Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?

Gestart door AlbertJan woensdag 13 oktober 2021, 08:10:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Beste bouwers.
Al vanaf 7 jaar heb ik vele plastic modellen gebouwd, zowel huisjes als andere modellen.
Altijd heb ik hiervoor de bekende Faller lijm voor gebruikt maar de laatste 30 jaar heb ik ook allerlei andere soorten lijm gebruikt.
De laatste 10 jaar valt mij steeds meer op dat er allerlei (lijm) verkleuringen op het plastic ontstaan zijn.
Dit zijn bijzonder lelijke vlekken die licht de kleur van de gelijmde delen aannemen, op de doorzichtige delen ontstaan doffe plekken.

Zelf ben ik altijd héél erg spaarzaam met lijm maar soms is het niet te voorkomen dat de lijm gaat kruipen maar niet elke lijm geeft deze lelijke vlekken.
Ik gebruik (bijna) altijd Faller expert maar ook deze geeft kleurvlekken.

Wie weet  hier  een oplossing voor?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
De enige manier is toch echt zorgen dat het niet op zichtbare plekken terecht komt. Ik zet kits zelf anders in elkaar nu. Ik doe vaak geen lijm meer tussen de delen, maar zet ze tegen elkaar en doe dan aan de binnenkant de lijm er langs (gebruik de faller super expert lijm). Het kruipt er dan vanaf binnen wel wat tussen, zit prima vast en je ziet aan de buitenkant niks. Soms gaat het wel eens een klein beetje mis natuurlijk maar het is dan heel minimaal.

Met zo'n dakje die je laat zien is dat altijd lastig. Dan doe ik vaak een kleine streep lijm wat verder naar binnen, het raakt dan het te lijmen deel net en de lijm kruipt er dan niet onderdoor naar het zichtbare deel. En gebruik altijd snel uithardende lijm zodat het snel goed vast zit (persoonlijke voorkeur, dan hoef ik niet alles weet ik hoe lang vast te houden).
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Naast de omschreven techniek om van binnenuit te lijmen schilder ik alles. Het kale kunstof heeft namelijk altijd een lelijke kleur.
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Ik doe het zoals AlexH beschrijft.
De beide delen tegen elkaar zetten en dan aan de binnenzijde aantikken met de lijmnaald. Op die manier komt een drupje lijm die de delen tegen elkaar vast zet zonder aan de buitenzijde schade aan te richten.

Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Dit is ook pas besproken bij de buren, zie dit topic aldaar.
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor de informatie en/of tips.
Spaarzaam lijmen doe ik altijd al maar de tip om dit alleen (of zoveel mogelijk) aan de binnenkant te doen, is voor mij helemaal nieuw! :idea:
Natuurlijk kan dit niet overal maar het voorkomt al veel vlekken.

Blijft wel de vraag waarom ik dit vroeger nooit opgemerkt heb en nu vaak al direct of na een paar dagen!?

Ook het topic bij de buren gelezen en dan is het toch wel triest dat een 10-jarige modelbouwer (die verder héél netjes werkt) toch een treurig eindresultaat krijgt! :-(

Ik zal nog eens wat super oude huisjes opzoeken en zien of deze ook al deze lijm vlekken hebben.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Alle oude huisjes uit m'n begintijd (toen ik een jaar of 12-14 was, word dit jaar 40 :P ) waren allemaal lelijk en vol verkleurde vlekken. Heb ze allemaal weg gedaan, m'n lijmkunsten waren toen ook nog niet zo goed. Die heb ik destijd met langzaam uithardende Revell lijm geplakt, met zo'n kwastje. Sowieso verkleurt plastic door de jaren heen, en de lijm helpt daarbij niet mee. Dit wordt vaak wit of geel. Had ook nu nog zo'n potje revell met een kwastje maar het plakt m.i. voor geen meter en de lijm zelf hard een beetje wit uit, het is niet volledig transparant.

Zoals aangegeven gebruik ik alleen nog maar Faller Super Expert. Je moet wel redelijk snel zijn daarmee, er is ook een wat tragere variant. Het flesje met de blauwe letters geloof ik maar dat heb ik nog niet gebruikt. De Faller Super Expert die ik heb droogt transparant en glanzend. Je moet vooral niet gaan vegen als je ergens hebt geknoeid want dan krijg je matte vlekken omdat het het plastic oplost en zo aan elkaar 'smelt'.
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Plastic, inclusief eventuele vlekken, met matte lak overschilderen. ;)
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Of het aan de lijm ligt kan ik niet over oordelen. Van lijmvlekken heb ik nooit echt veel last gehad. Vroeger gebruikte ik altijd Revell Contacta. Die flesjes met doseernaald. dat vond, en vind ik nog steeds, heel prettig werken. Makkelijk te doseren en nauwkeurig aan te brengen, wanneer je niet bibbert. Waar ik nu woon is dat niet te verkrijgen, alleen Tamiya en Mr.Hobby zijn hier verkrijgbaar. Allebei hebben een vrij grofstoffelijk kwastje aan de deksel. Niet zeer precies om mee te werken en moeilijk doseerbaar. Vaak gebruik ik daarom een klein penseeltje om de lijm aan te brengen. Wanneer er eens wat naast het te lijmen object terechtkomt verwijdeer ik dat voorzichtig met de punt van een scalpel en dep het met een tissue. Dan zie je er niets meer van.

Geveldelen assembleer ik volledig zonder ramen en vensters. Dan worden deze eerst met mat transparante lak gespoten en daarna gaan pas de (glans) gespoten ramen, deuren en ruiten er in. Deze matte laklaag voorkomt het verkleuren van het plastic door gemorste lijm naast het wegnemen van de typische plastic glans.
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
Dat zijn allemaal goede tips.

Hoe zou je dat bij plastic-metaal verbindingen doen,
zoals raampjes in een metalen rijtuig plakken?
Net zo, maar dan met andere lijm?
Re: Hoe voorkom je verkleurende lijmvlekken op plastic modellen?
 @citaat Met kristal klear:
Bron afbeelding ===> klik