Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eerste Baanontwerp

Gestart door Frans MCrail vrijdag 11 maart 2022, 21:21:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Eerste Baanontwerp
Hallo,
Zoals vandaag in "even voorstellen" aangegeven voorzichtig een eerste baanontwerp getekend in SCARM, het gaat om Marklin C rails, tafel 2400x1000mm.
Ben begonnen mijn startsetbaan in te tekenen, daarna wat uitbreiding rails en tot slot wat extra na het zien van heel veel baanontwerpen.
Nu loop ik al vast (ik denk gebruikelijk voor een beginner :D)
Ik krijg de twee cirkels niet rond, maar eigenlijk wil ik met het kruis erin een 8 ervan maken.
Wie heeft de gouden tip?
Vast bedankt
Groet,
Frans
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Citaat van: Frans MCrail op vrijdag 11 maart 2022, 21:21:20
Hallo,
[...]
Ik krijg de twee cirkels niet rond, maar eigenlijk wil ik met het kruis erin een 8 ervan maken.
Wie heeft de gouden tip? [...]

Hallo Frans, welkom op het forum  :)
De goniometrie van C-rails is mij niet bekend, maar:
kruispunt 24649 is een kruising van 48,6°  en wissels 24611/24612 hebben een afbuiging van 24,3 °
Wellicht kom je dus een stuk verder met kruispunt 24640 (kruising van eveneens 24,3 °)
De binnen- en buitenbocht kunnen wellicht nog enkele cm dichter bij elkaar.
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Eerste Baanontwerp
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Het is geen wonder dat je vast loopt. Je hebt blijkbaar een idee in je hoofd, maar bij het uitwerken heb je het lastigste stuk voor het laatst bewaard. Dan is het puur toeval als het passend te maken valt met standaard C-rails. Bij het ontwerpen kun je het beste beginnen bij het lastigste gedeelte en het gemakkelijkste voor het laatst bewaren. Overigens is een ovaal met een achtje er in met C-rail nog niet zo eenvoudig, maar er zijn wel wat mogelijkheden. De kruising 24649 die je wilt gebruiken past daar prima bij, vooral als je hem een kwartslag draait.

Het eerste plaatje hieronder toont een passende oplossing.  Wel moest daarvoor ook wat aan de 180°-bochten links en rechts veranderd worden, met 6 x 24130 in de binnenbocht kwam het niet zo goed uit. Het tweede plaatje is een alternatief waarbij je de twee voorste sporen kunt gebruiken als station.

Overigens vind ik dit niet zo'n spannend ontwerp, maar als dit je eerste baan wordt, geeft dat niet. Je kunt er mee oefenen bij het bouwen en daarna ervaren hoe het rijden bevalt, en vooral ook wat je minder geslaagd vindt. Als je de rails los legt, kun je het ontwerp vervolgens verbeteren, of opnieuw beginnen met iets compleet anders. Mijn eerste paar banen waren ook totaal niet spannend, maar wel leerzaam. Vanaf mijn tweede, los liggende baan had ik een achtje in het midden waar ik steeds weer iets aan sleutelde, totdat ik de baan na een jaar helemaal omgooide.
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Dank Allemaal voor de tips, ben inmiddels met wat andere modellen bezig( niet zo handig vermoed ik als starter).
Zal weer terug gaan naar het eerste ontwerp om te leren ontwerpen en vooral bouwen.

Groet,
Frans
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Dag Leden,
Gisteren in Houten de beurs bezocht en heb mijn ogen uitgekeken :D wist niet dat er zoveel te zien en te koop was.
Wat kleine spullen aangeschaft en ook voor Marklin:
2 st. wisselaandrijving 74491
2 st. dig. inb. decoder  74461
Beide in de wissels ingebouwd en aangesloten, echter waren de 461 niet in ovp dus geen gebruiksaanwijzing om de Dipswitch in te stellen.
Handige tool gevonden om in te stellen echter is deze voor de 74460,
http://www.nederlof.net/marklin/
Ook geeft de handleiding op het net geen uitkomst (althans niet voor mij) zie voorbeeld.
marklin 74461 Gebruiksaanwijzing pagina 39.
https://www.manualslib.com/manual/1210784/Marklin-74461.html?page=39#manual
Beide switches staan ingesteld op: 2,3,5,7,9,0.
Daarna wil ik ze aanmelden op de mobile station 60657 en ze vanaf daar gaan bedienen.
Gaarne hulp,
Groet,Frans
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Als 2,3,5,7,9 en 0 op "ON" staan, zijn ze ingesteld op 342 en DCC.

Voor het bedienen met een Mobile Station zijn lage adressen véél praktischer. Mijn allereerste digitale wissels had ik dan ook op adres 1 en 2 gezet (en MM in plaats van DCC, maar dat is niet zo belangrijk).

