Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

onderdelenlijst treinen

Gestart door marc2109 woensdag 06 oktober 2021, 20:14:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
onderdelenlijst treinen
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
onderdelenlijst treinen
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik een testbaan gemaakt, kan mijn geluk niet op.
Heel simpel met contact rail,2 seinpaaltjes en 2 wissels.
treintje erop gezet maar happerent rijden, ander treintje erop en idem dito.
rails extra schoon gemaakt, slepers en wielen van de locs ook, maar het helpt allemaal niet.
Dus groot onderhoud is nodig op alles, want het heeft bijna 30 jaar in dozen gezeten.
Ik zoek dus eigenlijk een onderdelen en onderhoudslijst van al mijn loks zodat ik mijn roestige brein weer eens aan het werk kan zetten om mijn locomotieven weer naar behoren te kunnen laten presteren.
Weet iemand waar ik die kan vinden?
nieuwe antislipbandjes, slepers en evt een druppie smeerolie lijkt me wel noodzakelijk.
En wat is de beste manier om mijn rails weer te reinigen?
schuurpapier geprobeert maar dat lijkt me ook niet ideaal voor de railtjes.

Ik hoor het graag van jullie en dat helpt mij dan weer lekker op weg.
Bedankt alvast.
Re: onderdelenlijst treinen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Hallo Marc,

Kijk eens op de website met de modeltreinen database.
Daar staan veel zogenaamde exploded views, vaak ook met onderdeellijsten.
Als je de artikelnummers van de loks weet, dan kun je daar prima terecht voor wat ouder materieel.

succes!!
Re: onderdelenlijst treinen
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Op de Duitse Marklin website. Onderdelenlijsten en/of exploded views soms maar een van beide aanwezig.
Re: onderdelenlijst treinen
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Hoi Frenkievee,
Ik heb bv. een oude V200 027 met een schakelaar eronder zodat die van rij richting kan veranderd, daar heb ik geen doos meer van. Net zoals het leeuwendeel van mijn treinen die ik ooit 2e hands gekocht heb.
Ik heb nog een V200 027, ziet er hetzelfde uit maar heeft dat hendeltje weer niet, wel net zo oud.
Ik heb al uren op het internet gezocht om daar iets over te vinden qua serie nummers, maar helaas.
Zal eens een lok open schroeven om te kijken of er binnen in de lok nog iets van een nummer staat ofzo.
in ieder geval bedankt voor de tip, daar ga ik veel plezier aan hebben de komende herfst dagen.

Re: onderdelenlijst treinen
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Net even gekeken op de site.
Onwijs gaaf die onderdelen lijsten.
Zal mijn Loks maar eens gaan catalogiseren en de bijbehorende lijsten downloaden.
Heerlijk dit.
nogmaals bedankt.
Re: onderdelenlijst treinen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Marc,

Als je in Google Marklin V200 027 intikt, dan komt artikelnummer 3021 naar voren. In die databank staan dan twee links naar exploded views, misschien niet helemaal wat je met deze specifieke lok bedoelt, maar het kan je in ieder geval een eind in de goede richting helpen.
Hetzelfde gaat op voor veel andere loks: bijv. Marklin 1139 (de oude vertrouwde 1100 van de NS) is artikel 3324.

En wat ik eruit begrijp: veel plezier met het puzzelen!
Re: onderdelenlijst treinen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Ook met de informatie in de 3rail wiki kun je proberen artikelnummers te achterhalen. Er is bijvoorbeeld een artikel Bouwserie V 200, inclusief tabel met Märklin modellen. Als het een rode is, zie je met de wetenschap dat jouw V 200 al minstens 30 jaar oud is dat vrijwel zeker een 3021 is. Met dat artikelnummer zijn echter in de loop der jaren een heleboel nieuwe versies gemaakt. Van de V 200 027 staan er al 3 in de tabel. Märklin wijzigt zelfs nu nog wel eens iets aan een model zonder meteen een nieuw nummer toe te kennen, dus zelfs als je een onderdelenlijst en exploded view hebt, moet je heel goed opletten of het wel precies bij jouw loc hoort.
Re: onderdelenlijst treinen
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: onderdelenlijst treinen
Ja zag het al dankzij jullie hulp.
van 1961 tot 1962 modelnr. 3021.6
van 1965 tot 1966 modelnr. 3021.9, leuk detail dat ik in 1965 ben geboren op 21-9,mischien dat ik daarom dit model zo mooi vindt.
van 1966 tot 1970 modelnr. 3021.11