Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Intellibox probleempje

Gestart door Lobomotion69 donderdag 07 oktober 2021, 14:22:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intellibox probleempje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Intellibox probleempje
Hallo,

maar even hier een vraagje poneren, misschien weet iemand waar dit aan ligt. Vandaag mijn IB1 opgestart om een lokje te testen. Test mislukt, geen enkele loc reageert nog op de IB. Aan de uitgang (op de rails dus) meet ik 10,2V AC en/of 15,5 V DC. Voor zover ik kan nagaan is dat niet goed. Maar waar ligt het aan? Iemand zoiets al eens bij de hand gehad?
Denk dat de halve eindtrap eruit ligt.

Heb getracht de box open te schroeven. Volgens mij zitten er achter de dopjes op de bodem schroeven maar geen enkele bit past erin of geeft houvast. Kan het ook niet goed zien eerlijk gezegd. Die gaten zijn behoorlijk diep.
Adviezen zijn welkom!
Re: Intellibox probleempje
het beste is google. Er schijnen video's op Youtube te staan.
Bij de buren kwam ik deze opmerking tegen:  Aan de bodem zitten pijpjes die eindigen in een gespleten bolletje.
Aan de bovenschaal zitten pijpjes met een holletje waar dat bolltje in klikt.
Dan gaat er een rechte plug in die voorkomt dat het bolletje weer samengeknepen kan worden.
Om hem te openen moet je die pluggen er dus uit halen. Dat kan door er een gaatje van 2mm in te boren. Daarin draai je een houtschroef waarmee je de plug naar buiten trekt. En dan hebben de bolletjes weer ruimte om uit de holletjes te komen.

Lijkt me best een dingetje.Dus eerst goed inlezen voor je wat doet.
Re: Intellibox probleempje
Misschien is het verstandig om eerst alle instellingen na te lopen die fout kunnen staan voordat je het ding open maakt.
Je kunt onwijs veel instellen waardoor er bepaalde dingen niet meer werken.

Ik ben van het uitsluiten afvinken principe voordat ik een poging te slopen doe.
Je geeft in je bericht namelijk weinig informatie over wat er staat ingesteld en wat er niet werkt.
Je geeft alleen aan dat er een laag voltage uit komt.

Zit er een goede voedingsbron aan de IB1.
Hoe staan de instellingen die je gebruikt
Dat soort vragen komen bij mij op.

Groeten Martin
Re: Intellibox probleempje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Intellibox probleempje
Gister een email naar Uhlenbrock gestuurd en vandaag al antwoord ontvangen. Die jongens zijn snel. Mijn vermoeden werd bevestigd, eindtrap defect. Advies is opsturen. Gezien het nogal een probleem is om het ding zelf open te krijgen is dat misschien geen onverstandig advies. Andere mogelijkheid is een nieuwe aanschaffen. Dit ding is al ruim twintig jaar oud. Nog een nachtje over slapen.
Re: Intellibox probleempje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Intellibox probleempje
Foto's/uitleg van het openen staan hier.
Re: Intellibox probleempje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Intellibox probleempje
Advies van Ben in ander topic: sluit een booster aan en rijdt dan met de booster als vervangende eindtrap.

Groet, Anne W