Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.

Gestart door Supervisors_NL zondag 17 oktober 2021, 20:44:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Ik heb een Märklin 3324 (NS 1139) gedigitaliseerd met een Märklin 60760 ombouwset.
De motor is voorzien van de ombouwset en de bijbehorende decoder is in de loc geplaatst.
De lampjes zijn vervangen door 19v steeklampjes van Märklin.

Tot zover gaat alles goed. De loc functioneert correct.
Ik vind echter de verlichting te zwak. Met de kap op de loc, is de frontverlichting nauwelijks zichtbaar.

Ik had daarom het idee opgevat om deze steeklampjes te vervangen door 5 mm leds.
Vervolgens deze leds, inclusief voorschakelweerstand van 1k2 aangesloten (uitgaande van 19 volt).

Netjes de voorschakelweerstand aan de grijze en resp, gele draad van de decoder en aangesloten op de Anode van
de led.
De oranje draad rechtstreeks op de Kathode van de led aangesloten.

Helaas krijg ik geen van de leds aan het branden. De loc blijft netjes rijden, maar er is geen licht in de leds.

Wanneer ik de led met voorschakelweerstand rechtstreeks op de voeding zet, heb ik wel licht.

Vragen:
Zou het kunnen zijn dat de uitgangen van de decoder te weinig stroom kunnen leveren?
Wat zou anders de oorzaak kunnen zijn, dat de leds niet willen branden?

Mijn elektronica kennis is te weinig om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is.

Ik hoor graag reacties.
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Anode en kathode omgedraaid.
Oranje moet aan de anode.
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Dank voor de reactie.

Dit is wel een eyeopener.  :important:
Ik was altijd van mening dat resp de grijze en de gele draad, de voedende draden (+) waren, en
dus de oranje als retour (-).

Blijkbaar heb ik dit dus toch niet goed, en is dat precies andersom. Dat zal dan
waarschijnlijk voor alle Märklin Decoders van toepassing zijn.
Vraag: Is dat voor ESU Decoders hetzelfde?

Ik hoor het nog graag.
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
 @citaat Bron ===> klik
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Citaat van: Supervisors_NL op maandag 18 oktober 2021, 14:58:02
Vraag: Is dat voor ESU Decoders hetzelfde?
Ja, zo goed als alle decoders worden de functie uitgangen over de - geschakeld en is de gemeenschappelijke retour de +.
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Hoi Paul,

Voor zover ik weet werken decoder AUX poorten altijd volgens het "Open collector" principe.
Hier ligt de collector van de transistor aan de AUX aansluiting en ligt dus open en de emitter van de transistor ligt aan decodermassa.
De transistor functioneert dan als een schakelaar en schakelt de AUX naar decoder massa.
Hierbij wordt de stroomverbruiker (lampje bijv.) die met een kant aan de + (oranje) is verbonden en de ander kant aan de AUX (collector van de transitor), aan en uit gezet.
Re: Geen licht na vervanging lampjes door leds bij Marklin 60760 decoder.
Inmiddels zijn de leds opnieuw aangesloten en functioneert alles naar behoren.

Dank aan iedereen voor hun bijdrage.
Groet,
Paul : :) :)