ik dan verhullen ergens in A.

Bedankt voor de tips, erg bruikbaar  :thumbup: :thumbup: Wordt vervolgt

Peter
« Laatst bewerkt op: maandag 25 oktober 2021, 17:55:55 door pjotterke »
Gelogd

Meine

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Meine (Landkreis Gifhorn)
    • EenOpZevenEnTachtig.nl
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #5 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 18:15:34 »

Pjotterke,

Waar ik rekening mee gehouden heb, is de spanten onder de baan. Ik heb ook een spiraal. Ik kan hierin gaan staan om tijdens de opbouwfase makkelijk bij de baan te kunnen. Ook bij ontsporingen kan ik gemakkelijk, via het spiraal erbij.

Ook heb ik in de spiraal 1x een 2200 gezet om het iets minder steil te maken.

Meine

pjotterke

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #6 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 19:28:19 »

Pjotterke,

Waar ik rekening mee gehouden heb, is de spanten onder de baan. Ik heb ook een spiraal. Ik kan hierin gaan staan om tijdens de opbouwfase makkelijk bij de baan te kunnen. Ook bij ontsporingen kan ik gemakkelijk, via het spiraal erbij.

Ook heb ik in de spiraal 1x een 2200 gezet om het iets minder steil te maken.

Meine

Dag Meine

Klopt, eerst het baanplan maar goed en dan kijken hoe de spanten het beste kunnen lopen. Op https://www.stayathome.ch/ via Gleiswendel kom ik een maximale stijgig met de krapste gebruikte bocht, 2221, van iets meer dan 3 % ik overbrug dan bijna 8.5 cm, meer dan genoeg, geen 2200 er tussen, gewoon een cirkel. Ik ben niet van plan om de pantografen omhoog te doen en wanneer wel ga ik daar in de lage trajecten in elk geval bij aanleg al rekening mee houden.

Bovenleiding maken doe ik zelf , ooit een keer begonnen zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64008.msg1129883#msg1129883

Peter
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 21:27:05 »

Misschien las ik eroverheen maar kun je aan alle kanten bij de baan? Anders wordt het heel lastig alles te bereiken.
Verder neig ik ernaar het ontwerp niet heel uitdagend te vinden. Het zijn nogal veel elkaar kruisende sporen en uiteindelijk komt het neer op rondjes rijden. Maar als je ervan houdt, dan is het uiteraard goed.
Op een dergelijk groot oppervlak kun je echter ook iets maken dat er spannender uitziet. Wat precies kan ik ook niet zeggen. Maar wat vind je ook leuk, naast lange treinen die elkaar kruisen? Wat voor landschap?  Mag er industrie bij?  Water? Of juist gebouwen?
Het zijn maar wat vragen.

Groet,

Peter

Gelogd

pjotterke

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 oktober 2021, 23:32:02 »

Misschien las ik eroverheen maar kun je aan alle kanten bij de baan? Anders wordt het heel lastig alles te bereiken.
Verder neig ik ernaar het ontwerp niet heel uitdagend te vinden. Het zijn nogal veel elkaar kruisende sporen en uiteindelijk komt het neer op rondjes rijden. Maar als je ervan houdt, dan is het uiteraard goed.
Op een dergelijk groot oppervlak kun je echter ook iets maken dat er spannender uitziet. Wat precies kan ik ook niet zeggen. Maar wat vind je ook leuk, naast lange treinen die elkaar kruisen? Wat voor landschap?  Mag er industrie bij?  Water? Of juist gebouwen?
Het zijn maar wat vragen.

Groet,

Peter

Dag Peter

Ja ik kan overal goed bij, het geheel is van links naar rechts verrijdbaar zodat ik van  320 bj 160 van 2 kanten kan benaderen  De boven-, linker- en onderkant op de tekening wordt omsloten door de muren van de kamer. Door de spanten zo te plaatsen dat de spiralen in het midden helemaal vrij zijn kan ik tijdens de bouw overalv goed bij.

Het stuk van 380 is ongeveer 1,20 breed qua reikwijdte van de armen moet dat kunnen. Uitdagend ? Ik denk dat de uitdaging erin zit om zoiets als eerste al te helemaal af te kunnen bouwen. Kruisende sporen idd maar wel op verschillende hoogtes. Komt het neer op rondjes rijden?  ja uiteindelijk wel, maar dat heeft toch bijna elke baan, :P  m.i. gaat het erom dat het zo min mogelijk opvalt en dat is hier volgens mij het geval, je ziet niet echt een (keer)lus. Treinen zijn lang onderweg en komen niet 1 2 3 terug (niet zichtbaar zijn de 3 schaduwstations die er nog onder komen te liggen 6 sporen met lengtes van 4 to 5 meter) daarmee creeer ik veel variatie. Bij C gaat ie naar een schaduwstation, bij D idem. Daar is de constructie zo dat er 2 schaduwstations onder elkaar liggen, de trein daalt altijd af naar het laagste schaduwstation, op de weg terug KAN hij dan schaduwstation 2 in rijden OF hij klimt verder omhoog en komt dan op het groene deel weer uit. Dat creeert zoveel variatie dat het een hele tijd duurt eer diezelfde ene trein weer eens ergens opduikt  :D

