Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Switserlandbaan H0 2rail

Gestart door riederalpnl donderdag 21 oktober 2021, 22:51:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Switserlandbaan H0 2rail
riederalpnl
gast

Switserlandbaan H0 2rail
Goede avond,

Zal me even voorstellen mijn gewone naam is Paul ben 52 jaar en gek van Switserland en hun treinen.
Samen met met mijn dochter willen we een mooie baan bouwen
De lange kant die we hebben is 370cm lang en de andere muur is 288cm plaat breedte 120cm

Probeer in het schaduwstation wat lengte te geven maar moeilijk is het wel zou zeggen schiet maar

Gr Paul
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Hoi,

Met welke rails ben je aan het ontwerpen? En welke schaal in 2-rail kan je nog wel wat kanten op  :)
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Citaat van: ronaldk op vrijdag 22 oktober 2021, 08:10:19
Hoi,

Met welke rails ben je aan het ontwerpen? En welke schaal in 2-rail kan je nog wel wat kanten op  :)

Op basis van de titel van dit topic : HO
Re: Switserlandbaan H0 2rail
 @citaat Ook daar heb je nog wel wat schalen in  ;) HOe en HOm bijvoorbeeld..... Zeker als je Zwitserland als voorbeeld gaat nemen. Dan is HOe en HOm (Bemo) bijna een must.  :)
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Citaat van: ronaldk op vrijdag 22 oktober 2021, 10:34:09
@citaat Zeker als je Zwitserland als voorbeeld gaat nemen. Dan is HOe en HOm (Bemo) bijna een must.  :)

Wat een onzin! Er is veel meer te krijgen in "gewoon" H0. Al het materieel van de SBB is H0.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
riederalpnl
gast

Re: Switserlandbaan H0 2rail
Bedankt voor je reactie @Ronaldk
Alles is H0 wat ook boven in staat  :-)
Het rails wat ik gebruik is Piko en fleischmann

Gr Paul


Heren Heren,

Rustig blijven nee het zal geen Bemo worden Misschien ooit eens een stukje smal spoor
Maar het gaat er om heeft iemand een beter idee kwa schaduwstation
Wil er 2 boven elkaar zetten zodat ik wel een beetje alles kwijt kan
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Veel baanplannen die op dit forum gepost worden komen voort uit inhaligheid: veel klikken met de muis achter een pc voor eindeloos veel spoor zonder doordacht plan en haalbaarheid.
Gezien het oppervlak waarop je gaat bouwen rechtvaardigt naar mijn mening niet de lange opstelsporen. Vraag jezelf af of je wel met lange treinen kunt rijden die ook nog eens dienen te stoppen langs een perron van een station.

Vanuit die gedachte kun je beter eerst een schets maken van je zichtbare deel (wat wil je allemaal realiseren?) en daar je schaduwstation op aanpassen. Mogelijk kun je uit de voeten met korte sporen waardoor je er meer kwijt kunt en is een 2e laag overbodig.

Gr, Ben.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Het lijkt me dat de sporen op een aantal plaatsen veel te dicht naast elkaar liggen. Dat geldt met name voor de bochten, maar met 42,7 mm is zelfs de parallelafstand tussen de rechte sporen kleiner dan de Morop norm van 48 mm voor H0. Nu zit er wel wat speling in die norm en 42,7 mm is voor de treinen in de praktijk wel te doen. Je moet echter goed oppassen bij het neerleggen en fixeren zodat de sporen de sporen niet nog wat dichter bij elkaar komen te liggen. En als je extra brede wagens hebt, met een bijzondere lading bijvoorbeeld, kunnen die alleen van de opstelsporen gebruik maken als de naastliggende sporen vrij zijn, maar dat is vast geen grote beperking.

Bij bochten gaat het echter helemaal mis. Hoe krapper de bocht, hoe meer ruimte naast het spoor vrij moet blijven van obstakels, en dus ook van treinen op naastliggende sporen. Dat is nodig omdat het midden van een rijtuig overhangt aan de binnenkant van de bocht terwijl kop en staart juist uitsteken aan de buitenkant. Misschien kom je er mee weg met heel korte locs en wagentjes, maar anders zal het tot botsingen komen als treinen elkaar passeren.

