Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn nieuwe plan voor een baantje...

Gestart door M.Schulte maandag 18 oktober 2021, 23:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Hoi,

Heel lang lees ik al mee met de verschillende plannen die men maakt voor de verschillende banen.
Vooral om inspiratie op te doen en van te leren.
Ik had in ons vorige huis een redelijk baantje staan maar in ons nieuwe huis gaan we voor het echte werk.
Een baan die me de komende jaren  >:-D een hoop bouw plezier en uitdaging gaat geven.

Wat zijn de plannen en uitgangspunten:
- Baan naar NL voorbeeld periode eind 80-er jaren tot circa 2000 (maar houd me hier niet geheel strikt aan maar is een leidraad voor bijvoorbeeld scenery e.d.)
- Langere treinen, zoals bijvoorbeeld een gehele Thalys of ICE.
- Hoofdbaan en station computer gestuurd, station eventueel over te nemen handmatig via tableau (had mijn vorige baan ook al).
- Beetje rangeerwerk handmatig
- (Museum) stoomlok depot met draaischijf.
- Rijden met vooral NL materieel uit de al eerder genoemde periode vooral omdat ik daar zelf ook veel mee gewerkt heb als stmt bij NS.
- Haventje met kraan.
- Werkplaats terrein.
- Schaduwstation voor opstelling ongeveer 10 treinen

Twijfel nog welk railtype K of C-rail ik wil gebruiken.... Mijn vorige banen waren allemaal gebouwd met K-rails.
Nu heb ik van de week na lang twijfelen op de valreep toch nog een Plan U van Artitec gekocht en nu werd ik door de winkelier gewezen op het feit dat de Plan U niet zo fijn rijdt op K-rails en met name de slanke(kruis-)wissels.
Wat is jullie ervaring? Rijdt het allemaal wat mooier en beter op C- dan op K-rails.
Ik heb overigens ook enkele andere locomotieven die soms last hebben van doorslippen en / of stoppen op wissels.
Is dat bij C-rails minder?

Om een indruk te geven van mijn zolder, ik ben nog aan het afbouwen maar hier gaat de baan komen.
Hier kan je ook goed zien dat er een redelijke ruimte "achter de baan" komt bij de dakkapel (door de staander van het dak) en het schuine dak voor toegang bij problemen en tijdens de bouw.
Wat ik tot nu toe getekend heb.... (overigens voor de zeer oplettende lezers onder ons..... inspiratie voor deze baan komt van een "oude bekende" baan.

Ben benieuwd wat jullie van de plannen vinden.....

groet, Marco

Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Ziet er veelbelovend uit Marco, kijk uit naar de verslagen van de bouw :thumbup:
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Mooi project in een grote ruimte. Zou je die platen niet van dat spantbeen in je dakkapel weghalen? Meer icht en uitzicht en nog meer rijmogelijkheden voor de treinen  :D Spantbeen zelf moet blijven staan helaas.
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
 @citaat nee ik laat die platen zitten, sterker nog plaats ze terug want ze waren er gedeeltelijk uit.
Voorheen waren het twee kamers.
Zichtlijn wordt niet beinvloed omdat de baan ervoor gaat staan.
Ruimte genoeg om een baan te bouwen en ik wil wat ruimte hebben achter de baan om te kunnen staan en bijvoorbeeld het raam te kunnen openen van de dakkapel maar ook van het zijraam.  :)

Groet, Marco
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Aangezien ik toch "opnieuw" begin kan ik het in overweging nemen om ipv K- toch voor C-rails te gaan voor (een deel) van mijn nieuwe baan.
Plan U de kliko in  :D dacht het niet maar ieder zijn "ding" ;)
Was juist een model wat ik graag wilde hebben.
Overigens heb ik van Märklin ook een s2/6 die ook moeite heeft met slanke wissels, in mijn vorige baan lagen die op een helling (nog geen 3%) maar deze bleef soms hangen op de slanke wissels.
Zodoende mijn vraag of jullie ervaring hebben met de bewering dat C-rails minder problemen veroorzaakt dan K-rails.

Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Van wat mij bekend is, geven de slanke wissels van C-rail ook problemen. Zeker niet bij alle locomotieven of ander materieel, maar het komt ook voor.
Echt 100%  uitsluiten kun je het niet. Ik zou niet direct kiezen voor C-rail in het zicht. Het is mij te star. Het spoorprofiel is wel mooi en de iets kleinere puko's ook. Maar voor rest is het niet my cup of tea.
De oplossingen van Weichen Walter zijn mooier maar weer veel duurder. Het blijft altijd zoeken naar compromissen... Of je moet gaan 2railen. Hoewel dat ook weer zijn voors en tegens heeft.

Groet,

Peter
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Citaat van: M.Schulte op dinsdag 19 oktober 2021, 22:37:01
Zodoende mijn vraag of jullie ervaring hebben met de bewering dat C-rails minder problemen veroorzaakt dan K-rails.
Stuur eens gericht wat PB's naar mensen die graag met C-rails rijden zoals Hero, Tinus, Henk want ik denk dat die je objectiever kunnen informeren, bogend op een lange ervaring in de omgang met C-rails.
Ik ben meer van de K-rails en van Peco, en dat is nou eenmaal andere koek.

