Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geautonatiseerd stoppen en rijden.

Gestart door Cosy K dinsdag 19 oktober 2021, 14:39:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Hallo,

Voor mijn vraag heb ik het forum doorgespit, maar ik kan geen antwoord vinden.
Wat ik wil is geautomatiseerd stoppen en starten vanuit de volgende situatie.
- twee treinen rijden in tegenovergestelde richting en naderen een wissel
- baanvak A splitst na de wissel in baanvak B en baanvak C
- trein X nadert de wissel vanaf baanvak A en gaat naar baanvak C
- trein Y nadert de wissel vanaf baanvak B en gaat naar baanvak A
- wissel blijft hetzelfde staan

Vraag: hoe zorg ik ervoor dat trein Y vóór de wissel stopt als trein X zich nog op baanvak A bevindt en weer gaat rijden als trein X baanvak A verlaten heeft (en op baanvak C aangekomen is).
Hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.
Met een tip of een artikel.

Alvast dank.

Koos
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
O ja,
Ik rijd met Marklin en heb een MS2
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Simpelste oplossing:
Met 2 schakelrails en een relais (of sein). Bouw op spoor B een geïsoleerd stuk in vóór de wissel. Sluit daar het relais/het sein op aan.
Trein Y komt op spoor B aanrijden en stopt in het geïsoleerde deel.
De wissel staat standaard in richting C. Als trein X de wissel helemaal voorbij is, ligt daar in de rails van spoor C de schakelrail die het sein/relais op groen zet (dus minimaal een treinlengte van de wissel af).
Trein Y rijdt dan weg en zet via een schakelrail (nog net voor de wissel in spoor B, of na de wissel in spoor A) het relais/sein weer op rood.
Groet, Paul
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Computerbesturing is een idee, maar zonder centrale gaat het niet!
MS2 is niet zomaar aan de PC te knopen.
Ik vrees dat met deze configuratie de meer 'analoog' georiënteerde Märklin methode moet worden gevolgd, schakelrails, seinen die secties stroomloos schakelen en voor het zicht misschien afremmodules gebruiken.
Dat kan wat gaan kosten, maar minder dan een nieuwe centrale. Märklin heeft vast wel wat voorbeelden op de site of bij hun eigen TV kanaal staan.

Groet,

Peter
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
@citaat Voor dit is er wel een oplossing je kunt je MS2 ombouwen/laten ombouwen zie dit topic
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
 @citaat zeker, dat kan. Alleen, als ik Koos zo inschat aan de hand van zijn vraag, dan vraag ik mij af: zit hij wel te wachten op PC besturing en het ombouwen van de gleisbox?

Voor een simpele afwisseling van een paar treintjes, kan Märklin, met behoud van garantie en dergelijke, toch juist zeeen prima oplossing bieden? Voor zoiets als dit kunnen wel een paar seinen of relais volstaan,  aangestuurd door schakelrailtjes die ook de wissels kunnen schakelen. Bijna analoog dus. Voor het mooi kunnen er nog twee afremmodules tegenaan maar dan ben je er wel.
Voor dit soort situaties kan ik de Märklin filosofie wel  volgen. Wordt het groter en complexer, dan niet meer.

Groet,

Peter
Re: Geautonatiseerd stoppen en rijden.
Dank!

Hier ga ik verder mee aan de gang. Klinkt niet al te ingewikkeld

Koos