Qua landschap zit ik te denken aan een beperkt aantal huisjes, immers een landelijk station, geen grote stad waar korte personen treinen stoppen en lange (internationale) personentrein soms stoppen en goederen gewoon doorrijden. Door spiraal B en C in en bergachtig/heuvelachtig landschap te verbergen met misschien een klein bergstationnetje ? Op die manier kunnen er passagiers vanuit een internationale trein die hier even in doorgaande station stopt overstappen en verder reizen met de boemel. Een klein stadje in de uitlopers van een hooggebergte gebied wellicht, dat rechtvaardigt dan een beetje een heuvelachtig iets en sporen op verschillende hoogtes. Is het stukje van de opstelsporen dan een overkill? (voor het landelijk station idee dan wel erg veel opstelspoor) of het spoor in A dat moet dalen dan vergenoeg gedaald is betwijfel ik dan.  Aan de andere kant ik kan dan wel treinen uit de dienst nemen en gereedstaande in laten voegen. Kortom weer veel variatie

Peter
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 oktober 2021, 09:04:02 door pjotterke »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 26 oktober 2021, 21:12:20 »

Ik wil je niet ontmoedigen, maar toch wat alternatieven voorspiegelen.

Kern van je ontwerp is het verrassingselement, en als  ik je goed begrijp,
is dat voor jou vooral de onverwachte richting van waaruit een trein opduikt.

Er zijn natuurlijk heel veel verrassingselementen denkbaar in de modelbouw.
Het zou dodelijk saai worden zonder.  :D

Eentje die ik niet lees, is timing: het onverwachte moment.
Dat element wordt heel veel toegepast, en daarvoor heb je geen schaduwstation nodig
en geen keerlussen, maar wel tunnels (verborgen wachtplaatsen).

Naast veel rijlengte (waar jij hier voor gaat) bestaat er ook wachttijd lengte als verrassingselement.

In dit ontwerp zijn heel veel stukken rails onzichtbaar, je hoort de treinen rijden maar je ziet ze niet.
Maar ik zie ook schitterende paradebanen en daarvoor heb je die spiralen wel nodig.

Tenzij je de niveaus gescheiden houdt, zoals b.v. Narwal heeft gedaan in Bad Drieberg-Steinbrücke.

Niveauscheiding vereist dat je bij het rollend materieel wat duplicaten hebt rijden.
B.v. dat op de bovenbaan een ICE rijdt, en op de beneden baan ook,
en dat timing (wachttijd lengte) uitmaakt welke je mag zien op de ene of op de andere paradebaan.
(tricky, maar digitaal wel te doen, en dan beslist verrassend).
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

pjotterke

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails
Re: Wikken en wegen, hoe wordt mijn nieuwe baan
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 12:32:58 »

Nee hoor Jan Willem dat is geen ontmoediging, integendeel!

Wat je goed hebt is het verrassingselement wanneer komt die ene trein weer terug en waar duikt ie op, de mogelijkheid voor lange treinen en mooie lange paradestukjes dat zijn idd kernwaarden die ik graag terug zie. V.w.b. die timing, geen schaduwstation, je trein blijft dan enige tijd weg maar duikt iets later toch weer op, in mijn geval blijft ie ook weg en duikt een andere weer ineens op, dan op nivo 1 dan weer op 2 of op 3 (blauwe, gele of groene nivo) dat is verrassend, in het voorbeeld dat je geeft van Narwal mis ik net dat element(je). Een baan en opbouw die er eerruugg netjes uitziet overigens  :thumbup: maar daar is het "rondjes" rijden, de treinen rijden altijd in dezelfde richting (linksom of rechts, als je kijkt naar de hoofdbaan), die stoomloc komt altijd van links. Bij mij rijden ze als je het hele sporenplan achter elkaar zou leggen ook rondjes maar de ene keer linksom de andere keer rechtsom zonder dat je ziet waar ze  "keren".

Dubbel materiaal (je voorbeeld van de ICE) vind ik dan weer zonde van het geld  :P ik koop dan liever iets wat ik nog helemaal niet heb. Tenzij ik het wil doorverkopen  :P

Ik ben begonnen met blauwe, groene en gele trajecten als schets (ik wilde 2 of 3 mooi parade stukjes hebben geen 2231 /2221 bochten in het zicht, gewoon een mooie vloeiende boog. Daarna de vraag gesteld HOE verbind ik die blauwe, groene en gele trajecten met elkaar zonder die krappe bochten en HOE overbrug ik de hoogte verschillen. (een ICE door 2231 sturen is niet echt mooi) dus spiralen.

En ja je gaat de treinen wel  horen maar niet zien (er is veel meer spoor verborgen dan dat je ziet) tis ff niet anders.

Fijn dat je tips geeft  :thumbup:

peter
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 oktober 2021, 12:35:31 door pjotterke »
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.06 seconden met 25 queries.