Dan pak je er twee 3railwiki pagina's bij:
K-rails componenten en
M-rails componenten.
Zoals voorgangers al uitleggen: 1 op 1 vertalen gaat niet.
2200=5106
2201=5107
2221=5100
Tot daar is het allemaal simpel. Maar daarna niet meer.
In het ontwerp zit flexrails (2205), 2241 (boogstraal 3), 2251 (boogstraal 4),
slanke wissels (2271) met tegenboog 2274, en zelfs een slank kruiswissel (2275).
Dat zijn allemaal zaken die je in M-rails (niet zondermeer) kunt realiseren; het ziet er dan totaal anders uit.
Op zich geeft dat niet, maar je moet het je bewust zijn.
Het gaat dan meer om het realiseren van de zichtlijnen in het plan dan om het slaafs kopiëren.
Neem wissels: standaard K-rail wissels hebben een afbuigend spoor 2232=tegen bocht=R2 =424,6 mm (22 ° 30) en dat is ¾ van de lengte van een 2231.
Probeer dat met M-rail wissels:
Het meest in de buurt komen 5138 (5137 L) en 5139 (5138 L), omdat die ook een afbuigende boog van 22 ° 30 hebben. maar wel in straal 1 (360 mm). Dus ongelijk; de tegenboog is dus ook korter.
Er zitten ook een paar gebogen wissels in: er staat 2267 R en 2267 L
(zou moeten zijn 2268=L en 2269=R, althans bij mij is dat zo). Daar moet je ook even alert op zijn.
Net als bij M-rails hebben ze een binnenboog met R1=360 mm.
Dat betekent bij K-rails dat het profiel vrije ruimte (de ruimte waarbinnen een trein veilig moet kunnen staan, zonder geschampt te worden door een andere trein) bij een boogwissel kleiner is dan bij M-rails omdat de uiteindelijke spoorafstand (hart-op-hart) kleiner is dan bij M-rails.
De standaard afstand bij K-rails=64.6 mm, bij M-rails 77.4mm. Daar moet je op bedacht zijn, vooral met wagons die langer zijn dan 24 cm. Die 64.6 mm afstand is namelijk in veel gevallen niet toereikend bij gebruik van 2221/2231 parallelle bogen, terwijl de afstand tussen 5100 en 5200 wel toereikend is.
Zo zul je allerlei knopen moet door hakken, voor je gaat tekenen. En een vertaallijstje maken.
Daarna kun je gaan tekenen.
Flexrails loopt geleidelijker dan M-rails met alle mogelijke kleine stukjes (die je ook maar net moet hebben).
Dat maakt flexrails goedkoper in het gebruik, maar op een tapijtbaan blijft het niet goed liggen, en kun je juist weer beter met vaste stukjes werken (die zijn vormvast). Afijn: je wilt M-rails, zo zal het zijn.
De truc bij M-rails om parallelle bogen te maken die groter zijn dan 5200, en er op vaste afstand omheen passen,
is kleine rechte stukjes gebruiken. Bij K-rails werkt dat overigens in principe niet anders.