Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 37691 problemen

Gestart door Eden vrijdag 15 oktober 2021, 23:52:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2019

offline
Marklin 37691 problemen
Hallo,
Ik heb deze BR E 19 tweedehands gekocht. Hij is eigenlijk helemaal nieuw. Geen gebruikersporen.
Maar er zijn wat problemen.
Lichten flikkeren, motor doet raar en hij wiebelt in de bochten. Zie filmpje;

https://www.youtube.com/watch?v=-MOsqfF8APU

Iemand een idee waar dit aan ligt?
Kan ik dit oplossen of stuur ik die terug? Zou ik wel jammer vinden, zocht ik al even.

Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Bijna niet gebruikt, ik betwijfel het.
Sowieso de boel eerst lekker schoon maken, daarna spaarzaam smeren en het loopt dan al een stuk beter.
Het flikkeren van de verlichting komt omdat de lampen direct aan de massa van de locomotief zitten en niet aan de decoder massa.
Dat wordt nog een kleine uitdaging om op te lossen maar is goed te doen. Mogelijk dat je een andere decoder moet gaan inbouwen.
Re: Marklin 37691 problemen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Beste Eden,

de loc is iets van 25 jaar oud en heeft vermoedlijk weinig of geen onderhoud gehad door de jaren heen.

Vet is dik geworden, dus motor schoonmaken, ook je voorloopassen lopen niet goed mee, ook hier is vermoedelijk of oud vet aanwezig of zijn de lipjes die de voorloopassen op de rail drukken wat verbogen, maar vermoed vet als oorzaak.

Het wiebelen van de loc kan worden veroorzaakt door een ontbrekende of verkeerd omgelegde antislipband, fysiek onderkant controleren.

Het flikkeren van de verlichting komt zoals ook door Wim aangegeven, dat de massa van de verlichting op het frame is aangesloten, vermoedelijk met een 6090 decoder. Eigenlijk helpt hier alleen dat de verlichting anders aangesloten wordt, evt. andere fittingen plaatsen met andere decoder of massa loshalen, oplossing staat in onze wiki hoe je de verlichting alternatief op de massa kan aansluiten.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin 37691 problemen
Mijn 118 nr 3768 is nóg ouder.
De decoder is vervangen door een Loksound V3.5 en de verlichting wordt door de decoder geregeld.
De wanstaltig vér uitstekende koppelingen ingekort zodat ze meer op echte kortkoppelingen lijken.
De veren van de voorloopstellen beter afgesteld zodat ze niet ontsporen in bochten en of wissels.
De aandrijving is niet bepaald geruisloos. Zie ===> klik
Re: Marklin 37691 problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Ik heb deze loc ook en omgebouwd met msd3 en led verlichting. Zie ==> Klik.
Voor de led licht printjes, zie ==> Klik.
Dat schrapende geluid tijdens het rijden duidt op een droog staande ankeras van de motor.
Hierdoor gaat de ankeras in het asgat resoneren en brengt dat akelige geluid voort.
Daarom heb ik er kogellagers in gezet, dan hoef je de ankeras niet te smeren en blijft de motor en de koolborstels droog.
Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Ik heb deze locomotief gekocht in 1996 en was toen (al) in de aanbieding.

Hij heeft de standaard Märklin DCM motor met tandwieloverbrenging.
Mijn exemplaar is ook niet bepaald stil maar niet erger dan de gemiddelde standaard Märklin DCM.
Meestal is het tandwieloverbrenging die extra lawaai veroorzaakt, en als sommige tandwielen te dicht op elkaar zitten en elkaar soms raken, dan levert dat meestal een extra, irritant geluid op.

Er zit een eerste generatie 6090 decoder in (MM1 protocol - 14 rijstappen) die bij stilstand soms de motor doet "brommen" wanneer diverse besturingsprotocollen zijn ingeschakeld, mfx/M4 en DCC RailCom+ (vooral dat laatste).
Het knipperen van de frontlichten komt (deels) door de digitale signalen.

