Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin regeltrafo 32VA

Gestart door SkolFit maandag 18 oktober 2021, 16:44:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin regeltrafo 32VA
Hallo, ik ben nieuw op jullie forum, tof. Bij deze heb ik gelijk een vraagje over de Marklin regeltrafo 32VA. Als de regelaar over de 200 word gezet dan word het omkeerrelais van de locomotief actief, of te wel deze begint te schakelen. iemand een idee hoe dit komt?
Re: Marklin regeltrafo 32VA
De veerkracht van het omschakelrelais verhogen lost het probleem op.

Gr, Ben.
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Dank jullie, ga dit uit proberen.
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 18 oktober 2021, 16:54:58
De veerkracht van het omschakelrelais verhogen lost het probleem op.
Zo is het.  :thumbup:

Citaat van: SkolFit op maandag 18 oktober 2021, 16:44:52
Hallo, ik ben nieuw op jullie forum, tof.
Ook hallo! Fijn, dat je ons gevonden hebt!

Citaat van: SkolFit op maandag 18 oktober 2021, 16:44:52
Als de regelaar over de 200 word gezet dan

Waar die regelaar precies op staat, maakt niet zoveel uit.
Of die trafo 32 VA is, ook niet. Als is dat analoog beter dan 10 VA, om andere redenen.

Het is allemaal erg relatief.

De spanning op het veertje van het omschakelrelais bepaalt wanneer het relais kleeft
en dus de rijrichting omkeert (en dan meteen ook hoe vaak).
Bij een lam veertje gaat dat al heel snel fout, oftewel bij een lager voltage rijspanning
(Maar dan rijdt die trein ook gelijk niet meer. Hij bromt alleen).
Er zijn mensen die gepruts aan dat lam rakende veertje beu waren. En veertjes worden slap. :D

Voor zulke mensen bestonden er electronische rijrichting omschakelaars, o.a. van Märklin, Roco, enHAG:
die deden het zelfde maar wat exacter (zodra de rijspanning bijvoorbeeld boven de 16.9 volt komt),
en die hadden geen last meer van lam wordende veertjes. Wel van zieke elco's, maar dat duurt veel langer.

Die elektronische omschakelaars zijn inmiddels vervangen door decoders
(bij nieuwere treinen, vanaf pakweg 1980, kun je nagaan hoe oud de mijne zijn,
en hoe groot mijn geduld ooit moet zijn geweest,
ze rijden nog rond met van die veertjes).

Je hebt 3 mogelijkheden:

  • ouderwets: je stelt het veertje af (kost geen geld, maar wel veel tijd, geduld, gepruts)
  • iets minder ouderwets maar erg duur: je vervangt de "FRU" (Fahrt Richtung Unschalter);
    dat kost je vanaf € 25,-  anno 2021, met als grootste voordeel: 1x schakelen is genoeg:
    je weet altijd in welke richting de trein rijdt,
    ook als je de rijrichting automatisch omschakelt met behulp van schakelrails (en dat doe ik wel).
  • je vervangt rijrichting omschakelrelais of FRU door een decoder (dat kost ergens tussen de € 15
    en €30 per loc, anno 2021): voordeel van een elektronische FRU, nadeel rijrichtingafhankelijke lichtvoering
    werkt soms niet meer, en als het een heel oude decoder is, vergeet hij analoog soms waarmee hij bezig was
    (noem het de verstrooidheid van de oude dag)


Re: Marklin regeltrafo 32VA
Dank je Jan voor de opties en reactie, fijn zo'n forum, top! toch even op de ouderwets manier geprutst en euvel verholpen  :) :thumbup:
Re: Marklin regeltrafo 32VA
 @citaat @citaat Ik schaam me kapot voor m'n eerdere reactie. Ik had veel breedvoeriger moeten zijn voor zo'n probleem van niks.

Effe  een :offtopic: vraag J-W: toen jij vroeger je kinderen hielp met huiswerk en staartdelingen, ging je toen ook vertellen over Einstein en de relativiteitstheorie?
Re: Marklin regeltrafo 32VA
@citaat Ik vind het mooi dat Jan22 de tijd neemt om het helemaal uit te leggen, er zullen vast genoeg mensen zijn die het interessant vinden om het even te lezen.
Als we alleen gaan uitleggen wat word gevraagt word het een stuk saaier hier ;)
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin regeltrafo 32VA
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 19 oktober 2021, 12:50:30
ging je toen ook vertellen over (...)?
Allicht ... O:-D

En is dat gelukt?  :D
Een ander ziet ze misschien liever als stucadoor ...