Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

vrijloop

Gestart door yves woensdag 06 oktober 2021, 08:10:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vrijloop
Lid sinds: 2021

offline
vrijloop
Allen,

ik weet niet goed bij welke rubriek dit hoort, dan maar hierin.
Is het mogelijk locs in vrijloop te laten rijden, dus enkele gekoppelde (of één loc) in vrijloopsleep achter een trekkende loc (of voor een duwende).
In grootbedrijf wordt dit soms gedaan oa bij een defecte loc.
Ik vermoed dat dit niet mogelijk is maar voor de zekerheid vraag ik het toch maar.

Mvg
Re: vrijloop
Lid sinds: 2021

offline
Re: vrijloop
Ben,

ik dacht ook al dat zoiets enkel mogelijk is als de aandrijving verwijderd is maar dat is niet de bedoeling.
In het filmpje zijn de wielen van de geduwde loc niet goed zichtbaar (er zijn ook geen drijfstangen waarbij je het goed zou kunnen zien) maar als de wielen niet meedraaien dan wil dit zeggen dat de loc voort geschoven wordt ipv rijdt of zie ik dat verkeerd?

Mvg
Re: vrijloop
Lid sinds: 2014

offline
Re: vrijloop
Vrijloop betekend dat de aandrijving is ontkoppelt, wat Ben laat zien is in de meeste gevallen een slecht idee asbjes gaan erdoor kapot je krijgt vierkante wielen om het maar zo te noemen. Door het afschuren van het loopvlak als er lang zo gereden wordt.
Je zult echt de aandrijving moet afkoppelen door een tandwiel of het geheel te verwijderen.
Re: vrijloop
Lid sinds: 2021

offline
Re: vrijloop
Eigenlijk wil dit zeggen dat vrijloop in normale omstandigheden niet mogelijk is (tenzij met een dummy zonder motor en losgemaakte aandrijving).
Voortduwen zonder dat de wielen draaien is uit ten boze.


Mvg
Re: vrijloop
Lid sinds: 2020

offline
Re: vrijloop
Hallo

Een lok met "fietsbel"-sinus kun je als een wagen meetrekken. Doe ik vaker.
Het enige probleem is het op gang komen, maar als het eenmaal rolt zet ik de tweede lok op rijstap 0.

Waarom ik de tweede lok weer naar 0 zet? Als ik de tweede lok met rijstap mee laat lopen zal hij tegenwerken bij ongelijke snelheid.

Bart
Re: vrijloop
Lid sinds: 2021

offline
Re: vrijloop
Bart,

Dus zonder losmaken van de aandrijving de lok meetrekken?
Een lok met fietsbelsinus is mij vreemd, is er een bepaald gekend type lok die dat heeft?
Als ik het goed begrijp zet je de rijstap van de meegetrokken lok niet op nul om in beweging te komen en eenmaal op gang en meegetrokken lok door de "werkende" lok rijdt dan rijstap weer op nul en de wielen draaien zoals in vrijloop? Raar.

Mvg,
Re: vrijloop
Lid sinds: 2021

offline
Re: vrijloop
Ben,

ik bedoelde niet in tractie aan dezelfde snelheid rijden doch in vrijloop maar ik heb al geconcludeerd dat dit niet mogelijk is, voor mij mag dit gesloten worden.

Mvg,
Re: vrijloop
Lid sinds: 2010

offline
Re: vrijloop
 @citaat Waarom zou je in vrijloop willen rijden? In tractie kan toch ook? Dat is niet zo heel moeilijk met bijvoorbeeld DCC. En volgens mij ook niet met de duurdere centrales zoals de Esu ECoS en het Märklin Central Station 1,2,3 / 3+

Citaat van: yves op woensdag 06 oktober 2021, 11:46:06
Dus zonder losmaken van de aandrijving de lok meetrekken? Een lok met fietsbelsinus is mij vreemd, is er een bepaald gekend type lok die dat heeft?
Als ik het goed begrijp zet je de rijstap van de meegetrokken lok niet op nul om in beweging te komen en eenmaal op gang en meegetrokken lok door de "werkende" lok rijdt dan rijstap weer op nul en de wielen draaien zoals in vrijloop? Raar.

