Beste Ronald,
Ik denk dat we qua gedachtengang op verschillend spoor zitten.
Een consist-adres is prima, maakt niet uit welke duurdere centrale, maar als je zo'n trein wilt laten stoppen bij een station, moet je dat (inderdaad) óf met de hand doen (knop naar nul draaien), of door een computerprogramma laten afremmen en stoppen (middels detectie), of door een stuk te isoleren. De centrales alléén kunnen dat niet zelf doen. Kortom, met een centrale alléén rijd je wel digitaal (het signaal is digitaal), en zelfs de aansturing van de seinen kan digitaal (k83/m83), maar om de treinen "automatisch" te laten stoppen is dan wel een geïsoleerd stuk nodig.
En daar heb je dan wel het probleem dat één loc in de isolatie staat en de andere nog niet en de eerste gaat opduwen (en daar ging het in mijn reactie #10 om). Daar helpt geen consist adres aan...
Daarom lijkt jouw reactie #11 waar jij de term "digitaal rijden" introduceert met verwijzing naar mijn tekst niet logisch. Ik heb het niet over digitaal rijden gehad, alleen over het rijden met centrales, die dus geen mogelijkheid hebben zelf (OK, automatisch) een trein te laten stoppen, en waar je bij een geïsoleerd stuk dan toch een probleem hebt met locs in serie.
En bij een grote, drukke baan heb je niet altijd het overzicht (file-rijden in blokken, schaduwstations), dus zal je toch het beste met isolaties werken (als je niet met de computer rijdt).
Hoop dat het zo duidelijk is.
Groet, Paul