Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Defecte IB 65000

Gestart door JWS vrijdag 08 oktober 2021, 12:32:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Defecte IB 65000
Goedenmiddag,
Ik heb hier een defecte IB 65000 staan (voorgeschiedenis onbekend), kan ik wel loks mee programmeren, maar niet rijden. De net geprogrammeerde lok begint spontaan te rijden als ik de programmeermode ophef. Wrs. eindtrap(pen?) kapot? Is dat goed zelf te doen? Ik heb een eenvoudig doormeetapaaraat, en kan een beetje (de)solderen......
Heb hem nog niet open, kan dus ook de nodige onderdelennummers niet zien.
Met groet,
Jan Willem
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Defecte IB 65000
Heb het zelfde aan de hand. Het ding openmaken is een zeer hachelijke onderneming. Kans dat het nooit meer dicht kan is bijzonder groot. En daarbij zou ik het iemand die een beetje kan solderen zeker niet aanraden. Daar is iets meer kennis (SMD techniek) en goed soldeergereedschap voor vereist. Maar als je het risico wil lopen, ga je gang.
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Defecte IB 65000
al eens een volledige reset geprobeerd ? Verder staan er hier ook filmjes en topic over herstel IB (intellibox)
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Als de eindtrap kapot is, tenminste. Maar hoe weet ik dat (zeker)?
Ik heb intussen wat op mijn manier gemeten:
stroomverbruik oude M trafo aan: 7 watt
Met IB onbelast samen 12,5...watt
Met IB in programmeerstand + kleine stoomlok erop 14,1....watt
Direct na omschakelen van programmeer naar gewoon rijden stand begint lok te rijden, 19,1 watt verbruik.
Andere loks rijden niet op de gewone stand...........Wellicht dat dat lokje nog op AC kan rijden....????
Iemand enig idee of dat wijst op eindtrap problemen?

Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Citaat van: bellejt op vrijdag 08 oktober 2021, 15:41:50
al eens een volledige reset geprobeerd ? Verder staan er hier ook filmjes en topic over herstel IB (intellibox)

Bij reset zal de versie 2.01 wel verdwijnen, of niet?
Wacht ik nog even mee.......
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 08 oktober 2021, 16:20:10
@citaat Kan je op het programmeerspoor wel rijden? Ah, nee. Half gelezen.
nee, alleen programmeren, "bewegen" op dat spoor is zonder enige controle.......
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Citaat van: bellejt op vrijdag 08 oktober 2021, 15:41:50
al eens een volledige reset geprobeerd ? Verder staan er hier ook filmjes en topic over herstel IB (intellibox)

Klopt het dat bij een reset de 2 updates (1.55 en 2.01) verdwijnen?
En waar vind ik evt. filmpjes over herstel IB?

met groet,
Jan Willem
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Defecte IB 65000
Nee updates verdwijnen niet, dat is een fabeltje.
Re: Defecte IB 65000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Defecte IB 65000
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 08 oktober 2021, 15:16:32
Heb het zelfde aan de hand. Het ding openmaken is een zeer hachelijke onderneming. Kans dat het nooit meer dicht kan is bijzonder groot. En daarbij zou ik het iemand die een beetje kan solderen zeker niet aanraden. Daar is iets meer kennis (SMD techniek) en goed soldeergereedschap voor vereist. Maar als je het risico wil lopen, ga je gang.

Henk
Dat open maken valt wel mee alsmede het weer dicht maken. Of je smd nodig hebt is de vraag. De eindtorren zover ik in mijn pb gezien heb zijn geen smd componenten.

Los daarvan is goed soldeer gereedschap sowieso altijd aan te raden  ;)
Re: Defecte IB 65000
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Defecte IB 65000
Exact dat wat Ben zegt, hou er wel rekening mee hoe je meet, daar elk soort componenten andere eigenschappen heeft. 

Mocht je hulp nodig hebben moet je het maar laten weten, ik heb bij diverse centrales de eindtrap al vervangen en SMD solderen is voor mij geen punt (zie bijvoorbeeld hier).
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Dank Ben en John en de anderen voor de heldere, mogelijke aanpak. Wat en hoe ik moet gaan meten is nog wel een dingetje.....

Morgenavond wellicht stamcafe in Rotterdam, dat nog even afwachten.....................
met groet,
Jan Willem


Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 08 oktober 2021, 15:40:17
Hang er een goedkope massadetectie booster aan dan kun je toch rijden.......

Massadetectie booster is een nieuw begrip voor mij. Bedoel je om de IB alleen te gebruiken als centrale en de booster-functie uit te zetten via speciale opties?
En aan welke "massadetectiebooster"denk je dan? Ik heb hier nog een fleischmann booster, ongebruikt liggen......
groet,
Jan Willem
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte IB 65000
Een massa detectie booster is een booster met gemeenschappelijke massa, dit in tegenstelling tot de moderne boosters van Märklin, Esu en Digikeijs, dat zijn H-Brug boosters.

