Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine

Gestart door Treinfan 2021 donderdag 14 oktober 2021, 20:17:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Hallo allemaal, na lang zoeken hebben we een baan gevonden die we willen gaan bouwen (zie bijlage). Wie zou het baanplan uit het Marklin Magazine 1/1987 voor ons kunnen omzetten van K-gleis rails naar Marklin M -rails.

De maat van het ontwerp is 120 x 270

Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Naar M-rails omzetten, dat zal niet zo eenvoudig zijn met de mooie flexbogen... Weet je zeker dat je dat wilt?

Groet,

Peter
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Onze zoon en ik komen net kijken bij het model bouwen. Wat bedoel je met de flexbogen?
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Er liggen 2205 railstukken in: dat is flexrail die in een zelf gekozen radius gelegd kunnen worden.  Dat is niet zomaar over te zetten in M of C rail.


Groet,

Peter

Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Ik wil wel een poging wagen om te kijken of het lukt. De flexrails zijn natuurlijk altijd mooier dan bochtjes in m-rails maar wie niet waagt....

Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Ik heb een poging gedaan, maar kan alleen de wintrack files plaatsen het lukt mij niet om de plaatjes hier te plaatsen.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
 @citaat Vanuit Wintrack kun je ze exporteren (Bestand > Exporteren). De plaatjes kun je dan hier uploaden.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Tja M-rail heeft drie bogen, die kun je niet zomaar overzetten naar K-rails. Gebogen rail R2 dat is railstuk 2231, 424,6mm radius(straal), wordt 5200, met 437,4 radius,
2221, 360mm radius blijft hetzelfde in M-rail namelijk 5100, 360mm radius, 
2210, 295,4 radius tegenover 5120 286 mm radius.
De K-rail bogen 2241 en 2251 kun je niet overzetten naar een vergelijkbaar M-railstuk. Rechte rails is geen probleem. M-rail 5106 is even lang als 2200. En van de rechte en gebogen deelstukjes hebben beide systemen een halve, een kwart etc.
Een 1 op 1 overzetten is bij de bogen dus al niet mogelijk. Je railplan komt er dan heel anders uit te zien en waarschijnlijk dus ook de gehele aanblik van je baan. Die wordt minder vanwege de minder soepele gebogen lijnen. Vooral als je railstuk 2205 die je zelf kunt buigen in de gewenste boog wilt gaan vervangen.
Dat is denk ik ook de reden waarom Märklin in het Magazin ook geen tabel voor gebruik K-rails heeft opgenomen. Zoek maar eens naar een andere baan, vaak staat in het artikel een tabel met railstuknummers voor gebruik van M- of K-rails om nagenoeg dezelfde baan te krijgen. Je ziet het nu ook bij enkele banen die in C-rail worden gepresenteerd. De tabel met gebruik K-rails staat er dan bij.
Dirk :-{)

Even een aanvulling uit Märklin Magazin #05-2021 pagina 73 rechtsonder: Daar staat vrij vertaald dat de voorgestelde baan die in het magazine is weergegeven in C-rail op de Märklin website te vinden is in K-rails uitvoering.  www.maerklin.magazin.de tabblad downloads of deze directe link Daar staat wel het C-rail baanontwerp maar helaas niet de tabel te gebruiken C-rails. Die staat dan weer in het magazine. grrr.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Ik heb je .tra bestanden niet bekeken, omdat ik wintrack op een andere PC heb staan.
En daar werk ik nu niet mee.

Waar kun je die oude MM's nog vinden (downloaden)?
Märklin zelf gaat niet zover terug in de tijd.

Het is een grappig ontwerp. Het haalt op minimale ruimte het maximale uit K-rails.
Niet haalbaar voor mij; ik rij met 30.3 cm lange rijtuigen; dan moet je geen 2021 (radius I) willen gebruiken.

Het eerste wat je moet doen is de tabel met k-rails over zetten naar M-rails stukjes.
Je tekent dan allereerst de bogen, en de wissels.
Daarna is het een kwestie van passen en meten, om de rest van het plan ertussen te proppen.
Bij K-rails is dat juist zo makkelijk te doen met flexrails. Met weinig voorkennis (behalve dan over de minimale boogstraal) geef je aan wat je met wat wil verbinden. Bij M-rails en C-rails lig je vaster aan het ontwerp.

Dus als dit de K-rails zijn die het plan aan geeft: ....
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Dan pak je er twee 3railwiki pagina's bij: K-rails componenten en M-rails componenten.