Morop norm 103 geeft getallen voor de overhang en uitzwenking in allerlei situaties. In deze getallen zit geen speling, maar ze moeten opgeteld worden bij de 48 mm voor rechte sporen, waar wél wat speling in zit. De norm gaat uit van drie categorieën rijtuigen. De langste, categorie C, kun je niet goed gebruiken in verband met de wissels 6070 en 6071 die je hebt uitgekozen. In die categorie C vallen onder andere de UIC-X rijtuigen van ruim 30 cm. Categorie B kan wel, dan praat je over rijtuigen van maximaal 27 à 28 cm. Als je Piko bochten 55212 en 55213 naast elkaar legt, moet je bij deze rijtuigen rekening houden met 18 à 19 mm als extra ruimte tussen de bochten. Wil je je aan de Morop norm houden, dan komt dat bovenop de 48 mm, dus dan heb je ongeveer 66 à 67 mm nodig. Als je wat speling inlevert, mag het wat minder zijn, maar met jouw ontwerp gaat het geheid fout.

Ik heb geen ervaring met Piko of Fleischmann rails (wist niet eens dat je dat zomaar kunt combineren) maar de 42,7 mm is het directe gevolg van de gekozen wissels. Om te beginnen zou je dan ook andere wissels kunnen gebruiken, wissels die een grotere parallelafstand opleveren. Als alternatief kun je ook wat korte rechte stukjes tussen de wissels leggen om grotere parallelafstanden te bereiken. Dat heb je al een paar keer gedaan, maar lang niet overal. Ten tweede kun je bij bochten in vijf parallelsporen het beste met vijf verschillende boogstralen werken in plaats van twee keer R2 en daarbuiten nog eens drie keer R3. Kijkend naar het Piko assortiment, zie ik bochten R1 t/m R4 oftewel 55211 t/m 55214, met als 'standaard' parallelafstand 61,9 mm. Daarbuiten zou je met flexrails nog een wat ruimere bocht kunnen maken. De bochten R1 gebruik je dan uitsluitend voor relatief korte locomotieven en wagens, je langste wagens stuur je altijd naar de twee of drie buitenste bochten.

Met die uitgangspunten heb ik gekeken wat er zoal aan rails bestaat bij Piko en Fleischmann en daarmee kom ik op het onderstaande ontwerp voor een deel van jouw schaduwstation. Fleischmann is geel, Piko groen. De parallelafstanden tussen de bochten R2/R3/R4 zijn 61,9 mm, standaard voor Piko. De R1-bocht ligt iets verder van de R2-bocht, het is 66 à 67 mm. De 'R5'-bocht, met flexrail, ligt ongeveer 59 mm naast de R4 bocht. Tenslotte heb ik helemaal links nog een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat. Dat staat helemaal los van de parallelafstanden, maar dit levert net iets langere opstelsporen op. Een mooiere wisselstraat is misschien nog mogelijk met één of meer Piko meegebogen wissels 55227, maar daar heb ik niet naar gekeken.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Riederalp ligt in Wallis, zover kom ik nog, met een liftje te bereiken vanuit Mörel (hehrlijk, vooral de Franse uitspraak ervan, onnavolgbaar).

En dan verwacht je daarbij zo'n logo:

niet de vlag van Wallis.

Mijn gedachten gaan uit naar de  Villa Cassel. Anyway, mijn zegen heb je.

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 22 oktober 2021, 12:25:16
(...) kun je beter eerst een schets maken van je zichtbare deel (wat wil je allemaal realiseren?) en daar je schaduwstation op aanpassen. Mogelijk kun je uit de voeten met korte sporen waardoor je er meer kwijt kunt en is een 2e laag overbodig.
Die tip is op zich goed. Waarom wil je een schaduwstation, en wat wil je daarmee bereiken? Wat is de functionaliteit ervan. Richt je op de zichtbare baan, en op wat je daar wilt uitbeelden, en pas daar je eventuele schaduwstation op aan. Misschien is het schaduwstation totaal overbodig ...

Feit: ACTS.zuid had/heeft zelf ook een schaduwstation. Dat station was in z'n vorige baan essentieel voor de aanpak van zijn bovenwereld, een kopstation. Nu is hij aan zijn volgende baan begonnen. 
De bovenwereld heeft een keerlus, en zijn onderwereld een kopstation of keerlus. Wie zal het zeggen.

Ik vind dat je die achtergrond kennis moet hebben, om z'n tip naar waarde te verstaan.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 oktober 2021, 19:01:40
Riederalp ligt in Wallis,

En dan verwacht je daarbij zo'n logo:

niet de vlag van Wallis.


