Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Remmodule

Gestart door loc 1223 donderdag 21 oktober 2021, 16:25:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Remmodule
Lid sinds: 2016

offline
Remmodule
Goedemiddag Forumleden;

Een korte vraag:   Hoeveel sporen kan je aansluiten op 1 remmodule??

   M.vr.gr.   Ab
Re: Remmodule
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Remmodule
Kort antwoord: 1.
Namelijk het spoor waar geremd en gestopt moet worden.

Groet, Paul
Re: Remmodule
Lid sinds: 2016

offline
Re: Remmodule
Paul. Dank je voor dit antwoord. Dat betekent dat ik € 400,- kwijt zou zijn voor het station
Re: Remmodule
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Remmodule
Of zelf bouwen:
  -klik-
Re: Remmodule
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Remmodule
En als je een spoor in 2 richtingen berijdt, nog meer.

Maar je kan er ook 4 of 8 op een experimenteer print bouwen. Voordeel is dat je kan besparen op delen bedrading. Want geel voor het relais, rood voor railspanning en de gelijkstroom kan je doorlussen.

Mvg
Marcel
Re: Remmodule
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Remmodule
Ik roep maar iets.. geen idee of het kan:

Stel je koopt/maakt 1 zo'n afremmodule en je gebruikt deze als voedingsbron voor de negatieve gelijkspanning die je nodig hebt om te remmen..

En je voorziet al je stationssporen van een eigen wisselschakelaar of relais waarmee kan kiezen tussen digitale spanning (doorrijden) of negatieve gelijkspanning (remmen), dan volstaat 1 afremmodule.

(Of denk ik te simpel?)

Met wat analoge schakelingen icm relais kun je het e.e.a. ook automatiseren.
Re: Remmodule
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Remmodule
Je kan ook deze nemen klik als je ze zelf niet wil of kan maken.
Zijn flink goedkoper, en hebben meer mogelijkheden dan de M* remmodules (er zit een extra relais op om tegelijkertijd nog iets anders mee te schakelen).

Groet, Paul
Re: Remmodule
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

offline
Re: Remmodule
hoi paul

waar zijn die tekoop

mvgr. gerard
Re: Remmodule
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Remmodule
Bij www.iek.de
op de seinpaal klikken en dan Signalmodul SIG M
De prijslijst staat ergens onderaan de hoofdpagina pagina met een linkje.
De man is Duitser, maar begrijpt ook niet te moeilijk Nederlands. Standaard verzenden is via DHL, maar als het niet te veel/zwaar is, kan je hem ook vragen om het Registriert (aangetekend) in een Briefumschlag te stoppen, dat is bijna de helft goedkoper.

Groet, Paul
Re: Remmodule
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Remmodule
Het is dan wel niet mijn topic, maar toch ben ik benieuwd of onderstaande mogelijk is:

Citaat van: rscosworth op vrijdag 22 oktober 2021, 12:21:04
Stel je koopt/maakt 1 zo'n afremmodule en je gebruikt deze als voedingsbron voor de negatieve gelijkspanning die je nodig hebt om te remmen..

En je voorziet al je stationssporen van een eigen wisselschakelaar of relais waarmee kan kiezen tussen digitale spanning (doorrijden) of negatieve gelijkspanning (remmen), dan volstaat 1 afremmodule.

Iemand enig idee?

Gr Richard
Re: Remmodule
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Remmodule
Die diodes/weerstand/elco zijn de kosten niet, het relais is het duurste, dus ik zou niet weten waarom je zo 'moeilijk' wil doen. Misschien denk jij voor je gevoel een paar euro uit te sparen, maar vergeet niet dat je extra meerpolige relais/schakelaars nodig gaat hebben, wat niet alleen de kosten weer verhoogd, maar ook de complexiteit. Als je uit wil sparen dan gewoon in de simpelste vorm bouwen (die van Huib Maaskant, zie link naar floodland).

Zoiets krijg je dan:
Re: Remmodule
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Remmodule
Ik zelf wil helemaal niks uitsparen, ik rij computergestuurd met koploper en een ecos dus heb helemaal geen remmodules nodig :)

' Was alleen benieuwd of ik met mijn antwoord de topicstarter had kunnen helpen ;)
Re: Remmodule
Lid sinds: 2016

offline
Re: Remmodule


    Beste allen;

    Ben blij met alle reacties. Ik denk dat de module van Huib Maaskant de beste oplossing zal zijn. Iedereen i.i.g. hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Meerdere ideeën blijven welkom. Het is voor een 10 sporig schaduwstation, waar iedere trei op zijn beurt vertrekt.

  M.vr.gr.  Ab