Het zegt zo weinig als ik nooit storingen heb, maar ook geen Artitec heb rijden.
Dat is dan in zekere zin ook maar een loze bewering. Bovendien mijd ik alle M* standaard wissels.
(na storingen vroeger op die standaard wissels): vermijdingsgedrag. :D
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Citaat van: Jan22 op dinsdag 19 oktober 2021, 22:31:04

Je vraag Artitec C- of K-rails: daar heb ik echt geen idee van, en ik zit er niet mee.
Ik eis dat m'n treinen op K-rails rijden, zo niet dan zijn rijp voor de kliko wat mij betreft.
Als het andersom is, dan is dat zo, fijn voor al die anderen met hun RP25-standaard.


Waarom reageer je eigenlijk, je hebt er de ballen verstand van met je kliko praat en RP25 geleuter.

@Marco: Het motordraaistel van Plan U kan aanlopen tegen de hoge puko's van K en M-rail wissels. Er is een dunner afdekplaatje beschikbaar bij Artitec wat het probleem op lost.

https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/plan_u_aandrijfdraaistel_klepje.pdf

Gr, Ben.
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Mijn Plan U rijdt niet vlekkeloos over slanke C-railwissels, maar zolang het treinstel maar een beetje vaart heeft rijdt hij wel door (met een klein hikje). Mij stoort het onvoldoende om er wat aan te doen.
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
 @citaat @citaat dank je Ben voor de tip, even kontakt gezocht met Artitec :thumbup:

@citaat heb jij het afdekplaatje vervangen?

Ik twijfel over het overstappen op C-rail, heb namelijk nogal wat K-rails uit mijn vorige banen dus ja...
Ga nog ff wat info inwinnen bij deze en gene.
Thanks.

En natuurlijk de zolder afmaken om straks te kunnen beginnen met bouwen.  :D

Gr. Marco
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
 @citaat ....aan Ben heb je vermoedelijk niks... Hij rijdt 2 rail dus heeft dit probleem niet, althans niet meer. Zou me ook weer niet verbazen als hij toch weet of het vervangen van het plaatje wel helpt, maar vermoedelijk heeft hij dat  niet uit eigen persoonlijke ervaring.

Groet,

Peter
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Citaat van: M.Schulte op vrijdag 22 oktober 2021, 13:05:25
@citaat heb jij het afdekplaatje vervangen?

Ik wist niet eens dat dat kon / moest, dus nee: out-of-the-box.
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Marco

Op basis van je plan en gezien de ruimte kan dit erg mooi worden, notificatie maar aangezet

Succes

Peter
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Inmiddels een stukje verder met de zolder...
Ook de verlichting is geinstalleerd, 14 GU10 RGBWW smart spotjes in het plafond.

Daarnaast ook nog met een ander baanontwerp bezig.
Gaat spoedig ook getoond worden en jullie input om het ontwerp dan beter te maken of mening wordt gewaardeerd. 😉

Voor nu even ern foto van de zolder.
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Tof Marco!
Ik ga je volgen.
Groetjes Toby
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
mooie ruimte hiervoor zou voor WERK licht een TL bak ophangen (TIP)
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Nou kan je vertellen dat die 14 gu10 spotjes bij elkaar voldoende werklicht genereren. Gezellig is het dan niet op zolder.  :D

Daarnaast heb ik nog een LED lichtbak van 30x120 om eventueel in te zetten als extra licht maar verwacht die  niet veel nodig te hebben op de tafel hooguit onder de tafel.
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
 :) oke dan  lukt het wel
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Bij deze weer een update vanaf mijn zijde....
Het gaat nog niet heel snel maar dat komt hopelijk snel verandering in.

Ik ben nog een beetje aan het plannen geweest en denk het definitieve plan te hebben.
Maar mochten jullie nog aanvullingen , opmerkingen of suggesties hebben dan houd ik me zeker aanbevolen.

De baan bestaat straks uit 3 nivo's hoogste (station)  ligt op 1 mtr  , parade baanvak en haven nivo eronder op 90 cm en degene daaronder op 75 cm (schaduwstation).
Ben de contouren even aan het uitzetten geweest op de grond, zodat ik kan zien dat ik overal straks nog goed bij kan.
Wil niet weer de fout maken dat er straks frustraties ontstaan bij mezelf omdat ik de boel teveel dicht gebouwd heb.
En er is ruimte genoeg.

Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn nieuwe plan voor een baantje...
Hallo Marco,

Wat een heerlijke ruimte om aan de slag te gaan, de verlichting is ook al aangepakt las ik  :thumbup: :thumbup:

Baanplannen lezen vind ik altijd lastig, maar er zijn gelukkig hier voldoende mensen die jou erbij kunnen helpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman