Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet

Gestart door Eifelman zaterdag 23 oktober 2021, 21:44:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Hallo,

Ik heb vandaag mijn oude BR216 omgebouwd: oude motor en oude decoder eruit, nieuwe motor met permanent magneet en nagelnieuwe Mld3 decoder erin. Aangesloten volgens beschrijving en op de rails gezet voor aanmelding in mijn recentelijk geupdated mobile station 2. Vol verwachting Ingegeven: lok aanmelden, lok herkennen en dan volgt........niets.
Wel 10 keer herhaald, eerst verschijnt Stop, dan mfx lok herkennnen, Stop uit, na een tijdje dcc lok herkennen, daarna mm2 lok herkennen, daarna
: geen lok gevonden.

Doe ik iets verkeerd?
Groet

Frank
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Ja ik deed iets verkeerd: had de decoder omgedraaid op de printplaat gemonteerd, dat kan namelijk. Er wordt in de beschrijving ook op gewezen. Gelukkig alles heel en het werkt perfekt
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Hallo

Je kunt het alleen met geweld verkeerd om monteren. Indexgaatje is dicht, dus dan past het niet  :|

Bart
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Kostte totaal geen moeite, eerste "rij" kun je gewoon overslaan omdat het eerste gaatje dicht is. Was ook mijn eerste interpretatie van de opmerking in de beschrijving
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Hoi
Even door je loklijst lopen.
De lok staat onder de naam "Mld3" in je MS2. Daarna lok wijzigen enz..

gr digibert
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Hoi Digibert,

Ja had hem al gevonden.
Resultaat is een veel beter en rustiger rijdende lok, war een verschil met voorheen!
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Nu nog led verlichting er in bouwen. Heb al witte en rode leds besteld en een aantal weerstanden. Geen idee wat de spanning is aan de lichtuitgang van de decoder. Kan iemand Helpen?
Wil de grootte van de voorschakelweerstand berekenen. Heb 500 ohm weerstanden besteld om mee te experimenteren. Leds zijn 1,8 mm diameter
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Hallo Frank,

De lichtuitgang van de MLD/3 lokdecoder is gewoon 18 volt. Afhankelijk van de werkspanning van de led, kun je dan de
grootte van de voorschakelweerstanden bepalen.

Ikzelf gebruik meestal weerstanden van 1k2 ohm voor mijn leds.
Let wel: sluit de anode met de voorschakelweerstand aan op de oranje draad van de decoder.
De kathode moet worden aangesloten op de grijze, of gele draad afhankelijk van de rijrichting.

Succes ermee.
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
1,5 k ohm is prima.

Mvg
Marcel
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
De spanning hangt af van de baanspanning, maar het zit normaal gesproken rond de 18V.
De sluitseinimitatie is bij de br216 overigens 2,2mm. En zelf gebruik ik vaak hogere weerstandwaardes, maar dat hangt natuurlijk ook van het type led af (ook qua lichtopbrengst).
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Ah, bedankt, heb ook nog 2 mm leds liggen, die passen dan beter.
Kathode is de korte aansluitdraad, die gaat dan met de voorschakelweerstand aan de oranje draad van de decoder als ik het goed heb  begrepen.
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Nee, zoals Paul al zei, de oranje draad moet aan de anode. De oranje draad is de gemeenschappelijke plus.
Re: BR216 omgebouwd: nieuwe motor (60944) en Mld3 decoder, aamelding MS2 gaat niet
Oeps, Ja verkeerd gelezen.

Is het dan ook beter om de 3 witte leds in serie te zetten met de voorschakelweerstand, of de leds parallel met elk een eigen voorschakelweerstand?
Mijn elektronikakennis is niet mijn sterkste kant