Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3

Gestart door Markieboom zaterdag 09 oktober 2021, 20:25:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Hallo allemaal,

Een vraag over jullie ervaringen met andere locs en treinstellen dan Marklin.
Tot op heden is al mijn rijdend materieel op mijn baan (C-rails met CS3) van Marklin.
Omdat ik een kopstation aan het bouwen ben wil ik meerdere treinstellen laten rijden. Daarbij hebben ook andere fabrikanten zoals Roco en Piko mooie modellen. En het aanbod van Marklin valt wat tegen.

Zijn er bepaalde kenmerken of eigenschappen waar ik rekening mee moet houden om te weten of deze modellen op mijn baan kunnen?
En melden deze zichzelf ook automatisch en eenvoudig aan op mijn baan?

Bedankt voor jullie reacties.
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Als ze digitaal zijn met DCC (en dat is praktisch alles) kan je ze besturen. Het helpt nog als ze 3rail zijn om ook op een baan met Märklin rails in te zetten, maar ook zonder kan je ze aansturen met de CS3. Die kijkt niet naar het type rails, enkel naar DCC, MFX of MM. MFX meldt zichzelf aan, dat doet Roco (=Zimo decoders) niet. Piko sommige. ESU kent M4 (ESU mag de merknaam MFX niet gebruiken, maar het is in de basis identiek).
Je zult een lok van Roco even handmatig in moeten voeren, maar dat is kinderspel. Adressen kan je direct uit het basismenu omprogrammeren, default komt een DCC lok op 3 uit de fabriek.
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Lid sinds: 2021

Tijdperk III Alpenlanden Alle tracties CS3+

offline
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
3railers,

Bij het rijden met ander materieel dan Märklin, is het verstandig in de gaten te houden dat de wielen niet eenzijdig zijn geïsoleerd. Zeker niet als je met signaalgevers als contactrails rijd of gaat rijden. De beide elektrisch geïsoleerde spoorstaven worden dan niet via de de wielassen verbonden en kunnen zo geen contact (signaal)uitlossen naar een S88 decoder of kloon van deze decoder soort. Daarbuiten zijn andere modellen en merken (specifiek geschikt gemaakt voor Märklin), vaak voorzien van wielen met hogere(grotere) flensen t.o.v zijn gelijkstroom collega. Bij wagens worden vaak speciale wielstellen aangeboden en worden in overleg met een verkopende partij vaak kosteloos omgewisseld van gelijk naar wisselstroom variant. Let wel, niet alle aanbieders geven deze service.

Het is maar een weetje, maar niet onbelangrijk.😉👍.

Rheingold.
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Rheingold,

En u meent iets nieuws mede te delen wat de gemiddelde 3-rail gebruiker nog niet weet ?
Ik ga wat anders doen hoor !

Cees
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Beste Cees,

Nuttige informatie van Rheingold, die jij en ik weten, maar beginners niet, dus....., ga inderdaad maar wat anders doen.

Groet, Anne W
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Ik zie de bijdrage van Rheingold toch vooral als reactie op de vraag van de topic starter. Het voegt in die zin dus zeker iets toe!

Groet,

Peter
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Lid sinds: 2021

Tijdperk III Alpenlanden Alle tracties CS3+

offline
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
3railers

Ik deel alleen maar een stukje ervaring waarom is gevraagd. Dat er mensen zijn die echt alles weten in dit forum hou ik in mijn reactie geen rekening mee die weten immers alles al. En mensen die alles al weten die zullen niet veel vragen meer stellen. Je kan je ook afvragen of men bereid is andere verder te willen helpen. Ik reageer immers aan de vraagsteller. En juist, de reactie was inderdaad bedoeld voor de topic starter. Doe er je voordeel mee. Los van de flensen kan het nog zijn dat de koppelingen ook nog kunnen uitmaken (t.o.v. de buffers). Märklin (kort)koppelingen kunnen soms problemen geven. Zelf heb ik goede ervaring met de kortkoppelingen/universeel van Roco (40395/40397), deze koppelen ook aan de kortkoppelingen van Märklin. Ook de lengte van de wagens kan uitmaken (bij o.a. Trek-Duw combinaties). 1:87 (o.a. Roco) wagens hebben langere lengtes dan die wij bij Märklin gewend zijn, en die in bogen als R1 tot problemen kunnen leiden. Zeker als er ook nog bovenleiding gebruikt gaat worden. Voor de doorgewinterde 3railer, geen nieuws.

Rheingold.
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Citaat van: Rheingold op zondag 21 november 2021, 11:24:18

3railers


Ik ben 2railer.  ;)

Maar laat je niet uit het veld slaan, Cees is soms een beetje dom.

De vraag gaat over treinstellen. Doorgaans koop je die kant en klaar en ze kunnen zo de baan op zonder aanpassingen, dat heeft de fabrikant namelijk al gedaan. ;)

Aanmelden op het CS3 is een Marklin dingetje, dat zul je niet vinden bij Roco en de andere merken en als het er wel in zit (Piko) werkt het niet feilloos. Dus zet dat opzij en ga me die treinstellen DCC rijden want daar luisteren ze allemaal naar.

Gr, Ben.
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Lid sinds: 2021

Tijdperk III Alpenlanden Alle tracties CS3+

offline
Re: Voorwaarden treinstellen andere merken dan Marklin voor rijden op CS3
Je reactie klopt Ben, de vraag van Markieboom, gaat inderdaad over treinstellen, maar deze kunnen ook worden samengesteld met losse wagens (trek-duw combinaties met hazenkast of stuurstand-rijtuig). En dank voor je bijval. 😉

Rheingold