Komt door het type motor. Daar kan het mee. Zie ook Märkli C-sinus

Citeer
Die günstigen elektromechanischen Eigenschaften werden jedoch mit einer verringerten Eigenbremsleistung erkauft, wodurch die Gefahr besteht, dass eine spannungslose Lokomotive am Gefälle weiterfährt. Unter Spannung wird dies jedoch durch die Regelelektronik kompensiert.[1]

Groet Ronald.
Re: vrijloop
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: vrijloop
 @citaat Wat bij de centrales dan wel lastig is: bij stoppen in een geïsoleerd stuk staat de voorste loc al stil in het stopstuk, de achterste krijgt nog spanning en staat te duwen. Is ook niet goed voor de asb-tjes.
Zelfs al plaats je de slepers bij elkaar (de voorste loc achteraan en de achterste loc vooraan), dan heb je vaak toch dat probleem. Ook wel bij remmodules.

Dat met die C-Sinus snelheid op 0 zetten na vertrek is nieuw voor me, dat moet ik eens proberen met mijn BR 194 (39223) die zo'n fietsbel heeft. Die blijft overigens op een helling bij en rood sein wel keurig staan met een zware sleep, zowel naar boven als naar beneden, dus dat geldt niet voor alle locs met C-Sinusmotoren.

Groet, Paul
Re: vrijloop
Lid sinds: 2010

offline
Re: vrijloop
hoi,

Citaat van: pajomaho op woensdag 06 oktober 2021, 20:12:16
@citaat Wat bij de centrales dan wel lastig is: bij stoppen in een geïsoleerd stuk staat de voorste loc al stil in het stopstuk, de achterste krijgt nog spanning en staat te duwen. Is ook niet goed voor de asb-tjes.

Normaal gesproken heb je dat niet bij digitaal rijden  ;)  :) Digitaal rijden zou zonder "stroomloze stukken" moeten zijn. Anders heb je nog een groot deel als "analoge baan" ingedeeld.

Groet Ronald.
Re: vrijloop
nobody
gast

Re: vrijloop
Citaat van: pajomaho op woensdag 06 oktober 2021, 20:12:16
geldt niet voor alle locs met C-Sinusmotoren.
Hangt van de overbrenging af. Wormwiel of recht.
Re: vrijloop
Lid sinds: 2012

offline
Re: vrijloop
Voor zover mij bekend is de fietsbel sinus niet in loks met cardanaandrijving gebruikt. De fietsbel constructie was ontworpen om in de bestaande motorframes te passen.
Re: vrijloop
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: vrijloop
Citaat van: ronaldk op woensdag 06 oktober 2021, 20:21:47
hoi,

Citaat van: pajomaho op woensdag 06 oktober 2021, 20:12:16
@citaat Wat bij de centrales dan wel lastig is: bij stoppen in een geïsoleerd stuk staat de voorste loc al stil in het stopstuk, de achterste krijgt nog spanning en staat te duwen. Is ook niet goed voor de asb-tjes.

Normaal gesproken heb je dat niet bij digitaal rijden  ;)  :) Digitaal rijden zou zonder "stroomloze stukken" moeten zijn. Anders heb je nog een groot deel als "analoge baan" ingedeeld.

Groet Ronald.
Beste Ronald,
6021, IB, ECoS en CS(1-3+) (en wellicht nog andere centrales) zijn toch echt digitale centrales, maar als ik daarbij geen isolaties toepas of remmodules, dan rijden de treinen toch overal door, hoor.
Misschien rijd jij via een computerprogramma, waar je met terugmelding aan het programma doorgeeft waar de trein is en het programma de trein laat stoppen, maar dat doen 6021, IB, ECoS en CS'sen niet.
Vandaar toch geïsoleerde stukken waar een trein moet stoppen, en waar de achterste loc de voorste opduwt.

Groet, Paul
Re: vrijloop
Lid sinds: 2010

offline
Re: vrijloop
 @citaat / Paul:

Citaat van: pajomaho op donderdag 07 oktober 2021, 17:32:43
6021, IB, ECoS en CS(1-3+) (en wellicht nog andere centrales) zijn toch echt digitale centrales, maar als ik daarbij geen isolaties toepas of remmodules, dan rijden de treinen toch overal door, hoor.

Even voor de goede orde: Jij hebt het over het automatisch beïnvloeden van treintjes op de baan zonder dat jij iets doet. Maar Digitaal rijden staat niet gelijk aan automatisch rijden. Je kan ook gewoon met een rijregelaar digitaal rijden. Gewoon zoals het "vroeger" ging met een trafo. Gewoon op 0 draaien en de trein stopt  ;)

Citaat van: pajomaho op donderdag 07 oktober 2021, 17:32:43
Misschien rijd jij via een computerprogramma, waar je met terugmelding aan het programma doorgeeft waar de trein is en het programma de trein laat stoppen, maar dat doen 6021, IB, ECoS en CS'sen niet.  Vandaar toch geïsoleerde stukken waar een trein moet stoppen, en waar de achterste loc de voorste opduwt.

