Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vervangen motor 03.10 stoomlok

Gestart door Edwin1962 donderdag 14 oktober 2021, 10:27:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen motor 03.10 stoomlok
Heren,

Na vele pogingen om via een andere decoder cq instellingen deze lok weer soepel te laten lopen,
uiteindelijk maar een poging om de motor zelf te vervangen.
Volgens de tekening zou ik het schroefje achter het blok wat boven de tandwielen zit moeten verwijderen.
Dat is gelukt...
Maar ik kan het er nog niet afhalen, en voordat ik weer met mn grote klauwen alles stuk maak....., vraag ik jullie advies.

Dus; Hoe verwijder ik deze motor, zodat ik de vervangende kan plaatsen ??

Ps. Zie nu net dat het vliegwiel net iets groter is (balen !!!), maar ga het toch proberen als ik advies heb gekregen  :D
Re: Vervangen motor 03.10 stoomlok
Heren,

Motor zit er op.
Nu nog ff de decoder (ESU Loksound v5) instellen....  :D
Re: Vervangen motor 03.10 stoomlok
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Vervangen motor 03.10 stoomlok
Je denkt dat je grote handen hebt  :D, zie je nu dat het meevalt ,  :thumbup: :thumbup:
Maar wel mooi Edwin dat het je gelukt is en decoder is piece of cake voor jou ,  :P

Gr. Jan
Re: Vervangen motor 03.10 stoomlok
Haha Jan, denk groot; zeiden ze op m'n werk  :D
Zag op de nieuwe motor schroefdraad zitten, dus maar begonnen met draaien...
Dit keer ging het goed, maar meestal wordt het van kwaad tot erger 8o

En het instellen van de decoder lijkt ook te gaan lukken, maar mijn god... :O, wat een instellingen kan je met zo'n ding doen.
En dan de juiste vinden....
Moet nog veel leren, dus maar een NL handleiding opgezocht.  :P

Gr. Edwin.

Re: Vervangen motor 03.10 stoomlok
Je weet dat de oude motor een klokankermotor is?
Re: Vervangen motor 03.10 stoomlok
Hoi MArk,

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het voor motor is/was.
Na de inbouw, wat nogal een puzzel was omdat dit niet echt beschreven staat hoe om te wisselen, liep de Lok nog steeds K..
Ook omdat ik de vele instellingen van de nieuw geplaatste ESU Loksound nog een hele uitzoekerij vind.
Dacht eerst dat de wielen misschien niet meer goed stonden (kwartieren).
Kwam nog bij dat het vliegwiel net iets groter is, dus moest de kap een beetje bewerken van binnen om ruimte te maken.

Uiteindelijk de optie "borstelloze motor" (als ik dat goed vertaalt heb..) , was de laatste in het rijtje.
Toen liep de motor super mooi.
Waarschijnlijk was dat het euvel, en had ik de motor niet hoeven te vervangen  8o
Maar weer wat geleerd  :thumbup:

Lok loopt nu weer geruisloos mooi, wat een genot om naar te kijken, en de geluiden zijn perfect.

Maar zou toch graag wat meer willen leren van de Loksound (lokpilot), om alle mogelijkheden toe te kunnen passen.
Vooral het stukje "functie mapping"....., snapt er niks van  :D

Maar komt tijd, komt raad.

Groet, Edwin.