Zoals voorgangers al uitleggen: 1 op 1 vertalen gaat niet.
2200=5106
2201=5107
2221=5100

Tot daar is het allemaal simpel. Maar daarna niet meer.

In het ontwerp zit flexrails (2205), 2241 (boogstraal 3), 2251 (boogstraal 4), 
slanke wissels (2271) met tegenboog 2274, en zelfs een slank kruiswissel (2275).
Dat zijn allemaal zaken die je in M-rails (niet zondermeer) kunt realiseren; het ziet er dan totaal anders uit.

Op zich geeft dat niet, maar je moet het je bewust zijn.
Het gaat dan meer om het realiseren van de zichtlijnen in het plan dan om het slaafs kopiëren.

Neem wissels: standaard K-rail wissels hebben een afbuigend spoor 2232=tegen bocht=R2 =424,6 mm (22 ° 30) en dat is ¾ van de lengte van een 2231.

Probeer dat met M-rail wissels:
Het meest in de buurt komen 5138 (5137 L) en 5139 (5138 L), omdat die ook een afbuigende boog van 22 ° 30 hebben. maar wel in straal 1 (360 mm). Dus ongelijk; de tegenboog is dus ook korter.

Er zitten ook een paar gebogen wissels in: er staat 2267 R en 2267 L
(zou moeten zijn 2268=L en 2269=R, althans bij mij is dat zo).  Daar moet je ook even alert op zijn.
Net als bij M-rails hebben ze een binnenboog met R1=360 mm.

Dat betekent bij K-rails dat het profiel vrije ruimte (de ruimte waarbinnen een trein veilig moet kunnen staan, zonder geschampt te worden door een andere trein) bij een boogwissel kleiner is dan bij M-rails omdat de uiteindelijke spoorafstand (hart-op-hart) kleiner is dan bij M-rails.

De standaard afstand bij K-rails=64.6 mm, bij M-rails 77.4mm. Daar moet je op bedacht zijn, vooral met wagons die langer zijn dan 24 cm. Die 64.6 mm afstand is namelijk in veel gevallen niet toereikend bij gebruik van 2221/2231 parallelle bogen, terwijl de afstand tussen 5100 en 5200 wel toereikend is.

Zo zul je allerlei knopen moet door hakken, voor je gaat tekenen. En een vertaallijstje maken.
Daarna kun je gaan tekenen.

Flexrails loopt geleidelijker dan M-rails met alle mogelijke kleine stukjes (die je ook maar net moet hebben).
Dat maakt flexrails goedkoper in het gebruik, maar op een tapijtbaan blijft het niet goed liggen, en kun je juist weer beter met vaste stukjes werken (die zijn vormvast). Afijn: je wilt M-rails, zo zal het zijn.

De truc bij M-rails om parallelle bogen te maken die groter zijn dan 5200, en er op vaste afstand omheen passen,
is kleine rechte stukjes gebruiken. Bij K-rails werkt dat overigens in principe niet anders.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Hoe kunnen wij het bestandje inzien? Wij hebben namelijk geen ontwerpsoftware.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Je kunt de gratis demo-versie downloaden bij https://www.wintrack.de/. Opslaan en afdrukken zijn uitgeschakeld, verder zit alles er in. Als ik toch iets wil bewaren of afdrukken, maak ik gewoon een schermprintje waarna ik de overbodige randen weghaal. Als .png bestand zijn die schermprintjes haarscherp.

Hieronder staan de plaatjes van Tim's ontwerp. Aangezien de mogelijkheden van M-rail relatief beperkt zijn, veel beperkter dan van K-rail, is het slechts bij benadering over te zetten. Omzetten naar C-rail zou er al wat beter op lijken, maar de vloeiende trajecten die met K-rail 2205 gemaakt zijn, kun je daarmee nog steeds niet zo mooi krijgen. Het meest in de buurt komt een combinatie van flauwe bochten (bijvoorbeeld C-rail 24912) afgewisseld met stukjes recht.

Als ik een M-rail baan zou willen, zou ik niet eens proberen een K-rail baan om te zetten, maar gewoon een M-rail baan ontwerpen. Je kunt ook gaan rondneuzen in de vele ontwerpen met M-rail die er zoal zijn. Er zijn er veel online te vinden. Het enige wat je dan nog moet doen is wat oprekken of inkrimpen zodat de tafel past in jouw treinkamer. Het zou immers heel toevallig zijn als je een ontwerp vindt met precies de maten van de tafel die je wilt.