Locomotief goed schoonmaken, eventueel motor uit elkaar halen en inspecteren.
Wielen, en vooral de kleine loopwieltjes en asje voor en achter plus het messing contact op de as goed reinigen voor goed massacontact.


Willy
Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Bedankt voor alle input!

WimDouwe, hij is echt wel ongebruikt hoor. Zie foto's.
De verkoper is correct want hij neemt die probleemloos terug met de verzendkosten naar Duitsland ten zijnen laste. Maar ik hou hem liever.

Walter, ja inderdaad 25 jaar oud reeds. Maar altijd in de doos gezeten denk ik.
Bij het maken van de foto van de onderkant zag ik zopas dat een aantislipband een afwijking vertoont. Vandaar het wiebelen. Eerder heb ik dat niet gezien.
Ik zal de wiki bekijken om de verlichting anders aan te sluiten maar ik vrees dat ik daar voorlopig de skills nog niet voor heb. Heb wel de ambitie om die te verwerven maar zal een mentor moeten vinden.

Hey Nobody, die koppelingen steken er nu inderdaad veel te ver uit. Mooie foto.
Die loksound 3,5 ,is dat geen kostelijke grap? En is dat eenvoudig te plaatsen?

Kappa, geweldig dat ie sluitlichten heeft, maar die msd3 is ook niet goedkoop  :O
Wel fantastisch dat jullie dat allemaal zelf kunnen. Ik zal ergens op cursus moeten.







Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Misschien een idee om hem meet te nemen naar een stamtafel bijeenkomst? Daar is meestal kennis zat.
Voor een stamtafel bij je in de buurt:
https://forum.3rail.nl/index.php?board=330.0
Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Het is verleidelijk om te proberen met olie op de tandwielen. Maar dat mag niet zeker?
Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Citaat van: Wimdouwe op maandag 18 oktober 2021, 22:07:36
Misschien een idee om hem meet te nemen naar een stamtafel bijeenkomst? Daar is meestal kennis zat.
Voor een stamtafel bij je in de buurt:
https://forum.3rail.nl/index.php?board=330.0

Ik zie er niets tussen staan in de buurt van Brussel   :(
Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Marklin 37691 problemen
Beste Eden,

Nee, een stamtafel in het hart van België zal er niet zijn, de dichtstbijzijnde zit in Belgisch Limburg, wellicht eens contact zoeken met https://forum.modelspoormagazine.be/

Een druppeltje olie op de tandwielen en op de motorassen kan geen kwaad, verder dat bobbeltje op de antislipband, probeer eens met een pincet of een mini-schroevendraaier of er niets onder zit of dat hij tegen de flensrand is opgekropen.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37691 problemen
Citaat van: Eden op maandag 18 oktober 2021, 21:49:54
Die loksound 3,5 ,is dat geen kostelijke grap? En is dat eenvoudig te plaatsen?
Die versie van Loksound is inmiddels achterhaald door de nieuwere Loksound versie 5.
Als je weet wat je doet is het een fluitje van een cent.
Voorbeeld van een Loksound ===> klik
Veel succes!
Re: Marklin 37691 problemen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37691 problemen
Ik zie dat je steekfittingen hebt, dus lampen zijn potentiaal vrij gemonteerd.
Als je handig bent, kan je aan de oude C90 decoder bij de 4 diodes een extra oranje draad solderen welke als nieuwe massa naar de lampen moet worden aangesloten. Deze vervangt de bruine draad, en mag geen contact maken met het loc-frame! Als je dit zo uitvoert, zal je verlichting niet meer knipperen.
Voor de exacte aansluiting zal ik even moeten kijken in mijn decoder database.

Mvg
Marcel
Re: Marklin 37691 problemen
Citaat van: Eden op maandag 18 oktober 2021, 22:09:57
Het is verleidelijk om te proberen met olie op de tandwielen. Maar dat mag niet zeker?

Bij de lok zit ongetwijfeld ook een boekje, heb je daar al in gekeken? Daar staat ook iets over onderhoud, smeren, etc..

Gr, Ben.