Nee, ik rijd niet met een computer. Al kan het met deze baan wel. Wat ik al aangaf: Je gaat er van uit dat iemand altijd "automatisch" wil rijden, dat hoeft niet. Een DCC-consist adres in programmeren en rijden maar. Dan rijden de twee loks mooi met elkaar op één adres op de rijregelaar. Geen probleem. Dat gaat heel mooi. Over een paar weken weer in Antwerpen. Dat zal mogelijk met de hand gaan en niet met de computer.

Groet Ronald.
Re: vrijloop
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: vrijloop
Beste Ronald,
Ik denk dat we qua gedachtengang op verschillend spoor zitten.

Een consist-adres is prima, maakt niet uit welke duurdere centrale, maar als je zo'n trein wilt laten stoppen bij een station, moet je dat (inderdaad) óf met de hand doen (knop naar nul draaien), of door een computerprogramma laten afremmen en stoppen (middels detectie), of door een stuk te isoleren. De centrales alléén kunnen dat niet zelf doen. Kortom, met een centrale alléén rijd je wel digitaal (het signaal is digitaal), en zelfs de aansturing van de seinen kan digitaal (k83/m83), maar om de treinen "automatisch" te laten stoppen is dan wel een geïsoleerd stuk nodig.
En daar heb je dan wel het probleem dat één loc in de isolatie staat en de andere nog niet en de eerste gaat opduwen (en daar ging het in mijn reactie #10 om). Daar helpt geen consist adres aan...
Daarom lijkt jouw reactie #11 waar jij de term "digitaal rijden" introduceert met verwijzing naar mijn tekst niet logisch. Ik heb het niet over digitaal rijden gehad, alleen over het rijden met centrales, die dus geen mogelijkheid hebben zelf (OK, automatisch) een trein te laten stoppen, en waar je bij een geïsoleerd stuk dan toch een probleem hebt met locs in serie.
En bij een grote, drukke baan heb je niet altijd het overzicht (file-rijden in blokken, schaduwstations), dus zal je toch het beste met isolaties werken (als je niet met de computer rijdt).
Hoop dat het zo duidelijk is.
Groet, Paul
Re: vrijloop
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: vrijloop
Met een remmodule heb je geen stroomloze sectie _nodig_.
Het kan wel.. (voor het geval een slecht afgestelde lok door schiet), maar nodig is het niet.

Je kan dus gewoon in dubbeltractie rijden, zolang je werkt met remmodules. En voor de remmodules heb je geen computer nodig.
Re: vrijloop
ACTS.zuid
gast

Re: vrijloop
Citaat van: rscosworth op vrijdag 08 oktober 2021, 17:31:31

Je kan dus gewoon in dubbeltractie rijden, zolang je werkt met remmodules.


Als lok1 in de sectie met de negatieve spanning komt gaat'ie remmen terwijl lok2 nog vrolijk op de digitale spanning rijdt. Dat gaat nogal wat frictie geven.

Gr, Ben.
Re: vrijloop
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: vrijloop
Hangt van de instellingen af.. als ze geleidelijk afremmen zal het inderdaad wat frictie geven, maar dat overleefd de lok (en de asb) wel.
Het is niet zo dat de eerste abrupt stopt en de tweede op vol vermogen door ramt tot het sein weer groen is.

Er zal ook wel een constructie te bedenken zijn dat het sein pas op rood springt wanneer de volledige trein zich in de afremsectie bevindt. Beide loks remmen dan gelijktijdig. Het seinbeeld klopt dan wel niet, maar voor een schaduwstation maakt dat niet uit.
Re: vrijloop
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: vrijloop
 @citaat Als je bij de achterste loc de sleper verwijderd en via een stroomgeleidende koppeling de stroom van de voorste loc laat afnemen, zou het wel moeten lukken.
Maar dat is natuurlijk niet zo flexibel.
Wel zou je van de achterste loc een relais tussen sleper en decoder kunnen plaatsen en met een AUX van de decoder in de achterste loc kunnen onderbreken, zodat deze de stroom van de voorste loc krijgt via de koppeling.
En als je de locs dan los koppelt schakel je het relais om, zodat de eigene sleper weer actief wordt.