P.S. Als je het precies zo bouwt als in de onderstaande plaatjes, zul je bij het rijden een probleem ontdekken: op niveau 1 liggen de sporen op enkele plaatsen zo dicht bij elkaar dat passerende treinen elkaar zouden kunnen raken. Dat is echter maar een detail, dat is al met minimale aanpassingen in het ontwerp op te lossen.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Jan22 schreef:
Waar kun je die oude MM's nog vinden (downloaden)?
Märklin zelf gaat niet zover terug in de tijd.

Hele MM´s ergens kunnen downloaden heb ik nog niet gevonden. In de MM staat het auteursrecht genoemd. Dat zal de reden kunnen zijn waarom je die MM´s niet vindt. Ik zou als uitgever daar heel alert op zijn. Oudere MM´s kopen in winkels of veiling.
Her en der hebben modelspoorders wel een baanontwerp op hun site staan maar dat is flink zoeken. Speciaal als je net dat ene baantje zoekt.
Er staan heel veel baanontwerpen op heel veel sites en bv op Pinterest zijn er velen die in hun mappen plaatjes hebben gepost. Zoek er eentje als ´spoorplan´ of `ho model railway track plans´ en de algoritme geeft je de rest en dan doorklikken maar tot die ene die je per se wilt.
   
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
 @citaat
Op Der Modellhan-Blog staan heel veel baanplannen, ook met M-rail.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Dat linkje was ik even kwijt, samen met deze, en er waren er meer.  :thumbup:
Omdat het misschien niet mag, beperkt de een zich tot wat Märklin zelf niet meer aanbiedt (wegens te oud), en de ander zich tot een robot die er zolang over doet om bestanden extern op te halen dat een aftastrobot van Märklin voortijdig zelf afhaakt en meldt dat het om een loze link gaat.

Als je weet dat het zo traag kan gaan, dan kun je nog heel veel aantreffen.

Zo was er vroeger een Bulgaars ip-nummer waarop je tal van Duitse en Engels modelbouw tijdschriften (van 20-30 jaar geleden) kon downloaden. Dat was vast ook niet legaal, maar in die tijd was uploaden volstrekt illegaal en downloaden volstrekt legaal. En omdat er niets werd geupload (het was er immers al), was het aanbod ook legaal.
De wetgeving om iets tegen te houden, volgt altijd wat later.  O:-D

Ongetwijfeld was dat een apache site waar een paar tijdschrift-CD's in de CD-rom lades zaten
(in elk geval de traagheid was navenant).
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Enfin, terug naar dit plan, lijkt me. Want het oogt wel.

vooraan rechts niveau 1
Rechtsonder zou ik  1 spoor weghalen, en de twee resterende kopsporen langer maken
(w5 schuift op naar links, een wissel vervalt).

vooraan links niveau 1
Linksonder zou ik geen 5100 maar een 5200 nemen om iets meer afstand te creëren.

Of het hele spoor weg laten voor een meer royale stations binnenkomst (links voor).
W2 vervalt dan en spoor III.

Dat komt omdat ik niet weet waar spoor III goed voor is.
Je kunt er een wissel-loc weg zetten.
Een postwagon neer zetten aan een aflaadperron.
Of een trafo-wagon parkeren als je bovenleiding hebt.

De winst van spoor III weg laten, is dat spoor I & II veel langer kunnen zijn. 

achteraan links niveau 1
In die rode cirkel zit echt te weinig ruimte, dus de binnenste baan moet anders.
Ik zou daar uitsluitend type-A voertuigen en korte locs toestaan, en daarom industrieboog toepassen (5120).

Ter info: 5120 industrie bocht R =286 mm. / 45 graden.
Niet de halve cirkel boog uiteraard, maar net genoeg om afstand te houden tot het overhuifde landschap erachter.
Dus in combinatie met een 5101 standaard bocht R1=360mm mm. / 15 graden.

Voordeel daarvan is dat die 5101 een 5147 (schakelrails R1) kan zijn.
5120+5147=60 graden, met een 5100 erbij zit je op 90 graden=een kwart cirkel (5100+5120+5147).

Die 5120 gebruik ik zelf al in geen jaren meer in de baan, behalve dan als te slopen bouwmateriaal.
Maar als je alleen wat tendertjes en 3-assige diesel werklocs hebt, en 2-assers, dan is die 5120 geen probleem.

De NS1100 (3013), NS 1200 (3051) en SBB Ae 6/6 (3050) reden er bij mij probleemloos doorheen,
maar een oude V200 (3021) niet.

Ik zie dat Rob op niveau 2 ook 5120 heeft gelegd.
Dus die beperking geldt toch ook al op het bovenniveau.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Het zijn goeie pogingen voor de omzetting naar M-rails, maar je ziet meteen het attractieve van het oorspronkelijke ontwerp verdwijnen.
De fraaie en speelsere bogen die je met flexrail kunt leggen, zijn weg. De slanke wissels die in het ontwerp uit het Magazine gebruikt zijn, voegen veel toe aan het mooie beeld.  Dat verlies je allemaal. Het komt er stijver en nog voller met rails uit te zijn dan het plaatje uit de openingspost.
Ik zou uit het origineel trouwens het bergstation schrappen. Het is een leuke speelmogelijkheid, maar eerlijk gezegd, zo oubollig en clichématig. En het klemt het stadje op 0-viveau helemaal in. In het echt pakt trouwens niemand de trein om hemelsbreed nog geen 30 meter van het station uit te stappen op een halte die nauwelijks 15 meter hoger ligt. Dat lóóp je.

Groet,

Peter
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
 @citaat Of je pakt de tram ;)
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Dank je voor de aanvulling. Ik denk dat we inderdaad w2 en in rangeer spoor laten vervallen. Wat zou jullie advies zijn voor het plaatsen van seinen op de baan en hoe laat ik de trein boven op de berg weer terug rijden. Hoe kan ik dit onafhankelijk van de onderste baan realiseren.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Citaat van: Jan22 op zondag 17 oktober 2021, 02:41:10Ik zie dat Rob op niveau 2 ook 5120 heeft gelegd.

Ik heb niets gelegd, die eer komt Tim toe. Ik had alleen maar even plaatjes gemaakt van het plan uit zijn .tra bestand.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
@reactie 15 van Jan22 achteraan links niveau 1 knip" In die rode cirkel zit echt te weinig ruimte, dus de binnenste baan moet anders. Ik zou daar uitsluitend type-A voertuigen en korte locs toestaan, en daarom industrieboog toepassen (5120)."
Drie oplossingen die ik nog heb:
Of je maakt de baan iets groter in afmetingen 130 i.p.v 120. De extra centimeters gebruik je om meer afstand te krijgen tussen 5206 en 5100 die in de rode cirkel zitten. Hoe? Als je links nog een 5129 70mm toevoegt en je doet dat ook rechts tussen de beide boogwissels heb je ruimte voor grotere loks en wagons bij 5206 en 5100.
Of je plaatst bij W4 na 5206 een halve boog 5101 en gelijk als tegenboog nog een 5101. Dat scheelt je misschien wel 1,5 cm. Wordt wel je perron? met datzelfde aantal cm smaller.
Of je voegt als eenvoudigste oplossing voor de 5202 R wissel linksboven de rode cirkel een halve rail 5107 in en vervangt in de twee sporen na de wissel twee keer een 5106 door 5107. Wordt alleen je opstelsporen, 9 cm korter maar je hebt geen probleem meer met langere voertuigen.
Dirk :-{)
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
In die rode cirkel liggen de sporen van het schaduwstation al een flink stuk lager dan het zichtbare, stijgende spoor. Ik denk dat het niet zo moeilijk is om de hoogtes zo in te stellen dat het voldoende is zonder dat de stijgingen veel hoger worden dan 3%.

Rechtsvoor, bij de drie kopspoortjes, lagen de sporen wél iets te dicht bij elkaar. Met kopspoortjes valt dat echter makkelijk aan te passen, bijvoorbeeld zoals Jan dat voostelt.

Ik zie echter niet zoveel in het op kleine punten verbeteren van dit ontwerp. Dankzij de flauwe bochten en slanke wissels ziet het er in K-rail mooi uit, maar na omzetten in M-rail blijft daar niet veel van over. Maar misschien kan het gewoon niet veel beter.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Als ik het goed zie, is de basis van het ontwerp een pendelspoor met 2 kleine kopstations op beide einden, 1 schaduwstation/wisselstation onderweg en eventueel nog een klein passeerstation.