Fleischmann: zou best kunnen, ik twijfel alleen over het FMZ principe van Fleischmann

Groet, Anne W
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte IB 65000
 @citaat

Ik ben benieuwd......
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Defecte IB 65000
Om het even iets ingewikkelder te maken, de ESU boosters zijn inderdaad H boosters, maar daar kan je wel alle massa's aan elkaar knopen.
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte IB 65000
 @citaat

Aha, Ben bedoelde dat.....
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte IB 65000
Wellicht makkelijker om te zeggen: een booster uit de tijd van de Märklin 6021 centrale, de 80-er jaren van de vorige eeuw.

Groet, Anne W
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Ik heb intussen een aantal adviezen uitgezocht. Ten eerste een reset gedaan. Leverde geen verschil op, programmeren bleef mogelijk, doch geen rij-output. Softwareversie bleef keurig 2.01.
Ten tweede heb ik een fleischmann twin booster 6807 aangesloten via de 3 aderige dcc poort. En nu werkt 't wel. Rijden en functies F0 etc. doen t via de 6500. En tot mijn verbazing kan ik ook Marklin motorola loks aansturen over de DCC centrale aansluiting.
Over dat aansluiten vd Fl. booster moest ik nog wel even nadenken, omdat er ook een mogelijkheid is om de 5-polige booster aansluiting te gebruiken met platte kabel, die zowel in de IB past als in de Fl. booster. In mijn IB handleiding wordt steeds gesproken over Märklin boosters, niet over de Fl. twinbooster met TWin, FMZ en DCC decoders. Hoe zit dat nu precies? Ik heb het nog niet aangedurft.....

Mijn konklusie (ik ben weliswaar geen bondscoach) is dat de eindtrap van de 6500 wel kapot zal zijn, en dat ik voorlopig, voordat ik de boel los ga (laten) maken en doormeten en vervolgens repareren, toch beschik over een functionele 6500, met hulp van booster.........
met dank voor de inbreng zover, en groet,
Jan Willem
Re: Defecte IB 65000
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Defecte IB 65000
Ja, als het via een booster wel werkt kan je er wel vanuit gaan dat de eindtrap kapot is. Zal/zullen wel (een van) de torren op de foto die Ben hier had staan zijn.
Die zijn niet eens SMD, dus dat maakt het dan wel wat makkelijker. En mocht je toch nog hulp nodig hebben/het niet aandurven, mijn aanbod staat. Ik heb de torren liggen en woon in de regio.
Re: Defecte IB 65000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Defecte IB 65000
Wat je nog zou kunnen doen is een tweede in op de kop tikken en de defecte als een ib control gaan gebruiken. Een oude ib zal toch niet meer zo duur zijn, denk ik
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Citaat van: Olav op donderdag 14 oktober 2021, 20:26:41
Wat je nog zou kunnen doen is een tweede in op de kop tikken en de defecte als een ib control gaan gebruiken. Een oude ib zal toch niet meer zo duur zijn, denk ik
Ik heb een 1e IB, een 650, en die doet het nog onder leiding van koploper (die hoeft de knopjes niet in te drukken). De kapotte is min of meer een krijgertje, maar 65000ders kosten toch nog steeds >100 euro (tenzij er nog iemand eentje heeft op zolder, wellicht)............
En met het aanbod van John in gedachte ga ik er niet een derde bij aanschaffen......
met groet,
Jan Willem

PS die Märklin catalogi gaan binnenkort echt de deur uit!
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte IB 65000
Ik denk dat de Flm booster gewoon een simpele "versterker" is en dat er alleen verschil alleen in het type aansturing, een CDE of een 5 polige Märklin aansluiting, als de Flm booster een pure DCC booster zou zijn, dan twijfelde ik niet, maar het FMZ maakt dat ik wat twijfel.

Groet, Anne W
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Defecte IB 65000
Een Twin-Center is een broertje of een zusje of een kloon van de Intellibox 650. Ook de rand apparaten zijn dat alleen een ander kleur van het kasje wat er om heen zit.

Beide systemen zijn Common-Ground dus ook de booster.

Eindtorren vervangen van de IB 650 is goed te doen, al van 3 stuks vervangen waaronder één TC

Groetjes.
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: Defecte IB 65000
Gek is wel dat de booster het alleen doet als hij via de drie-aderige dcc uitgang is aangesloten op de 65000 (niet de 650, die is niet kapot). Als ik de bijgeleverde platte kabel (5 aderig) van de twinbooster gebruik, gaan de groene en rode lampjes knipperen........Die kabel kan er maar op 1 manier op in beide apparaten (kabels naar boven), dus daar kan het niet aan liggen. En nu ruik ik ook nog wat vreemds............
In ieder geval geeft de booster het motorola protocol ook door, daar ben ik wel blij mee....
met groet,
Jan Willem
Re: Defecte IB 65000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defecte IB 65000
Ik weet dat er in de coördinatie van hoe de Märklin aansluiting gebruikt moet worden een fout geslopen is, naar oven of naar beneden....

Groet, Anne W