Dat is logica die ik niet kan volgen.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
riederalpnl
gast

Re: Switserlandbaan H0 2rail
Bedankt voor de uitleg
Ik gebruik veel goederen wagons en persoonswagons gok zo 5 achter elkaar van Marklin goederen spullen zullen gewoon langsrijden



Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 22 oktober 2021, 17:57:27
Het lijkt me dat de sporen op een aantal plaatsen veel te dicht naast elkaar liggen. Dat geldt met name voor de bochten, maar met 42,7 mm is zelfs de parallelafstand tussen de rechte sporen kleiner dan de Morop norm van 48 mm voor H0. Nu zit er wel wat speling in die norm en 42,7 mm is voor de treinen in de praktijk wel te doen. Je moet echter goed oppassen bij het neerleggen en fixeren zodat de sporen de sporen niet nog wat dichter bij elkaar komen te liggen. En als je extra brede wagens hebt, met een bijzondere lading bijvoorbeeld, kunnen die alleen van de opstelsporen gebruik maken als de naastliggende sporen vrij zijn, maar dat is vast geen grote beperking.

Bij bochten gaat het echter helemaal mis. Hoe krapper de bocht, hoe meer ruimte naast het spoor vrij moet blijven van obstakels, en dus ook van treinen op naastliggende sporen. Dat is nodig omdat het midden van een rijtuig overhangt aan de binnenkant van de bocht terwijl kop en staart juist uitsteken aan de buitenkant. Misschien kom je er mee weg met heel korte locs en wagentjes, maar anders zal het tot botsingen komen als treinen elkaar passeren.

Morop norm 103 geeft getallen voor de overhang en uitzwenking in allerlei situaties. In deze getallen zit geen speling, maar ze moeten opgeteld worden bij de 48 mm voor rechte sporen, waar wél wat speling in zit. De norm gaat uit van drie categorieën rijtuigen. De langste, categorie C, kun je niet goed gebruiken in verband met de wissels 6070 en 6071 die je hebt uitgekozen. In die categorie C vallen onder andere de UIC-X rijtuigen van ruim 30 cm. Categorie B kan wel, dan praat je over rijtuigen van maximaal 27 à 28 cm. Als je Piko bochten 55212 en 55213 naast elkaar legt, moet je bij deze rijtuigen rekening houden met 18 à 19 mm als extra ruimte tussen de bochten. Wil je je aan de Morop norm houden, dan komt dat bovenop de 48 mm, dus dan heb je ongeveer 66 à 67 mm nodig. Als je wat speling inlevert, mag het wat minder zijn, maar met jouw ontwerp gaat het geheid fout.

Ik heb geen ervaring met Piko of Fleischmann rails (wist niet eens dat je dat zomaar kunt combineren) maar de 42,7 mm is het directe gevolg van de gekozen wissels. Om te beginnen zou je dan ook andere wissels kunnen gebruiken, wissels die een grotere parallelafstand opleveren. Als alternatief kun je ook wat korte rechte stukjes tussen de wissels leggen om grotere parallelafstanden te bereiken. Dat heb je al een paar keer gedaan, maar lang niet overal. Ten tweede kun je bij bochten in vijf parallelsporen het beste met vijf verschillende boogstralen werken in plaats van twee keer R2 en daarbuiten nog eens drie keer R3. Kijkend naar het Piko assortiment, zie ik bochten R1 t/m R4 oftewel 55211 t/m 55214, met als 'standaard' parallelafstand 61,9 mm. Daarbuiten zou je met flexrails nog een wat ruimere bocht kunnen maken. De bochten R1 gebruik je dan uitsluitend voor relatief korte locomotieven en wagens, je langste wagens stuur je altijd naar de twee of drie buitenste bochten.

Met die uitgangspunten heb ik gekeken wat er zoal aan rails bestaat bij Piko en Fleischmann en daarmee kom ik op het onderstaande ontwerp voor een deel van jouw schaduwstation. Fleischmann is geel, Piko groen. De parallelafstanden tussen de bochten R2/R3/R4 zijn 61,9 mm, standaard voor Piko. De R1-bocht ligt iets verder van de R2-bocht, het is 66 à 67 mm. De 'R5'-bocht, met flexrail, ligt ongeveer 59 mm naast de R4 bocht. Tenslotte heb ik helemaal links nog een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat. Dat staat helemaal los van de parallelafstanden, maar dit levert net iets langere opstelsporen op. Een mooiere wisselstraat is misschien nog mogelijk met één of meer Piko meegebogen wissels 55227, maar daar heb ik niet naar gekeken.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
riederalpnl
gast

Re: Switserlandbaan H0 2rail
Vlag riederalp





Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 oktober 2021, 19:01:40
Riederalp ligt in Wallis, zover kom ik nog, met een liftje te bereiken vanuit Mörel (hehrlijk, vooral de Franse uitspraak ervan, onnavolgbaar).