@Treinfan: als je van dat principe uit zou willen gaan, kun je volgens mij ook proberen om daar een eigen plan met M rails op te maken. Blijven uiteraard de aspecten die Peter noemt overeind (M is geen K) maar je kunt er wel meer en eigen draai aan geven en daardoor mogelijk toch een iets attractiever aanzicht creëren.

gr. Gertjan

Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Ik zag het meer als een doorgangsstation met een aansluiting van een bergspoortje eindigend in een halte. En er zijn nog een paar rangeersporen bij het doorgangsstation..
Maar, Getjans visie brengt mij op een idee. De opstelsporen beneden kunnen behoren bij een industrie die grondstoffen ontvangt van het hoger gelegen 'bergststation'. Dan kan het juist toch zinvol zijn dat er een spoor omhoog meandert. Passagiers lopen wel een stukje, maar brokken steen uit een groeve of mijn kunnen dat niet. Daarmee wordt het geheel wel logischer.


Groet,

Peter
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Hallo vader en zoon  :)

Hieronder een vrije vertaling van het K-railplan naar M-rails met behulp van SCARM-tekensoftware.
Het sporenplan kon maximaal behouden worden en telt even veel wissels en opstelsporen als het oorspronkelijk K-railplan.
De vrije hoogte tussen het kopstation op niveau +1 en het onderliggend schaduwstation op niveau 0 bedraagt 10,5 cm met een maximaal hellingspercentage van 2,6 %. Analoge locs hebben in principe geen probleem met een stijgingspercentage van 3 %,  wat in voorkomend geval 13,5 cm vrije hoogte oplevert (althans in theorie / als je de dikte van de onderbouw niet meetelt).
Op te merken valt dat een 120 cm brede treintafel optimaal bereikbaar is als je er helemaal omheen kan lopen of als ze van wielen voorziet zodat je ze probleemloos kan verplaatsen .   

3D-weergave


Overzicht


Railniveau 0 met schaduwstation onder de heuvel


Railniveau +1 met kopstation


Onderdelenlijst (198 stuks)


* Veel succes met de baan !  ;)*
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
 @citaat Knap gedaan om alle functionaliteit te behouden in deze omzetting. Dat is een prestatie!
Maar het is visueel toch echt minder aantrekkelijk. En dat terwijl ik Ludo's eigen ontwerp van de haven- en industriebaan heel fraai vind; het gebruik van de vaste railstukken, de relatief krappe bogen en grote wisselhoeken storen daarin niet.
Waarmee ik zeggen wil dat er misschien iets aantrekkelijkers te bakken kan zijn op hetzelfde oppervlak met gebruik van M-rails dan dit baanplan. Dat krijgt echt zijn charme door de slanke wissels en flexbogen.

Groet,

Peter
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Het plan oogt mogelijk ook minder fraai door de lengte - breedte verhoudingen van de tafel. Het originele plan was 120x270, maar mogelijk heeft Treinfan wel meer ruimte en kan de tafel iets langer worden? Daardoor kunnen trajecten langer worden en wordt het minder 'lomp' (niet negatief bedoeld).

Hamvraag is uiteraard: wil Treinfan bij M blijven of is K een optie?

gr. Gertjan

Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
 De vertaling naar M-rail was een leuke uitdaging die veel minder tijd gekost heeft dan verwacht.
Voor één keertje moest er niet nagedacht worden over functionaliteit, landschap en scenery.
De als basis gebruikte variant van het schaduwstation van Goforitz 2021 rust bovendien op een onderbouw die toevallig óók 270 cm lang is, vandaar.

De realisatie vereist wél het gebruik van een aantal 5101- en 5102-boogjes (= resp. ½ en ¼ van 5100 R1) en van rechte railpasstukjes - in het bijzonder type 5208 (0,8 mm) en 5109 (33,5 mm).
De laatste 2 willen namelijk nogal eens de enige oplossing zijn om nagenoeg perfect "sluitende"  railplannen te kunnen ontwerpen m.b.v. SCARM-software.
Nog een mogelijks nuttig en al doende geleerd weetje (hoewel hier niet van toepassing):
2 aansluitende boogjes 5205 = een iets ruimere halve boog dan één 5201-rail (halve 5200 R2).

Dit specifiek plan voor M-rail is enkel geschikt voor rijdend materieel van de oudere generaties. De moderne generaties zijn exacter geschaald naar 1/87, hebben daardoor een te grote oversteek voor 5100-bochtenwerk en vergen o.a. meer ruimte tussen evenwijdige bochten.

Tot mijn verbazing oogt het eindresultaat eigenlijk veel beter dan verwacht.

