Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)

Gestart door pajomaho zondag 04 juli 2021, 17:11:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Gisteren heb ik de insider wagenset 43144 behorend bij loc E44.5 opgehaald. De loc had ik er overigens niet bij besteld. De set gaat goed samen met een setje Liliput Abteilwagens die ik al had. BR39 ervoor en het kon ook zo door de Eifel gereden hebben, of een 141 of 194 staat er ook leuk voor (maar dan niet door de Eifel).
Leuke rijtuigen, met de reizigers al vooraf door de dames van Märklin in de rijtuigen gezet. Helaas ontbreekt een conducteur, dus minstens één rijtuig zal open moeten om een conducteur/-trice toe te voegen; de reizigers moeten natuurlijk wel gecontroleerd worden! Hoe de rijtuigen open moeten is de volgende vraag, daar ben ik nog niet achter (tips welkom).

De verlichting is ook al ingebouwd en deze wordt constant gevoed uit de bagagewagen (Pw4üe). Tja, en die wil ik graag uitschakelbaar hebben, dus moet er een decoder in. Maar ook bij deze wagon geen idee hoe ik 'm open krijg. De balgen aan de uiteinden zijn er niet uit te krijgen, dus de opbouw kan er niet op die manier af; het dak zit aan de wanden vast (dus niet los afneembaar zoals bijv. bij de Umbau-4 rijtuigen). Iemand enig idee? (dezelfde wagon werd ook geleverd bij de set Blauer Enzian 42610 en komt ook bij de rijtuigenset bij de VT 92.5, het tweede insidermodel van dit jaar).

Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Hey Paul,

Wij hebben hier in België de laatste dagen al veel last gehad van wind en wateroverlast. Als ik de foto's van je baan bekijk (heel mooi trouwens) dan zie ik dat ook jou bossen op de achtergrond kleine windhozen te verduren kregen  :).
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Beste Paul.

In de reservedelenlijst staat een "korte balg" dus ik denk dat het toch via demontabele balgen gaat, misschien eens zoeken naar het catalogusnummer van de losse wagon en dan naar de handleiding.

Groet, Anne W
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Helaas is er in de handleiding van 43144 niks terug te vinden over het openen van de rijtuigen. Ik zou inderdaad ook zeggen dat je doormiddel van de balgjes aan beide uiteinden en misschien dat er aan de onderkant van het rijtuig nog 2 schroefjes zit? Het rijtuig zou kunnen open krijgen.
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Nog eens geprobeerd, maar in de balgen is geen beweging te krijgen. Ik ga ook niet wrikken met een schroevendraaier of zo. En er zitten geen schroeven in de bodem (ik denk dat die schroeven in de onderdelenlijst nodig zijn voor de verlichtingstrip in het rijtuig).
Ik heb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar Märklin, even een paar weken afwachten...

@Guyremgabdel: geen wind, maar diverse aardbevingen (voorbijrijdende vrachtwagens over een drempel veroorzaakten trillingen in mijn woning, waaronder ook bevingen op zolder; de weg is nu aangepast en het ergste lijkt over te zijn. Hier en daar op mijn baan zijn bosbouwwerkzaamheden om de gevallen bomen op te ruimen en in sommige delen blijven ze gewoon "natuurlijk" scheef staan- in de de buurt van Jünkerath is sowieso wat houtindustrie).

Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Ik heb deze set ook besteld. Helaas heb ik hierover nog niks gehoord wanneer ik deze op kan halen.
Anders had ik graag met je meegekeken.
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Beste Paul,

Volgens mij heb ik deze wagon ook, hij zit ook in set 42750, ik zal er morgen even naar kijken.

Groet, Anne W
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Beste Paul,

Zoals beloofd heb ik er naar gekeken, het is een Pw4üe.





Het is bij deze het normale systeem, de balgen "eruit trekken", dat gaat niet echt licht, je moet de balgen ook wat naar elkaar toe drukken.

Je kunt zien of het hetzelfde systeem is, aan de binnenkant van de balgen zie je de verdikking van de "uitsteeksels" en in de achterwand zie je ook de rand van de opening, de opening moet ook wat breder zijn om de "tand" door de laten.

