Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op

Gestart door HdW donderdag 20 maart 2008, 23:12:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Hallo,

Ik ben aan het knutselen met de 3070. De motor draait 1 kant op. Als ik op het relais of op de motor zelf spanning zet, draait hij wel in beide richtingen.
Wellicht dat de techneuten me kunnen helpen? (Er hangt 1 draad los: deze is verbonden aan een van de plaatjes van het relais.)
Hoe stuur ik een foto mee?
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Hoi Hdw,

soldeer die loshangende draad weer vast, zou ik zeggen. Grote kans dat de TEE dan weer beide kanten oprijd. Je kunt meestal wel zien waar hij eigenlijk vast had moeten zitten (soldeerbolletje)
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Tis vrij simpel HdW,

De motor heeft een veldspoel met twee tegengestelde gewikkelde spoelen, één voor elke rijrichting.
Aan het motorschild zitten de spoelen gemeenschappelijk gesoldeerd en aan de ander zijde gaan de spoelen naar het relais, die telkens één van de spoelen aan massa legt en zo de rijrichting bepaalt.
Doordat van één spoel de draad op het relais los is, werkt deze rijrichting gewoonweg niet.
Dus even vastsolderen, maar pas op, want de koperen kontacten van het relais zijn in het transparante kunststof kapsel bevestigd en als je ze te lang verhit, dan smelt/vervormt de boel.
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Houd er trouwens wel rekening mee dat de TEE alleen achteruit kan rijden als ook de achterste wagen aangekoppeld en aangesloten is. Bij achteruitrijden wordt namelijk de stroom via de achterste sleper toegevoerd.
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Citaat van: Robber op vrijdag 21 maart 2008, 08:17:58
Houd er trouwens wel rekening mee dat de TEE alleen achteruit kan rijden als ook de achterste wagen aangekoppeld en aangesloten is. Bij achteruitrijden wordt namelijk de stroom via de achterste sleper toegevoerd.

En is wel zo veilig.  :wink:
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Je bent niet de enige die moeite heeft met de ingenieuze schakeling die Märklin in de 3070 heeft toegepast.

Zie dit topic voor een schakelschema en detailfoto's van het relais! :-)

Succes!

Martijn
Re: TEE-motorwagen, motor draait 1 kant op
Martijn,

Bedankt voor de uitleg en de verwijzing! Het loshangende draadje was de geisoleerde verbinding d.m.v. een soort pons met het chassis. (Dus functieloos....). Ik ga de motorwagen weer koppelen met alle rijtuigen en kijken of het geheel weer voor en achteruit kan.

Dank en wordt vervolgd!