En dan verwacht je daarbij zo'n logo:

niet de vlag van Wallis.

Mijn gedachten gaan uit naar de  Villa Cassel. Anyway, mijn zegen heb je.

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 22 oktober 2021, 12:25:16
(...) kun je beter eerst een schets maken van je zichtbare deel (wat wil je allemaal realiseren?) en daar je schaduwstation op aanpassen. Mogelijk kun je uit de voeten met korte sporen waardoor je er meer kwijt kunt en is een 2e laag overbodig.
Die tip is op zich goed. Waarom wil je een schaduwstation, en wat wil je daarmee bereiken? Wat is de functionaliteit ervan. Richt je op de zichtbare baan, en op wat je daar wilt uitbeelden, en pas daar je eventuele schaduwstation op aan. Misschien is het schaduwstation totaal overbodig ...

Feit: ACTS.zuid had/heeft zelf ook een schaduwstation. Dat station was in z'n vorige baan essentieel voor de aanpak van zijn bovenwereld, een kopstation. Nu is hij aan zijn volgende baan begonnen. 
De bovenwereld heeft een keerlus, en zijn onderwereld een kopstation of keerlus. Wie zal het zeggen.

Ik vind dat je die achtergrond kennis moet hebben, om z'n tip naar waarde te verstaan.
Re: Switserlandbaan H0 2rail
riederalpnl
gast

Re: Switserlandbaan H0 2rail
Yep


Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 oktober 2021, 21:00:18
ok, ok, ok, hoe vaak moet die Riederalp-vlag nog langs komen?

Het gaat er gewoon om wat je wil, met dat schaduwstation. Right?
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Dag Paul

Qua maten komt je ruimte het bijna overeen met mijn ruimte, kijk eens in dit draadje....

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86506.0 of deze voor schaduwstation varianten https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86535.0

Peter
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 22 oktober 2021, 12:25:16
Veel baanplannen die op dit forum gepost worden komen voort uit inhaligheid: veel klikken met de muis achter een pc voor eindeloos veel spoor zonder doordacht plan en haalbaarheid.
Gezien het oppervlak waarop je gaat bouwen rechtvaardigt naar mijn mening niet de lange opstelsporen. Vraag jezelf af of je wel met lange treinen kunt rijden die ook nog eens dienen te stoppen langs een perron van een station.

Vanuit die gedachte kun je beter eerst een schets maken van je zichtbare deel (wat wil je allemaal realiseren?) en daar je schaduwstation op aanpassen. Mogelijk kun je uit de voeten met korte sporen waardoor je er meer kwijt kunt en is een 2e laag overbodig.

Gr, Ben.

Zo ben ik ook begonnen, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86506.0 ik die plaatjes eerst de gele, groene en blauwe (zichtbaar) geschetst, zo van ZO deze 3 paradestukjes wil ik persé hebben op verschillende hoogtes, toen gekeken HOE knoop ik die aan elkaar (met een spiraal dus) daarna "maar ik wil ook schaduwstations" hoe en waar leg ik die (zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86535.0 waar ik min schaduwstations gepost heb)

daarna pas het station erbij getekend waardoor ik uitkwam op wat ik beide draadjes heb weergegeven

Peter
Re: Switserlandbaan H0 2rail
Wat mij betreft volgt de vorm altijd de functie. En dan bedoel ik dus niet de vlaggen!
De (maximale) lengte van je treinen ligt bij 5 rijtuigen en een locomotief op zo'n 150 cm, begrijp ik.  In dat geval zou ik beginnen met het ontwerpen van je zichtbare gedeelte, rekening houdend met dat gegeven. Langere treinen kunnen niet stoppen op perrons of passen niet op rangeersporen voor goederentreinen. Bedenk een leuk thema en eventueel een tijjdperk. De plaats heb je al. Ergens in Zwitserland (of is het nou toch Switserland?)
Afhankelijk van het treinverkeer op het maaiveld, kun je bepalen of en zo welke schaduwstations je nodig hebt. Andersom is vrij zinloos. Alsof je eerst je requisieten verzamelt en dan je film of voorstelling gaat bedenken. Kan ook, maar meestal gaat het andersom beter.


Groet,

Peter