Succes, groet, Anne W
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Dank voor je bericht, Anne,
Helaas lukt het niet: de onderste pin zit wel los, die kan ik met een satéprikker van onderaf wat bewegen, en ik kan mijn nagels tussen de wand en de balg zetten. Maar naar elkaar toe duwen probeer ik wel, maar er is geen zijwaartse beweging in de balg in te krijgen en dus eruit trekken wil ook niet. Het lijkt haast wel of ze vastgelijmd zijn.

Als iemand anders de set binnenkort ophaalt, wil hij dan eens kijken of de balg er bij hem wel uit kan?

Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Dan weet ik het ook niet natuurlijk, groet, Anne W
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Ik heb dezelfde set 42750 die Anne laat zien en je moet inderdaad de balgen los halen.
Waarschijnlijk zitten de balgen nogal strak en moet je best veel kracht zetten, maar het probleem is dat het maar één keer kan breken.
Ik pak één kant van de balg tussen duim en wijsvinger en duw met mijn wijsvinger de wand van de balg van binnen uit een heel klein beetje naar buiten, zodanig dat het haakje wat in de kast steekt, loskomt. Dan hetzelfde aan de andere kant van de balg, waarbij je moet opletten dat je de ander kant niet weer vast klikt.

De wagenkast zit in het midden (onderaan zijkant) ook nog vast geklikt in de bodem, waarbij ik één kant van de wagen een klein beetje open trek en met een beetje wrikken springt de weerhaak in het midden los.
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Dank, Ad,
Dankzij de aanwijzing om de balg naar buiten te duwen, kwam één van de klemmetjes los, de andere wil helaas nog niet, dus één balg is nu half los... Daarmee kon ik ook zien dat de klemhaak inderdaad aan de binnenkant zit (en niet zoals ik eerst dacht aan de buitenkant). Ik pruts voort...
Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Sorry, ik keek verkeerd.

Groet, Anne W
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Inmiddels heb ik de wagon kunnen openen. Hoewel slechts één van de klemmetjes los is, gaf dat genoeg speling om de kap aan één kant op te tillen (de klemmetjes in het midden van het rijtuig geven geen groot probleem). Daarmee kwam de kap met het interieur omhoog en kon ik vervolgens de kant met de sluitlichten uit elkaar schuiven. Het is even precair en voorzichtig werken, maar het kan. De klemmen zijn dik en je vraagt je gewoon af hoe ze die erin gekregen hebben. Nu kijken of ik ze er toch nog uit kan krijgen.

Vervolgens de printbanen bestuderen en kijken hoe ik de decoder ga aansluiten, zodat ik sluitlichten, binnenverlichting van het rijtuig en de aansluiting naar de kortkoppeling los van elkaar kan aan-/uitzetten. Ik denk dat ik de lijn die nu op 'massa' hangt aan ga sluiten als plus (dat lijkt ook met de sluitlichten, oranje +kabel, te kloppen) op de decoder. Ik overweeg ook de sleper op het andere draaistel te zetten, dat is praktischer als dit rijtuig achter de loc hangt; dan is er minder kans dat de sleper in een geïsoleerd stuk staat bij een sein, en dat dus de verlichting blijft branden.

En even kijken of ik een plaatje kan vinden van een echt rijtuig met interieur, want die beige vloer is ook niet mooi.
Enfin, 't wordt nog een aardig projectje...

Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Inmiddels is ook dit project voltooid:
- de balgen er toch uitgekregen, daarvoor moest ik wel de ruiten in de koppen van het rijtuig er eerst uithalen, waarna ik de klemmen wat kon inknijpen met een tang, waarna de balgen eruit konden. Het bleek dat de gaten waardoor de klemmen staken wel erg smal waren, en ook de ruiten het gat nauwer maakten. Beide een klein beetje uitgevijld, zodat er wat meer speling voor de klemmen is.
- bodem van het interieur grijs geschilderd.
- sleper gedemonteerd en in het andere draaistel gezet (daarvoor moesten ook de draden van de massaslepers los).
- functiedecoder gemonteerd, een Uhlenbrock 76900 (want ik wil de functietoetsen 13, 14 en 15 gebruiken er zijn weinig decoders die dat kunnen, buiten deze en ESU). De sluitlichten zitten af fabriek op de baanstroom. De oranje draad is de plus en daar zit op de printplaat ook de weerstand aan. Dus de gele draad kan rechtstreeks naar de decoder. De binnenverlichting van het rijtuig zit af fabriek ook op de baanstroom, die gaat op bijgaande foto via de grijze draad naar de decoder. De leiding naar de kortkoppeling (rode draad links) zit af fabriek ook op de baanstroom. Dat blijft zo maar die wordt bij mij door een mini-relais onderbroken (ook handig als je gaat rangeren, dan kan je hem uitzetten en kan de massa van de koppeling van de loc geen kortsluiting maken). Het relais wordt op de foto aangestuurd door de blauwe en oranje draad naar de decoder. Vervolgens nog de rode draad van de decoder aansluiten op de zwarte draad van de sleper (die hier via het relais loopt), en de zwarte draad van de decoder op de massa (bruine draad naar de print). De draden zijn na een functietest overigens nog wat gefatsoeneerd en decoder en relais met een dubbele kleefstrook vastgezet.
- Kap er weer op en zorgen dat daarbij de sluitlichtgeleiders in de bussen van de LEDs schuiven, balgen er weer op klemmen (en die komen er nu ook weer makkelijker af) en klaar.

Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
netjes gedaan

vraagje kan je de decoder niet kwijt in de uitstolping van het dak??

dan kan je later vrachte en zo inzetten


Gr Ed
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Die bolling is vrij krap, daar ook de printplaat van de verlichting er direct onder ligt. De decoder is ook niet de kleinste (zeker met kleefstrook eronder zit er best nog wel wat hoogte in). Ik had eerst nog gedacht om er een extra LEDje in te zetten op dat punt, maar ook dat plan heb ik laten varen.

En goederen erin vallen nauwelijks op, de raampjes zijn vrij klein, deels met tralies, en moeilijk doorzichtig. Ik heb erover gedacht om wat koffers en fietsen in beeld te zetten/leggen, maar omdat het nauwelijks opvalt, toch maar niet gedaan. Als de deuren open gekund hadden had ik het wellicht wel gevuld. De decoder met opbouw lijkt ook een beetje op pallets met lading en het relais ziet er uit als een kist (maar ook die zijn niet of nauwelijks zichtbaar door de kleine raampjes).

Groet, Paul

Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Nu moet één van de andere wagentjes nog open om een conducteur toe te voegen...
Eens op studeren welke andere wagen dat wordt en hoe die dan open gaat.
Het makkelijkste zou zijn de Schaffner op het balkon te zetten van een donderbus, maar dat heb ik al bij een andere wagen gedaan en er moet wel wat variatie zijn...

Groet, Paul
Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
Citaat van: Treinhobby op maandag 05 juli 2021, 13:50:50
misschien dat er aan de onderkant van het rijtuig nog 2 schroefjes zit? Het rijtuig zou kunnen open krijgen.
Het blijkt dat de Donnerbüchsen inderdaad met twee schroefjes aan de onderkant te openen zijn. Wel even voorzichtig zijn met de balkonrelingen, want die zitten in de wand geprikt (maar komen makkelijk los). Bij het terugplaatsen van de kap even voorzichtig met de draden naar de verlichtingsprint en de balkonrelingen.
Uit diverse foto's op het web wordt niet duidelijk welke kleuren de bankjes hebben (ik kom diverse kleuren tegen: groen, grijs, bruin, rood en hout), maar de vloer is in bijna alle gevallen grijs. De bankjes laat ik dus beige (hout), ook omdat het lastig is om rond de reeds ingeplakte reizigers te schilderen. De vloer wordt wel grijs. Bij één rijtuig ga ik een conducteur bijplaatsen.

Groet, Paul

Re: Märklin Insider personenwagenset 43144 (bij E44.5)
OK, na drie maanden en 15 dagen een reactie van Märklin (als mosterd na de maaltijd, maar dat konden zij ook niet weten).

das Öffnen der Donnerbüchsen finden Sie in der Anleitung zu 733000 unter
https://static.maerklin.de/damcontent/bc/d0/bcd098075c5415fc17140b751cd3b6631622196475.pdf
Inderdaad de schroefjes losdraaien (maar dat wist ik inmiddels al).

Das Öffnen des Gepäckwagens wird in der Anleitung zu 73400 vorgestellt.
https://static.maerklin.de/damcontent/0d/c8/0dc8a12a5c1a2d187ddddd8435c808971532012342.pdf
Is ook al bekend, alleen kwamen de klemmen er oorspronkelijk niet uit.

Groet, Paul