Of Treinfan 2021 hier al dan niet een boodschap aan heeft, is hoe dan ook zijn keuze.

Ikzelf vond het alvast een leuk nadenkertje.  :)
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Ik vroeg mij nog af of het gebruik van 5137 wissels nog wat kan opleveren. Door het kleine bochtstukje weg te laten, krijg je een kleinere wisselhoek. Natuurlijk nog wel een krappe boog, maar je kunt het misschien net wat compacter bouwen.
Ook moet je oppassen op plaatsen waar treinen elkaar moeten passeren omdat de hart op hart afstand kleiner is.

Groet,

Peter
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Hallo Ludo, bedankt voor je plan. We gaan hem ook uitleggen. Heb je ook een iets duidelijker tekening, waar de nummers van de rails iets beter op te zien is?
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Citaat van: Ludo1957 op dinsdag 19 oktober 2021, 13:04:49
Dit specifiek plan voor M-rail is enkel geschikt voor rijdend materieel van de oudere generaties.
De moderne generaties zijn exacter geschaald naar 1/87, hebben daardoor een te grote oversteek
voor 5100-bochtenwerk en vergen o.a. meer ruimte tussen evenwijdige bochten.
En dat gold ook al voor de K-rails versie. Dus die beperking is eigen aan dit plan.

Ik denk dat BlikkenTinus gelijk heeft, in die zin dat als je er uren aan wil schaven, er een mooier plan uit komt dan dit.
Maar dat is aan Treinfan2021. Uiteindelijk moet Treinfan al die kleine stukjes hebben of bereid zijn om de staalzaag te zetten in bestaande M-rails voor passende stukjes rails (dat zou mijn voorkeur hebben, gezien de prijs van de standaard maten t.o.v. de prijs van al die kleine stukjes).

Als de tafel niet langer en dieper kan worden, is dit een mooie oplossing.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Citaat van: Treinfan 2021 op dinsdag 19 oktober 2021, 20:14:34
[...]  Heb je ook een iets duidelijker tekening, waar de nummers van de rails iets beter op te zien is?

Vergrotingen met mogelijkheid tot inzoomen vind je hier:

Niveau O 
https://drive.google.com/file/d/1p0J0Lx1k4lmHygbsP8Izkyb4P2RsFbYZ/view?usp=sharing

Niveau 01 / Heuvel
https://drive.google.com/file/d/1B77Hx6Wx81QWOU2iEaKKOpYQH6zko7Uy/view?usp=sharing

Veel succes  :D

Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Behalve via het pendelspoortje omhoog is er op niveau 0 geen mogelijkheid tot richtingsverandering, maar dat is inherent aan het plan.
Dat zal wel de bedoeling zijn zeker?

Mvg,
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Elk ontwerp heeft zijn beperkingen. En een keerlus is leuk, maar je kunt ook rangeren en omlopen, zelfs in een doorgangsstation.
Alleen in het schaduwstation niet, zo zonder zicht op de sporen.
Maar rondjes rijden zonder dat het direct opvalt, zoals in dit plan, is best leuk.

Groet,

Peter
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Peter,

rondjes rijden is idd leuk en nog leuker met een keerlus zoals in mijn plan -> zie simpel baanidee  :-)

Mvg,

Yves
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
 :offtopic:
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 20 oktober 2021, 08:29:50
je kunt ook rangeren en omlopen, zelfs in een doorgangsstation.
Alleen in het schaduwstation niet, zo zonder zicht op de sporen.

Alles kan (kon altijd al), maar kost geld.
Een doorloopstation is veel goedkoper.

Rangeren, omlopen of wisselen doe je met locs.
Hoe kleiner de baan hoe groter de kans op railbusjes.
Begin bij een oplossing van automatische rijrichting wisseling.
Dan kom je al een heel eind.

Hoe? Te vinden op dit forum.
Re: Baanplan ontwerp uit Marklin Magazine
Zeker, mijn opmerkingen hebben betrekking op getrokken materieel. Met treinstellen of trek-duwtreinen kun je simpeler terugkeren uit de richting van waaruit je vertrokken bent.
Ik merk dat ik daar minder snel aan denk, omdat ik onwillekeurig uitga van een dienstregeling met stoomtreinen. Maar het zou met deze baan heel goed kunnen met treinstellen te rijden.
En eventueel met locs en getrokken treintjes van bergdorp naar beneden. Spreek ik mezelf weer tegen over de schrapping van de zijlijn...!

Groet,

Peter