Voor adres 1 en MM moet je alleen dipswitch 1 op "ON" zetten, de rest op "OFF".
Voor adres 2 en MM moet alleen dipswitch 2 op "ON".
Als je DCC wilt, moet ook dipswitch 0 on "ON".

Voor meer informatie kun je de officiële handleiding gewoon op de site van Märklin vinden, zie hier. Op pagina 39 begint inderdaad een tabel met adressen. Het is de standaard binaire code, dus als je die toevallig kent, heb je de tabel niet eens nodig.


Aanmelden bij de MS 2 hoeft niet, je kunt ze gewoon aansturen op de ingestelde adressen. Zie pagina 12 van de handleiding. Zoals het plaatje toont, krijg je als eerste wissels 1 en 2 te zien. Om bij 342 te komen, ben je even bezig.
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Dag Rob,
Dank voor de uitleg het is mij nu duidelijk wat te doen.
Groet, Frans
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Dag Rob,

Ik kom nog even terug op jouw advies hoe de dip switchen in te stellen in MM.
Gedaan zoals jij noteerde echter werkte het niet.
Contact met de verkoper opgenomen, ze terug gestuurd ter controle, ze bleken goed te werken alleen stonden de switches niet goed.
Kennelijk bestaan er diverse manieren om de codes in te stellen??? afhankelijk welk type je hebt en hoe je ze gaat bedienen.
Volgens bijgevoegd schema van de verkoper is het nu zo ingesteld:

Adres 1 MM, 2 3 5 7 9 10.
Adres 2 MM, 2 3 5 7 10.
En het werkt. :-)

Groet, Frans.
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Mooi dat het nu werkt, dat is het belangrijkste.

Citaat van: Frans MCrail op woensdag 06 april 2022, 19:21:44Kennelijk bestaan er diverse manieren om de codes in te stellen??? afhankelijk welk type je hebt.
Ja, het instellen is afhankelijk van de decoder die je hebt. Je schreef dat je decoders type 74491 had, daar had ik op geantwoord. Uit de codes die bij jouw decoders werken blijkt dat het om type 74490 gaat. Dat is het vorige model (zie ook de gebruiksaanwijzing, daar staan de codes allemaal in).
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Rob,

Als beginnend ontwerper komen er zoveel informatie en nummers op je af dat ik nog zoekende ben hoe e.e.a. werkt.
Jij noemt in je antwoord 74491 en 74490, maar dat zijn toch wisselaandrijvingen?
Ik dacht dus 2 st. 74461 decoders te hebben gekocht, zonder o.v.p.  maar het blijken 74460 te zijn, en die komen overeen met de link "gebruiksaanwijzing" die je vermelde.

Maar ik ben blij dat het werkt en heb wel in de gaten dat ik nog veel moet leren wat niet erg is natuurlijk.

Groet, Frans
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Je hebt helemaal gelijk met de artikelnummers, ik had ze door elkaar gehaald. Gelukkig had ik er wel de goede link bij gezet.

Met onze hobby heeft kun je heel veel kanten op. Hoe sommige dingen werken, weet ik nog steeds niet.
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Beste Leden,

Het ontwerp van mijn eerste baan krijgt wat vorm, het wordt 2400 x 1000 cm.
Inmiddels wat sets aangeschaft, Marklin digitaal C rail (nieuw) Marklin M rail (van de zolder :)) en een Fleischmann N Piccolo (gift)
Alle oude spullen nagezien behandeld en het werkt perfect, kan dus voorlopig vooruit.
Met Scarm een banenplan getekend echter jammer dat je voor de gratis versie maar beperkte mogelijkheden hebt, het zij zo.
Over de Fleischmann het volgende:
Op de wissels kan je wisselaandrijvingen plaatsen, 6441/6442 of 640000 (wat is het verschil?)
De wissels kan je dan bedienen met de schakelkastjes 6920 (voor 2 wissels) echter vind ik die wat oudbollig en wellicht zijn die oude niet zo betrouwbaar meer.
Nu is de vraag: schakelt dit met een vast contact waardoor er spanning op de wissel blijft(net zoals bij een wisselschakelaar voor verlichting) of wordt er een puls gegeven.
Als dat zo is kan ik beter mooie moderne pulsdrukknopjes gebruiken.
Gaarne advies,
Groet, Frans
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Oeps  :D :D

Het ontwerp van mijn eerste baan krijgt wat vorm, het wordt 2400 x 1000 cm. Zo groot woon ik niet, dit moet natuurlijk mm zijn.
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Jammer  >:-D
Re: Eerste Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste Baanontwerp
Voor jouw vragen over Fleischmann N kun je beter een nieuw topic starten want het is een totaal ander onderwerp. Hier bereik je er misschien niet de juiste lezers mee. Baanbouw 2-rail alle schalen lijkt me er wel een geschikte plaats voor.
Re: Eerste Baanontwerp
Frans MCrail
gast

Re: Eerste Baanontwerp
Rob. Bedankt, ga ik doen.