Dit model van ESU is, zoals veel andere locomotiefmodellen van dit merk, uitgerust met een schakelaar en een afneembare sleper. Daardoor kan het model eenvoudig zowel op 2- als 3-railbanen worden ingezet. Voor 3-railers is massadetectie mogelijk, wat erop duidt dat de schakelaar ook beide assen met elkaar verbindt in de 3-railstand. Oppassen dus voor met name tweerailers.
Het model is verpakt in een stevige kartonnen doos met schuimplastic vulling. Daarbinnen bevindt zich een plastic houder waarop de loc is vastgeschroefd. Met een meegeleverde inbussleutel kan het model worden losgemaakt. Eveneens meegeleverd zijn een zakje met kleine onderdelen en een hulpstuk om de voorgemonteerde sleper te verwijderen.
Bovendien is een Duitstalige handleiding in de doos aanwezig. Een Nederlandstalige handleiding kan worden gedownload.
Het model werd een maand of misschien twee geleden aangekondigd en is inmiddels ook in de winkels beschikbaar.
Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. De loc is eenzijdig voorzien van een koppeling, aan de zijde van cabine 2. Een tweede koppeling wordt meegeleverd. In cabine 1, de cabine waaronder geen koppeling is gemonteerd, is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden
Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man in de cabine plaatsnam.
Op een ESu ECoS-centrale meldt de loc zich default aan met Railcom en biedt dan een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:
- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);
- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);
- instrumentariumverlichting (erg fraai!).
Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:
Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.
Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er wordt zoals gezegd een zakje met allerlei onderdeeltjes meegeleverd, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk". Ook zonder die extra's ziet het er heel netjes en strak uit.